• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-04-25 12:53:38 följande:
    Han äter inte medicin. Skolan fungerar ju ganska bra nu tack vare att han får utmaningar och att skolan gjort anpassningar. Han har också börjat äta bättre på skolan, något som varit ett problem förra året. Och för lite mat ledde till mer konflikter. Vi tänker väl att så länge han fungerar ganska bra så behöver vi inte medicinera.

Det är ju lillebror som är ett större problem. Mycket kaos kring honom. Han bet storebror för nån dag sedan när han blev arg. Han har nyss fyllt fem, och är då inte som andra femåringar.... ????
    AJ då... gick det bra med brorsan eller behövde han ta stelkrampsspruta?
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)

[quote=78664170][quote-nick]Anonym (Mamma) skrev 2018-04-26 07:35:20 följande:[/quote-nick]

[/

Det gick bra. Men de två går inte ihop helt enkelt. Yngsta leker oftast bra med sin två år äldre syster. Det händer ibland att han bråkar med henne, men inte så ofta. Hon har ju inga svårigheter så därför blir det ju enklare.... Yngsta vill som gärna hoppa på sin storebror, typ hänga på ryggen eller sätta sig på honom eller brottas. Såna lekar blir liksom aldrig bra så det är ju full passning som gäller med dem. Annars är det ju duplo, bilar och lego som gäller för yngsta. Han är inte så varierad i vad han gillar. Och leka hund eller katt. Han låter som de djuren då. Misstänker att han är efter i utveckling också. Han har ju svårt att ta instruktioner och fixade varken syn eller hörseltest då han inte förstod vad han skulle göra. Han är motorisk efter också. Vi har gjort motorisk bedömning på habilitering. Där var det mindre kö än själva utredning som lär dröja.

• Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-04-26 08:51:22 följande:

[quote=78664170][quote-nick]Anonym (Mamma) skrev 2018-04-26 07:35:20 följande:[/quote-nick]

[/

Det gick bra. Men de två går inte ihop helt enkelt. Yngsta leker oftast bra med sin två år äldre syster. Det händer ibland att han bråkar med henne, men inte så ofta. Hon har ju inga svårigheter så därför blir det ju enklare.... Yngsta vill som gärna hoppa på sin storebror, typ hänga på ryggen eller sätta sig på honom eller brottas. Såna lekar blir liksom aldrig bra så det är ju full passning som gäller med dem. Annars är det ju duplo, bilar och lego som gäller för yngsta. Han är inte så varierad i vad han gillar. Och leka hund eller katt. Han låter som de djuren då. Misstänker att han är efter i utveckling också. Han har ju svårt att ta instruktioner och fixade varken syn eller hörseltest då han inte förstod vad han skulle göra. Han är motorisk efter också. Vi har gjort motorisk bedömning på habilitering. Där var det mindre kö än själva utredning som lär dröja.

Hur gammal är yngsta? Är det säkert att han inte förstår instruktionerna eller kan han vara osäker på om han förstått rätt? Förstår om det är en konstig fråga men min son kan ibland "låtsas" att han inte kan saker för att han är så otroligt rädd för att göra fel eller göra bort sig. T.ex fick han rejält dåliga resultat på skolpsykologens basutredning och han var jättebekymrad och ville att han skulle träffa logopeden. Så skollogopeden träffade honom och där gjordes en del liknande test som psykologen gjort men med helt andra resultat. Logopeden hade helt enkelt nått fram på ett helt annat sätt. Så här har min son alltid varit även när han var yngre.
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-04-27 17:35:43 följande:

Hur gammal är yngsta? Är det säkert att han inte förstår instruktionerna eller kan han vara osäker på om han förstått rätt? Förstår om det är en konstig fråga men min son kan ibland "låtsas" att han inte kan saker för att han är så otroligt rädd för att göra fel eller göra bort sig. T.ex fick han rejält dåliga resultat på skolpsykologens basutredning och han var jättebekymrad och ville att han skulle träffa logopeden. Så skollogopeden träffade honom och där gjordes en del liknande test som psykologen gjort men med helt andra resultat. Logopeden hade helt enkelt nått fram på ett helt annat sätt. Så här har min son alltid varit även när han var yngre.

