• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Velma) skrev 2018-01-09 10:18:34 följande:
    Kanske det är därför? Om du gråter väldigt ofta blir det lite som pojken som ropade varg. Han är van vid att du gråter helt enkelt.

Sen, varföt ska dina barn trösta dig? Du är ju föräldern?
    Men vaddå? Får man inte vara ledsen för att man är vuxen? Det var det dummaste jag hört.. alla är olika, jag är väldigt känslosam av mig och är inte rädd att visa det.

MEN, just den situationen jag skrev om var då en nära släkting plötslig avled - bara från en dag till en annan. Personen var fullt frisk och det kom som en stor chock för oss alla..... Klart man blir ledsen då!!!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (333) skrev 2018-01-09 10:33:30 följande:
    Min son har adhd o autism. Han är sju år.

Autism graderas inte alltid, min son fick diagnosen "autism i barndomen" även kallat Autistiskt syndrom.

Vissa får även gradering på adhd som tex mild och grav adhd men det fick inte min.

Först gjorde vi också basutredningen med skolpsykolog som jag antar att det precis är vad ni avslutat nu.

Därpå stod vi på kö i ett år eller två till BUP innan jag ledsnade och vände mig privat istället, då får man be BUP skicka remissen dit. Efter några månader var han utredd och diagnostiserad.

Utredningen gick till som så att de skickade massa papper som dels jag men även skolan fick varsin hög av som skulle fyllas i. Det var mkt skattningarmed påståenden där graderade 1-10 eller sällan, aldrig, ibland osv.

Men också en del frågor där man svarade fritt.

Sen var vi där. Min son satt i eget rum med en psykolog och gjorde tester medans jag satt i ett annat rum och blev intervjuad av en annan psykolog ang sonens barndom, uppväxt osv.

Sen dröjde det några månader, sen kom vi tillbaks o det gjordes en undersökning av en läkare av sonen. Och efter det fick jag komma in ensam till en psykolog och läkaren som undersökt den dagen för att få sonens diagnoser.

Några månader efter det kom vi till BUP för att diskutera medicin för adhdn.
    OJ, kan man få vänta flera år??? Det var ju inte kul att höra....

Jag pratade med skolpsykologen i Måndags och sa att vi inte fått hem några papper om mötet vi hade, som han skulle skicka i mellandagarna... Det hade han glömt bort... Så jag hoppas det är på väg..... Vi skulle läsa igenom det han skrivit om mötet, vi skulle godkänna/tycka till och sedan skulle han skicka det vidare till BUP.

Så det är väl bara att vänta då....
  • Anonym (Mamma)

Puffar fram tråden lite, ifall det är fler som ska göra detta..

• Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-02-01 16:11:22 följande:

Puffar fram tråden lite, ifall det är fler som ska göra detta..

Hej! Min son blir 9 nästa vecka och vi har varit hos BUP i augusti och väntar nu fortfarande på fördjupad utredning. De har tidigare nekat oss utredning för att de tycker att han fungerar för bra för att ha diagnos.. "Han har ju kompisar" var en av deras anledningar. Som att det får honom att kunna koncentrera sig i skolan och inte känna sig värdelös

Vi har fantastiska lärare och rektor så han får en massa hjälp i skolan så en diagnos för den saken skull behöver vi inte men han är så stor nu och medveten om sina "problem" så han själv behöver få höra att det inte är hans fel att han inte är som klasskamraterna. Vi gissar på adhd och antagligen någon mild form av autism.
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)

Vi har en son med adhd och ska utreda lillebror för autism efter att ha varit på en utvecklingsbedömning hos barnpsykolog.

Håller på att läsa föräldraboken om adhd just nu och där står det om just den saken du nämner som problem. Att det blir livat när han kommer hem. Så har vi det också. Skolan funkar numera relativt bra. Men väl hemma blir det kaos. Det är vanligt att barn som har adhd blir hyperaktiva när aktivitetsnivån sjunker. Alltså när de blir trötta! För att inte somna eller stanna av för mkt så speedar barnet på när han blir trött. Det blir kaos!

Så är både vår son med adhd och även yngre barnet som är fem och vi ska utreda för autism. Det gäller att fånga in.

Jag upplever iaf att hyperaktiviteten är bättre nu när vi dragit ner rejält på socker. Bättre med nyttigare mat och ett stabilt blodsocker.

Det är ju inte lätt med krävande barn, och andra föräldrar tror ju bara att man har ouppfostrade barn.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-02-01 16:35:05 följande:
    Hej! Min son blir 9 nästa vecka och vi har varit hos BUP i augusti och väntar nu fortfarande på fördjupad utredning. De har tidigare nekat oss utredning för att de tycker att han fungerar för bra för att ha diagnos.. "Han har ju kompisar" var en av deras anledningar. Som att det får honom att kunna koncentrera sig i skolan och inte känna sig värdelös

Vi har fantastiska lärare och rektor så han får en massa hjälp i skolan så en diagnos för den saken skull behöver vi inte men han är så stor nu och medveten om sina "problem" så han själv behöver få höra att det inte är hans fel att han inte är som klasskamraterna. Vi gissar på adhd och antagligen någon mild form av autism.
    Hej, hur kommer det sig att ni nu fick en utredning? Vad har han för problem i skolan? Koncentrationen?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-02-01 16:36:34 följande:

Vi har en son med adhd och ska utreda lillebror för autism efter att ha varit på en utvecklingsbedömning hos barnpsykolog.

