• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 11:06:22 följande:
    Okej, då är systemet i Sverige ett helt annat som i D och A. Det är ju det "amerikanska" systemet vad jag förstår.
    Baserat på vad? Vad går det amerikanska "systemet" ut på? Något du hittat på? Vad menar du är skillnaden i det prehospitala omhändertagandet? 
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-20 11:06:22 följande:
    Okej, då är systemet i Sverige ett helt annat som i D och A. Det är ju det "amerikanska" systemet vad jag förstår.
    Börjar polletten trilla ner nu?
    Det kan vara olika system i alla länder. I Sverige har man satsat på att ge ssk den kompetensen som behövs för att hantera skador i samband med olyckor. Ambulanserna (inklusive helikoptrar) är utrustade för transport och för att hålla liv i patienten.
    Varför jag vet det, har en väninna som är ambulans-ssk, har vänner som är läkare, har vänner som arbetat på akuten, känner även de som arbetar inom räddningstjänsten,
    Dessutom kan man läsa sig till rätt mycket (men då läser jag vad som gäller i Sverige och inte i USA)
  • sextiotalist
    Dame2017 skrev 2017-12-20 11:10:35 följande:
    Vissa helikoptrar har läkarbemanning. Inte alla. 

Skulle vara spännande att se en helikopter med en CT....då krävs väl flygplats för att kunna landa
    Ungefär, bara eldriften behövs nog en eller två helikoptrar
  • Ewald01

Idag är de

Dame2017 skrev 2017-12-20 11:10:35 följande:
    Vissa helikoptrar har läkarbemanning. Inte alla. 

Skulle vara spännande att se en helikopter med en CT....då krävs väl flygplats för att kunna landa
    Tror det finns vissa standarder kring det.

EN 13718-2:2015-05
    (engelsk beteckning: Medical vehicles and their equipment - Air ambulances - Part 2: Operational and technical requirements for air ambulances)

Tidigare fanns även en standard som hette EN 13230-10, men vet inte om den inte är dragen tillbaka.

Det finns möjlighet till ultraljudundersökningar på vissa helikoptrar vad jag har förstått.
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-20 11:11:47 följande:
    Börjar polletten trilla ner nu?
    Det kan vara olika system i alla länder. I Sverige har man satsat på att ge ssk den kompetensen som behövs för att hantera skador i samband med olyckor. Ambulanserna (inklusive helikoptrar) är utrustade för transport och för att hålla liv i patienten.
    Varför jag vet det, har en väninna som är ambulans-ssk, har vänner som är läkare, har vänner som arbetat på akuten, känner även de som arbetar inom räddningstjänsten,
    Dessutom kan man läsa sig till rätt mycket (men då läser jag vad som gäller i Sverige och inte i USA)
    Absolut.

och det är ju oklart vad första hjälpare bör/ska/inte ska/ måste göra etc.
    vilka metoder de bör/ska använda osv.

Grejen är ju att det finns lagar - och undantagslagar i vissa länder utanför Sverige.
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-20 13:34:55 följande:
    Absolut.

och det är ju oklart vad första hjälpare bör/ska/inte ska/ måste göra etc.
    vilka metoder de bör/ska använda osv.

Grejen är ju att det finns lagar - och undantagslagar i vissa länder utanför Sverige.
    Men nu är vi i Sverige, OK
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-20 13:35:42 följande:
    Men nu är vi i Sverige, OK
    Exakt.

Vad säger lagarna kring första hjälp här? Vad jag vet finns det ingen lag.

Det skulle innebära att vem som helst kan göra vad som helst och kan bli anmäld och åka dit för vad som helst.

Men eftersom det inte finns krav/lagar på att ge hjälp behöver man ju inte göra det.

Alltså: gör ingenting om du vill vara på den juridiskt säkra sidan.

Och som tidigare sagt bör man informera folk/bilister i andra länder om det.
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-20 13:48:43 följande:
    Exakt.

Det skulle innebära att vem som helst kan göra vad som helst och kan bli anmäld och åka dit för vad som helst.

Men eftersom det inte finns krav/lagar på att ge hjälp behöver man ju inte göra det.

Nej, det stämmer, för oss dödliga finns det ingen lag, på både gott och ont. För de som arbetar inom detta finns det regelverk, om detta innebär att de även som civila har skyldigheter må vara osagt.

Men det bästa är, vi behöver inga lagar, de flesta agerar rätt i samband med olyckor, varför måste man reglera allt in i minsta detalj.

Att vissa länder har regelverk för det minsta lilla får stå för de länderna
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2017-12-20 10:57:53 följande:
    Men herregud, de som skulle hjälpa den där skidåkaren var ju där som personal. Det var inga lekmän som gjorde första hjälpen. 

Största problemet vi har i Sverige är att folk larmar utan att stanna och se vad de larmar om, att folk inte går kurser i första hjälpen och vet vilka BASALA saker de ska lära sig och sen kunna utföra på riktigt. 

Vi har diskuterat i flera månader och du tar inte till dig! Skriv till hälso och sjukvårdsministern och fråga om det är det största bekymret du har i världen!

Basala saker!

Det är ju det jag säger.
    Larma inte om du inte vet vad som har hänt om om hjälp behövs!

För att kunna bedöma det måste man ofta stanna och kolla närmare respektive går fram till en bil och öppna dörren osv. ... redan det kan innebära risker.

Ofta finns det sen en "gulden regel inom första hjälpen" - "det du kan får du göra"
    Det gäller ju inte här?

• Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-20 13:48:43 följande:
    Exakt.

Men du skrev att du tänkte hjälpa i Sverige.
Svar på tråden När ringer du 112 ?