• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Anonym (Också operatör)
    Ewald01 skrev 2018-01-02 17:09:04 följande:

eCALL kommer alltså att larma automatiskt och SOS larm kommer att få uppgifter om var bilen befinner sig, i vilken färdriktning att den står, hur många passagerare finns i bilen (har bälte på), vilken serienummer bilen har (och därmed vilken bilmodell det är och hur den drivs (diesel, bensin, elbil, gasbil) ... och så klart om personerna är medvetslösa eller inte. Svarar en person inte så måste man väl utgå ifrån att den är medvetslös och att det handlar sig om en svår bilolycka.

Hur mycket info har du fått om eCALL? 

Sakta i backarna så mycket information inkommer inte till oss och alla larm inkommer inte ens till oss direkt utan går via andra "callcenters"

Det som kommer in är koordinater, riktning bilen står i chassinr, modell, drivmedel, om larmet är utlöst automatiskt eller manuellt men inget om passagerare eller skadeläget.

Detta gäller dessutom bara om bilen är kopplad direkt till oss annars är det den infon vi får av det callcenter som bilen larmar via vi får gå på.

Det finns många anledningar till att en person inte svarar men ja vi får utgå från värsta men det ändrar inte våra larmplaner.

Sen har jag varit hemma från att ecall öppnades som en 112-tjänst (ecall har funnits länge innan men skötts på annat sätt) så jag kan inte svara på om vi har det på någon enstaka central (som t ex smslarm som går via två centraler endast) eller om alla centralen tar emot det.

Och nej den som larmar betalar inget, det är ju självklart den som är patient som står för patientavgifter som i Sverige är väldigt låg. Och nu var ju ditt exempel gällande just en patient så jag förstår inte varför du nu blandar in inringaren.
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-01 19:50:00 följande:
    @Dame2017 och andra

Ni måste läsa det för att förstå vad jag menar. En SOS operatör bestämmer ju vad den skickar ut till olycksplatsen. 

Om jag larmar och SOS larm skickr ut en helikopter trots att patienten "bara" har ett brutet ben så kan det nog bli diskussion med partienten om vad jag har sagt till SOS larm .... min bedömning.

vem vill betala 38 000 kr för en transport till sjukhuset. (SOS larm i Sverigeverkar ju satsa på språk, då kan man ju läsa vad som står i länkarna respektive vilken problematik jag menar).

Men: om helikopterinsatsen är "medicinskt försvarbar och nödvändigt" (t.ex. hjärtestopp och stark blödning) betalar ju försäkringskassan (gäller i alla fall i A). 

Så allt beror på.

Vanligtvis betalar ju den som behöver hjälp - inte den som larmar.
    Men jag skulle nog aldrig larma om jag inte vet vad som har hänt respektive vilka skador en person har etc.

Men hur det fungerar i Sverige i detalj är oklart för mig.
    VI har ännu inte förstått vad du menar, 3-4 månader senare...

Men om du skulle ta och lyssna på oss som jobbar med det här och faktiskt VET vad vi pratar om så skulle allt bli mkt enklare. 

SOS operatören har ansvaret för att utlarmningen och ska därför ställa rätt frågor. DU GÖR ÖHT INGEN BEDÖMNING ANG VILKET BEHOV SOM FINNS: Det gör operatören efter vilka svar som fås. 

Många gånger rådgör även operatören med läkaren på helikoptern, ibland avvaktar helikoptern tills de fått rapport från ambulanspersonal på plats om behov finns. Jag tror aldrig jag tagit ner en helikopter utan att behov funnits. Då har de kunnat vända i luften alt tagit annat uppdrag. Men många gånger man velat ha den men inte fått den. 

Vi har förklarat detaljerna gånger många, inte vårt fel att du inte kan ta till dig! 
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-01 18:24:46 följande:

I det här fallet var det väl "SOS larm" som skickade helikoptern. De bestämmer ju vad som larmas ut .... jag försökte påpeka att problematiken finns!

Men okej, i Sverige är det generellt ovanligt med helikoptrar och läkare på olycksplatsen ....

Sverige har mkt välutbildad ambulanspersonal, så vi reder utan problem ut det mesta. Mkt pat som måste sövas på plats och helikpter kan många gånger användas endast som tidsvinst. Inte för kompetensen. 
  • Ewald01
    Anonym (Också operatör) skrev 2018-01-02 18:28:39 följande:
    Sakta i backarna så mycket information inkommer inte till oss och alla larm inkommer inte ens till oss direkt utan går via andra "callcenters"

Det som kommer in är koordinater, riktning bilen står i chassinr, modell, drivmedel, om larmet är utlöst automatiskt eller manuellt men inget om passagerare eller skadeläget.

Detta gäller dessutom bara om bilen är kopplad direkt till oss annars är det den infon vi får av det callcenter som bilen larmar via vi får gå på.

Det finns många anledningar till att en person inte svarar men ja vi får utgå från värsta men det ändrar inte våra larmplaner.

Sen har jag varit hemma från att ecall öppnades som en 112-tjänst (ecall har funnits länge innan men skötts på annat sätt) så jag kan inte svara på om vi har det på någon enstaka central (som t ex smslarm som går via två centraler endast) eller om alla centralen tar emot det.

Och nej den som larmar betalar inget, det är ju självklart den som är patient som står för patientavgifter som i Sverige är väldigt låg. Och nu var ju ditt exempel gällande just en patient så jag förstår inte varför du nu blandar in inringaren.
    Hittills var det ju så att det var "privata tjänster" som erbjöds via biltillverkarna. Se t.ex. Opel Onstar. Så har jag uppfattat det. 

www.opel.se/onstar/oversikt-fordelar.html

Då är det ju så att biltillverkarnas callcenter (som ju var i kontakt med sin kund) ringer 112 larm när det behövs. Förutom SOS tjänster erbjuder man också andra tjänster t.ex. navigationstjänster.