Han är nyss fyllda fem. Vi har haft honom på utvecklingsbedömning på första utredning av psykolog av BVC och gått hos logoped, då främst för hans ekotal som båda tyckte vi skulle gå vidare till utredning av habiliteringen.

Han är inte rädd för att göra fel. Däremot vill han ju att saker ska bli som han tänkt sig och tycker inte om tillsägelser, till exempel som när han bet sin bror. Då gråter han och gömmer sig.
  • Anonym (Mamma)

Sonen har börjat med att han vill duscha flera gånger om dagen...

Igår skulle min familj komma på besök. Strax innan kommer han halvt panikslagen och säger att han är sååå svettig och varm. Kan du titta när jag duschar? Du måste komma NU!!

Han har sagt så tidigare också men då har vi sagt ifrån och det har liksom gått över.. Men igår fick han duscha.

Berättade för mamma och hon tror att han har ångest. Men för vad? Kan man ha ångest utan någon egentlig orsak?

Anonym (Mamma) skrev 2018-04-29 07:49:48 följande:

Sonen har börjat med att han vill duscha flera gånger om dagen...

Igår skulle min familj komma på besök. Strax innan kommer han halvt panikslagen och säger att han är sååå svettig och varm. Kan du titta när jag duschar? Du måste komma NU!!

Han har sagt så tidigare också men då har vi sagt ifrån och det har liksom gått över.. Men igår fick han duscha.

Berättade för mamma och hon tror att han har ångest. Men för vad? Kan man ha ångest utan någon egentlig orsak?

Barn kan ju få för sig saker. Speciellt om de har diagnoser. Typ nåt tvångstanke att måsta tvätta sig en massa eller ångest av olika anledningar.

Vi har också haft problem med ångest och tvångstankar.

Min son hade ju fått för sig att skolans skumtvål var jätteäcklig. Han fick ångest av den och vägrade använda. Var med honom på skolan och det var totalutbrott när jag satte på honom tvål nån gång, utan anledning alls till denna ångest av tvålen. Vi skickade med egen tvål ett tag och numera går det bra att använda den tvålen. Andra tvångstankar har varit att mjölken på skolan inte går dricka. Bara hemma, där dricks gärna 2-3 glas till varje måltid.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-04-29 20:00:04 följande:
    Barn kan ju få för sig saker. Speciellt om de har diagnoser. Typ nåt tvångstanke att måsta tvätta sig en massa eller ångest av olika anledningar.

Vi har också haft problem med ångest och tvångstankar.

Min son hade ju fått för sig att skolans skumtvål var jätteäcklig. Han fick ångest av den och vägrade använda. Var med honom på skolan och det var totalutbrott när jag satte på honom tvål nån gång, utan anledning alls till denna ångest av tvålen. Vi skickade med egen tvål ett tag och numera går det bra att använda den tvålen. Andra tvångstankar har varit att mjölken på skolan inte går dricka. Bara hemma, där dricks gärna 2-3 glas till varje måltid.
    Men om ni förklarar att tvålen inte är äcklig, utan att det är mer äckligt att inte tvätta sig alls.... vad säger han då?

Är ångesten bättre nu? Hur blev den det, isåfall?
    Anonym (Mamma) skrev 2018-05-01 09:37:55 följande:

Men om ni förklarar att tvålen inte är äcklig, utan att det är mer äckligt att inte tvätta sig alls.... vad säger han då?

Det fungerade inte. Han tyckte den luktade äckligt och bara gallskrek den gången jag använde tvålen på honom. Sedan fick han som sagt ha egen tvål med.

Att resonera fungerar knappast när det är fråga om något som ger ångest.

