• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-05-28 23:19:12 följande:

Jobbigt!

Har inte sökt vårdbidrag. Fick information om det när sonen fick adhddiagnos, men inte tagit oss för. Man skulle ju utförligt räkna ut all extratid barnet tar under ett helt dygn. Känns ju som att hos oss så tar äldsta en del extra tid, men det är ju yngsta som tar mest extra. Inte som andra femåringar....

Har läst att det kan vara bra att söka även innan man får en diagnos, för man kan inte få pengar retroaktivt. Ska ringa FK imorgon och fråga lite.
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-05-29 16:44:39 följande:

Har läst att det kan vara bra att söka även innan man får en diagnos, för man kan inte få pengar retroaktivt. Ska ringa FK imorgon och fråga lite.

Okej. Ja, vi borde ju ta tag i att söka. Men så mycket annat hela tiden. Tänker att man får mer energi över när sommarledigheten börjar. Tre veckor kvar! Ska bli skönt och jobbigt. Blir ju mer konflikter barnen emellan. Och strid om solskydd med äldsta. Tvingar han ju nu också dagar med mer sol.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-05-29 19:16:52 följande:
    Okej. Ja, vi borde ju ta tag i att söka. Men så mycket annat hela tiden. Tänker att man får mer energi över när sommarledigheten börjar. Tre veckor kvar! Ska bli skönt och jobbigt. Blir ju mer konflikter barnen emellan. Och strid om solskydd med äldsta. Tvingar han ju nu också dagar med mer sol.
    De senaste 2 år när jga varit långledig och haft barnen hemma har jag ärligt talat räknat ner dagarna tills jag får komma till jobbet igen.. Första dagen stod jag bara still ett tag, och en jobbarkompis frågade om jag var OK? Jaa, sa jag.. det är så lugnt och tyst här jämfört med hemma..
    Anonym (Mamma) skrev 2018-05-30 13:56:57 följande:

De senaste 2 år när jga varit långledig och haft barnen hemma har jag ärligt talat räknat ner dagarna tills jag får komma till jobbet igen.. Första dagen stod jag bara still ett tag, och en jobbarkompis frågade om jag var OK? Jaa, sa jag.. det är så lugnt och tyst här jämfört med hemma..

Det kan jag förstå. I vanliga fall brukar min man också vara långledig så då går det ju bra. Men i år har han nytt jobb och jobbar hela sommaren. Det är ju tur han iaf inte jobbar hela tiden, men tufft lär det ju bli. Gäller att aktivera barnen så de är lugnare.

Reagerar din son på telefon? Mina barn kan vara hur lugna som helst och pyssla med sitt. Så ringer telefonen och de beter sig som monster.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-05-30 20:35:47 följande:

Det kan jag förstå. I vanliga fall brukar min man också vara långledig så då går det ju bra. Men i år har han nytt jobb och jobbar hela sommaren. Det är ju tur han iaf inte jobbar hela tiden, men tufft lär det ju bli. Gäller att aktivera barnen så de är lugnare.

Reagerar din son på telefon? Mina barn kan vara hur lugna som helst och pyssla med sitt. Så ringer telefonen och de beter sig som monster.

Nej, han reagerar inte på telefon.

Har dina barn svårt att torka bort nr 2 när de varit på toa? Sonen är jättedålig på det, antingen är det fartränder i kalsongerna eller så får man se till att hjälpa honom att torka rent varje gång - och det går ju inte i skolan.

Igår skulle jag knyta hans shorts och ser då när han håller upp tröjan att han har lite bajs på magen, längre ner mot ljumskarna och lite på snoppen.. Oftast när han är på toa, så tar han papper och torkar utan att titta. Igår hade han tydligen torkat bak först och sedan fram med samma papper, utan att sett att det var skitit. Väldigt ofräscht!! Så det fick bli en dusch, men då blev han säkert nöjd..

Ringde FK idag och frågade om vårdbidrag. Hon sa att man måste ha ett skriftligt läkarutlåtande där det står eventuella diagnoser, innan man kan söka vårdbidrag. Har läst att man inte måste ha en diagnos utan kan söka endå, men så var det tydligen inte.
    Anonym (Mamma) skrev 2018-05-31 14:18:33 följande:

Nej, han reagerar inte på telefon.

Har dina barn svårt att torka bort nr 2 när de varit på toa? Sonen är jättedålig på det, antingen är det fartränder i kalsongerna eller så får man se till att hjälpa honom att torka rent varje gång - och det går ju inte i skolan.

Igår skulle jag knyta hans shorts och ser då när han håller upp tröjan att han har lite bajs på magen, längre ner mot ljumskarna och lite på snoppen.. Oftast när han är på toa, så tar han papper och torkar utan att titta. Igår hade han tydligen torkat bak först och sedan fram med samma papper, utan att sett att det var skitit. Väldigt ofräscht!! Så det fick bli en dusch, men då blev han säkert nöjd..

