• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-06-15 06:30:04 följande:
    Okej. Samma sits som jag med jobbande man då. Men om du är sjukskriven har du väl rätt till fritids och förskola? Om det dessutom är allt kring barnen som utlöst ditt mående...
    Det är stängt i 3 veckor. Visst, så kan de gå där.. Men då blir det nya fröknar, nya barn, nytt ställe... Det skulle nog inte bli bra för sonen.. Dessa veckor jobbar han dock inte riktigt så mycket, och jag hoppas att någon anhörig kan ta de ibland.

Jag har ett stressigt jobb med mycket tidspress, så det var där det började.. sen att barnen inte håller sams spädde bara på måendet ännu mer.
    Just nu är jag inte sjukskriven för utbrändheten utan annat.. som också gör mig lite handikappad så att jag inte kan köra bil eller ta mig till ställen utan hjälp.
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-15 19:51:57 följande:

Det är stängt i 3 veckor. Visst, så kan de gå där.. Men då blir det nya fröknar, nya barn, nytt ställe... Det skulle nog inte bli bra för sonen.. Dessa veckor jobbar han dock inte riktigt så mycket, och jag hoppas att någon anhörig kan ta de ibland.

Jag har ett stressigt jobb med mycket tidspress, så det var där det började.. sen att barnen inte håller sams spädde bara på måendet ännu mer.

Just nu är jag inte sjukskriven för utbrändheten utan annat.. som också gör mig lite handikappad så att jag inte kan köra bil eller ta mig till ställen utan hjälp.

Jobbigt för dig! Hoppas det löser sig på något bra sätt.

Skolavslutning var jobbig i början för yngsta här. Han var rädd och så för alla nya människor. Han satt i knät och pratade inte utan skakade på huvudet eller nickade som svar på frågor. Inte lätt alltid ju...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-06-16 23:02:27 följande:

Jobbigt för dig! Hoppas det löser sig på något bra sätt.

Skolavslutning var jobbig i början för yngsta här. Han var rädd och så för alla nya människor. Han satt i knät och pratade inte utan skakade på huvudet eller nickade som svar på frågor. Inte lätt alltid ju...

Det går sakta framåt.. Men vi får se hur detta sommarlov påverkar mig. Just nu väntar jag faktiskt mest på att det ska bli Juli, så att vi kan få komma till BUP. Vi har inte fått någon tid ännu, men de sa i Juli nångång så vi borde få hem något snart.

Stackars liten.. Men skönt ändå att man inte är så länge i kyrkan.
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-17 10:42:53 följande:

Det går sakta framåt.. Men vi får se hur detta sommarlov påverkar mig. Just nu väntar jag faktiskt mest på att det ska bli Juli, så att vi kan få komma till BUP. Vi har inte fått någon tid ännu, men de sa i Juli nångång så vi borde få hem något snart.

Stackars liten.. Men skönt ändå att man inte är så länge i kyrkan.

Det är ju skönt att ni snart får starta utredning iaf.

Det känns som vår äldsta blev lugnare efter att ha fått diagnos och fått veta vad hans problem beror på.

Är nog ändå bra att utsättas för lite såna saker. Går ju inte isolera sig heller bara för att man har svårigheter.

En sak som jag inte förstår är varför han frågar saker som han redan vet. Som när vi möter nån granne : Vems mamma är du? Då säger jag det vet du väl? Och då svarar han Ja, Stinas mamma. Så där gör han hela tiden.

Synd att vi får vänta ett år innan vi får starta utredning. Tar en himla tid allt i och med det startade med remiss till psykolog på BVC i samband med fyraårskontrollen och vi lär få komma till habilitering först när han är sex.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-06-17 15:30:30 följande:

Det känns som vår äldsta blev lugnare efter att ha fått diagnos och fått veta vad hans problem beror på.

Är nog ändå bra att utsättas för lite såna saker. Går ju inte isolera sig heller bara för att man har svårigheter.

En sak som jag inte förstår är varför han frågar saker som han redan vet. Som när vi möter nån granne : Vems mamma är du? Då säger jag det vet du väl? Och då svarar han Ja, Stinas mamma. Så där gör han hela tiden.

