• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • modsey
    Ewald01 skrev 2018-01-08 22:52:20 följande:

Okej, toppen. Bara att lyssna på hjärtestartaren.

Ja precis, asystoli och pea ska inte defibrilleras.

Men man ska i alla fall köra kompressioner och inblåsningar. Asystoli och pea behandlas sen med adrenalin vad jag vet.

Ja du ska göra kompressioner och ventilera alla som är medvetslösa och saknar egen andning och självlart koppla upp en hjärtstartare om det finns en tillgänglig
  • Anonym (Ring)
    Ewald01 skrev 2018-01-08 22:52:20 följande:
    Okej, toppen. Bara att lyssna på hjärtestartaren.

Ja precis, asystoli och pea ska inte defibrilleras.

Men man ska i alla fall köra kompressioner och inblåsningar. Asystoli och pea behandlas sen med adrenalin vad jag vet.
    Ja, fast för adrenalin krävs ju att du ringt efter hjälp....
  • Ewald01
    Anonym (Ring) skrev 2018-01-08 23:08:27 följande:
    Ja, fast för adrenalin krävs ju att du ringt efter hjälp....
    Det är logiskt! Det gör man ju alltid genast när man har bedömt att ngn har  hjärtestopp!!

Men innan man ringer måste man ju veta vad som har hänt dvs. t.ex. ha bedömt att ngn har hjärtestopp!
  • Anonym (Ring)
    Ewald01 skrev 2018-01-08 23:13:11 följande:
    Det är logiskt! Det gör man ju alltid genast när man har bedömt att ngn har  hjärtestopp!!

Men innan man ringer måste man ju veta vad som har hänt dvs. t.ex. ha bedömt att ngn har hjärtestopp!
    Precis som du skriver när det gäller hjärtstartare "det enklaste är att göra som den rekommenderar" så är det enklaste för många människor att först ringa 112 innan man ens tagit sig nära olycksplatsen. De får då instruktioner om vad de skall göra och en bedömning görs samtidigt om någon behöver skickas dit. Man måste inte veta att det föreligger ett hjärtstopp. Många lekmän har inte gått kurser och kan inte bedöma det. Man måste inte veta om det finns en förare i bilen som ligger upp och ner - om man själv inte vill/vågar gå fram från början. Man ringer 112 så kan de veta om olyckan redan är registrerad, annars ber de sannolikt att man kontrollerar platsen efter skadade, alternativt skickar dit någon som finns i närheten. Man får inte böter om man gör så.
    Du glömmer att många inte har några medicinska kunskaper alls, och då är enklast möjliga råd: Ring 112 vid olycka så får du råd och stöd. Det kan aldrig bli fel i Sverige.
  • Ewald01
    Anonym (Ring) skrev 2018-01-08 23:26:49 följande:
    Precis som du skriver när det gäller hjärtstartare "det enklaste är att göra som den rekommenderar" så är det enklaste för många människor att först ringa 112 innan man ens tagit sig nära olycksplatsen. De får då instruktioner om vad de skall göra och en bedömning görs samtidigt om någon behöver skickas dit. Man måste inte veta att det föreligger ett hjärtstopp. Många lekmän har inte gått kurser och kan inte bedöma det. Man måste inte veta om det finns en förare i bilen som ligger upp och ner - om man själv inte vill/vågar gå fram från början. Man ringer 112 så kan de veta om olyckan redan är registrerad, annars ber de sannolikt att man kontrollerar platsen efter skadade, alternativt skickar dit någon som finns i närheten. Man får inte böter om man gör så.
    Du glömmer att många inte har några medicinska kunskaper alls, och då är enklast möjliga råd: Ring 112 vid olycka så får du råd och stöd. Det kan aldrig bli fel i Sverige.
    Visst kan man göra så.

Jag kommer dock fram till att det i vissa fall kan ta för l
    ång tid tills att man kommer igång med livsräddande åtgärder om man ringer och först hämtar instruktioner. 

2 minuter t.ex. är jättel
    ång tid.

Har ett exempel p
    å det.

Visst kan man ringa att först ocks
    å, men resultatet är att de på SOS larm inte kan ta emot andra samtal (om de inte har resurser) och att man ändå inte vet vad som har hänt och att de inte vet om de ska skicka ngn eller inte osv. 

