• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (Ooo) skrev 2018-02-01 19:28:50 följande:

Fel. Man har i varierande grad svårigheter med empati (affektiv, kognitiv empati och/eller empatisk precision)

Det kan man ha men det har inget med autism att göra, vi med autism är också personer som har bra och dåliga sidor/egenskaper precis som alla andra.
  • Anonym (Ooo)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2018-02-03 02:39:36 följande:

Det kan man ha men det har inget med autism att göra, vi med autism är också personer som har bra och dåliga sidor/egenskaper precis som alla andra.

Självklart har förmågan att "läsa" och förstå andras intentioner, uttryck, verbal och ickeverbal kommunikation med autismen att göra och ger utslag i det som kallas"empati". Det handlar inte om att vara "dålig", utan att ha en funktionsnedsättning.
  • Malla1

Min dotter 8 år har precis fått en autismdiagnos, för 2 veckor sedan. Hon är lik din son, hett temperament och blir arg för ingenting osv. Hon utreddes för adhd hos bup men så på dom även in autism i utredningen då dom såg autistiska drag. Och eftersom många utav "symtomen" på adhd finns i autismen satte dom en autism diagnos istället för adhd. Du får gärna skriva till mig om du vill

• Anonym (Elisabeth)

Mitt barn har en aspergerdiagnos.

Utredningen bestod av intervju med skolpersonaloch föräldrar samt ifyllande av en massa dokument. Dessutom ett gäng test som barnet gjorde tillsammans med psykolog samt medicinsk utredning med vanlig läkare. Samt intervju med barnet. Gedigen utredning.

Diagnosen är en sak men dessutom fick vi en bra sammanställning på barnets styrkor och svårigheter samt vissa råd om behov av träning/stöd.

• Anonym (Mamma)

Vad skönt att ni fick hjälp tillslut!!

Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-02-01 18:34:04 följande:

De hade diskuterat kollegorna emellan och kommit fram till att ändå titta närmare på honom eftersom han hade visat lite koncentrationsproblem på ett datortest han gjort. Som han för övrigt tyckte var jätteroligt och verkligen gjorde sitt bästa på

Han har väldigt svårt i skolan att koncentrera sig, blir störd av allt runt omkring och börjar då flamsa sig istället. Har svårt att avsluta ett ämne och påbörja ett annat. Behöver förberedas så han vet vad som kommer hända och har ett stort rörelsebehov. Men han VILL jobba och "vara duktig" som de andra så han har väldigt dåligt självförtroende och undrar varför han inte orkar sitta still som de andra. Från och med i höstas får han gå iväg till ett eget klassrum när det ska jobbas och där har han en egen lärare som anpassar sig efter hur mycket han orkar och tar många kortare pauser.

Det som gör att BUP inte velat lyssna är nog mycket att han är så lugn hemma. Vi har i princip inga problem förutom när det kommer besök eller vi åker iväg på t.ex kalas då kan han bli hyperaktiv, högljudd och allmänt jättejobbig. Hemma har vi sedan länge anpassat oss efter hur han är och förbereder honom på allt, bråkar inte om småsaker, berömmer minsta lilla sak han gör även om det bara handlar om att han hängt upp sin jacka på kroken. Han är dessutom enda barnet så vi är två vuxna som har all tid i världen för honom. Men BUP verkar inte se att det ligger en massa jobb bakom utan tycker att "han är ju normal hemma" då kan det ju inte vara något fel.

• Anonym (Mamma)

Vad jobbigt att man ska behöva vänta så länge.... Bor ni i en stor stad, eller är det såna väntetider i reg4l, liksom?

Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-02-01 19:19:18 följande:

Sonen med adhd är åtta år. Han fick vänta 1,5 år på utredning som visade medelsvår adhd med autistiska drag. Han uppfyllde kriterier kring det sociala o nån mer mindre del.

Den yngre är snart fem år. Vi började dra igång kring honom när han var fyra. Verkar väl som att han hinner fylla sex innan han blir utredd.

Det är jobbigt när man inte når barnen. Vi brukar ha sonen att ut o röra sig när han blir så hyper. Det går ju inte inomhus.

• Anonym (Mamma)

Hej! Hur lång utredning har ni haft? Blir så chockad över att man kan få vänta flera år... Hur funkar dottern i skolan och med kompisar?

Malla1 skrev 2018-02-03 14:25:41 följande:

Min dotter 8 år har precis fått en autismdiagnos, för 2 veckor sedan. Hon är lik din son, hett temperament och blir arg för ingenting osv. Hon utreddes för adhd hos bup men så på dom även in autism i utredningen då dom såg autistiska drag. Och eftersom många utav "symtomen" på adhd finns i autismen satte dom en autism diagnos istället för adhd. Du får gärna skriva till mig om du vill

• Anonym (Mamma)

Vi har funderat på Aspergers, men tydligen ger de inte den diagnosen längre.. Utan de utreder om man har en autistisk störning, och om man har det så bestämmer BUP vilken grad, och det är det vi väntar på nu.

Anonym (Elisabeth) skrev 2018-02-03 14:33:20 följande:

Mitt barn har en aspergerdiagnos.

Utredningen bestod av intervju med skolpersonaloch föräldrar samt ifyllande av en massa dokument. Dessutom ett gäng test som barnet gjorde tillsammans med psykolog samt medicinsk utredning med vanlig läkare. Samt intervju med barnet. Gedigen utredning.

Diagnosen är en sak men dessutom fick vi en bra sammanställning på barnets styrkor och svårigheter samt vissa råd om behov av träning/stöd.

• Anonym (ååå)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-02-05 06:30:38 följande:

Vi har funderat på Aspergers, men tydligen ger de inte den diagnosen längre.. Utan de utreder om man har en autistisk störning, och om man har det så bestämmer BUP vilken grad, och det är det vi väntar på nu.

Precis.
    Mina båda barn fick vänta ca 1 år var på sina utredningar. De är väldigt olika i sina personligheter så ibland blir man förvånad över att somliga kan ha en diagnos. Min ena son är otroligt tydlig (fick diagnos enligt gamla systemet, dvs en aspergerdiagnos), min andra son fick enligt nya, och en svag diagnos, men ändå var vissa saker mkt tydliga, så vi tyckte det var bra att få det på papper, så att han kan förstå sig själv lite bättre.
    Ingen av barnen misstänktes dock ha autism innan de kom in i tonåren och puberteten så i efterhand kan jag se att det nog hade gynnat barnen om det hade märkts tidigare (det fanns tidiga tecken när man ser tillbaka, men varken vi föräldrar eller dagis/skolpersonal trodde att det skulle handla om något speciellt, det gick ju så bra för barnen). Dock är båda mina barn särbegåvade, dvs de är så intelligenta så de är uppåt mensanivå, och då blir det ofta så att man hanterar och klarar av eventuella hinder pga autismen, mycket högre upp i ålder än barn som är mer normalbegåvade.
    När mina barn var små fanns inte begreppet särbegåvning även om vi givetvis insåg hur snabbtänkta de var osv. Inte kunde jag då ana att nu, när de nästan är myndiga, skulle ha haft en så extremt jobbig högstadietid bakom sig, där allt bara kraschade. Det är lite som att skolan hade klarat att hjälpa dem bättre om de inte hade varit så himla smarta, utan bara haft autism.

Lite OT, men ändå, tycker det är bra att lyfta att barn kan vara så extremt olika, tom om de på papperet har samma diagnos. 
Svar på tråden Autism-utredning