• Anonym (Mamma­)
    Äldre 18 Dec 15:30
    49734 visningar
    459 svar
    459
    49734

    Autism-utredning

    Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

    Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

    Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

    Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

    Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

    /Mamma.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

    Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

    Råd? TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

  • Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 16:53
    #1

    Ingen som vill berätta lite?

  • Anonym (Autis­t)
    Äldre 19 Dec 16:57
    #2

    Jag har själv diagnosen, man brukar gå igenom olika tester, svara på formulär, anhörigintervju. Psykolog, läkare med fler i teamet avgör.

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 18:14
    #3
    Anonym (Autist) skrev 2017-12-19 16:57:05 följande:

    Jag har själv diagnosen, man brukar gå igenom olika tester, svara på formulär, anhörigintervju. Psykolog, läkare med fler i teamet avgör.


    För några veckor sedan fick vi och klassföreståndaren fylla i ett formulär och beroende på svaren skulle psykologen bestämma om det skulle bli möte eller inte, vilket vi hade igår.

    Vad finns det för olika grader? Hur gammal är du? Känns något av det jag skrev i första inlägget igen på dig?
  • Anonym (A)
    Äldre 19 Dec 18:33
    #4

    På BUP brukar det vara ännu mera formulär.

    De brukar träffa föräldrarna utan barnet och intervjua om barnet o barnets utveckling o allt möjligt.

    Barnet intervjuas (om det går, på riktigt små blir det ju mer en lek där man tittar på samspel o dyl, man har vissa saker som man ska kunna i vissa åldrar, tex leka rollek med dockor etc)

    Även en läkare gör en undersökning/bedömning för att kola att det avvikande beteendet inte beror på kroppslig sjukdom.

    Så team verkligen, läkare, psykolog o kurator oftast.

    De flesta BUP har jättelång väntetid, stå på dig och fråga om detta och åberopa vårdgarantin om det behövs!

    Lycka till

  • Anonym (En här med)
    Äldre 19 Dec 19:24
    #5

    Nu har jg tyvärr inget svar på det du är ute efter utan tänkte bara skriva att vi också är i de startgroparna. Hade ett möte för två veckor sen med hela teamet ang vår son som också är 8. Men skolan strulade till det och hade skrivit att de ville göra en bedömning för att se om han har en språkstörning också, vilket gjorde att bup ville vänta till den bedömningen är klar innan de tar sig an honom... så vi kommer få lång väntetid :( det tråkigaste är ju att det drabbar vår son värst för han har svårigheter i skolan. Men de skulle försöka sätta in resurs redan nu.

    Han är inte lika begåvad som er son verkar utan ligger under i det flesta ämnena, han har också koncentrationssvårigheter, vilket gör att de även misstänker adhd. Men annars mycket lik det ni beskriver om er son.

    Har ni märkt detta tidigare eller är det nåt ni fått reda på nu genom skolan om misstankar kring autism?

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 20 Dec 07:07
    #6
    Anonym (A) skrev 2017-12-19 18:33:34 följande:

    På BUP brukar det vara ännu mera formulär.

    De brukar träffa föräldrarna utan barnet och intervjua om barnet o barnets utveckling o allt möjligt.

    Barnet intervjuas (om det går, på riktigt små blir det ju mer en lek där man tittar på samspel o dyl, man har vissa saker som man ska kunna i vissa åldrar, tex leka rollek med dockor etc)

    Även en läkare gör en undersökning/bedömning för att kola att det avvikande beteendet inte beror på kroppslig sjukdom.

    Så team verkligen, läkare, psykolog o kurator oftast.

    De flesta BUP har jättelång väntetid, stå på dig och fråga om detta och åberopa vårdgarantin om det behövs!

    Lycka till


    Tack för sitt svar! Min kompis utredde sin dotter i våras för Ahdh och de hade tur och fick tider snabbt. Vi får se, men nu är det igång i alla fall!
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 20 Dec 07:29
    #7
    Anonym (En här med) skrev 2017-12-19 19:24:16 följande:

    Nu har jg tyvärr inget svar på det du är ute efter utan tänkte bara skriva att vi också är i de startgroparna. Hade ett möte för två veckor sen med hela teamet ang vår son som också är 8. Men skolan strulade till det och hade skrivit att de ville göra en bedömning för att se om han har en språkstörning också, vilket gjorde att bup ville vänta till den bedömningen är klar innan de tar sig an honom... så vi kommer få lång väntetid :( det tråkigaste är ju att det drabbar vår son värst för han har svårigheter i skolan. Men de skulle försöka sätta in resurs redan nu.