Ringde FK idag och frågade om vårdbidrag. Hon sa att man måste ha ett skriftligt läkarutlåtande där det står eventuella diagnoser, innan man kan söka vårdbidrag. Har läst att man inte måste ha en diagnos utan kan söka endå, men så var det tydligen inte.

Den yngre är inte bra på torka. Den äldre har blivit bättre på det iaf. Däremof är han ju dålig på att se om han är smutsig och tvätts sig ordentligt. Kan ha mat runt munnen och svarta händer för han inte märker och inte tvättar sig ordentligt.

Trist att man måste ha diagnosen klar. Har ni hört nåt mer om när utredning drar igång på allvar?

Jag håller på tränar äldsta på ansvar att packa ryggsäck själv. Han har haft väldigt svårt för det. Samtidigt som hans syster har fixat att packa väskan själv sen hon var nyss fyllda sex.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-05-31 18:40:55 följande:

Den yngre är inte bra på torka. Den äldre har blivit bättre på det iaf. Däremof är han ju dålig på att se om han är smutsig och tvätts sig ordentligt. Kan ha mat runt munnen och svarta händer för han inte märker och inte tvättar sig ordentligt.

Trist att man måste ha diagnosen klar. Har ni hört nåt mer om när utredning drar igång på allvar?

Jag håller på tränar äldsta på ansvar att packa ryggsäck själv. Han har haft väldigt svårt för det. Samtidigt som hans syster har fixat att packa väskan själv sen hon var nyss fyllda sex.

Någon gång i Juli trodde de att vi skulle få komma nästa gång, men att det kanske kan ta några veckor för de andra besöken. Men det är bara att vänta, jag kan förstå att de har mycket att göra.

Sonens skolsköterska ringde på fredagen förra veckan och tog upp att han är så smal och att hans kurva har sjunkit en del.. Jag sa att han, lillasyster och pappa hade kräksjukan vid sportlovet och efter det äter han sämre för han är jätterädd för att bli sjuk och spy igen. Vi har sagt att man kan bli sjuk om man inte äter också, men det går liksom inte in.. Sen nämnde jag för henne om vad som ska hända inför 3:an och att han varit rädd att gå till skolan.

Hon sa att hon skulle kolla upp detta, för det kan säkert också påverka maten trodde hon. Hon ringde mig nu i fredags och sa att hon, rektorn, kurator, mfl. hade pratat om allt med klassbyte, hot, osv.. Och hon sa att han kommer få gå i den andra klassen med sina kompisar. Att han kommer få träffa och prata lite med nya fröken.

Jag ringde och berättade det för sonen som var iväg med sin pappa... Han blev inte så glad.. "Men mamma, jag vill ju gå i samma klass som XXX" - alltså den tjej som nu går i hans klass och som skulle gå i A till hösten medan han går i B. Men fröken ringde och sa att hon kommer gå i B till hösten, men nu kommer ju han gå i A.... Ja, herregud vad struligt. Men enligt tjejens mamma så ska hon gå i A som det står på pappret, de ville låta henne gå i B för att ha samma fröken som trygghet men mamman hade blivit arg och sagt att hon blir retad av en tjej i B och att hon minsann inte ska gå med henne mer! Då hade de ringt och bett om ursäkt och att det inte kommer bli några ändringar för henne.

Ursäkta min novell.. Men jag är helt snurrig i huvudet av detta.

Jobbigt att sonen äter dåligt. Kan ju bli så att det låser sig. Hoppas han börjar äta bättre snart.

Är ju bra att de lyssnar och att ni får byta klass. Det borde ju ändå vara bättre med att gå med kompisarna även om han går med en tjej han inte gillar. Är väl bara att han undviker den tjejen då. Han har väl ändå klarat av att gå i samma klass som henne nu?!

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-06-04 18:50:37 följande:

Jobbigt att sonen äter dåligt. Kan ju bli så att det låser sig. Hoppas han börjar äta bättre snart.

Är ju bra att de lyssnar och att ni får byta klass. Det borde ju ändå vara bättre med att gå med kompisarna även om han går med en tjej han inte gillar. Är väl bara att han undviker den tjejen då. Han har väl ändå klarat av att gå i samma klass som henne nu?!

Han äter lite bättre nu, sedan 3-4 veckor.. Så det känns som att det går framåt där iallafall!
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-06 18:44:42 följande:

Han äter lite bättre nu, sedan 3-4 veckor.. Så det känns som att det går framåt där iallafall!

Alltid nåt!

Måste ju ha varit rätt illa i och med han gått ner i vikt t.o.m.

Har han börjat tycka det är bra att gå i samma klass som kompisarna?
Svar på tråden Autism-utredning