Synd att vi får vänta ett år innan vi får starta utredning. Tar en himla tid allt i och med det startade med remiss till psykolog på BVC i samband med fyraårskontrollen och vi lär få komma till habilitering först när han är sex.

Varför tar det sån himla tid att få börja?
  • Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-18 08:43:58 följande:

Den frågan har jag ställt mig många gånger! Jag ringde bup i maj och frågade vad som händer.. Vi har väntat på att utredningen ska starta sedan augusti och då sa de att det skulle dröja 3 månader, men svaret jag fick nu var någon gång i höst! Min son kommer då närma sig 10 år och även vi startade med remiss till psykolog vid 4årskontrollen. Jag tycker att det är så synd att man inte ser till att de här barnen har utredningen klar tills de börjar skolan så de slipper "misslyckas" där utan att förstå varför.
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-06-17 15:30:30 följande:

Anonym (Mamma) skrev 2018-06-18 08:43:58 följande:

Pga lång kö. Vet inte varför man först var tvungen att köa till BVC psykolog och sedan börja om till habiliteringen då. Minst ett års kö var det sa de. 1,5 år fick vi köa för utredningen på äldsta, då var första besked två års kö, men blev något kortare iaf. Men där är det olika köer då NEP utredde äldsta och habiliteringen ska utreda yngsta. Man kan väl åka iväg till annat landsting och utreda, men känns väl inte som det är nåt alternativ. Bara han får en utredning innan han börjar sexårs. Är väl då han kommer få det svårare är jag rädd... Han är liksom inte som andra barn, även om han nu börjat kunna leka lite med andra grannbarn då. Känns som han är minst ett år efter i utveckling plus alla andra svårigheter han har.

Vet inte där om man borde låta honom gå kvar extra år på förskolan eller vad som är bäst där. Känns svårt med det hela. Vi får väl se när allt drar igång.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-06-18 18:26:09 följande:

Den frågan har jag ställt mig många gånger! Jag ringde bup i maj och frågade vad som händer.. Vi har väntat på att utredningen ska starta sedan augusti och då sa de att det skulle dröja 3 månader, men svaret jag fick nu var någon gång i höst! Min son kommer då närma sig 10 år och även vi startade med remiss till psykolog vid 4årskontrollen. Jag tycker att det är så synd att man inte ser till att de här barnen har utredningen klar tills de börjar skolan så de slipper "misslyckas" där utan att förstå varför.

Men jisses, då har ni ju väntat i 6 år!! Hur är det ens möjligt??
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-06-18 20:41:17 följande:

Pga lång kö. Vet inte varför man först var tvungen att köa till BVC psykolog och sedan börja om till habiliteringen då. Minst ett års kö var det sa de. 1,5 år fick vi köa för utredningen på äldsta, då var första besked två års kö, men blev något kortare iaf. Men där är det olika köer då NEP utredde äldsta och habiliteringen ska utreda yngsta. Man kan väl åka iväg till annat landsting och utreda, men känns väl inte som det är nåt alternativ. Bara han får en utredning innan han börjar sexårs. Är väl då han kommer få det svårare är jag rädd... Han är liksom inte som andra barn, även om han nu börjat kunna leka lite med andra grannbarn då. Känns som han är minst ett år efter i utveckling plus alla andra svårigheter han har.

Vet inte där om man borde låta honom gå kvar extra år på förskolan eller vad som är bäst där. Känns svårt med det hela. Vi får väl se när allt drar igång.

Det är helt sjukt.. Vi bor i en liten kommun med drygt 16 000 invånare, och jag tänker att det tar längre tid här än i större städer.. Tydligen är det helt tvärtom!

Vad säger lilla killens fröknar och så, om hur han utvecklas och är med kompisar?
  • Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-20 08:02:24 följande:

Men jisses, då har ni ju väntat i 6 år!! Hur är det ens möjligt??

För att varken psykologen eller BUP tagit oss på allvar. Första ansökan till bup avslogs precis innan han skulle börja förskoleklass. Vi skickade in igen när vi såg att det inte fungerade bra i skolan...

Sedan har bup strulat en massa och fått för sig att uppgifterna blivit för gamla och att skolan måste göra om hela basutredningen.
Svar på tråden Autism-utredning