    Han är inte lika begåvad som er son verkar utan ligger under i det flesta ämnena, han har också koncentrationssvårigheter, vilket gör att de även misstänker adhd. Men annars mycket lik det ni beskriver om er son.

    Har ni märkt detta tidigare eller är det nåt ni fått reda på nu genom skolan om misstankar kring autism?


    Hej, "kul" med en till.. då kan vi prata av oss lite! Vad synd att det drar ut på tiden, är det dyspraxi de kollar efter? Vårt barn är född med LKG (gomspalt i vårt fall, inget på käk eller läpp) och har förutom två operationer även gjort en talförbättrande operation eftersom han pratar nasalt och inte kan uttala vissa ljud helt rätt.

    Tråkigt att han har svårt i skolan, hoppas resursen kan hjälpa honom!! Ett grannbarn har både adhd och autism och går i en särskild klass med få elever endast någon timme om dagen, mer orkas inte med.

    Vi har väl haft våra aningar men tänkt att han kanske helt enkelt är ensamvarg och trivs bäst med sina böcker... I förskoleklass tog hans ansvariga lärare upp med oss att hon ville att han skulle träffa skolpsykologen och prata lite (samma psykolog som nu). Men efter de träffats tyckte han att de var helt onödigt, för han kunde inte märka något konstigt - förutom att han är väldigt begåvad för att vara så liten...

    Nu tyckte han dock att man kunde märka skillnad på den sociala biten och ville som sagt gå vidare för att se vilken grad av autism han har för att få rätt stöd i skolan. Han försvinner lätt bort på lektionerna, men samtliga lärare sa att han är uttråkad.. han behöver större utmaningar, är det för lätt så blir han ointresserad och försvinner in i sin lilla värld.

    Hur är det för er?
  • Anonym (Autis­tisk tjej)
    Äldre 20 Dec 13:03
    #8
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-19 18:14:18 följande:

    För några veckor sedan fick vi och klassföreståndaren fylla i ett formulär och beroende på svaren skulle psykologen bestämma om det skulle bli möte eller inte, vilket vi hade igår.

    Vad finns det för olika grader? Hur gammal är du? Känns något av det jag skrev i första inlägget igen på dig?


    Man har inga problem med empati om man har autism, man visar det på ett annat sätt bara.

    I ICD som används av Världshälsoorganisationen och Försäkringskassan finns det inga grader av autism, man kan få diagnosen Asperger, atypisk autism och autism, troligtvis får din dotter en Aspergerdiagnos. I DSM finns det tre grader av autism, nummer 1 är den lättaste och graderna anger vilket stödbehov man har. Klarar din dotter sig i skolan och inte har mycket assistans är hon troligtvis en etta.

    Jag råder dig att vara ärlig mot ditt barn under alla steg i utredningen, annars finns risken att hon tycker ni har ljugit för henne. Då hon väl fått diagnosen behöver hon veta vad den heter och hur den påverkar henne, vet hon inte det kommer hon dra sina egna slutsatser och det är inte bra. Oftast är de slutsatserna att man är dum i huvudet eller liknande, för mig var det att jag var mindre värd än alla andra. Jag tycker också det är viktigt att hon vet så att inte alla andra vet förutom hon och berättar man direkt avdramatiserar man det hela så det inte blir en smutsig hemlighet man inte får prata om.

    Jag har förresten atypisk autism, det är bara att fråga om du undrar något. Jag känner igen mig väldigt mycket i din dotter, jag var också inne i min egen värld, ofta hörde jag inte att folk pratade med mig eller såg vad som hände runt omkring mig. Jag har också usel motorik och behöver göra saker på mitt sätt.
  • Anonym (Autis­tisk tjej)
    Äldre 20 Dec 13:07
    #9

    Jag såg att du hade en son. Förlåt om det blev fel i mitt första inlägg.

  • Anonym (A)
    Äldre 20 Dec 15:02
    #10

    Hej igen!

    Mkt kort bara, om ditt barn har gomspalt och autism så skulle det kunna vara del i ett genetiskt syndrom, 22q11.
    http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/22q11-deletionssyndromet

    Många med 22q11 går runt utan diagnos och det är väldigt olika hur "drabbad" man är. Men just isolerad gomspalt är vanligt, och olika typer av npf.

    Lycka till med allt!

Svar på tråden Autism-utredning