• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    Anonym (Ring) skrev 2018-01-07 21:33:17 följande:
    Ja? Det betyder inte att det är rätt att göra det. I Sverige skall du ringa 112 innan du drar ut någon ur en bil. Ju snabbare de kan komma till platsen desto bättre.
    Du måste veta vad som har hänt och OM någon är skadad. 

Krävs det omedelbara 
    åtgärder (skapa fri luftväg, person utan puls och andning, bilen börja brinna) ska du agera INNAN du larmar!

Det är allts
    å omedelbara åtgärder som inte får fördröjas.

Det är samma sak i Sverige (troligtvis hela Europa). Hade ju en länk till räddningstjänsten där de förklarade hur man ska göra.

Men visst, är det flera på plats så larmar en och den andra tar hand om de skadade.

Det som jag har hört respektive det jag blev tippsad om är att man kan f
    å problem i t.ex. Saudi Arabien om man river bort kläderna på en tjej eftersom man behöver bar överkropp när hon sanar puls och andning. Speciellt som "icke-troende". 

Men i Europa är det helt logiskt att man ska kontrollera andning och ta bort vissa kläder om det behövs.
  • Ewald01

I vissa fall behöver man inte stanna vid en olycka eller gå fram till en bil som har råkat ut för en olycka.

t.ex. om man är p
    å en motorväg där man inte har möjligthet att stanna utan att utsätta sig eller andra för risk.

Annars behöver man inte g
    å fram till en olycksbil om man själv har småbarn i bilen och måste ta hand om dem eller om man skulle utsätta sig för egenrisk.

Annars kräver olyckor omedelbar hjälp respektive 
    åtgärder.

Men i Sverige finns det ingen skyldighet att hjälpa rent juridiskt. S
    å vissa skillnader finns det kanske till andra länder.

• Ewald01

I vissa fall behöver man inte stanna vid en olycka eller gå fram till en bil som har råkat ut för en olycka.

t.ex. om man är p
    å en motorväg där man inte har möjligthet att stanna utan att utsätta sig eller andra för risk.

Annars behöver man inte g
    å fram till en olycksbil om man själv har småbarn i bilen och måste ta hand om dem eller om man skulle utsätta sig för egenrisk.

Annars kräver olyckor omedelbar hjälp respektive 
    åtgärder.

Men i Sverige finns det ingen skyldighet att hjälpa rent juridiskt. S
    å vissa skillnader finns det kanske till andra länder.

• Ewald01

Det var ju synpunkten här.

Innan man larmar måste man ju kolla efter tjejen (dessa som blev skadade). Annars vet man ju inte ens om de behöver HLR. Det gör man först, innan man larmar. Men det visas inte i videon. Där visas ingenting om hur man kontrollerar medvetandet osv. .... man visar bara hur man larmar.

Annars är ju allt som vanligt. Samma frågor som i andra länder. Vad har inträffat, vem är skadad, vilka skador osv.

• Ewald01

Annars gör man ju på samma sätt i Sverige.

och här:

de här förklarar bra: (men enda saken som de glömmer är att öppna munen efter att ha lagt i stabilt sidoläge).

och efter åtgärden (här stabilt sidoläge) ringer man 112 - samma sak överallt.

• Ewald01
    Mariell 8 skrev 2018-01-07 22:39:23 följande:
    Ger du aldrig upp?
    Haha, du är också här igen ... 
  • Anonym (Ring)
    Ewald01 skrev 2018-01-07 22:04:29 följande:
    Du måste veta vad som har hänt och OM någon är skadad. 

Krävs det omedelbara åtgärder (skapa fri luftväg, person utan puls och andning, bilen börja brinna) ska du agera INNAN du larmar!

Det är alltså omedelbara åtgärder som inte får fördröjas.

Det är samma sak i Sverige (troligtvis hela Europa). Hade ju en länk till räddningstjänsten där de förklarade hur man ska göra.

Men visst, är det flera på plats så larmar en och den andra tar hand om de skadade.

Det som jag har hört respektive det jag blev tippsad om är att man kan få problem i t.ex. Saudi Arabien om man river bort kläderna på en tjej eftersom man behöver bar överkropp när hon sanar puls och andning. Speciellt som "icke-troende". 

