Autism-utredning
Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..
Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.
Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?
Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.
Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.
/Mamma.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.
Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.
Råd?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..