• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2018-01-09 08:18:33 följande:
    Det är därför man ska ringa 112 innan man gör något. Även om jag i teorin vet hur man ska göra saker, så skulle jag aldrig (om det inte är sekunder) göra något utan att ha operatören som vägledde mig.
    För övrigt så är just 112 ett nummer som även barn lär sig att ringa. Alla kan ringa 112 men de flesta gör bäst att inte göra något på eget initiativ (såvida det inte är ett uppenbarligt hjärtstopp eller stopp i andningsvägar, några brutna revben kan de flesta stå ut med om man får igång hjärtat). Men just trafikolyckor där man i de allra flesta fall inte kan avgöra vad som är skadat, då låter man bli att röra den skadade om det inte är väldigt självklart vad som är fel.
    Nja, trafikolyckor och övriga olyckor t.ex. ramlat från en stol kan ha exakt samma skadebild.

Enda skillnaden är ju att du m
    åste flytta en person eller ta av hjälmen. Allt beror ju på om personen är medvetslös eller till och med har hjärtestopp.

Tror i princip är det samma sak i Sverige som utomlands. 

En situation som anses vara bra agerande för privatpersoner är ju den här:

Enda fel: Han har inte satt tillbaka bilnyckeln. Korrekt skulle kanske vara att man överlämnar personliga bilnycklar till den skadade/ ambulansen, men att man sätter tillbaka bilnyckeln. Eventuellt kan den behövas vid bilbärgningen.

Visst kan man diskutera om man verkligen måste lägga personen i stabilt sidoläge. Jag skulle helst inte ha gjort det.

Att ta ut ur bilen kan ju redan ha varit bra eftersom bilen rökte. Då finns det troligtvis risk för brand.

• Ewald01
    Det är därför man ska ringa 112 innan man gör något. Även om jag i teorin vet hur man ska göra saker, så skulle jag aldrig (om det inte är sekunder) göra något utan att ha operatören som vägledde mig.
    För övrigt så är just 112 ett nummer som även barn lär sig att ringa. Alla kan ringa 112 men de flesta gör bäst att inte göra något på eget initiativ (såvida det inte är ett uppenbarligt hjärtstopp eller stopp i andningsvägar, några brutna revben kan de flesta stå ut med om man får igång hjärtat). Men just trafikolyckor där man i de allra flesta fall inte kan avgöra vad som är skadat, då låter man bli att röra den skadade om det inte är väldigt självklart vad som är fel.
    Sen har ju Raich ringt vid rätt tillfälle.

Men enligt kommentarerna har han vänt personen på fel sätt, inte tillräckligt långt kollat om personen har andning och inte tagit bort kläderna. Sen har han lämnat patienten för tidigt.

Enligt mig har han inte ropat om hjälp och det tog för l
    ång tid att komma igång med HLR!
  • Ewald01
    Han ringde ju tidigt.

Men de på 112 larm vet ju inte hur det ser ut på plats. De vet ju inte att mannen låg på magen osv.

Bäst är det att ta hand om en person och samtidigt l
    åta ngn annan larma som ser till att larmcentralen får alla uppgifter för att kunna larma ut rätt bilar och insatsfordon.

Erfarenheter fr
    ån erfarna läkare och sjukvårdspersonal är ju att personer ofta inte ens vet om ngn har MORMAL andning eller inte. Det tar ju för lång tid att komma igång med livsräddande åtgärder om man måste förklara grejer och ting per telefon! 
  • Ewald01
    Kolla

Han larmade ju vid rätt tidpunkt.

Men de visst eju inte om han har lyftat käket eller inte. 

Som sagt, antigen vet man vad man ska göra eller man vet inte. 
  • Ewald01

I Sverige lärs ju ut exakt samma sak.

Man lägger t.ex. i stabilt sidoläge och larmar sen. Så vill ju experterna ha det.
    När man larmar ska man redan ha genomfört vissa akuta åtgärder. Så brukar de ju säga hela tiden.

• Ewald01

... och här är ju punkten.
    Det spelar ingen roll om en person sitter i en bil eller ligger på golvet. Så snart att du vänder den eller lägger den i stabilt sidoläge kan du förvärra en befintlig skada.

Just därför förklarar ju tjejen ur man ska lägga i stabilt sidoläge. Att man ska vända kroppen och huvudet samtidigt. Just det är viktigt.

Därefter larmar man. S
    å är det korrekt. 

Om det skulle vara fel skulle ju institutionerna och sjukhusen i Sverige inte lära ut det.

• Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-09 19:27:16 följande:
    ... och här är ju punkten.
    Det spelar ingen roll om en person sitter i en bil eller ligger på golvet. Så snart att du vänder den eller lägger den i stabilt sidoläge kan du förvärra en befintlig skada.

Just därför förklarar ju tjejen ur man ska lägga i stabilt sidoläge. Att man ska vända kroppen och huvudet samtidigt. Just det är viktigt.

Därefter larmar man. Så är det korrekt. 

Om det skulle vara fel skulle ju institutionerna och sjukhusen i Sverige inte lära ut det.

" target="_blank">

Du verkar besatt av detta ämne.
  • Anonym (Ring)
    Ewald01 skrev 2018-01-09 19:13:34 följande:

Han ringde ju tidigt.

Men de på 112 larm vet ju inte hur det ser ut på plats. De vet ju inte att mannen låg på magen osv.

Bäst är det att ta hand om en person och samtidigt låta ngn annan larma som ser till att larmcentralen får alla uppgifter för att kunna larma ut rätt bilar och insatsfordon.

Erfarenheter från erfarna läkare och sjukvårdspersonal är ju att personer ofta inte ens vet om ngn har MORMAL andning eller inte. Det tar ju för lång tid att komma igång med livsräddande åtgärder om man måste förklara grejer och ting per telefon! 

Om personer inte ens vet om andningen är normal kan de sannolikt inte genomföra livräddande åtgärder. De bör ringa 112!
  • modsey
    Anonym (Ring) skrev 2018-01-09 19:43:17 följande:

Om personer inte ens vet om andningen är normal kan de sannolikt inte genomföra livräddande åtgärder. De bör ringa 112!

Om man är osäker på andningen så bedömer man att det inte är en normal andning och larma 112 för att sedan utföra hjärt och lungräddning
  • Ewald01
    modsey skrev 2018-01-09 19:49:39 följande:
    Om man är osäker på andningen så bedömer man att det inte är en normal andning och larma 112 för att sedan utföra hjärt och lungräddning
    Man bedömer ju ofta att först medvetandegraden. Det är ju enklare att bedöma.

Kan du prata med personen eller inte? 

Sen bedömer man andningen. Man lyssnar, man känner och man tittar på bröstkorgen i max. 10 sekunder.

Normal andning betyder 3 andetag inom 10 sekunder (riktvärde).

Om man tar ut personen och lägger den på ryggen kan man utföra HLR samtidigt som man pratar i telefon.

Även om man m
    åste vänta innan de svarar kan man ju påbörja HLR. Det är viktigt att komma igång tidigt!

Vid "Raich filmen" tog det ju över 2 min tills att han kom ig
    ång med HLR. Det är för lång tid!!
Svar på tråden När ringer du 112 ?