• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-06 17:11:24 följande:

Vad tycker du om denna video? Han verkar ju kontrollera pulsen, inte andningen. Dessutom ringer han innan han kollar efter sin tjej ....

Behöver inte kolla på video. Jag vet hur man gör.
  • Anonym (Också operatör)
    Ewald01 skrev 2018-01-06 17:11:24 följande:

Vad tycker du om denna video? Han verkar ju kontrollera pulsen, inte andningen. Dessutom ringer han innan han kollar efter sin tjej ....

Du ser inte skillnad på att ta puls och fria luftvägar? Han håller upp hennes haka, han kollar inte puls..

Videon föreställer precis vad den ska han ringer och får råd i vad han ska göra!
  • Ewald01
    Anonym (Också operatör) skrev 2018-01-07 03:14:39 följande:
    Du ser inte skillnad på att ta puls och fria luftvägar? Han håller upp hennes haka, han kollar inte puls..

Videon föreställer precis vad den ska han ringer och får råd i vad han ska göra!
    Det visas mycket dåligt i videon.

Vanligtvis kontrollerar man att först om hon är medvetslös. Det visas inte i videon.
    Det gör man innan man ringer.

Man ropar på henne och knuffar henne. SEN skapar man fria luftvägar. Även det visas inte i filmen. Tror vissa tycker ju att man ska "översträcka" huvudet så att den lutar lite backåt.

En ytterligare bedömning kan vara om hon har nödvändiga skyddsreflexer kvar.

SEN ringer man 112.

Version tyskspråkiga länder: Egentligen måste man ju ta ut henne och lägga i stabilt sidoläge om hon är medvetslös och har andning kvar. Men andningen kontrolleras sen efter att man har tagit ut henne. Har hon andning lägger man henne i stabilt sidoläge. Man täcker henne med täcken (mot värmeförlust). Sen ringer man 112.

Nja, att hämta råd via 112 - bättre är om man vet vad som ska göras och har sett hur man gör. Dessa utbildningsfilmer på t.ex. Youtube är då ett bra sätt att kolla hur man gör. De görs ju av experter och proffsar!

Men grejen är ju att man inte läser kurser i Första Hjälpen i Sverige när man tar körkort. Dessa kurser är ju inriktade mot bil- och motorcykelolyckor.
  • Anonym (Inte-1-till-tråd)

Känner ni till fallet där en man ringde 112 under pågående inbrott i hemmet (Djursholm) och polisen sa att de inte hade någon att skicka?

Där har vi våra skattekronor i arbete. Jag bävar för att behöva ringa under pågående överfall eller inbrott och få höra "tyvärr, inga lediga bilar"...! Mardrömslikt!

• Anonym (Tjej 25)

Jag har en gång i livet rings ambulans, satt på en stol och skulle ta upp nåt från golvet, böjjde mig dumt nog med ryggwn bakåt och snett åt sidan, ryggen knäcktes bakåt och smärtan va olidlig och skenade genom ryggen till foten , sonen satt i matstolen och jag kunde knappt ta mig till soffan där telefonen fanns, men visste om jag la mig ner skulle jag inte slippa nånstans, så la mig i soffan och hela benet domna ut, hade ingen känsel alls och kunde inte röra ryggen, ringde ambulans och jag fick 4 st sprutor med morfin osv i höga doser ( dom gav inte allt det läkaren sa dom skulle först då de va så pass höga doser men sen gav dom resten då det inte hjälpte alls ) fick även en blockadinjektion rakt i muskeln nere i ryggen också då vi kom fram till sjukhuset. Har haft stora ryggproblem förr men då ryggen gick i dendär onaturliga positionen då så brast det och av det fick jag ett misstänkt diskbrock. Bodde hos föräldrarna i 3 veckor då jag inte kunde ta hand om sonen.

