• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 15:04:13 följande:

Det förklarade ju läkarna lite annorlunda.

Hur ska du hålla en nacke manuellt om du samtidigt måste dra ut personen?

En läkare sade ju att man bör sätta på en Stiffneck om personen inte är medvetslös innan man drar ut den - om man har möjlighet att använda den.
    Det är för att skydda nacken vad jag vet.

Men man kan förstås aldrig vara säker att en person inte redan har en skada.

Risken att förstöra för personen är ytterst liten.

"Finns det dock en lag som förbjuder detta så ska du förstås inte göra det."

Det som avgör är situationen. Är det första hjälp - eller redan del av en terapi. Det är avgörande - om det blir diskussioner. 
    Men visst, om du skulle ha möjlighet att invänta ambulansen SKA  ambulansen göra det, det är deras jobb!

Håller du med om det eller inte?

Om du ska DRA ut personen pga att det brinner i bilen, då drar du och det får bli som det blir med nacken. LIV går före LEM!!!!! Är du ensam får du vara glad om ni båda överlever! 

Eller tycker du det är bättre att krångla med en nackkrage, både du och patienten inhalerar giftig brandrök och du tuppar av? Blev det så bra?

DU gör bara första hjälpen, du gör ingen jävla terapi. När ambualns är på plats påbörjas det medicinska omhändertaget efter givna riktlinjer, ABCDE, load and  go, stay and play, golden hour, osv osv....

Har hittills inte hållt med om nånting du skrivit, eftersom du är helt ute och cyklar! 
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-20 15:08:42 följande:
    OK denna förklaring skedde i vilket sammanhang?
    Det är faktiskt det som är viktigt, vilken målgrupp som denna läkare vände sig till.
    Jag skulle gissa att han/hon vände sig till personal inom räddningstjänst, sjukvårdare (allt från ssk till läkare).
    Tvivlar på att denna läkare vände sig till en civil person
    När det gäller nackskador så är risken man att skadar en person väldigt stor om man gör fel
    Målgrupp: Bilist med första hjälpen kurs!

Situation:

Vad gör jag om bilen (den silverfärgade) börja brinna och jag har en till två minuter kvar för att sätta på en Stiffneck innan jag tar ut den? Personen är inte medvetslös! En läkare (som jag känner personligen) sade tydligen att jag ska göra det, den andra hade en "tyst rekommendation" på att man ska göra det.

(Vad jag har förstått så kan redan otäta bensinledningar utgöra en viss risk för brand - och bensin verkar ha runnit ut). En airbag (bilen har troligtvis redan dubbelairbag - kan också vara en risk - bara förklarat vid sidan). Kolla filmen!

">

• Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 15:21:51 följande:
    Målgrupp: Bilist med första hjälpen kurs!

Situation:

Vad gör jag om bilen (den silverfärgade) börja brinna och jag har en till två minuter kvar för att sätta på en Stiffneck innan jag tar ut den? Personen är inte medvetslös! En läkare (som jag känner personligen) sade tydligen att jag ska göra det, den andra hade en "tyst rekommendation" på att man ska göra det.

(Vad jag har förstått så kan redan otäta bensinledningar utgöra en viss risk för brand - och bensin verkar ha runnit ut). En airbag (bilen har troligtvis redan dubbelairbag - kan också vara en risk - bara förklarat vid sidan). Kolla filmen!

">

MEN DU FATTAR JU INTE!!!!!! DU VÄGRAR JU FÖRSTÅ!!!!!

HUR SVÅRT KAN DET VARA????????

DU som LEKMAN ska INTE sätta på nån jävla nackkrage, hur gärna du än vill spela hjälte! Du har inga 2 minuter! Det brinner, giftig rök som dödar bildas! Du och den skadade ska därifrån BUMS!!!!

