• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-08-15 17:45:34 följande:

quote=78945129][quote-nick]Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-08-07 13:04:07 följande:[/quote-nick]

Nytt jobb spela väl ingen roll. Man säger till så är det inga problem. De kan inte neka! Tider är inte lätt att få. Vem har sagt att nästa tid ni får passar bättre. Man får ju prioritera... Det är ju viktigt att utredningen går framåt och blir klar nån gång. Slå din sambo i huvudet och säg åt honom att det bara är att prioritera om. Eller ta taxi och åk själv.

Jag började på nytt jobb i samma veva som vi gjorde utredningen. Då tog jag ledigt ändå de träffar som var med oss föräldrar med kurator och psykolog och även det besöket där vi fick besked vad utredningen visade, alltså tre tillfällen. Sedan fick maken ta sonen själv till läkarbesök och psykologbesök.

Ena tiden fanns kvar, så nästa vecka ska jag och sonen (ev. pappa) till BUP. Sen i början av september ska vi föräldrar dit igen på ett andra möte.. Sen återstår läkarbesöket.
    Anonym (!) skrev 2018-08-07 10:48:38 följande:
    Okej. Bra det gick lösa så då. Snart får ni veta då.

Hur har du klarat sommaren nu då?

Jag längtar verkligen att skolan börjar om. Så skönt! Det har blivit för mkt spelande sista tiden för att jag inte orkat ta striden och att äldsta är lugn när han spelar. Lite less på bråk. Spelförbud emellanåt när han bråkat för mkt med syskonen.

Nästa vecka är det skolstart. Blir lite spännande bara med ny fröken och nytt fritids för äldsta. Yngsta är det ju ingen förändring iaf och det är nog bra för honom. Vi ska söka utökad tid då han behöver kontinuitet och det blir det inte när min man jobbar skift med lediga dagar lite här och var och även en del kvällar.

Yngsta har faktiskt gjort ett framsteg med att han kan säga till syskonen att nu är jag arg på dig. Det har han aldrig kunnat tidigare. Äldsta kan fortfarande inte det. Han har väl gjort såpass framsteg nu att han kan säga varför det blir som det blir emellanåt.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-08-15 20:49:53 följande:

Ena tiden fanns kvar, så nästa vecka ska jag och sonen (ev. pappa) till BUP. Sen i början av september ska vi föräldrar dit igen på ett andra möte.. Sen återstår läkarbesöket.Okej. Bra det gick lösa så då. Snart får ni veta då.

Hur har du klarat sommaren nu då?

Jag längtar verkligen att skolan börjar om. Så skönt! Det har blivit för mkt spelande sista tiden för att jag inte orkat ta striden och att äldsta är lugn när han spelar. Lite less på bråk. Spelförbud emellanåt när han bråkat för mkt med syskonen.

Nästa vecka är det skolstart. Blir lite spännande bara med ny fröken och nytt fritids för äldsta. Yngsta är det ju ingen förändring iaf och det är nog bra för honom. Vi ska söka utökad tid då han behöver kontinuitet och det blir det inte när min man jobbar skift med lediga dagar lite här och var och även en del kvällar.

Yngsta har faktiskt gjort ett framsteg med att han kan säga till syskonen att nu är jag arg på dig. Det har han aldrig kunnat tidigare. Äldsta kan fortfarande inte det. Han har väl gjort såpass framsteg nu att han kan säga varför det blir som det blir emellanåt.

Sommaren har väl gått bra, men det är skönt att skolorna börjar och att det blir rutiner igen!
    Anonym (Mamma) skrev 2018-08-17 10:58:41 följande:

Sommaren har väl gått bra, men det är skönt att skolorna börjar och att det blir rutiner igen!

Rutiner är bra!

Är det några förändringar på skolan för din son?

Det är ju det jag oroar mig lite för med äldsta att det både är ny fritidsavdelning och ny lärare.

Sedan just skolmässigt är steget från trean till fyran betydligt större än steget från tvåan till trean så det får jag väl oroa mig för nästa år.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-08-18 11:12:15 följande:

Rutiner är bra!

Är det några förändringar på skolan för din son?

Det är ju det jag oroar mig lite för med äldsta att det både är ny fritidsavdelning och ny lärare.

