• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-02-09 15:23:13 följande:

Nämen oj då.. Ja, lägger sig som en boll gör inte våran son. Han blir mest gapig/skrikig/gnällig/arg..

Jag jämför också, fast jag inte borde... Han har klasskamrater som går hem själv från skolan varje dag, fixar mellis själva och så. Det skulle han nog inte klara.. svårt att veta när han inte fått chansen att försöka. Men han drömmer sig bort så lätt.... även om han VET att han ska gå hem efter skolan, så skulle han säkert kunna vara borta i flera timmar för att han hittar något på vägen hem - stenar, pinnar, kottar, frön, osv..

Gapig, skrikig, gnällig, arg är väl hur våran åttaårig med adhd har kunnat vara ibland.

Han fixar att gå hem själv då det är 15-20 minuters promenad längs cykelväg. Det har han gjort av och till sen han var sju. Vi har märkt att han blir mycket lugnare av att få promenera hem än att bli hämtad med bil. Däremot så skulle jag ingen vilja att han var hemma själv nån längre stund. Han får gå hem när vi är hemma eller är på väg hem. En normal åttaåring fixar väl säkert att vara hemma själv längre.

Jobbigt det där med drömma sig bort. Fast utbrotten är väl värst?

Tycker jag är det jobbigaste med våra pojkar. Storebror hade tidigare flera om dagen, nu är det väl några per vecka. Lillebror har oftast flera varje dag. Är ett ständigt passande där. Att ta det lugnt efter jobbet finns inte. Är ju sällan båda har en bra dag så de är lugna efter skola och förskola.

Imorgon ska äldsta göra av med energi i slalombacken så att vi kanske får en lugn kväll sedan. Han har inte fått på evigheter. Har varit för mkt sjuka barn på sistone.
  • Anonym (Mamma)
    enmanmedskägg skrev 2018-02-09 15:24:53 följande:

Bra att ni gör utredning. Får barnet en diagnos så kan det hjälpa jättemycket för självförståelsen i livet. 

Jag har precis fått min asberger-diagnos, och det betydde rätt mycket för mig, men samtidigt var jag arg på föräldrar och omgivning som aldrig gav mig den hjälp och förståelse jag behövt i mitt liv. Jag är 34 nu, och har hela tiden trott att jag är dum i huvudet, och många gånger gråtit och undrat varför jag inte varit som de andra. 

Får ditt barn hjälp tidigt i livet kan de bespara hen massor av missförstånd och självförakt förhoppningsvis.

Hur kommer det sig att det tog så lång tid?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-02-09 20:24:43 följande:
    Gapig, skrikig, gnällig, arg är väl hur våran åttaårig med adhd har kunnat vara ibland.

Han fixar att gå hem själv då det är 15-20 minuters promenad längs cykelväg. Det har han gjort av och till sen han var sju. Vi har märkt att han blir mycket lugnare av att få promenera hem än att bli hämtad med bil. Däremot så skulle jag ingen vilja att han var hemma själv nån längre stund. Han får gå hem när vi är hemma eller är på väg hem. En normal åttaåring fixar väl säkert att vara hemma själv längre.

Jobbigt det där med drömma sig bort. Fast utbrotten är väl värst?

Tycker jag är det jobbigaste med våra pojkar. Storebror hade tidigare flera om dagen, nu är det väl några per vecka. Lillebror har oftast flera varje dag. Är ett ständigt passande där. Att ta det lugnt efter jobbet finns inte. Är ju sällan båda har en bra dag så de är lugna efter skola och förskola.

Imorgon ska äldsta göra av med energi i slalombacken så att vi kanske får en lugn kväll sedan. Han har inte fått på evigheter. Har varit för mkt sjuka barn på sistone.
    Utbrotten är värst, absolut.. och att han kan vara så hispig och har myror i brallan. Han är nästan alltid uppe i varv och kan inte riktigt slappna av.. Förutom när han läser, då kan man inte få kontakt med honom..
  • Anonym (Mamma)

Han har så extremt kort stubin och blir arg för minsta lilla... Nyss kom lillasyster och var lite ledsen och sa att han slog henne lite på bröstet.... Han ropar högt och säger ''men hon tänkte ju slå mig med en plastleksak!!'', vilket hon inte tänkte.. hon gick och hade den hängandes i handen... Han inbillar sig saker och hela världen är emot honom........

• Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-02-12 17:59:11 följande:

Utbrotten är värst, absolut.. och att han kan vara så hispig och har myror i brallan. Han är nästan alltid uppe i varv och kan inte riktigt slappna av.. Förutom när han läser, då kan man inte få kontakt med honom..

Okej. Lite så här med. Nu har vi då fått låna ett bolltäcke få se om det hjälper för sömnen med äldsta. Han har så svårt att somna och sover dåligt med alldeles för få sömntimmar.

Nu är det yngre barnet som bråkar o har utbrott. Han är arg för att han inte får sova uppe i våningssängen. Det är farligt att ligga nere säger han. Den äldre är lugn idag.
  • enmanmedskägg
    Anonym (Mamma) skrev 2018-02-12 17:56:52 följande:
    Hur kommer det sig att det tog så lång tid?

Jag vet inte... 

Det var aldrig någon som reflekterade över att det kunde ligga en diagnos bakom, utan att jag bara var lite "eljest". Jag gick igenom livet och funderade på varför jag var annorlunda, varför jag hade såna intressen och varför jag kunde lära mig kopiösa mängder text utantill så fort t.ex. 

Det var inte förrän för 1,5 år sedan, efter att jag haft en av många depressioner, som en läkarkompis föreslog att jag kanske borde kolla upp om jag hade en diagnos. 

Jag är glad att jag har gjort utredningen, men samtidigt arg och besviken att INGEN någonsin under min uppväxt ens funderade på det.

• Anonym (Mamma)
    enmanmedskägg skrev 2018-02-13 08:22:11 följande:

Jag vet inte... 

Det var aldrig någon som reflekterade över att det kunde ligga en diagnos bakom, utan att jag bara var lite "eljest". Jag gick igenom livet och funderade på varför jag var annorlunda, varför jag hade såna intressen och varför jag kunde lära mig kopiösa mängder text utantill så fort t.ex. 

Det var inte förrän för 1,5 år sedan, efter att jag haft en av många depressioner, som en läkarkompis föreslog att jag kanske borde kolla upp om jag hade en diagnos. 

Jag är glad att jag har gjort utredningen, men samtidigt arg och besviken att INGEN någonsin under min uppväxt ens funderade på det.

Får man fråga hur du var som ung och sedan när du blev äldre? Om du vill förstås...
  • enmanmedskägg
    Anonym (Mamma) skrev 2018-02-13 17:06:05 följande:
    Får man fråga hur du var som ung och sedan när du blev äldre? Om du vill förstås...

Oj, ja det var flera saker. Det blev extra tydligt då jag växte upp i en norrländsk by med cirka 3000 invånare. Är man annorlunda sticker man ut ännu mer. 

Jag hade svårt att passa in med de andra barnen. Jag hade vänner och bjöds alltid på kalas och så, men jag var alltid "speciell". Jag hade väldigt tidigt talang för att lära mig saker utantill, så jag blev ofta den som fick underhålla genom att återge hela dialoger från filmer, eller sketcher/sånger. 

Men ibland kunde jag bli väldigt avstängd, och det märktes när jag hade haft folk runt omkring mig länge. Då ville jag ofta sitta ensam i en skrubb eller i tvättstugan själv. Ofta hade jag mina turtles-gubbar som jag satt och lekte med och pratade med. 

I skolan hade jag det extremt lätt. När många kämpade för att plugga inför prov kunde jag det mesta utantill efter att ha läst det en gång eller sett en genomgång av läraren. Det ledde till att jag blev understimulerad och frustrerad. Jag kunde bli arg på folk i min omgivning för att de inte förstod saker som var "självklarheter" för mig. 

På högstadiet blev alla skillnader ännu tydligare. På en intellektuell nivå var jag långt före de andra, men när det gällde alla sociala "koder" man skulle föra sig efter var jag helt bortkommen. 