Men i Europa är det helt logiskt att man ska kontrollera andning och ta bort vissa kläder om det behövs.
    ...och vad händer när det tar dig 4 minuter att parkera och ta dig fram till fordonet och kolla av alla skadade? Vad händer när bilen brinner lite i ena änden och du efter 7 minuters kämpande fortfarande inte fått ut den fastklämda personen? Vad händer när du påbörjat HLR men personen är i omedelbart behov av vätsketillförsel pga stor inre blödning? Vad händer om bilen exploderar medan du försöker hjälpa till, och du också blir skadad?

I många fall är det tiden till kompetent sjukvård med vätska, intuberingsredskap, hjälp att skära upp bilen, hjärtstartare osv som är avgörande. De kan inte börja köra förrän de vet om att det hänt en olycka. Du måste larma så tidigt det bara går om personerna skall ha någon chans!

Givetvis är det en fördel om man har en korrekt uppgift om antal skadade och typ av skador osv, men det är på intet vis nödvändigt att veta för att ringa 112!
    Ewald01 skrev 2018-01-07 21:56:52 följande:
    I Österrike betalar bilister som är inblandade i en olycka (inte vittnen till en olycka) en avgift om de larmar polisen vid olyckor där ingen blev skadad. I Tyskland diskuterades det, men tror där är det fortfarande "gratis" att larma - för inblandade bilister.

I Sverige är det ju ungefär samma sak. Man larmar inte polisen om ingen är skadad. Samma sak i Sverige.

Är föraren uppenbarligen oskadad så kan den ju ringa själv och larma. Då ringer inte jag om jag inte är inblandad i olyckan. Polisen vill troligtvis inte ens ha det. Det är inte min uppgift att bedöma om någon är/var alkoholpåverkad eller inte.
    I Sverige betalar man ingen straffavgift om ingen är skadad. Tråden handlar om svensk sjukvård och omhändertagande i Sverige, samt svenska larmnumret. Inte om hur det är i Österrike eller Tyskland. Eller Saudiarabien för den delen (man behöver verkligen inte bar överkropp för att utföra HLR).

Givetvis är det skillnad på om föraren är uppenbart oskadd tex vid en liten rispa på en parkeringsplats, eller om en bil ligger upp och ner på ett fält och föraren springer omkring och ringer folk. I det första fallet kan du lita på att föraren inte behöver hjälp om den säger så. I det andra fallet kan du inte avgöra detta, utan behöver ringa 112 och låta dem avgöra saken.

Nej, det är inte din uppgift att bedöma om någon förare är alkoholpåverkad. Därför ringer du 112. Det är inte din sak (då du är lekman) att avgöra om någon har inre skador eller befinner sig i chock. Därför ringer du 112 om det handlar om en högenergiskada (såklart pratar jag nu inte om någon som backat på en liten stenmur i 12 km/h).

• Ewald01

En annan sak.

Hur länge tar det i Sverige tills ambulansen är framme efter att man har larmat?

8 till 15 min tar det i A i snitt har jag hört.

Men de tycker att standarden i andra länder är 15 till 20 min, stämmer det?

Sen är det ju så att Röda Korset (som ju är ambulansen i A och D) arbetar med en massa frivilliga - även unga som gör "civiltjänst" istället för lumpen (militärtjänst) ... och även dessa lär sig hur man t.ex. använder en larynxtubus vad jag förstår.

Svårskadade, medvetslösa, patienter som har fått stroke eler hjärtinfarkt får en akutläkare. Det är ca. 20 % av utryckningar som kräver akutläkare tror jag.

Men i Sverige har man ju alltid en ambulans med sjuksköterska.

• Ewald01

Hmm, Mirella eller vem som nu skriver, hur vill du placera elektroderna om du måste använda en hjärtstartare om du inte har bar överkropp?

Elektroderna placerades p
    å bar överkropp och hos vissa män måste man också raka bort brösthåret och torka kroppen innan man kan sätta på elektroderna.

Hur har du tänkt ska det fungera med kläderna p
    å?

• sextiotalist
    Ewald01 skrev 2018-01-07 23:23:28 följande:

Hmm, Mirella eller vem som nu skriver, hur vill du placera elektroderna om du måste använda en hjärtstartare om du inte har bar överkropp?

Elektroderna placerades på bar överkropp och hos vissa män måste man också raka bort brösthåret och torka kroppen innan man kan sätta på elektroderna.

Hur har du tänkt ska det fungera med kläderna på?

Elektroder mäter hjärtverksamheten, tvivlar starkt på att en hjärtstartare behöver elektroder för att starta ett hjärta (men däremot kan det behövas för analys)
Svar på tråden När ringer du 112 ?