• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-20 13:55:25 följande:

Basala saker!

Det är ju det jag säger.
    Larma inte om du inte vet vad som har hänt om om hjälp behövs!

För att kunna bedöma det måste man ofta stanna och kolla närmare respektive går fram till en bil och öppna dörren osv. ... redan det kan innebära risker.

Ofta finns det sen en "gulden regel inom första hjälpen" - "det du kan får du göra"
    Det gäller ju inte här?

Hellre larma en gång för mycket än en gång för lite skulle jag säga.
    Och vad är det för risk som kan uppstå om man går fram till en bil? Vad kan hända?
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 13:32:28 följande:

Idag är de

Tror det finns vissa standarder kring det.

EN 13718-2:2015-05
    (engelsk beteckning: Medical vehicles and their equipment - Air ambulances - Part 2: Operational and technical requirements for air ambulances)

Tidigare fanns även en standard som hette EN 13230-10, men vet inte om den inte är dragen tillbaka.

Det finns möjlighet till ultraljudundersökningar på vissa helikoptrar vad jag har förstått.
    Vissa standards? I vilket land snackar du nu? 

Ja, jag skrev att det kan finnas tillgång till ultaljud, så ange gärna mig som referens där!
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 13:34:55 följande:
    Absolut.

och det är ju oklart vad första hjälpare bör/ska/inte ska/ måste göra etc.
    vilka metoder de bör/ska använda osv.

Grejen är ju att det finns lagar - och undantagslagar i vissa länder utanför Sverige.
    Men varför hänger du upp dig på andra länder hela tiden? 

Jag är GLAD över att det inte finns tvingade lagar i Sverige. Vi kan INTE tvinga någon att gå fram till en död tex. Vi kan ju ge folk men för livet. Jag är glad över att de som känner att de har empati och ett samvete, går en kurs och sen gör så gott det går utifrån de förutsättningar som finns. Som INTE tar sig vatten över huvudet och ger patienten sämre förutsättningar (vilket jag är helt övertygad om att du kommer att göra!)

Det är mao ingen grej att det finns sker utanför Sverige. För nu är vi I Sverige och det är svenskar du diskuterar med! Är du inte nöjd med förustättningara, FLYTTA!
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 13:55:25 följande:

Basala saker!

Det är ju det jag säger.
    Larma inte om du inte vet vad som har hänt om om hjälp behövs!

För att kunna bedöma det måste man ofta stanna och kolla närmare respektive går fram till en bil och öppna dörren osv. ... redan det kan innebära risker.

Ofta finns det sen en "gulden regel inom första hjälpen" - "det du kan får du göra"
    Det gäller ju inte här?

Nä, du påstår att folk ska borra i skallar, flytta till höger och vänster, gärna med en duk under röven, du ska intubera och sätta nackkrage. Det är INTE BASAL första hjälpen! 

Du har enligt lag skydlighet att varna och kalla på hjälp om du ser en olycka! OK? så du bryter mot svensk lag om du inte stannar vid en olycka där ingen annan stannat! OK? 

Vadå ofta finns? Du ska hjälpa folk andas, annars dör dom garanterat, du ska stoppa en stor blödning, du ska flytta dom från omedelbar akut fara. Thats it!!!! VAD ÄR DITT PROBLEM????? 
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 13:48:43 följande:
    Exakt.

Vad säger lagarna kring första hjälp här? Vad jag vet finns det ingen lag.

Det skulle innebära att vem som helst kan göra vad som helst och kan bli anmäld och åka dit för vad som helst.

Men eftersom det inte finns krav/lagar på att ge hjälp behöver man ju inte göra det.

Alltså: gör ingenting om du vill vara på den juridiskt säkra sidan.

Och som tidigare sagt bör man informera folk/bilister i andra länder om det.
    Gör du ingenting så har du brutit mot lagen! 
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2017-12-20 14:31:19 följande:
    Nä, du påstår att folk ska borra i skallar, flytta till höger och vänster, gärna med en duk under röven, du ska intubera och sätta nackkrage. Det är INTE BASAL första hjälpen! 

Du har enligt lag skydlighet att varna och kalla på hjälp om du ser en olycka! OK? så du bryter mot svensk lag om du inte stannar vid en olycka där ingen annan stannat! OK? 

Vadå ofta finns? Du ska hjälpa folk andas, annars dör dom garanterat, du ska stoppa en stor blödning, du ska flytta dom från omedelbar akut fara. Thats it!!!! VAD ÄR DITT PROBLEM????? 
    Vad menas med duk under röven?

Du kan t.ex. forma en boja med sängkläder för att "dra ut" en person. "centristisk medtod" OK?
    Att sätta på en Stiffneck kan behövas för att minska skadan på nacken. OK?

