• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Mamma)
    Fru Ve skrev 2018-04-01 21:09:13 följande:

Hej!

Vi har en 10-årig son som står på väntelista för att utredas för autism samt ADHD. Det är flera års kö på BUP men man kan åberopa vårdgarantin och söka privat psykolog för tidigare utredning har vi fått veta. Vi ska få hjälp från BUP med en lista på olika privata alternativ vi kan ringa till.

Vår son har alltid känts annorlunda än andra barn. Han är lugn som person men får väldigt lätt låsningar då han kan bli helt knäckt för minsta lilla, t.ex. något missförstånd som hänt eller en ändring i rutiner. Idag började han gråta hejdlöst och fick ta med sig maten på sitt rum eftersom det blev fel med dukningen av bordet som han skulle hjälpa till med. Han vill knappt ha kompisar utan vill bara vara ensam eftersom han tycker att kompisarna är jobbiga då de inte vill göra exakt det han vill hela tiden. Han är helt ovillig till att kompromissa om aktiviteter, då har han hellre inga vänner och det bekymrar honom inte heller. Han är dessutom rädd att kompisarna ska förstöra hans perfekta ordning på rummet om de kommer på besök och det blir ångestfyllt för honom.

Finns hur mycket som helst egentligen att berätta om vad han har svårt med faktiskt. Så vi har det rätt så jobbigt här hemma emellanåt. Har två barn till också som behöver ha sitt. Tänker ibland att han kanske skulle må bättre och komma mindre i kläm om han varit enda barn. Men samtidigt får han mycket social träning av sin neurotypiska lillebror som är väldigt socialt begåvad. Så det kanske är på gott och ont.

Hej!   Hur långt har ni kommit i utredningen? Har ni hjälp från skolan? Våran son kan också bli väldigt ledsen och gråta för ingenting - men för honom är det ju liksom någonting... Det är svårt det där. De låter väldigt lika, våra barn... Jag har också tänkt att det skulle varit bättre för honom att vara enda barnet.. men det går ju liksom inte!
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-03 18:17:44 följande:

Sommarloven är värsta... ha ha! Jag har varit långledig i två somrar och man höll ju på att bli galen! Så denna sommar ska jag jobba... inte hela tiden, men en del!

Verkligen. Jag är lärare så jag är alltid långledig på sommaren. Nu i år blir jag dessutom mycket själv med barnen då maken jobbar. Han har tidigare år också tagit långledigt med fp på somrarna.

Har då varit ett rätt bra lov med slalom för hela slanten för oss. Då är äldsta lugn... Imorgon åker vi hem igen. Det blir bara konflikter mellan äldsta och yngsta ibland. Det är jobbigt!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-04-05 19:30:02 följande:
    Verkligen. Jag är lärare så jag är alltid långledig på sommaren. Nu i år blir jag dessutom mycket själv med barnen då maken jobbar. Han har tidigare år också tagit långledigt med fp på somrarna.

Har då varit ett rätt bra lov med slalom för hela slanten för oss. Då är äldsta lugn... Imorgon åker vi hem igen. Det blir bara konflikter mellan äldsta och yngsta ibland. Det är jobbigt!
    Sonen har tagit hem sin mattebok för han vill räkna lite, han älskar matte... Han satt i flera timmar i fredags och räknade och jag sa till slut 'nu räcker det! Det är jättekul att du vill räkna, men nu måste du vila lite...' och han blev såå himla arg på mig! Självklart vill jag uppmuntra honom, men han hade suttit i över 3 timmar......... Jag ville ju att han skulle leka lite också.
    Han skrek att han tycker inte om den här familjen, han vill inte bo med oss.

Usch, vad det kändes i hjärtat... jag blev ledsen - har svårt att dölja vad jag känner. Dagen efter var han lugnare, men ville fortsätta räkna... och det fick han, men inte så länge. Samma sak idag.. Nu är det inte många sidor kvar i boken.. ha ha! Han har räknat från sidan 127 och är nu på 169... Så känner jag honom rätt så är boken klar innan skolan imorgon...

Det är så svårt att liksom sätta gränser.. han älskar ju att läsa, räkna.. han blir ju liksom lugn av det. Då känns det dumt att ''tvinga'' honom att leka...

Hur ser du på det - både som fröken och mamma?
  • Anonym (Mamma)

Har en liten allmän fråga till er som har barn med diagnos.. Igår hade vi kompisar på besök och deras dotter har ADHD. Mamman sa till mig att de får vårdnadsbidrag för henne varje månad på 25%, och hon tror att vi kommer få ännu mer med tanke på autism och att han troligtvis har ADD/ADHD.

Får man det för att barnen har diagnos? Eller är det något slags bidrag på något sätt? Är det FK som betalar ut det?

Anonym (Mamma) skrev 2018-04-15 10:15:15 följande:

Sonen har tagit hem sin mattebok för han vill räkna lite, han älskar matte... Han satt i flera timmar i fredags och räknade och jag sa till slut 'nu räcker det! Det är jättekul att du vill räkna, men nu måste du vila lite...' och han blev såå himla arg på mig! Självklart vill jag uppmuntra honom, men han hade suttit i över 3 timmar......... Jag ville ju att han skulle leka lite också.

Han skrek att han tycker inte om den här familjen, han vill inte bo med oss.

Usch, vad det kändes i hjärtat... jag blev ledsen - har svårt att dölja vad jag känner. Dagen efter var han lugnare, men ville fortsätta räkna... och det fick han, men inte så länge. Samma sak idag.. Nu är det inte många sidor kvar i boken.. ha ha! Han har räknat från sidan 127 och är nu på 169... Så känner jag honom rätt så är boken klar innan skolan imorgon...