Håller på att läsa föräldraboken om adhd just nu och där står det om just den saken du nämner som problem. Att det blir livat när han kommer hem. Så har vi det också. Skolan funkar numera relativt bra. Men väl hemma blir det kaos. Det är vanligt att barn som har adhd blir hyperaktiva när aktivitetsnivån sjunker. Alltså när de blir trötta! För att inte somna eller stanna av för mkt så speedar barnet på när han blir trött. Det blir kaos!

Så är både vår son med adhd och även yngre barnet som är fem och vi ska utreda för autism. Det gäller att fånga in.

Jag upplever iaf att hyperaktiviteten är bättre nu när vi dragit ner rejält på socker. Bättre med nyttigare mat och ett stabilt blodsocker.

Det är ju inte lätt med krävande barn, och andra föräldrar tror ju bara att man har ouppfostrade barn.

Hur gamla är barnen? Här hemma blir det godis BARA på lördagar och det är inte många bitar de får.. men de är nöjda. Ostbågar/popcorn någon enstaka gång t.ex på bio eller liknande.

Sonen hade en kompis med hem igår från skolan, och herregud vad speedad han var.. så brukar han aldrig vara.. blev helt chockad. Jag sa åt honom att prata lägre (vi andra satt alldeles bredvid) och coola ner sig lite, men han var helt hyper.. Nog för att kompisen är intensiv och ''klättrar på väggarna'' men igår var sonen värre än värst.. han hörde ingenting som vi andra sa.
  • Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-02-01 18:05:40 följande:

Hej, hur kommer det sig att ni nu fick en utredning? Vad har han för problem i skolan? Koncentrationen?

De hade diskuterat kollegorna emellan och kommit fram till att ändå titta närmare på honom eftersom han hade visat lite koncentrationsproblem på ett datortest han gjort. Som han för övrigt tyckte var jätteroligt och verkligen gjorde sitt bästa på

Han har väldigt svårt i skolan att koncentrera sig, blir störd av allt runt omkring och börjar då flamsa sig istället. Har svårt att avsluta ett ämne och påbörja ett annat. Behöver förberedas så han vet vad som kommer hända och har ett stort rörelsebehov. Men han VILL jobba och "vara duktig" som de andra så han har väldigt dåligt självförtroende och undrar varför han inte orkar sitta still som de andra. Från och med i höstas får han gå iväg till ett eget klassrum när det ska jobbas och där har han en egen lärare som anpassar sig efter hur mycket han orkar och tar många kortare pauser.

Det som gör att BUP inte velat lyssna är nog mycket att han är så lugn hemma. Vi har i princip inga problem förutom när det kommer besök eller vi åker iväg på t.ex kalas då kan han bli hyperaktiv, högljudd och allmänt jättejobbig. Hemma har vi sedan länge anpassat oss efter hur han är och förbereder honom på allt, bråkar inte om småsaker, berömmer minsta lilla sak han gör även om det bara handlar om att han hängt upp sin jacka på kroken. Han är dessutom enda barnet så vi är två vuxna som har all tid i världen för honom. Men BUP verkar inte se att det ligger en massa jobb bakom utan tycker att "han är ju normal hemma" då kan det ju inte vara något fel.
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-02-01 18:14:13 följande:

Hur gamla är barnen? Här hemma blir det godis BARA på lördagar och det är inte många bitar de får.. men de är nöjda. Ostbågar/popcorn någon enstaka gång t.ex på bio eller liknande.

Sonen hade en kompis med hem igår från skolan, och herregud vad speedad han var.. så brukar han aldrig vara.. blev helt chockad. Jag sa åt honom att prata lägre (vi andra satt alldeles bredvid) och coola ner sig lite, men han var helt hyper.. Nog för att kompisen är intensiv och ''klättrar på väggarna'' men igår var sonen värre än värst.. han hörde ingenting som vi andra sa.

Sonen med adhd är åtta år. Han fick vänta 1,5 år på utredning som visade medelsvår adhd med autistiska drag. Han uppfyllde kriterier kring det sociala o nån mer mindre del.

Den yngre är snart fem år. Vi började dra igång kring honom när han var fyra. Verkar väl som att han hinner fylla sex innan han blir utredd.

Det är jobbigt när man inte når barnen. Vi brukar ha sonen att ut o röra sig när han blir så hyper. Det går ju inte inomhus.
  • Anonym (Ooo)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2017-12-20 13:03:59 följande:

Man har inga problem med empati om man har autism, man visar det på ett annat sätt bara.

Fel. Man har i varierande grad svårigheter med empati (affektiv, kognitiv empati och/eller empatisk precision)
Svar på tråden Autism-utredning