Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-05-17 18:49:34 följande:
Skönt det börjar lugna ner sig.
Barn är kloka ibland... När lästa här fick adhddiagnos så läste vi en del böcker och förklarade för honom om diagnosen. Han har en kompis som också fått diagnos, och när vi berättade om adhd så sa han direkt som Kalle gör. Så han hade ju förstått att Kalle också hade den problematiken.
Han undrade om lillebror också har Adhd. Han har ju sett att han har en del svårigheter. Har fått förklara att vi ska ta reda på vad lillebror har, men att det är kö. Och vi misstänker annan diagnos.
Är ju helt annan problematik detta. Äldsta hamnade i konflikt jämnt i fsk. Yngsta är mer att han inte är så social. Han har en bästis som han gillar mkt att leka med och leker ibland med andra barn, men leker oftare bredvid andra barn. Han är snäll mot andra som inte är hans syskon. De fyraåringar som bor nära oss är ju även de på annan nivå än vår nu femåring.
Han pratar nästan varje dag om sin döda mormor. Så funderingar har han ju iaf fast han är sen på många plan. Räkna till tio i rätt ordning kan han inte heller. Det kunde storasyskonen när de var betydligt yngre.
Känns lite deprimerande faktiskt! Hur funkade det för din son när han var yngre?
Han älskade bokstäver och siffror sedan han var jätteliten och gör det fortfarande fast han är 9 år. Han kan absolut inte skiljas från några saker. Han älskar alla sina gosedjur och de är hans trygghet.. Han har sina små tokigheter/tvångstankar för sig; i torsdags skulle han absolut gå ut och säga godnatt till deras lilla badpool de har..

Barn är inte dumma, de fattar mer än vad man tror.
Nu måste jag fråga dig som lärare, och även mamma....
Igår kom han hem med en lapp och var jätteledsen! Tårarna sprutade och han var verkligen livrädd!
På lappen har de delat upp alla klasserna (de är 3 stycken 2:or) typ rakt av och gjort klasserna lite större (27 elever med alltid två fröknar) inför HT-18. Han har två kompisar han leker med på fritiden i sin klass, resten är i en annan klass och alla går i samma. Det finns även två till i hans klass han leker med på rasterna ibland, men inte på fritiden.
Nu kommer hans två kompisar från sin nuvarande klass gå i grupp 1 och han är kvar själv i grupp 2... Så i grupp 2 är det han och de två ''övriga'' kompisarna och alla andra han umgås med är i Grupp 1...
Anledningen att han var livrädd är att en riktigt dum kille (vet att man inte får säga så, men han är inte snäll för 5 öre!) kommer gå i hans grupp till hösten. Han är väldigt stökig och fick byta klass sent i höstas och går det fortfarande. Klassen är mycket lugnare nu sedan han bytte och klassen är inte alls stökig längre. Han har inte sagt något elakt till min son sedan bytet (vad vi vet iaf).
Han har hotat min son att sticka kniven i honom, döda honom, mörda honom.... Min son är verkligen jätterädd för honom! Barnets mamma ringde mig innan han bytte klass i höstas, hon visste inget om detta förrän då... Hon sa att det är absolut inte OK, barnets storasyster blir mobbad och de har pratat SÅ mycket om det hemma, sa hon. Jag sa att tyvärr var inte detta första gången, han har sagt elaka saker till och från i 1-2 år... Hon blev märkbart rörd, och jag sa att om det händer något igen så ska vi höra av oss.
Jag antar att klasslistan inte är ''hugget i sten'' än... Men så jättestora ändringar tror jag inte det blir.
Vi funderar på att låta honom gå i grupp 1, där han har alla sina kompisar. Han får en helt ny fröken, även om han vet vem hon är och så. Sonen är tvåspråkig, så hon pratar båda språken som han gör - och även den personen som kommer vara resurs i den klassen.
Samtidigt kanske det är läskigt för honom att lämna ''tryggheten'' med sin fröken han haft i 2 år och börja om på nytt. Jag har sagt att han kommer ju träffa sina kompisar på rasterna, men han säger att han vill träffa dem i klassrummet också.
Hade telefontid med BUP nu på förmiddagen, dock inte hon vi hade samtal med.. Men jag förklarade detta och började gråta, för jag vill ju att han ska må bra i skolan. Och det förstod hon, hon tyckte att vi skulle kontakta rektorn och kolla upp detta, och ett eventuellt byte.
Hur skulle DU ha gjort och sett på detta om det var ditt barn i denna situation?
Både som fröken och mamma?