Vad jag har läst så ska man i framtiden även kunna veta hur många passagerare det är som färdas i bilen dvs. hur många sittplatser är belagda. 

Det kommer väl att bli en del fellarm också. Så blev det även med dessa "automatiska brandvarnare" som direkt larmar till brandkåren.

Precis, den som larmar betalar ju inte.

Men om nu en person/ "patient" säger att den är okej så skulle jag inte larma i alla fall, även om t.ex. en bil har vältat. Det är ju så att personen/patienten sen måste stå för kostnaden.
    Min tanke är ju att man inte gör personen/ patienten en bra tjänst om man larmar trots att den inte vill ha det. Sen blir kanske SOS larm eller andra inte glad heller.

Sen måste man ju alltid veta vad som har hänst innan man ringer in. Annars blir hela larmningen inte effektiv. 
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-02 19:11:22 följande:
    SOS operatören har ansvaret för att utlarmningen och ska därför ställa rätt frågor. DU GÖR ÖHT INGEN BEDÖMNING ANG VILKET BEHOV SOM FINNS: Det gör operatören efter vilka svar som fås. 
    Exakt!

Frågorna man måste/bör kunna svara på är ju:

- Vem ringer
    - Vad har hänt
    - Var har det hänt 
    - Hur m
    ånga inblandade/ skadade finns det
    - Vilka skador har personerna
    - Övriga fr
    ågor (t.ex. ska man uppge om ngn lastbil/bil med farliga gods är inblandad)

Visst gör SOS larm bedömningen, men man m
    åste ju kunna uppge om personer är medvetslösa eller inte t.ex. eller om personer är fastklämda i bilen eller om alla personer kunde lämna bilen, om drivmedel läcker ut osv. 

Optimalt är det ju om flera personer kan hjälpa till vid en olycka, d
    å kan en larma omgående medan den andra tar hand om skadade t.ex.

• Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-02 19:17:58 följande:
    Sverige har mkt välutbildad ambulanspersonal, så vi reder utan problem ut det mesta. Mkt pat som måste sövas på plats och helikpter kan många gånger användas endast som tidsvinst. Inte för kompetensen. 
    Ja.

Men får patienter smärtstillande infusioner eller sprutor på plats? Om det behövs eller om de har smärtor?

Är bara nyfiken. 

S
    å kan en sjuksköterska ge infusioner/ smärtstillande behandlingar och ev. blod (om blodgruppen etc. är känd) direkt på plats?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-03 22:34:19 följande:

Exakt!

Frågorna man måste/bör kunna svara på är ju:

- Vem ringer

- Vad har hänt

- Var har det hänt 

- Hur många inblandade/ skadade finns det

- Vilka skador har personerna

- Övriga frågor (t.ex. ska man uppge om ngn lastbil/bil med farliga gods är inblandad)

Visst gör SOS larm bedömningen, men man måste ju kunna uppge om personer är medvetslösa eller inte t.ex. eller om personer är fastklämda i bilen eller om alla personer kunde lämna bilen, om drivmedel läcker ut osv. 

Optimalt är det ju om flera personer kan hjälpa till vid en olycka, då kan en larma omgående medan den andra tar hand om skadade t.ex.

Bör eller måste?

Om man inte vet vad som har hänt eller vilka skador, ska man ringa då?
  • Mariell    8
    Ewald01 skrev 2018-01-03 22:36:43 följande:

Ja.

Men får patienter smärtstillande infusioner eller sprutor på plats? Om det behövs eller om de har smärtor?

Är bara nyfiken. 

Så kan en sjuksköterska ge infusioner/ smärtstillande behandlingar och ev. blod (om blodgruppen etc. är känd) direkt på plats?

Smärtlindring ges på plats och om det är nödvändig vätska. Blod kan inte ges då det ska tas blodgrupp, forlik och blodet ska beställas innan det kan ges. Är med andra ord inget man kan göra direkt på en olycksplats.
  • modsey
    Ewald01 skrev 2018-01-03 22:36:43 följande:

Ja.

Är bara nyfiken. 

Så kan en sjuksköterska ge infusioner/ smärtstillande behandlingar och ev. blod (om blodgruppen etc. är känd) direkt på plats?

Ka men självklart! Allt utom blod av förklarliga skäl. Vi smärtlindrar, vi intubetar, reponerar, ger vätska, förlöser, gör HLR. Allt.
  • Ewald01

Ja, en helikopter används för tidsvinst!

Men utomlands (i tyskspråkiga länder) skulle man säga: När det är så brottom så är personen troligtvis så allvarligt skadad att den även behöver en akutläkare på plats. Därför sitter väl en läkare i varje ambulandshelikopter som är på väg till en olycksplats (gäller nu tyskspråkiga länder).

En Sanitäter (som ofta kommer till personer utan livsfarliga skador) har ju mindre kompetenser/ en mindre omfattande utbildning än vad en sjuksköterska i Sverige (motsvarar väl "diplomierter Krankenpfleger/ Krankenschwester) har skulle jag säga.I USA kallar man det för "registered nurse" vad jag har förstått. Så sjuksköterska motsvarar "diplomierter Krankenpfleger" eller "registered nurse".

Men en "diplomerter Krankenpfleger" är ju aldrig ute vid olyckor
    , den jobbar i regel på sjukhuset. 

Nu har vi kanske lite koll hur det funkar i olika länder .

Svar på tråden När ringer du 112 ?