• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-06-24 09:53:50 följande:

Nej, det gick inte bort. Så glittriga tapeter har vi.

Ni får väl visa honom mer hur han ska göra för att bli helt ren när han torkar sig? Visa att man torkar till pappret är rent.

Knyta rosett kan inte min äldsta son alls. Men då har han inga knytskor. Han har shorts man knyter och där gör han blåknutar. Måste väl lära han. Vända kläder vet jag inte när de ska kunna egentligen. Det kan inte yngsta men de andra två och jag minns inte hur länge de kunnat det. Är ju sånt man får träna extra på då.

Yngsta har svårt lära sig cykla själv. Han har balans så han kan en bit, men han glömmer trampa och styra ibland. Det har iaf gått framåt för från början kunde han inte trampa alls. Syskonen lärde sig när de var fyra och ett halvt respektive tre år tio månader. De var väl iofs tidiga men allt är liksom svårare för honom... Även sluta med blöjor dagtid och äta själv och sånt. Han har varit sen med allt.

Har din son haft svårt att kommunicera? Är ju det som varit mest påtagligt med yngsta här. Mycket upprepning och svårt få svar på frågor man ställer. Favoriten att prata om nu är hans mormor som är död. Han ställer frågor om det varje dag. Typ samma frågor, som om det är både hans och syskonens mormor och var hon är och om hon är död. Han är också fascinerad att min pappa både heter pappa, morfar och ett namn. Svårt att greppa för honom.

Jodå, vi tjatar och tjatar om att det måste vara helt rent på pappret och han blir arg och skriker att han vet!! Sonen har skor där det både kardborre och snören på samma sko, oftast använder han kardborren men om han har gått så att rosetten repats upp så måste han ju knyta.

Ja det har han, 90% av tiden så pratar han med hög röst eller skriker.
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-24 12:12:22 följande:

Jodå, vi tjatar och tjatar om att det måste vara helt rent på pappret och han blir arg och skriker att han vet!! Sonen har skor där det både kardborre och snören på samma sko, oftast använder han kardborren men om han har gått så att rosetten repats upp så måste han ju knyta.

Ja det har han, 90% av tiden så pratar han med hög röst eller skriker.

Jobbigt!

Yngsta sonen skriker inte i vanliga fall. Det är ju mer när saker går emot. Som igår fick han utbrott för det var fel tandkräm på tandborsten. Äldsta hade ju massor med utbrott tidigare. Var väl flera om dagen tidigare. Nu är det väl nåt per vecka. Det var som att han blev mycket lugnare när han fick veta att han har ADHD. Hoppas det blir så för er med när ni får diagnos och så. Finns ju bra böcker att låna och läsa för barnen.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-06-24 13:36:57 följande:

Jobbigt!

Yngsta sonen skriker inte i vanliga fall. Det är ju mer när saker går emot. Som igår fick han utbrott för det var fel tandkräm på tandborsten. Äldsta hade ju massor med utbrott tidigare. Var väl flera om dagen tidigare. Nu är det väl nåt per vecka. Det var som att han blev mycket lugnare när han fick veta att han har ADHD. Hoppas det blir så för er med när ni får diagnos och så. Finns ju bra böcker att låna och läsa för barnen.

Såna saker blir han inte irriterad över, utan det är om det inte blir som han tänkt sig.
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-27 09:16:00 följande:

Såna saker blir han inte irriterad över, utan det är om det inte blir som han tänkt sig.

Okej. Sånt kan ju vara olika. Han blir både arg om det inte blir exakt som han tänkt sig och om det blir förändringar och så.

Äldsta var väl mer alla utbrott om att testa gränser. Inget av det är särskilt kul...

Hur går det för er med sommarlov?

Här har vi haft några fina dagar med vackert väder och mycket utevistelse där yngsta lärt sig cykla också, men idag blev han magsjuk så då blir det att sitta inne med honom. Han är iaf lättare än äldsta sjuk. Äldsta är värst när han är sjuk. Sedan kan de äldre vara ute själv när yngsta är sjuk. Det har de varit idag med sina kompisar.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-06-27 21:55:26 följande:

Okej. Sånt kan ju vara olika. Han blir både arg om det inte blir exakt som han tänkt sig och om det blir förändringar och så.

Äldsta var väl mer alla utbrott om att testa gränser. Inget av det är särskilt kul...

Hur går det för er med sommarlov?

Här har vi haft några fina dagar med vackert väder och mycket utevistelse där yngsta lärt sig cykla också, men idag blev han magsjuk så då blir det att sitta inne med honom. Han är iaf lättare än äldsta sjuk. Äldsta är värst när han är sjuk. Sedan kan de äldre vara ute själv när yngsta är sjuk. Det har de varit idag med sina kompisar.

Barnen var på fritids och dagis 2 dagar, och jag känner mig så hemsk..... Men det var så lugnt och skönt! Jag älskar när det är helt tyst hemma, eller tyst från bråk iaf.. Oftast kollar jag på tv eller liknande, så jag har andra ljud runt omkring mig. Jag har tinnitus som blev, om möjligt, ännu värre när jag brände ut mig. Så jag har ju alltid en massa sus och brus, m.m. i öronen.. Men så länge det inte är barnen så är jag nöjd..
  • Anonym (Citronfjäril)

Hur fungerar det när era barn har kompisar hemma? Jag känner mig hemsk men jag hatar det! Min son blir helt galen, högljudd och jätteflamsig. Han blir så till sig att han knappt kan leka ibland. Vet inte om det skulle fungera bättre om det var andra barn men de två han brukar ta hem är precis som han.. antagligen diagnoser på båda.

