• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-07-05 18:36:08 följande:

Jag gissar att han bara ser ATT ni inte skäller på lillasyster och inte kan ta in varför det är så. Och om det är så att hans eventuella diagnos gör att han har svårt att lyssna och göra som ni säger så blir det ju tyvärr så att han ibland kanske får skäll för saker han inte kan rå för?

Vi skäller bara om han gjort något dumt.. Säger fula saker, slåss, nyps, bits.. Man vill ju skälla så lite som möjligt.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-07-06 08:12:58 följande:

Försök fokusera på det positiva och ge honom mycket beröm.

Äldsta här har väl tyckt samma, att han fått mycket skäll. Problemet är ju liksom att det ballar ur så lätt med han och att det inte funkar att han brottas med sin fyra år yngre bror. Han väger nästan dubbelt så mycket. Sedan att få göra saker själv med en vuxen tror jag är viktigt. Min man och äldsta har ett gemensamt intresse som de har varit iväg på resor själv. Verkligen bra för honom. Han lever upp då.

Det gör vi med dem båda, så fort de gör något bra så berättar vi det!
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-07-15 09:34:53 följande:

Det gör vi med dem båda, så fort de gör något bra så berättar vi det!

Det är bra. Viktigt med att stärka det positiva.

Vi har en period nu där lillebror är jättekänslig. Han gråter för minsta lilla motgång och bråkar med sina syskon. Mindre kul! Äldsta har fastnat för paxböckerna så han är fullt sysselsatt när han är inomhus. Problemet är bara att han läser lite väl länge ibland när han ska sova bara...

Hur går det för er då?
  • Anonym (Mamma)

Hej! Har inte varit online på ett tag..

Jag vet inte hur det är med er, men jag avskyr denna värme!! Man får ju ingen syre och det går inte att sova.. Jag märker på mitt humör att jag är surare och mer lättirriterad än vanligt..

• Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-07-31 21:45:56 följande:

Hej! Har inte varit online på ett tag..

Jag vet inte hur det är med er, men jag avskyr denna värme!! Man får ju ingen syre och det går inte att sova.. Jag märker på mitt humör att jag är surare och mer lättirriterad än vanligt..

Jo, det är rätt jobbigt när man ska sova. Vi har helt vänt på dygnet. Måste försöka börja styra upp, men är ju jobbigt kliva upp och få upp ungarna när man själv är så trött på morgonen. Imorgon måste vi iaf upp sex så då har vi inget val.

Det går ganska bra här när vi är hemma, men borta kan bli kaos. Vi var och handlade igår och ungarna var sjövilda. Fick sätta yngsta i vagnen för han bara sprang runt och levde rövare.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-08-01 09:23:21 följande:

Jo, det är rätt jobbigt när man ska sova. Vi har helt vänt på dygnet. Måste försöka börja styra upp, men är ju jobbigt kliva upp och få upp ungarna när man själv är så trött på morgonen. Imorgon måste vi iaf upp sex så då har vi inget val.

Det går ganska bra här när vi är hemma, men borta kan bli kaos. Vi var och handlade igår och ungarna var sjövilda. Fick sätta yngsta i vagnen för han bara sprang runt och levde rövare.

Hoppas det går bra att få upp i tid imorgon..

Idag hade jag och sonen lite tid bara han och jag, vi gick på stan och köpte nya byxor till honom - han är så smal så det är lättast att ha honom med. När vi hittat byxor gick vi förbi en frisersalong och de hade tid direkt! Så nu är den tjocka kalufsen borta och han har både fått blå lugg och blåa döskallar på sidorna och i nacken!

Idag fick vi brev från BUP, fick två olika tider om 2 veckor. Men tyvärr passar de inte med sambons jobb, så vi måste ändra.. Och de har semesterstängt just nu så det finns ingen man kan prata med... Men jag gick in på 1177 och skrev ett meddelande, så jag hoppas hon ser det ganska snart ändå, brevet skickades ju igår så hon måste ju ha varit på jobbet?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (!) skrev 2018-08-02 08:09:28 följande:

Följer!

Välkommen hit! Är ni också under utredning?
  • Anonym (!)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-08-02 20:00:27 följande:

Välkommen hit! Är ni också under utredning?

Tack snälla! Har precis tagit första steget och ringt bup, så nu får vi se vart det leder! Har ännu ej hunnit läsa hela tråden, men ska läsa ikapp mig lite så jag blir lite mer insatt!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (!) skrev 2018-08-02 21:23:18 följande:

Tack snälla! Har precis tagit första steget och ringt bup, så nu får vi se vart det leder! Har ännu ej hunnit läsa hela tråden, men ska läsa ikapp mig lite så jag blir lite mer insatt!

Får man fråga hur gammalt barnet är?
Svar på tråden Autism-utredning