• Ewald01
    Anonym (Tjej 25) skrev 2018-01-07 14:16:23 följande:

Jag har en gång i livet rings ambulans, satt på en stol och skulle ta upp nåt från golvet, böjjde mig dumt nog med ryggwn bakåt och snett åt sidan, ryggen knäcktes bakåt och smärtan va olidlig och skenade genom ryggen till foten , sonen satt i matstolen och jag kunde knappt ta mig till soffan där telefonen fanns, men visste om jag la mig ner skulle jag inte slippa nånstans, så la mig i soffan och hela benet domna ut, hade ingen känsel alls och kunde inte röra ryggen, ringde ambulans och jag fick 4 st sprutor med morfin osv i höga doser ( dom gav inte allt det läkaren sa dom skulle först då de va så pass höga doser men sen gav dom resten då det inte hjälpte alls ) fick även en blockadinjektion rakt i muskeln nere i ryggen också då vi kom fram till sjukhuset. Har haft stora ryggproblem förr men då ryggen gick i dendär onaturliga positionen då så brast det och av det fick jag ett misstänkt diskbrock. Bodde hos föräldrarna i 3 veckor då jag inte kunde ta hand om sonen.

Oj då, det låter inte så bra. 

Hoppas att du mår bra igen idag! 

Hur länge var du inne på sjukhuset efter händelsen? Antar att de gjorde en MRT (Magnetisk resonans tomografi), eller? Eller blev det röntgen?

Vilken behandling/ terapi fick du? Hamnade du hos en sjukgymnast till slut? 
  • Anonym (Ring)
    Ewald01 skrev 2018-01-07 08:58:35 följande:
    Det visas mycket dåligt i videon.

Vanligtvis kontrollerar man att först om hon är medvetslös. Det visas inte i videon.
    Det gör man innan man ringer.

Man ropar på henne och knuffar henne. SEN skapar man fria luftvägar. Även det visas inte i filmen. Tror vissa tycker ju att man ska "översträcka" huvudet så att den lutar lite backåt.

En ytterligare bedömning kan vara om hon har nödvändiga skyddsreflexer kvar.

SEN ringer man 112.

Version tyskspråkiga länder: Egentligen måste man ju ta ut henne och lägga i stabilt sidoläge om hon är medvetslös och har andning kvar. Men andningen kontrolleras sen efter att man har tagit ut henne. Har hon andning lägger man henne i stabilt sidoläge. Man täcker henne med täcken (mot värmeförlust). Sen ringer man 112.

Nja, att hämta råd via 112 - bättre är om man vet vad som ska göras och har sett hur man gör. Dessa utbildningsfilmer på t.ex. Youtube är då ett bra sätt att kolla hur man gör. De görs ju av experter och proffsar!

Men grejen är ju att man inte läser kurser i Första Hjälpen i Sverige när man tar körkort. Dessa kurser är ju inriktade mot bil- och motorcykelolyckor.
    I Sverige gör du bäst i att ringa 112 det första du gör. Innan du går fram till någon, skakar någon eller gör någonting annat. Ring 112 direkt om du bevittnar en olycka i Sverige. Även om det tex är en bilolycka där föraren verkar ok. Ring 112 ändå! Ingen kommer få straffavgift och ingen kommer råka illa ut (utom möjligen föraren om den tex kört drog/alkoholpåverkad). Du kan inte avgöra om det finns inre skador och du kan inte avgöra om föraren är för chockad för att själv ringa. Du kan inte heller avgöra om föraren bör få straff för rattfylla. Ring 112! Direkt. Innan du gör något annat. Då kan det aldrig bli fel för dig.
  • Ewald01

Lite faka:

Här har efterföljande bilister tagit ut en 23-årig tjej och en 2-åring samt en kvinna i 50-års åldern efter en olycka och gett dem medicinsk försörjning. (Det hände för några dagar sen). alla skadade fördes till sjukhuset med ambulansen.

kaernten.orf.at/news/stories/2887804/

Även här:

En efterföljande bilist har tagit ut en en 84-åring ur bilen som hamnade i diket efter en singelolycka. Här larmade man även ut en akutläkare som försörjade 84-åringen.