Det är så svårt att liksom sätta gränser.. han älskar ju att läsa, räkna.. han blir ju liksom lugn av det. Då känns det dumt att ''tvinga'' honom att leka...

Hur ser du på det - både som fröken och mamma?

Jag tycker ju det är bra att hitta nåt som barnen gillar. Det som är viktigare att begränsa är ju skärmtiden. Och såklart sätta stopp när det är dags att sova. Min son älskar också matte och han kör treans matematikbok när han gjort de sidor de jobbar med i boken som hela klassen har. Din son kanske kan få en ny matematikbok då med mer utmaning,

Jag har ju gjort lite så att jag har gett elever som haft lätt för matematik svårare bok. Har haft elever med trolig npf (ej utredd) som också bara matat på i matematikboken.
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-15 10:20:04 följande:

Har en liten allmän fråga till er som har barn med diagnos.. Igår hade vi kompisar på besök och deras dotter har ADHD. Mamman sa till mig att de får vårdnadsbidrag för henne varje månad på 25%, och hon tror att vi kommer få ännu mer med tanke på autism och att han troligtvis har ADD/ADHD.

Får man det för att barnen har diagnos? Eller är det något slags bidrag på något sätt? Är det FK som betalar ut det?

Det får man via fk. Det får man inte för diagnos, man får bidraget för all mertid som barnets svårigheter skapar. Vi har inte tagit oss för att söka än. Det ska ju vara noga uträknat varje minut mertid under hela dagen.

Det är liksom så mycket alltid tycker jag. Lillebror här är ju mycket kaos kring just nu. Han är krävande!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-04-16 19:28:30 följande:
    Jag tycker ju det är bra att hitta nåt som barnen gillar. Det som är viktigare att begränsa är ju skärmtiden. Och såklart sätta stopp när det är dags att sova. Min son älskar också matte och han kör treans matematikbok när han gjort de sidor de jobbar med i boken som hela klassen har. Din son kanske kan få en ny matematikbok då med mer utmaning,

Jag har ju gjort lite så att jag har gett elever som haft lätt för matematik svårare bok. Har haft elever med trolig npf (ej utredd) som också bara matat på i matematikboken.
    Här hemma är det inte mycket skärmtid.. Barnprogram på kvällen ca. 1 timme. På Söndagarna får han välja om han vill spela tv-spel, dator, Nintendo DS i 1 timme.

Han har en svårare mattebok i skolan.
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-04-16 19:31:34 följande:
    Det får man via fk. Det får man inte för diagnos, man får bidraget för all mertid som barnets svårigheter skapar. Vi har inte tagit oss för att söka än. Det ska ju vara noga uträknat varje minut mertid under hela dagen.

Det är liksom så mycket alltid tycker jag. Lillebror här är ju mycket kaos kring just nu. Han är krävande!
    Aha okej.
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-18 11:10:52 följande:

Här hemma är det inte mycket skärmtid.. Barnprogram på kvällen ca. 1 timme. På Söndagarna får han välja om han vill spela tv-spel, dator, Nintendo DS i 1 timme.

Han har en svårare mattebok i skolan.Aha okej.

Okej. Men det är ju bra. Ganska ofta så ser man barn med diagnos som har alldeles för mycket skärmtid vilket ju inte är bra.

Jag tänker bars att man inte behöver begränsa barnet. Vill de jobba matte, läsa böcker eller andra saker som inte innefattar skärmtid så är det ju bra att barnet håller sig sysselsatt.

Nya grejen här hemma är att äldsta sonen köpt en trollerilåda. Han håller sig sysselsatt med att träna på tricks då vilket jag tycker är bra. Då blir det mindre konflikter.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-04-18 22:37:47 följande:
    Okej. Men det är ju bra. Ganska ofta så ser man barn med diagnos som har alldeles för mycket skärmtid vilket ju inte är bra.

Jag tänker bars att man inte behöver begränsa barnet. Vill de jobba matte, läsa böcker eller andra saker som inte innefattar skärmtid så är det ju bra att barnet håller sig sysselsatt.

Nya grejen här hemma är att äldsta sonen köpt en trollerilåda. Han håller sig sysselsatt med att träna på tricks då vilket jag tycker är bra. Då blir det mindre konflikter.
    Åh, så kul med trollerier! Då kan han ha uppvisning för er.. Mm, hellre att han läser böcker eller räknar matte hela dagarna än sitter vid tv:n/datorn..

Ditt barn som har ADHD, äter han medicin? Min kompis dotter äter något, vet dock inte vad det heter.. men det funkar och hon blir lugnare/får mera ro i kroppen.
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-22 10:19:49 följande:

Åh, så kul med trollerier! Då kan han ha uppvisning för er.. Mm, hellre att han läser böcker eller räknar matte hela dagarna än sitter vid tv:n/datorn..

Ditt barn som har ADHD, äter han medicin? Min kompis dotter äter något, vet dock inte vad det heter.. men det funkar och hon blir lugnare/får mera ro i kroppen.

Han äter inte medicin. Skolan fungerar ju ganska bra nu tack vare att han får utmaningar och att skolan gjort anpassningar. Han har också börjat äta bättre på skolan, något som varit ett problem förra året. Och för lite mat ledde till mer konflikter. Vi tänker väl att så länge han fungerar ganska bra så behöver vi inte medicinera.

Det är ju lillebror som är ett större problem. Mycket kaos kring honom. Han bet storebror för nån dag sedan när han blev arg. Han har nyss fyllt fem, och är då inte som andra femåringar.... ????
Svar på tråden Autism-utredning