Anonym (Mamma) skrev 2018-07-01 11:01:23 följande:

Barnen var på fritids och dagis 2 dagar, och jag känner mig så hemsk..... Men det var så lugnt och skönt! Jag älskar när det är helt tyst hemma, eller tyst från bråk iaf.. Oftast kollar jag på tv eller liknande, så jag har andra ljud runt omkring mig. Jag har tinnitus som blev, om möjligt, ännu värre när jag brände ut mig. Så jag har ju alltid en massa sus och brus, m.m. i öronen.. Men så länge det inte är barnen så är jag nöjd..

Det är kanske det du behöver då? Du har ju rätt att ha barnen där så länge din man jobbar så då är det väl bara nyttja det. Inget att få dåligt samvete av.
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-07-01 13:37:02 följande:

Hur fungerar det när era barn har kompisar hemma? Jag känner mig hemsk men jag hatar det! Min son blir helt galen, högljudd och jätteflamsig. Han blir så till sig att han knappt kan leka ibland. Vet inte om det skulle fungera bättre om det var andra barn men de två han brukar ta hem är precis som han.. antagligen diagnoser på båda.

Jag hatar också det när de är inne i alla fall. Sonen har nu börjat leka mycket med en kompis som har en sexårig lillebror som är precis som sonen var i den åldern. Vi säger att de får leka ute när de kommer. Sonen har en kompis med svår adhd. Det var jättejobbigt när han var här så han orkar jag inte bjuda hit tyvärr. Har nog med våra barn.

Annars leker han ju mest med grannbarnen ute och så. Han leker inte så ofta inne hemma då han ju gärna rör sig och de har en koja de gillar vara i.

Det de gärna vill göra när de är inne och leker och jag inte vill att de gör är ju spela tv-spel. Tycker inte att han ska spela för mycket och det är ganska osocialt att spela spel. Pokemongo får han gå tillsammans med kompisar ibland. Det är ju rörelse samtidigt som man spelar,
  • Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-07-01 20:03:07 följande:

Jag hatar också det när de är inne i alla fall. Sonen har nu börjat leka mycket med en kompis som har en sexårig lillebror som är precis som sonen var i den åldern. Vi säger att de får leka ute när de kommer. Sonen har en kompis med svår adhd. Det var jättejobbigt när han var här så han orkar jag inte bjuda hit tyvärr. Har nog med våra barn.

Annars leker han ju mest med grannbarnen ute och så. Han leker inte så ofta inne hemma då han ju gärna rör sig och de har en koja de gillar vara i.

Det de gärna vill göra när de är inne och leker och jag inte vill att de gör är ju spela tv-spel. Tycker inte att han ska spela för mycket och det är ganska osocialt att spela spel. Pokemongo får han gå tillsammans med kompisar ibland. Det är ju rörelse samtidigt som man spelar,

Här är de oftast inne, de går ut en liten stund ibland men kommer in igen snabbt. Kompisarna tjatar gärna om att spela tv-spel och se på film men vi har tv-spelen i källaren just för att han inte ska kunna spela obehindrat (han går aldrig ner där på dagarna och hans pappa brukar sitta och jobba där).

Jag känner ibland att jag borde pusha lite mer för att han ska leka med kompisar eftersom han är ensambarn och han själv inte tar initiativ så ofta, det är i princip alltid kompisarna som hör av sig och vill leka och då vill de ALLTID komma till oss! Men jag tycker att det är så sjukt jobbigt när de är här och sonen är så lugn när det bara är vi hemma.

Här på gatan har han inga han umgås med...alla är mycket yngre eller mycket äldre tyvärr annars hade ju det varit SÅ perfekt om han kunde träffa barn ute på lekplatsen ibland.
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-07-01 21:20:52 följande:

Här är de oftast inne, de går ut en liten stund ibland men kommer in igen snabbt. Kompisarna tjatar gärna om att spela tv-spel och se på film men vi har tv-spelen i källaren just för att han inte ska kunna spela obehindrat (han går aldrig ner där på dagarna och hans pappa brukar sitta och jobba där).

Jag känner ibland att jag borde pusha lite mer för att han ska leka med kompisar eftersom han är ensambarn och han själv inte tar initiativ så ofta, det är i princip alltid kompisarna som hör av sig och vill leka och då vill de ALLTID komma till oss! Men jag tycker att det är så sjukt jobbigt när de är här och sonen är så lugn när det bara är vi hemma.

Här på gatan har han inga han umgås med...alla är mycket yngre eller mycket äldre tyvärr annars hade ju det varit SÅ perfekt om han kunde träffa barn ute på lekplatsen ibland.

Jobbigt när de alltid vill vara inne. Är ju skillnad när din son är ensambarn. Vi har ju tre barn ganska tätt så de har ju varandra. Är faktiskt så att i vanliga fall när äldsta sonen går skola och fritids så leker han sällan med kompisar. När han kommer hem är han trött efter alla intryck så då vill han vila. Nu när det är sommar och ledigt som han börjat vilja leka mera. Denna veckan så for han till samma kompis fyra kvällar på raken. Han som har lillebror som jag tror har adhd. Vet inte vad de tycker om att han kommer så ofta, men jag är ju glad om de inte leker hos oss. Vi har flera grannbarn i samma ålder som han leker med i perioder. Finns väl åtta födda samma år som han i kvarteret. Fast inte alla som sonen brukar leka med. Mest två som han leker med mer.
Svar på tråden Autism-utredning