• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-06-07 05:43:13 följande:
    Alltid nåt!

Måste ju ha varit rätt illa i och med han gått ner i vikt t.o.m.

Har han börjat tycka det är bra att gå i samma klass som kompisarna?
    Vet inte riktigt om han gått ner.. men hans kurva har sjunkit och hans BMI är lägre än för 1 år sedan. Han har inte pratat så mycket om sin klass inför hösten, men jag tror nog att han är nöjd.
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-07 07:08:23 följande:

Vet inte riktigt om han gått ner.. men hans kurva har sjunkit och hans BMI är lägre än för 1 år sedan. Han har inte pratat så mycket om sin klass inför hösten, men jag tror nog att han är nöjd.

Okej. Ja, är ju svårt veta om man inte väger barnen regelbundet.

Blir väl bra till slut.

För oss är det ju lite jobbigt att inte veta vad sonen får för lärare då det ej är färdigrekryterat. Fast han oroar sig iaf inte än. Tror det blir mer närmare skolstart i så fall. Har alltid varit totalkaos när skolan börjar om efter längre lov.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-06-09 18:49:02 följande:
    Okej. Ja, är ju svårt veta om man inte väger barnen regelbundet.

Blir väl bra till slut.

För oss är det ju lite jobbigt att inte veta vad sonen får för lärare då det ej är färdigrekryterat. Fast han oroar sig iaf inte än. Tror det blir mer närmare skolstart i så fall. Har alltid varit totalkaos när skolan börjar om efter längre lov.
    Blir det kaos för att han måste börja skolan igen?
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-10 09:51:30 följande:

Blir det kaos för att han måste börja skolan igen?

Ja. Är just förändringen som är jobbig från att ha varit ledig länge. Så har det varit tidigare iaf. Han har väl visserligen mognat, så är ju inte säkert det blir samma sak. Kan ju alltid hoppas. Men kaos blir det hemma när han inte vet vad han ska göra. Ställer lite krav på en som förälder. Och så har vi lillebror som bars stökar och hamnar i bråk med syskonen.

Lillebror har iaf gått framåt socialt. Nu börjar han kunna leka ute med grannbarnen. Det har han inte gjort tidigare direkt. Mera lekt bredvid. Sedan hänger han ju inte alltid med i vändningarna.

Har ni haft några sådana problem?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-06-12 20:35:31 följande:

Ja. Är just förändringen som är jobbig från att ha varit ledig länge. Så har det varit tidigare iaf. Han har väl visserligen mognat, så är ju inte säkert det blir samma sak. Kan ju alltid hoppas. Men kaos blir det hemma när han inte vet vad han ska göra. Ställer lite krav på en som förälder. Och så har vi lillebror som bars stökar och hamnar i bråk med syskonen.

Lillebror har iaf gått framåt socialt. Nu börjar han kunna leka ute med grannbarnen. Det har han inte gjort tidigare direkt. Mera lekt bredvid. Sedan hänger han ju inte alltid med i vändningarna.

Har ni haft några sådana problem?

Oftast leker han bredvid, lite beroende på vem kompisen är. Men han är ganska barnslig av sig, han vill leka katt och hund.. Till och med syrran som är 4 kan tycka det blir för tråkigt.
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-13 07:44:04 följande:

Oftast leker han bredvid, lite beroende på vem kompisen är. Men han är ganska barnslig av sig, han vill leka katt och hund.. Till och med syrran som är 4 kan tycka det blir för tråkigt.

Okej. Min yngsta leker ju också gärna katt och hund.

Kan bli galen på att han inte kan kommunicera saker ibland. Nu har han gömt makens fina schackpjäser. Hälften av de svarta pjäserna är bara försvunna. Så irriterande!

Svår att få i säng är han också mestadels. Fast nu sover han redan. Tidig morgon på förskolan gjorde visst susen...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-06-13 19:04:12 följande:

Okej. Min yngsta leker ju också gärna katt och hund.

Kan bli galen på att han inte kan kommunicera saker ibland. Nu har han gömt makens fina schackpjäser. Hälften av de svarta pjäserna är bara försvunna. Så irriterande!

