• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-08-25 15:34:24 följande:

Det är samma här, sena kvällar för både sonen och lillasyster.. Men de har båda somnat snabbt denna vecka, de har lagt sig efter Lilla Aktuellt vid 19:30.. Dottern somnar på 2 sekunder typ och sonen runt 20-tiden. Men nu när det är helg brukar de lägga sig efter Fångarna på Fortet vid 21:30.

Skönt att de lyckats ställa om så snabbt. Det är bra vara tillbaka till vardagen. Sommarlov kan vara ganska intensivt när man har barn med diagnos...
  • Anonym (!)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-08-25 15:29:09 följande:

Åh nej! Vad tänker ni göra nu?

Tack, jag vet inte riktigt....är så synd, vi är en familj i sönderfall, men får ingen hjälp när man söker den... har försökt på så många sätt nu. Men det verkar som att syns inte problemen så mkt i skolan, eller att det är skolan som skickat in remissen, så får man inte komma till...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (!) skrev 2018-08-30 12:46:54 följande:

Tack, jag vet inte riktigt....är så synd, vi är en familj i sönderfall, men får ingen hjälp när man söker den... har försökt på så många sätt nu. Men det verkar som att syns inte problemen så mkt i skolan, eller att det är skolan som skickat in remissen, så får man inte komma till...

Vilka på skolan har ni pratat med om detta?
  • Anonym (!)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-08-30 21:19:51 följande:

Vilka på skolan har ni pratat med om detta?

Menar alltså att skolan INTE skickat in remissen, slarvigt skrivet av mig. :) Då verkar det inte tas på så stort allvar, om man söker privat, som förälder...

Vi har pratat med lärarna. De ser en del, men inte så att de själva skulle initiera remiss. (De har dock varit jättebra o stöttande!) Det är hemma allt kommer ut för sonen. Till och med ticsen förmår han hålla igen i skolan. Nu har han dock precis bytt lärare iom att han börjat mellanstadiet, så vi har bara hunnit prata lite grann med dem.

Hur går det för er efter skolstarten? :) Tack för tips om Lilla Aktuellt innan läggdags, det har vi anammat! :)
  • Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (!) skrev 2018-08-31 06:17:08 följande:

Menar alltså att skolan INTE skickat in remissen, slarvigt skrivet av mig. :) Då verkar det inte tas på så stort allvar, om man söker privat, som förälder...

Vi har pratat med lärarna. De ser en del, men inte så att de själva skulle initiera remiss. (De har dock varit jättebra o stöttande!) Det är hemma allt kommer ut för sonen. Till och med ticsen förmår han hålla igen i skolan. Nu har han dock precis bytt lärare iom att han börjat mellanstadiet, så vi har bara hunnit prata lite grann med dem.

Hur går det för er efter skolstarten? :) Tack för tips om Lilla Aktuellt innan läggdags, det har vi anammat! :)

Har ni någon skolpsykolog ni kan prata med? De borde ju kunna se om något "avviker".

Vi har åxå haft svårt att bli tagna på allvar trots basutredningar från både dagis och skola eftersom han fungerar bra hemma..
  • Anonym (!)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-08-31 16:00:06 följande:

Har ni någon skolpsykolog ni kan prata med? De borde ju kunna se om något "avviker".

Vi har åxå haft svårt att bli tagna på allvar trots basutredningar från både dagis och skola eftersom han fungerar bra hemma..

Jo, det har vi ju... Hans kompis mamma är skolpsykolog, lite typiskt.... :-/ Men det ska man ju inte bry sig om egentligen. Men känns liiiite sisådär.

Aha, det är lite tvärtom för er då?
  • Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (!) skrev 2018-08-31 17:00:04 följande:

Jo, det har vi ju... Hans kompis mamma är skolpsykolog, lite typiskt.... :-/ Men det ska man ju inte bry sig om egentligen. Men känns liiiite sisådär.

Aha, det är lite tvärtom för er då?

Är hon psykolog på hans skola? Be om att få träffa den och berätta hur ni har det och så får ni se om inte skolan kan göra en basutredning...utan en sådan kommer ni nog inte in hos BUP tyvärr.

Ja för oss är det tvärtom men det är ingen katastrof i skolan heller för han får bra hjälp där. Mest problem med koncentrationen och att sitta still. Men en utredning känns viktig så han får veta varför han inte klarar allt som de andra gör.
  • Anonym (!)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-08-31 23:37:32 följande:

Är hon psykolog på hans skola? Be om att få träffa den och berätta hur ni har det och så får ni se om inte skolan kan göra en basutredning...utan en sådan kommer ni nog inte in hos BUP tyvärr.

Ja för oss är det tvärtom men det är ingen katastrof i skolan heller för han får bra hjälp där. Mest problem med koncentrationen och att sitta still. Men en utredning känns viktig så han får veta varför han inte klarar allt som de andra gör.

Ja precis, det är hon. Känns lite sådär att vi känner varandra privat. Men får ta det ändå, för sonens skull!

Tack för tipset!

Ja absolut, det förstår jag. Man vill inte att de ska behöva gå igenom hela uppväxten och känna att det är "något", men inte veta varför... Hur går det för er, är ni på gång med utredning?
  • Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (!) skrev 2018-09-01 08:11:58 följande:

Ja precis, det är hon. Känns lite sådär att vi känner varandra privat. Men får ta det ändå, för sonens skull!

Tack för tipset!

Ja absolut, det förstår jag. Man vill inte att de ska behöva gå igenom hela uppväxten och känna att det är "något", men inte veta varför... Hur går det för er, är ni på gång med utredning?

Vi hade vårat första besök på BUP för ett år sedan efter att ha fått avslag två gånger tidigare. Vi skickade in första ansökan när han var runt 5 år. Nu är han 9 år och väntar vi fortfarande på att bli kallade till utredning. När jag pratade med dem i maj sa de att det kommer någon gång i höst. Det är sjukt långa köer här.
  • Anonym (!)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-09-01 11:38:06 följande:

Vi hade vårat första besök på BUP för ett år sedan efter att ha fått avslag två gånger tidigare. Vi skickade in första ansökan när han var runt 5 år. Nu är han 9 år och väntar vi fortfarande på att bli kallade till utredning. När jag pratade med dem i maj sa de att det kommer någon gång i höst. Det är sjukt långa köer här.

Herregud! :-0 Det är ju skrämmande att det ska ta så lång tid...! Vilken kamp för er.... hoppas ni blir kallade snart.
Svar på tråden Autism-utredning