Så småningom började jag lära mig hur man skulle göra, vad man skulle säga, och hur man skulle säga saker. Grejen är den att det inte kommer naturligt, utan jag måste träna på att sätta ord på saker jag känner. En vanlig missuppfattning är att vi med asberger inte har känslor. Det är precis tvärtom, vi känner lika mycket som alla andra. Ibland kanske MER. Men mina svårigheter med att veta hur jag förväntas bete mig kan leda till handlingsförlamning och rädsla. 

Idag är jag separerad och har en sjuårig dotter. Hade jag gjort min utredning och fått svar på en del frågor, samt mer självförståelse, så hade en del missuppfattningar kunnat undvikas och mitt förhållande med dotterns mamma hade kanske kunnat räddas.

För att enklast beskriva mitt tillstånd kan man säga att ofta känner att jag är en utomjording på besök på jorden, och försöker förstå mig på människorna. Varje dag är en ny lektion för mig. 

Ursäkta att det blev lite osammanhängande. Jag försökte sammanfatta vad jag pratat med psykologer om under 1,5 års tid i en enda text. 

Men fråga på om det är något mer du undrar över.

• Anonym (Mamma)
    enmanmedskägg skrev 2018-02-14 09:11:28 följande:

Oj, ja det var flera saker. Det blev extra tydligt då jag växte upp i en norrländsk by med cirka 3000 invånare. Är man annorlunda sticker man ut ännu mer.

Jag hade svårt att passa in med de andra barnen. Jag hade vänner och bjöds alltid på kalas och så, men jag var alltid "speciell". Jag hade väldigt tidigt talang för att lära mig saker utantill, så jag blev ofta den som fick underhålla genom att återge hela dialoger från filmer, eller sketcher/sånger.

Men ibland kunde jag bli väldigt avstängd, och det märktes när jag hade haft folk runt omkring mig länge. Då ville jag ofta sitta ensam i en skrubb eller i tvättstugan själv. Ofta hade jag mina turtles-gubbar som jag satt och lekte med och pratade med.

I skolan hade jag det extremt lätt. När många kämpade för att plugga inför prov kunde jag det mesta utantill efter att ha läst det en gång eller sett en genomgång av läraren. Det ledde till att jag blev understimulerad och frustrerad. Jag kunde bli arg på folk i min omgivning för att de inte förstod saker som var "självklarheter" för mig.

På högstadiet blev alla skillnader ännu tydligare. På en intellektuell nivå var jag långt före de andra, men när det gällde alla sociala "koder" man skulle föra sig efter var jag helt bortkommen.

Så småningom började jag lära mig hur man skulle göra, vad man skulle säga, och hur man skulle säga saker. Grejen är den att det inte kommer naturligt, utan jag måste träna på att sätta ord på saker jag känner. En vanlig missuppfattning är att vi med asberger inte har känslor. Det är precis tvärtom, vi känner lika mycket som alla andra. Ibland kanske MER. Men mina svårigheter med att veta hur jag förväntas bete mig kan leda till handlingsförlamning och rädsla.

Idag är jag separerad och har en sjuårig dotter. Hade jag gjort min utredning och fått svar på en del frågor, samt mer självförståelse, så hade en del missuppfattningar kunnat undvikas och mitt förhållande med dotterns mamma hade kanske kunnat räddas.

För att enklast beskriva mitt tillstånd kan man säga att ofta känner att jag är en utomjording på besök på jorden, och försöker förstå mig på människorna. Varje dag är en ny lektion för mig.

Ursäkta att det blev lite osammanhängande. Jag försökte sammanfatta vad jag pratat med psykologer om under 1,5 års tid i en enda text.

Men fråga på om det är något mer du undrar över.

Låter väldigt likt min son.. Kan ni inte reparera relationen nu när ni vet, eller är det försent?
  • enmanmedskägg
    Anonym (Mamma) skrev 2018-02-16 09:20:33 följande:
    Låter väldigt likt min son.. Kan ni inte reparera relationen nu när ni vet, eller är det försent?

Då gläds jag ändå lite åt att din son förhoppningsvis får mer svar och självkännedom tidigare i livet än jag fick :) 

Nej det är kört eftersom det fick ett bittert slut med otrohet från hennes sida, och dessutom har hon gift om sig. 

Svar på tråden Autism-utredning