• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    Anonym (Ring) skrev 2018-01-09 19:43:17 följande:
    Om personer inte ens vet om andningen är normal kan de sannolikt inte genomföra livräddande åtgärder. De bör ringa 112!
    Jag hade t.ex. alltid svårt att känna pulsen (testade vid andra i normal tillstånd).

Att bedöma andningen är enkelt hos människor.

En medvetslös respektive skadad person kan dock ha en "platt andning" eller vad man ska kalla det.

Hur bedömer man andningen. 

Utbildningsvideo finns Glad

(Jag skulle dock att först kolla om personen har ngt i munen, sen lyfta käket och sen kontrollera andningen)

• modsey
    Ewald01 skrev 2018-01-09 20:09:37 följande:

Man bedömer ju ofta att först medvetandegraden. Det är ju enklare att bedöma.

Kan du prata med personen eller inte? 

Sen bedömer man andningen. Man lyssnar, man känner och man tittar på bröstkorgen i max. 10 sekunder.

Normal andning betyder 3 andetag inom 10 sekunder (riktvärde).

Om man tar ut personen och lägger den på ryggen kan man utföra HLR samtidigt som man pratar i telefon.

Även om man måste vänta innan de svarar kan man ju påbörja HLR. Det är viktigt att komma igång tidigt!

Vid "Raich filmen" tog det ju över 2 min tills att han kom igång med HLR. Det är för lång tid!!

Ja man berömmer medvetande och andning. OM man är osäker på om personen har en normal andning så agerar man som att personen INTE andas normalt och larmar.
  • Ewald01

Just precis det som lärs ut.

Kontrollera medvetande
    Kontrollera andningen/ skapa fri luftväg
    larma 112 (bäst att ngn annan larma!)
    starta HLR omedelbart
    använd hjärtestartare

100 % som jag lärde mig det.

By the way - bar överkropp ska det vara (precis som vi lärde oss det) Flört

(Men okej, - tjejer får kanske behålla sin T-shirt - men andra störande föremål kring bröstkorgen/ brösten ska bort!)

• Ewald01

Men använder man en hjärtestartare ska även tjejer (ja - även kvinnorättsaktivister) bli av med överkläderna - sorry - livet är viktigare.

• modsey
    Ewald01 skrev 2018-01-09 20:25:26 följande:

Just precis det som lärs ut.

Kontrollera medvetande

Kontrollera andningen/ skapa fri luftväg

larma 112 (bäst att ngn annan larma!)

starta HLR omedelbart

använd hjärtestartare

100 % som jag lärde mig det.

By the way - bar överkropp ska det vara (precis som vi lärde oss det) 

(Men okej, - tjejer får kanske behålla sin T-shirt - men andra störande föremål kring bröstkorgen/ brösten ska bort!)

Ja om man har en hjärtstartare måstw kläderna av för att elektronerna ska kunna fästas. Kompressioner däremot går att göra utan naken hud
  • Anonym (Jess)

Jag har ringt 112 en gång i mitt liv. Det var när jag såg en människa som såg ut som den skulle hoppa framför ett tåg. Det var precis vid en järnväg och personen undvek mig när jag försökte få kontakt.

Personen ville helt uppenbart inte prata med mig. Då ringde jag. Polisen kom ganska snabbt och hämtade personen. Jag vet inte om hen hade tänkt ta livet av sig men det kändes så väldigt fel i mig och det var därför jag ringde.

• Ewald01
    modsey skrev 2018-01-09 20:31:18 följande:
    Ja om man har en hjärtstartare måstw kläderna av för att elektronerna ska kunna fästas. Kompressioner däremot går att göra utan naken hud
    Ja, men redan för andningskontrollen ska tjocka kläder öppnas/ tas bort (en jacka t.ex.).

Vi har lärt oss att ta av kläderna. Man får skära upp kläderna utan dåligt samvete om det behövs!

Sen verkar man vara ganska oförsiktigt. Det hon gör i början, att plocka upp och skaka en person ska man ABSOLUT INTE göra om man misstänker nackskador (fall, bilolycka), det är mycket dåligt för nacken!!

Man kan knuffa en person och ge den en smärtstimulans, men absolut inte skaka!

• Anonym (Ring)
    modsey skrev 2018-01-09 20:19:53 följande:
    Ja man berömmer medvetande och andning. OM man är osäker på om personen har en normal andning så agerar man som att personen INTE andas normalt och larmar.
    Ja precis. Väldigt många har inte gått någon kurs i första hjälpen/HLR och har svårt att göra en första bedömning. De bör självklart ringa 112 direkt och då få hjälp med hur man skall göra.

Ewald01 berättar hela tiden hur man "ska göra" utifrån diverse filmer och kurser som inte många sett/deltagit i. Kan man inte det man gör behöver man snabbt hjälp. Vet man hur man skall göra skall man såklart agera utifrån det.
  • Anonym (Ring)
    Ewald01 skrev 2018-01-09 20:09:37 följande:
    Vid "Raich filmen" tog det ju över 2 min tills att han kom igång med HLR. Det är för lång tid!!
    Jag har inte sett filmen, men det tar säkerligen minst 2 min för dig med innan du kommit fram, bedömt läget, tillkallat hjälp och startat HLR. Flödesschemat i A-HLR är "konstatera hjärtstopp, larma, påbörja HLR". Dvs, LARMA TIDIGT!
  • Anonym (Ring)
    Ewald01 skrev 2018-01-09 20:19:25 följande:
    Jag hade t.ex. alltid svårt att känna pulsen (testade vid andra i normal tillstånd).

Att bedöma andningen är enkelt hos människor.

En medvetslös respektive skadad person kan dock ha en "platt andning" eller vad man ska kalla det.

Hur bedömer man andningen. 

Utbildningsvideo finns Glad

(Jag skulle dock att först kolla om personen har ngt i munen, sen lyfta käket och sen kontrollera andningen)

" target="_blank">

JAG vet hur man bedömer andning och puls. Många har gått kurser och skulle klara det, men väldigt många har inte tillräckliga medicinska kunskaper för att göra detta alls. De bör larma 112 direkt de hittat en person som verkar må dåligt/verkar medvetslös, innan de börjar slita av alla kläder, leta efter pulsar när de inte vet hur och var de skall känna, eller försöker bedöma andning utan att veta vad som är normalt.
Svar på tråden När ringer du 112 ?