HUR JÄVLA SVÅRT KAN DET VARA?
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2017-12-20 15:28:10 följande:

DU som LEKMAN ska INTE sätta på nån jävla nackkrage, hur gärna du än vill spela hjälte! Du har inga 2 minuter! Det brinner, giftig rök som dödar bildas! Du och den skadade ska därifrån BUMS!!!!

... och du säger att du är seriös?

Nu har vi diskuterat och någon visade en förklaring här på vad som kan hända om huvudet faller "framåt". Varför inte undvika sådana risker om man kan göra det?

• sextiotalist
    Dame2017 skrev 2017-12-20 15:28:10 följande:

Och i filmen så var det så tydligt att det endast var räddningspersonal som tog hand om den skadade (dessutom så tvivlar jag på att folk har en nackkrage liggande i bakluckan i händelse av en olycka
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-20 15:32:56 följande:
    ... och du säger att du är seriös?

Nu har vi diskuterat och någon visade en förklaring här på vad som kan hända om huvudet faller "framåt". Varför inte undvika sådana risker om man kan göra det?
    Om man kan så sitter man och håller huvudet tills dess personal kommer. När man googlade på det, så såg man att det fanns förslag att man inte ens ville att brandmännen skulle få göra den manövern (vet inte om det blev något av det).
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-20 15:36:34 följande:
    Och i filmen så var det så tydligt att det endast var räddningspersonal som tog hand om den skadade (dessutom så tvivlar jag på att folk har en nackkrage liggande i bakluckan i händelse av en olycka
    Visst. eftersom situationen inte krävde uttag. (t.ex. rökande bil).
    Personen var inte heller medvetslös och riskerade inte att aspirera/ kvävas av tungan osv.

I så fall ska man inte röra en person med misstänkta nack- och ryggskador.

... men om man har en nackkrage i bilen. Det är ofta så att man sätter på en sådan! Alltså kanske en bra idé att skaffa sig en om man kör omkring mycket!
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-20 15:51:03 följande:
    Visst. eftersom situationen inte krävde uttag. (t.ex. rökande bil).
    Personen var inte heller medvetslös och riskerade inte att aspirera/ kvävas av tungan osv.

I så fall ska man inte röra en person med misstänkta nack- och ryggskador.

... men om man har en nackkrage i bilen. Det är ofta så att man sätter på en sådan! Alltså kanske en bra idé att skaffa sig en om man kör omkring mycket!
    MEN DU FÅR INTE ANVÄNDA DEN. NÄR MAN T.O.M INTE ENS VILL LÅTA BRANDMÄN ANVÄNDA DEN.

Ursäkta att jag skriver, men du verkar mer än lovligt knäpp.

Som inte medicinsk utbildad så ska du inte använda den. OK,
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-20 14:49:57 följande:
    Det skulle vara om bilen riskerar att brinna, men det är inte alls det normala scenariet vid en bilolycka, rätt ovanligt.
    Om det inte är det normala scenariet dvs om man har tid att invänta ambulansen så gör man det. Enkelt.
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-20 15:55:14 följande:
    MEN DU FÅR INTE ANVÄNDA DEN. NÄR MAN T.O.M INTE ENS VILL LÅTA BRANDMÄN ANVÄNDA DEN.

Ursäkta att jag skriver, men du verkar mer än lovligt knäpp.

Som inte medicinsk utbildad så ska du inte använda den. OK,
    Nja, medicinsk utbildad .... första hjälpen kurs är utbildningen.

Som jag tidigare skrev så behövs det en EU lag kring detta och det verkar det vara svårt att få fram.

Sen är det så att man ofta pratar om undantag i vissa situationer t.ex. 

En enkel rekommendation skulle kunna vara att bilister från utlandet inte behöver ge första hjälp i ngt annat land. 

Annars riskerar man att det blir hur fel som helst.

Att åka förbi och larma om man nu tydligen uppfattar att hjälp behövs på plats borde räcka.
    Inte stanna heller, för det t.ex. kan finnas risk med vägpirater. (hade denna diskussion en gång).
Svar på tråden När ringer du 112 ?