kaernten.orf.at/news/stories/2888067/

• Anonym (Ring)
    Ewald01 skrev 2018-01-07 21:20:51 följande:
    Lite faka:

Här har efterföljande bilister tagit ut en 23-årig tjej och en 2-åring samt en kvinna i 50-års åldern efter en olycka och gett dem medicinsk försörjning. (Det hände för några dagar sen). alla skadade fördes till sjukhuset med ambulansen.

kaernten.orf.at/news/stories/2887804/

Även här:

En efterföljande bilist har tagit ut en en 84-åring ur bilen som hamnade i diket efter en singelolycka. Här larmade man även ut en akutläkare som försörjade 84-åringen.

kaernten.orf.at/news/stories/2888067/
    Ja? Det betyder inte att det är rätt att göra det. I Sverige skall du ringa 112 innan du drar ut någon ur en bil. Ju snabbare de kan komma till platsen desto bättre.
  • Ewald01
    Anonym (Ring) skrev 2018-01-07 21:20:04 följande:
    I Sverige gör du bäst i att ringa 112 det första du gör. Innan du går fram till någon, skakar någon eller gör någonting annat. Ring 112 direkt om du bevittnar en olycka i Sverige. Även om det tex är en bilolycka där föraren verkar ok. Ring 112 ändå! Ingen kommer få straffavgift och ingen kommer råka illa ut (utom möjligen föraren om den tex kört drog/alkoholpåverkad). Du kan inte avgöra om det finns inre skador och du kan inte avgöra om föraren är för chockad för att själv ringa. Du kan inte heller avgöra om föraren bör få straff för rattfylla. Ring 112! Direkt. Innan du gör något annat. Då kan det aldrig bli fel för dig.
    Polisen är vanligtvis inte intresserad av olyckor där ingen blev skadad.

I Österrike betalar bilister som är inblandade i en olycka (inte vittnen till en olycka) en avgift om de larmar polisen vid olyckor där ingen blev skadad. I Tyskland diskuterades det, men tror där är det fortfarande "gratis" att larma - för inblandade bilister. 

(Om förarna är överens om vem som gjorde fel meddelar den som har gjort olyckan/skadan till sin försäkringsbolaget. Den betalar skadan på motpartens bil. Ofta krävs det även att en konsult bedömer skadan t.ex. på verkstaden innan bilen repareras.)

I Sverige är det ju ungefär samma sak. Man larmar inte polisen om ingen är skadad. Samma sak i Sverige.

Är föraren uppenbarligen oskadad s
    å kan den ju ringa själv och larma. Då ringer inte jag om jag inte är inblandad i olyckan. Polisen vill troligtvis inte ens ha det. Det är inte min uppgift att bedöma om någon är/var alkoholpåverkad eller inte.

www.carfax.se/information-om-fordon/bilolycka

Något många inte vet är att man inte är tvungen att informera polisen efter att en olycka skett. När det gäller mindre olyckor där ingen kommer till skada kan det hända att polisen inte har tid att komma till platsen.

I regel måste man ju få bort bilen också. Föraren kan ju ringa assistance kåren själv. Om sen assistance kåren larmar vet jag inte.

Tippset som jag har till alla som vill hjälpa:

Om ingen är skadad se till att du 
    åker vidare. Annars kan det bli diskussion med t.ex. en bilist som vill att du hjälper att bärga bilen med hjälp av din bil. 
    D
    å kan även du bli inblandad t.ex. köra fast i snön osv. .... eller så går ngt sönder udner bärgningen. 

Är en bilist skadad och behöver den medicinsk v
    ård säg att du ringer ambulansen. (Ambulansen larmar automatiskt polisen om någon blev skadad i samband med en bilolycka). Säg inte till bilisten/den skadade att du larmar polisen!!!

Jag blev ju vittne till mindre olyckor där ingen blev skadad och d
    å är man ofta ensam med någon ute i skogen när det snöar.

Därför mitt tipps: Vill n
    ågon inte ha hjälp och är den inte skadad utan springer runt och ringer andra låt bli att blanda in dig!
Svar på tråden När ringer du 112 ?