Sedan just skolmässigt är steget från trean till fyran betydligt större än steget från tvåan till trean så det får jag väl oroa mig för nästa år.

Vet inte om jag skrivit det innan? Men han ska då byta klass, så han kommer gå med alla sina kompisar och två nya fröknar.. Det var ju tveksamt i våras och de tyckte att han skulle stanna kvar i sin klass för att få en trygghet att ha samma fröken. Tidigare denna vecka så såg jag att den 'trygga' fröken kommer vara tjänstledig detta år på grund av studier... Där ser man! Så hade han gått kvar hade han fått två nya fröknar även där.

Det har du skrivit innan. Jag som har dåligt minne bara...

Det var ju skönt att han inte blev kvar i andra klassen nu när hans lärare inte blir kvar. Är ju ändå kompisarna som är tryggheten också. Är han nervös inför skolstart?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-08-19 20:19:38 följande:

Det har du skrivit innan. Jag som har dåligt minne bara...

Det var ju skönt att han inte blev kvar i andra klassen nu när hans lärare inte blir kvar. Är ju ändå kompisarna som är tryggheten också. Är han nervös inför skolstart?

På morgonen mådde han illa, men när han såg alla kompisar gick det över.. Första veckan gick jättebra, tyckte både han och fröken.

Besöket på BUP gick också bra. Jag och pappan fick fylla i ännu ett formulär.. :D och han pratade med psykologen undertiden. Jag frågade henne om det gick bra, hon log och sa att hon fick det hon skulle..

Hur gick det för dina barn i skolan?!
  • Anonym (!)

Vår egenremiss blev tyvärr avvisad! :(

Anonym (Mamma) skrev 2018-08-24 19:37:29 följande:

På morgonen mådde han illa, men när han såg alla kompisar gick det över.. Första veckan gick jättebra, tyckte både han och fröken.

Besöket på BUP gick också bra. Jag och pappan fick fylla i ännu ett formulär.. :D och han pratade med psykologen undertiden. Jag frågade henne om det gick bra, hon log och sa att hon fick det hon skulle..

Hur gick det för dina barn i skolan?!

Det har gått bra. Men det är stor omställning med mycket längre dagar i skolan. Han går till 14tiden utom på fredagar och börjar 8.10.

Igår var han helt slut efter skolan och bråkade en massa med sin bror.

Kommer väl också bli bättre eftersom när han börjar somna tidigare. Han har sovit alldeles för sent för han varit så uppspelt med att börja om skolan. I år är i alla fall första året skolstarten inte är total kaos så man får väl vara nöjd.

Igår kväll somnade han före 21 och jag hoppas vi ska kunna styra det ännu tidigare snart. Upp sex varje skoldag blir det då både jag och min man åker iväg sju.

Skönt det gick bra för din son. Brukar ju vara mycket att fylla vid utredning. Tjocka häften fyllde vi i. Skönt det är i gång för er.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (!) skrev 2018-08-24 20:13:02 följande:

Vår egenremiss blev tyvärr avvisad! :(

Åh nej! Vad tänker ni göra nu?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-08-25 08:34:40 följande:

Det har gått bra. Men det är stor omställning med mycket längre dagar i skolan. Han går till 14tiden utom på fredagar och börjar 8.10.

Igår var han helt slut efter skolan och bråkade en massa med sin bror.

Kommer väl också bli bättre eftersom när han börjar somna tidigare. Han har sovit alldeles för sent för han varit så uppspelt med att börja om skolan. I år är i alla fall första året skolstarten inte är total kaos så man får väl vara nöjd.

Igår kväll somnade han före 21 och jag hoppas vi ska kunna styra det ännu tidigare snart. Upp sex varje skoldag blir det då både jag och min man åker iväg sju.

Skönt det gick bra för din son. Brukar ju vara mycket att fylla vid utredning. Tjocka häften fyllde vi i. Skönt det är i gång för er.

Det är samma här, sena kvällar för både sonen och lillasyster.. Men de har båda somnat snabbt denna vecka, de har lagt sig efter Lilla Aktuellt vid 19:30.. Dottern somnar på 2 sekunder typ och sonen runt 20-tiden. Men nu när det är helg brukar de lägga sig efter Fångarna på Fortet vid 21:30.
Svar på tråden Autism-utredning