Vissa saker får han ångest över. Det går lite i perioder. Rädd för mörker har varit ett återkommande moment. Strid om solskydd ett annat. Han hatar verkligen det. En annan sak som inte funkar är jeans. En hel del saker som ska vara på ett visst sätt. Ytterkläder har vi också fått bråka mycket om, men bättre nu när han är äldre. Han var ju ute utan vinterkläder på skolan på vintern ibland vilket ju verkligen inte är okej. Han känner nog inte kyla så bra.

Det yngre barnet är mer att saker ska vara på ett speciellt sätt och vill inte ändra. Som nu till exempel så vill han fortsätta ha vinterskor och tjock mössa och inte stövlar och tunnare mössa. Kan bli mycket tjafs om sådana saker så man får välja vad som är värt att ta fighten om.
  • Anonym (Elisabeth)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-05-01 09:37:55 följande:

Ursäkta om jag lägger mig i men det torde väl inte handla om att pojken tror att det är äckliga saker i tvålen utan att han upplever tvålen som äckligt, dvs att det är en känsla som han har. Att då säga att tvålen inte är äcklig är i väl i princip samma som att säga atthan inte all tycker att tvålen är äcklig?

Om ett barn får många tvångstankar så kan man givetvis prata med barnet om det och man ofta kan styra känslor (tex äckelkänslor) genom olika knep. Och man kan givetvis diskutera om det bästa är att byta ut tvålen eller bearbeta känslan på nåt annat sätt, det är säkert sånt som man får känna av på individuell nivå.

Men jag tyckte bara att det lät märkligt att tala om för någon att dennes upplevelse är fel.

Men jag kanske missuppfattade.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-05-01 10:04:00 följande:
    Det fungerade inte. Han tyckte den luktade äckligt och bara gallskrek den gången jag använde tvålen på honom. Sedan fick han som sagt ha egen tvål med.

Att resonera fungerar knappast när det är fråga om något som ger ångest.

Vissa saker får han ångest över. Det går lite i perioder. Rädd för mörker har varit ett återkommande moment. Strid om solskydd ett annat. Han hatar verkligen det. En annan sak som inte funkar är jeans. En hel del saker som ska vara på ett visst sätt. Ytterkläder har vi också fått bråka mycket om, men bättre nu när han är äldre. Han var ju ute utan vinterkläder på skolan på vintern ibland vilket ju verkligen inte är okej. Han känner nog inte kyla så bra.

Det yngre barnet är mer att saker ska vara på ett speciellt sätt och vill inte ändra. Som nu till exempel så vill han fortsätta ha vinterskor och tjock mössa och inte stövlar och tunnare mössa. Kan bli mycket tjafs om sådana saker så man får välja vad som är värt att ta fighten om.
    Anonym (Elisabeth) skrev 2018-05-01 10:06:24 följande:
    Ursäkta om jag lägger mig i men det torde väl inte handla om att pojken tror att det är äckliga saker i tvålen utan att han upplever tvålen som äckligt, dvs att det är en känsla som han har. Att då säga att tvålen inte är äcklig är i väl i princip samma som att säga atthan inte all tycker att tvålen är äcklig?

Om ett barn får många tvångstankar så kan man givetvis prata med barnet om det och man ofta kan styra känslor (tex äckelkänslor) genom olika knep. Och man kan givetvis diskutera om det bästa är att byta ut tvålen eller bearbeta känslan på nåt annat sätt, det är säkert sånt som man får känna av på individuell nivå.

Men jag tyckte bara att det lät märkligt att tala om för någon att dennes upplevelse är fel.

Men jag kanske missuppfattade.

Okej, jag tolkade det som att han tyckte den var äcklig p.g.a. andra använder den i skolan, och har liksom bacillskräck. Men nu vet jag att den luktade äckligt. Bra att han har en egen nu.

Ja, det kanske blir svettigt med vinterkläder nu när det ska bli varmare... han klär nog av sig så småningom.
Svar på tråden Autism-utredning