Svår att få i säng är han också mestadels. Fast nu sover han redan. Tidig morgon på förskolan gjorde visst susen...

Min son lägger sig i hyfsad tid, han brukar vilja se Lilla Aktuellt, och när det slutar 19:30 så går han till sängen. Sätter igång någon saga på CD:n och tar några böcker eller tidningar och läser. En kväll förra veckan hade han fortfarande inte somnat.. Jag vill helst somna efter barnen om vi är själva, deras pappa är en nattuggla men jag är kvällstrött.. Så då sa jag till att han ska upp tidigt till skolan imorgon och att nu måste du sova!! Sen är han trött på morgonen efteråt..

Funderar på att köpa en liten klocka åt honom, och när den ringer måste han sluta läsa.

Nu har han sommarlov, det blir någon dag då och då under sommaren på fritid men inte speciellt många.. Usch, jag känner mig hemsk men jag börjar få ångest över att de ska vara hemma så mycket.. Det var p.g.a. det jag brände ut mig för 2 år sedan.. Sambon byggde på huset och jag gjorde allt annat.. Vilken semester va? Denna sommar hade jag tänkt jobba större delen, eftersom vi har så lugnt då.. Men eftersom jag är sjukskriven så är jag ju hemma..
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-14 10:15:04 följande:

Min son lägger sig i hyfsad tid, han brukar vilja se Lilla Aktuellt, och när det slutar 19:30 så går han till sängen. Sätter igång någon saga på CD:n och tar några böcker eller tidningar och läser. En kväll förra veckan hade han fortfarande inte somnat.. Jag vill helst somna efter barnen om vi är själva, deras pappa är en nattuggla men jag är kvällstrött.. Så då sa jag till att han ska upp tidigt till skolan imorgon och att nu måste du sova!! Sen är han trött på morgonen efteråt..

Funderar på att köpa en liten klocka åt honom, och när den ringer måste han sluta läsa.

Nu har han sommarlov, det blir någon dag då och då under sommaren på fritid men inte speciellt många.. Usch, jag känner mig hemsk men jag börjar få ångest över att de ska vara hemma så mycket.. Det var p.g.a. det jag brände ut mig för 2 år sedan.. Sambon byggde på huset och jag gjorde allt annat.. Vilken semester va? Denna sommar hade jag tänkt jobba större delen, eftersom vi har så lugnt då.. Men eftersom jag är sjukskriven så är jag ju hemma..

Okej. Det är ju skönt han lägger sig i tid. Vi ska prova ut tyngdtäcke åt yngsta i juli. Äldsta har haft också, men nu tycker han det är för varmt.

Känner igen det där med att ha ångest med barnen hemma.

Nu är iaf bra att barnen har en del kompisar att leka med. Men det blir ju värre om kompisarna är bortresta vilket ju är ganska vanligt på sommaren. Du får väl ha din sambo att åka iväg med barnen så du får vila upp dig lite.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-06-14 19:48:29 följande:

Okej. Det är ju skönt han lägger sig i tid. Vi ska prova ut tyngdtäcke åt yngsta i juli. Äldsta har haft också, men nu tycker han det är för varmt.

Känner igen det där med att ha ångest med barnen hemma.

Nu är iaf bra att barnen har en del kompisar att leka med. Men det blir ju värre om kompisarna är bortresta vilket ju är ganska vanligt på sommaren. Du får väl ha din sambo att åka iväg med barnen så du får vila upp dig lite.

Han har börjat på ett nytt jobb och har ingen semester.. Men han är dock lite långledig då och då. Men som sagt.. Jag känner mer och mer hur ångesten kommer..
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-14 23:32:03 följande:

Han har börjat på ett nytt jobb och har ingen semester.. Men han är dock lite långledig då och då. Men som sagt.. Jag känner mer och mer hur ångesten kommer..

Okej. Samma sits som jag med jobbande man då. Men om du är sjukskriven har du väl rätt till fritids och förskola? Om det dessutom är allt kring barnen som utlöst ditt mående...
Svar på tråden Autism-utredning