Det bättre alternativet är att kolla upp att först och genomföra de livsviktigaste 
    åtgärderna innan man ringer in. Sen kan man förklara allt så snabbt som möjligt respektive svara på alla frågor.
  • Anonym (Ring)
    Ewald01 skrev 2018-01-09 00:01:10 följande:

Visst kan man göra så.

Jag kommer dock fram till att det i vissa fall kan ta för lång tid tills att man kommer igång med livsräddande åtgärder om man ringer och först hämtar instruktioner. 

2 minuter t.ex. är jättelång tid.

Har ett exempel på det.

Visst kan man ringa att först också, men resultatet är att de på SOS larm inte kan ta emot andra samtal (om de inte har resurser) och att man ändå inte vet vad som har hänt och att de inte vet om de ska skicka ngn eller inte osv. 

Det bättre alternativet är att kolla upp att först och genomföra de livsviktigaste åtgärderna innan man ringer in. Sen kan man förklara allt så snabbt som möjligt respektive svara på alla frågor.

Såvida man vet vad man skall kolla och vet hur man skall åtgärda något.
  • Ewald01

Här är ett bra exempel på att det tog för lång tid tills att man kom igång med HLR.

Man kan titta mellan 0:40 och 4:30

Sen glömde han att lyfta käket ("öcersträcka"). Enligt mig borde han ha kunnat ropa om hjälp eftersom det fanns personer lite längre bort. 

Se även kommentarerna i videon. Han har vänt personen fel innan han ringde skrev ngn osv. .... sen tycker ngn annan att man ska ha bar överkropp (det var det vi lärde oss tidigare) osv. ... att han har slutat med HLR innan sjukvården tog över osv.

Men sammanfattningvis kan man väl säga: Som privatperson kan man alltid göra 100 fel i samband med första hjälpen. 

• sextiotalist
    Ewald01 skrev 2018-01-09 07:56:35 följande:

Här är ett bra exempel på att det tog för lång tid tills att man kom igång med HLR.

Man kan titta mellan 0:40 och 4:30

Sen glömde han att lyfta käket ("öcersträcka"). Enligt mig borde han ha kunnat ropa om hjälp eftersom det fanns personer lite längre bort. 

Se även kommentarerna i videon. Han har vänt personen fel innan han ringde skrev ngn osv. .... sen tycker ngn annan att man ska ha bar överkropp (det var det vi lärde oss tidigare) osv. ... att han har slutat med HLR innan sjukvården tog över osv.

Men sammanfattningvis kan man väl säga: Som privatperson kan man alltid göra 100 fel i samband med första hjälpen. 

Det är därför man ska ringa 112 innan man gör något. Även om jag i teorin vet hur man ska göra saker, så skulle jag aldrig (om det inte är sekunder) göra något utan att ha operatören som vägledde mig.
    För övrigt så är just 112 ett nummer som även barn lär sig att ringa. Alla kan ringa 112 men de flesta gör bäst att inte göra något på eget initiativ (såvida det inte är ett uppenbarligt hjärtstopp eller stopp i andningsvägar, några brutna revben kan de flesta stå ut med om man får igång hjärtat). Men just trafikolyckor där man i de allra flesta fall inte kan avgöra vad som är skadat, då låter man bli att röra den skadade om det inte är väldigt självklart vad som är fel.
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-09 07:56:35 följande:

: Som privatperson kan man alltid göra 100 fel i samband med första hjälpen. 

Och hur kommer du hantera detta när du kommer till en olycksplats. Risken att du gör fel!
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-09 08:50:13 följande:
    Och hur kommer du hantera detta när du kommer till en olycksplats. Risken att du gör fel!
    100 % säkert kan man aldrig vara. Men Benny Raich gjorde vissa "fel" som kanske någon som jobbar med det regelbunden eller varje dag inte skulle ha gjort.

Att gå till hur man har lärt sig det är väl bäst. Att ta reda på vad som har hänt och genomföra akutåtgärder innan man larmar dvs ringer 112. Att kortfattad och exakt kunna berätta dessa frågor var, vad, vem, hur många, vilka skador

Om n
    ågon "bara" har en stuckning efter att den har rammlat från cyklen ska man kanske inte ringa 112. 

Om någon har en enklare blödning behöver man kanske inte heller larma. Frågan är ju om man kan ta det via akuten om man verkligen måste sy.

Att se till att andra hjälper till dvs ropa om hjälp är alltid en bra idé. G
    år snabbt och är kanske effektivt. 
Svar på tråden När ringer du 112 ?