Så vad jag har förstått så är det ok/krav att sätta på den för första hjälpare om man inte kan vänta på ambulansen (om t.ex. en bil brinner). Den undviker ju att huvudet faller "framåt" vilket det ju kan hända i vissa fall.
    Har du satt på den fel så har den ingen nytta.
    Huvudregel: inte flytta, röra nacken och göra som i videon. Har du en Stiffneck på plats kan man utgå ifrån att du har tränat att använda den. OK?

För att stoppa en stor blödning kan det krävas olika metoder. Du måste skära upp kläder. Är det rekommenderat att strypa i Sverige? Ska man köra tryckförband? OBS strypningar (med bölte eller "knyta ihop en duk") kan medföra problem som i vissa fall kan leda till ambutation (se Lanzinger!!)

• Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 14:46:15 följande:

Du kan t.ex. forma en boja med sängkläder för att "dra ut" en person. "centristisk medtod" OK?

Så vad jag har förstått så är det ok/krav att sätta på den för första hjälpare om man inte kan vänta på ambulansen (om t.ex. en bil brinner). Den undviker ju att huvudet faller "framåt" vilket det ju kan hända i vissa fall.
    Huvudregel: inte flytta, röra nacken och göra som i videon. Har du en Stiffneck på plats kan man utgå ifrån att du har tränat att använda den. OK?

För att stoppa en stor blödning kan det krävas olika metoder. Du måste skära upp kläder. Är det rekommenderat att strypa i Sverige? Ska man köra tryckförband? OBS strypningar (med bölte eller "knyta ihop en duk") kan medföra problem som i vissa fall kan leda till ambutation (se Lanzinger!!)
    Du tjatade ju om det i din förra tråd! Att ta en duk under röven och dra ut! 

Lekmän äger inte rätten att sätta på StifNeck. Man håller nacken stilla manuellt! När ska du ta till dig den infon?

Brinner bilen har man fan inte tid att sätta på nån nackkrage, inte jag heller. Då drar man! Liv går före lem!

TRYCK! Och hjälper inte det kan man testa att snöra av! Lycka till!
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-20 14:46:15 följande:

Det skulle vara om bilen riskerar att brinna, men det är inte alls det normala scenariet vid en bilolycka, rätt ovanligt.
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2017-12-20 14:49:43 följande:
    Du tjatade ju om det i din förra tråd! Att ta en duk under röven och dra ut! 

Lekmän äger inte rätten att sätta på StifNeck. Man håller nacken stilla manuellt! När ska du ta till dig den infon?

Brinner bilen har man fan inte tid att sätta på nån nackkrage, inte jag heller. Då drar man! Liv går före lem!

TRYCK! Och hjälper inte det kan man testa att snöra av! Lycka till!

Det förklarade ju läkarna lite annorlunda.

Hur ska du hålla en nacke manuellt om du samtidigt måste dra ut personen?

En läkare sade ju att man bör sätta på en Stiffneck om personen inte är medvetslös innan man drar ut den - om man har möjlighet att använda den.
    Det är för att skydda nacken vad jag vet.

Men man kan förstås aldrig vara säker att en person inte redan har en skada.

Risken att förstöra för personen är ytterst liten.

"Finns det dock en lag som förbjuder detta så ska du förstås inte göra det."

Det som avgör är situationen. Är det första hjälp - eller redan del av en terapi. Det är avgörande - om det blir diskussioner. 
    Men visst, om du skulle ha möjlighet att invänta ambulansen SKA  ambulansen göra det, det är deras jobb!

Håller du med om det eller inte?

• sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-20 15:04:13 följande:

Det förklarade ju läkarna lite annorlunda.

Hur ska du hålla en nacke manuellt om du samtidigt måste dra ut personen?

En läkare sade ju att man bör sätta på en Stiffneck om personen inte är medvetslös innan man drar ut den - om man har möjlighet att använda den.
    Det är för att skydda nacken vad jag vet.

Men man kan förstås aldrig vara säker att en person inte redan har en skada.

Risken att förstöra för personen är ytterst liten.

"Finns det dock en lag som förbjuder detta så ska du förstås inte göra det."

Det som avgör är situationen. Är det första hjälp - eller redan del av en terapi. Det är avgörande - om det blir diskussioner. 
    Men visst, om du skulle ha möjlighet att invänta ambulansen SKA  ambulansen göra det, det är deras jobb!

Håller du med om det eller inte?

OK denna förklaring skedde i vilket sammanhang?
    Det är faktiskt det som är viktigt, vilken målgrupp som denna läkare vände sig till.
    Jag skulle gissa att han/hon vände sig till personal inom räddningstjänst, sjukvårdare (allt från ssk till läkare).
    Tvivlar på att denna läkare vände sig till en civil person
    När det gäller nackskador så är risken man att skadar en person väldigt stor om man gör fel
Svar på tråden När ringer du 112 ?