• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Mamma)
    enmanmedskägg skrev 2018-02-16 09:28:52 följande:

Då gläds jag ändå lite åt att din son förhoppningsvis får mer svar och självkännedom tidigare i livet än jag fick :)

Nej det är kört eftersom det fick ett bittert slut med otrohet från hennes sida, och dessutom har hon gift om sig. 

Ja, förhoppningsvis får vi det. Det är inte lätt att förstå sig på honom ibland, så jag hoppas det går relativt snabbt så att det blir lättare för oss alla.

Oj då, beklagar.. men om hon var otrogen är hon inget att ha ändå - enligt mig.
  • Anonym (Mamma)

Har tittat på en massa gamla bilder, och jag blir så ledsen.. :'(

Han var så glad som liten.. Visst kan han vara glad nu också, men bara om det gynnar honom.

Nuförtiden är han mest arg och sur.. Ibland får vi nog och han får en konsekvens - alltså sitta still på ett ställe och lugna ner sig och tänka på det som hänt. Oftast hjälper det ingenting. Hoppas vi får träffa BUP snart!

Vi hade utvecklingssamtal nu i veckan och han är duktig och sköter sig, aldrig några problem! Men han kan försvinna bort i tankarna, ibland när det händer så brukar han säga till fröken att han inte orkar skriva och vill göra det på paddan istället. Då går det lättare och han kommer liksom tillbaka... Hans fröken som utbildat sig mycket inom beteende vetenskap, sa att han inte är ADHD, för han blir ju aldrig hyperaktiv.. Men att han mycket väl skulle kunna ha ADD, men hon vill inte säga för mycket utan det får BUP ta hand om. Hon hade inte heller hört något från dem, utan det verkar som att man måste ligga på skolpsykologen lite igen , så att han inte glömmer att skicka papperna ännu en gång...

• Anonym (Mamma)

• Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-03-11 15:09:57 följande:

Vad skönt!

Önskar det kunde gå så snabbt för oss, men det kommer det inte göra. Vi har fått tid för motorisk bedömning i april. Där var det kortare kö.

Det har varit totalkaos för oss nu när vi varit lediga med sportlov. Med det yngre barnet som vi misstänker autism. Den äldre med adhd har åkt slalom och varit väldigt lugn. Det är bra att göra av med överskottsenergin!

Ska bli skönt med åter till vardagen i morgon.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-03-11 18:01:10 följande:
    Vad skönt!

Önskar det kunde gå så snabbt för oss, men det kommer det inte göra. Vi har fått tid för motorisk bedömning i april. Där var det kortare kö.

Det har varit totalkaos för oss nu när vi varit lediga med sportlov. Med det yngre barnet som vi misstänker autism. Den äldre med adhd har åkt slalom och varit väldigt lugn. Det är bra att göra av med överskottsenergin!

Ska bli skönt med åter till vardagen i morgon.
    Jag tycker också vardag och rutiner än det bästa - för alla!
  • Anonym (Mamma)

Första avtalet avklarat. Psykologen sa att alla inte vill att det ska bli någon utredning... men det sa vi att vi ville, och hon tyckte att det lät bra.

Väntetiden är ca. 6 månader.. men när vi väl får tid så kommer det vara intensivt med alla besök för oss och sonen. Så jag räknar med att det blir av till hösten, då han börjar 3:an.

Anonym (Mamma) skrev 2018-03-30 14:34:47 följande:

Jag tycker också vardag och rutiner än det bästa - för alla!

Verkligen. Nu är det ju lite kaos igen med påsklov. Den äldre har också haft en del utbrott... Inte kul. Fast är ju svårare med yngre barnet nu. Han har ganska ofta utbrott. Det ska vara rutiner och förberedelser för att undvika utbrott och kaos och det är ju inte så lätt alltid när man är ledig och borta dessutom.
    Anonym (Mamma) skrev 2018-03-30 14:36:34 följande:

Första avtalet avklarat. Psykologen sa att alla inte vill att det ska bli någon utredning... men det sa vi att vi ville, och hon tyckte att det lät bra.

Väntetiden är ca. 6 månader.. men när vi väl får tid så kommer det vara intensivt med alla besök för oss och sonen. Så jag räknar med att det blir av till hösten, då han börjar 3:an.

Sex månader är ju överkomligt iaf... Det blir bra att få hjälp!

1,5 år som för oss med äldsta kändes väldigt länge. Får se hur lång väntan det blir på yngsta...
  • Fru Ve

Hej!

Vi har en 10-årig son som står på väntelista för att utredas för autism samt ADHD. Det är flera års kö på BUP men man kan åberopa vårdgarantin och söka privat psykolog för tidigare utredning har vi fått veta. Vi ska få hjälp från BUP med en lista på olika privata alternativ vi kan ringa till.

Vår son har alltid känts annorlunda än andra barn. Han är lugn som person men får väldigt lätt låsningar då han kan bli helt knäckt för minsta lilla, t.ex. något missförstånd som hänt eller en ändring i rutiner. Idag började han gråta hejdlöst och fick ta med sig maten på sitt rum eftersom det blev fel med dukningen av bordet som han skulle hjälpa till med. Han vill knappt ha kompisar utan vill bara vara ensam eftersom han tycker att kompisarna är jobbiga då de inte vill göra exakt det han vill hela tiden. Han är helt ovillig till att kompromissa om aktiviteter, då har han hellre inga vänner och det bekymrar honom inte heller. Han är dessutom rädd att kompisarna ska förstöra hans perfekta ordning på rummet om de kommer på besök och det blir ångestfyllt för honom.

Finns hur mycket som helst egentligen att berätta om vad han har svårt med faktiskt. Så vi har det rätt så jobbigt här hemma emellanåt. Har två barn till också som behöver ha sitt. Tänker ibland att han kanske skulle må bättre och komma mindre i kläm om han varit endabarn. Men samtidigt får han mycket social träning av sin neurotypiska lillebror som är väldigt socialt begåvad. Så det kanske är på gott och ont.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-04-01 20:18:59 följande:
    Verkligen. Nu är det ju lite kaos igen med påsklov. Den äldre har också haft en del utbrott... Inte kul. Fast är ju svårare med yngre barnet nu. Han har ganska ofta utbrott. Det ska vara rutiner och förberedelser för att undvika utbrott och kaos och det är ju inte så lätt alltid när man är ledig och borta dessutom.
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-04-01 20:21:34 följande:
    Sex månader är ju överkomligt iaf... Det blir bra att få hjälp!

1,5 år som för oss med äldsta kändes väldigt länge. Får se hur lång väntan det blir på yngsta...
    Sommarloven är värsta... ha ha! Jag har varit långledig i två somrar och man höll ju på att bli galen! Så denna sommar ska jag jobba... inte hela tiden, men en del!

Svar på tråden Autism-utredning