• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • modsey
    sextiotalist skrev 2018-01-08 07:29:34 följande:

Elektroder mäter hjärtverksamheten, tvivlar starkt på att en hjärtstartare behöver elektroder för att starta ett hjärta (men däremot kan det behövas för analys)

Man behöver dock naken hud för att få plattorna/ elektronerna att fastna
    Ewald01 skrev 2018-01-07 23:23:28 följande:

Hmm, Mirella eller vem som nu skriver, hur vill du placera elektroderna om du måste använda en hjärtstartare om du inte har bar överkropp?

Elektroderna placerades på bar överkropp och hos vissa män måste man också raka bort brösthåret och torka kroppen innan man kan sätta på elektroderna.

Hur har du tänkt ska det fungera med kläderna på?

Den har väl inte du med dig? Jag tror att det personen menade var kompressioner som man kan göra utan att ta av kläder.
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2018-01-08 07:29:34 följande:
    Elektroder mäter hjärtverksamheten, tvivlar starkt på att en hjärtstartare behöver elektroder för att starta ett hjärta (men däremot kan det behövas för analys)
    Ja, den behövs för analys.

En hjärtestartare analyserar ju och ger sen "ett utlåtande" dvs. rekommenderar defibrillering eller inte.

P
    å vissa (offentliga) platser finns det t.ex. en defibrillator.

En hjärtestartare rekommenderar defibrillering (redan) vid kammarflimmer/ ventrikelflimmer vad jag vet. 

• Ewald01
    modsey skrev 2018-01-08 08:42:50 följande:
    Man behöver dock naken hud för att få plattorna/ elektronerna att fastna
    Ewald01 skrev 2018-01-07 23:23:28 följande:

Hmm, Mirella eller vem som nu skriver, hur vill du placera elektroderna om du måste använda en hjärtstartare om du inte har bar överkropp?

Elektroderna placerades på bar överkropp och hos vissa män måste man också raka bort brösthåret och torka kroppen innan man kan sätta på elektroderna.

Hur har du tänkt ska det fungera med kläderna på?

Den har väl inte du med dig? Jag tror att det personen menade var kompressioner som man kan göra utan att ta av kläder.
    Ja, naken hud behövs för plattorna (som jag kallar för elektroderna).

Nja, beror ju på var att man är.

En T-shirt skulle jag annars inte ta bort, smycken eller andra "störande" grejer skulle jag ta bort. En tjock jacka m
    åste man väl i alla fall öppna.

Hjärtmassage kan man göra p
    å naken hud eller med (tunnare) kläder på.
  • Ewald01

Viktigt är att ta bort föremål under huvudet innan man startar med HLR vad jag vet (om det finns ngt där).

• modsey
    Ewald01 skrev 2018-01-08 19:56:05 följande:

Ja, den behövs för analys.

En hjärtestartare analyserar ju och ger sen "ett utlåtande" dvs. rekommenderar defibrillering eller inte.

På vissa (offentliga) platser finns det t.ex. en defibrillator.

En hjärtestartare rekommenderar defibrillering (redan) vid kammarflimmer/ ventrikelflimmer vad jag vet. 

Redan ? Skulle definera det som bara då
  • Ewald01
    modsey skrev 2018-01-08 21:13:39 följande:
    Redan ? Skulle definera det som bara då
    Ja, vid kammerflimmer rekommenderas defibrillering.

Men kammerflimmer leder ju till hjärtestopp?
  • modsey
    Ewald01 skrev 2018-01-08 21:20:24 följande:

Ja, vid kammerflimmer rekommenderas defibrillering.

Men kammerflimmer leder ju till hjärtestopp?

Ja?
  • Ewald01
    modsey skrev 2018-01-08 21:25:16 följande:
    Ja?
    Men när man pratar om "hjärtestopp" skiljer man ju mellan olika "
    former, bland annat kammerflimmer och asystoli.

sv.wikipedia.org/wiki/Hj%C3%A4rtstillest%C3%A5nd

Men en hjärtestartare används väl alltid.

Även vid pulslös ventrikulär takykardi (som ju inte är detsamma som kammerflimmer) defibrillerar man.

Men vid en pulslös  elektrisk aktivitet får man inte defibrillera. (Orsaker till en pulslös elektrisk aktivitet kan bland annat vara elolyckor, intoxikation (förgiftning) eller lungkollaps).

sv.wikipedia.org/wiki/Pulsl%C3%B6s_elektrisk_aktivitet

Men för att hålla det så enkelt som möjligt så defibrillerar man när hjärtestartaren rekommenderar det. 
  • modsey
    Ewald01 skrev 2018-01-08 22:31:55 följande:

Men när man pratar om "hjärtestopp" skiljer man ju mellan olika "

former, bland annat kammerflimmer och asystoli.

sv.wikipedia.org/wiki/Hj%C3%A4rtstillest%C3%A5nd

Men en hjärtestartare används väl alltid.

Även vid pulslös ventrikulär takykardi (som ju inte är detsamma som kammerflimmer) defibrillerar man.

Men vid en pulslös  elektrisk aktivitet får man inte defibrillera. (Orsaker till en pulslös elektrisk aktivitet kan bland annat vara elolyckor, intoxikation (förgiftning) eller lungkollaps).

sv.wikipedia.org/wiki/Pulsl%C3%B6s_elektrisk_aktivitet

Men för att hålla det så enkelt som möjligt så defibrillerar man när hjärtestartaren rekommenderar det. 

Vet jag jobbar med det här. Jag reagerade på ditt ordval att defibrillerba redan vid kammarflimmer och ventrikelflimmer. Redan?

Hjärtstartaren kommer ge rådet att defibrillerba vid vt och vf. Inte vid asystoli eller pea.

Så du har rätt, gör bara som den säger.
  • Ewald01
    modsey skrev 2018-01-08 22:45:04 följande:
    Vet jag jobbar med det här. Jag reagerade på ditt ordval att defibrillerba redan vid kammarflimmer och ventrikelflimmer. Redan?

Hjärtstartaren kommer ge rådet att defibrillerba vid vt och vf. Inte vid asystoli eller pea.

Så du har rätt, gör bara som den säger.
    Okej, toppen. Bara att lyssna på hjärtestartaren.

Ja precis, asystoli och pea ska inte defibrilleras.

Men man ska i alla fall köra kompressioner och inbl
    åsningar. Asystoli och pea behandlas sen med adrenalin vad jag vet.
Svar på tråden När ringer du 112 ?