• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (!) skrev 2018-08-31 06:17:08 följande:

Menar alltså att skolan INTE skickat in remissen, slarvigt skrivet av mig. :) Då verkar det inte tas på så stort allvar, om man söker privat, som förälder...

Vi har pratat med lärarna. De ser en del, men inte så att de själva skulle initiera remiss. (De har dock varit jättebra o stöttande!) Det är hemma allt kommer ut för sonen. Till och med ticsen förmår han hålla igen i skolan. Nu har han dock precis bytt lärare iom att han börjat mellanstadiet, så vi har bara hunnit prata lite grann med dem.

Hur går det för er efter skolstarten? :) Tack för tips om Lilla Aktuellt innan läggdags, det har vi anammat! :)

Skönt att lärarna stöttar. Har ni talat om hur han beter sig när han är hemma? Min son är också snäll i skolan men det är när han är hemma det liksom spårar ur..
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (!) skrev 2018-09-01 08:11:58 följande:

Ja precis, det är hon. Känns lite sådär att vi känner varandra privat. Men får ta det ändå, för sonens skull!

Tack för tipset!

Ja absolut, det förstår jag. Man vill inte att de ska behöva gå igenom hela uppväxten och känna att det är "något", men inte veta varför... Hur går det för er, är ni på gång med utredning?

Håller med att prata med psykologen, självklart kan det vara jobbigt om man känner varandra privat, men samtidigt kanske det blir lättare för er.
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)

Tror också det är bra att få veta vad som är fel för barnet. Min son blev faktiskt lugnare när han fick veta. Han har haft det väldigt tufft i skolan första åren, mycket svårt med kompisar och utbrott. Känns som att han tyckte det var bra att veta varför han har svårare än andra med impulser och liknande. Det skapas lätt ett utanförskap när man har det så... Barn är ju inte dumma, så de märker ju att de inte är som andra barn.

Det som fortfarande är rätt jobbigt är läxan. Han förstår verkligen inte meningen med det, så det är en kamp varje gång. Tillbaka där nu med läsläxa och svara på frågor. Kanske det blir enklare med tiden, vet inte.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-09-02 19:21:20 följande:

Tror också det är bra att få veta vad som är fel för barnet. Min son blev faktiskt lugnare när han fick veta. Han har haft det väldigt tufft i skolan första åren, mycket svårt med kompisar och utbrott. Känns som att han tyckte det var bra att veta varför han har svårare än andra med impulser och liknande. Det skapas lätt ett utanförskap när man har det så... Barn är ju inte dumma, så de märker ju att de inte är som andra barn.

Det som fortfarande är rätt jobbigt är läxan. Han förstår verkligen inte meningen med det, så det är en kamp varje gång. Tillbaka där nu med läsläxa och svara på frågor. Kanske det blir enklare med tiden, vet inte.

Finns det läxläsning i skolan? Han kanske tycker det är roligare om han gör det med sina kompisar efter skolans slut.
  • Anonym (Mamma)

Idag var jag och pappan till BUP igen på samtal. Det gick bra, hon berättade lite om besöket när hon och han träffades. Hon sa att han tyckte det var väldigt svårt att se på hennes bilder, om de är glada, ledsna, förvånad, osv.. Det håller vi absolut med om. Ögonkontakten var sådär, han undvek henne inte direkt, men han var inte så jättesugen på att titta henne i ögonen..

Någon gång i September ska han få träffa läkaren, sen ska de två pratas vid och sedan återkommer psykologen till oss med "domen". Vi sa att efter mötet i skolan i våras så vet vi att det är något autistiskt, men inte vilken grad eller om det kanske är något mer.

Anonym (Mamma) skrev 2018-09-05 17:56:46 följande:

Finns det läxläsning i skolan? Han kanske tycker det är roligare om han gör det med sina kompisar efter skolans slut.

Det finns. Men han har iaf inte tidigare velat vara med på det.

Vi får väl se när det väl startar upp i år om han vill. Det är ju bara tvinga honom hemma som gäller annars.
    Anonym (Mamma) skrev 2018-09-05 18:02:35 följande:

Idag var jag och pappan till BUP igen på samtal. Det gick bra, hon berättade lite om besöket när hon och han träffades. Hon sa att han tyckte det var väldigt svårt att se på hennes bilder, om de är glada, ledsna, förvånad, osv.. Det håller vi absolut med om. Ögonkontakten var sådär, han undvek henne inte direkt, men han var inte så jättesugen på att titta henne i ögonen..

Någon gång i September ska han få träffa läkaren, sen ska de två pratas vid och sedan återkommer psykologen till oss med "domen". Vi sa att efter mötet i skolan i våras så vet vi att det är något autistiskt, men inte vilken grad eller om det kanske är något mer.

Skönt att det snart är på gång då.

Är det bara en psykolog och en läkare som gör bedömning?

Här var det team med psykolog, läkare, kurator och specialpedagog som gjorde bedömning tillsammans.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-09-05 18:34:36 följande:

Det finns. Men han har iaf inte tidigare velat vara med på det.

Vi får väl se när det väl startar upp i år om han vill. Det är ju bara tvinga honom hemma som gäller annars.

Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-09-05 18:36:49 följande:

Skönt att det snart är på gång då.

Är det bara en psykolog och en läkare som gör bedömning?

Här var det team med psykolog, läkare, kurator och specialpedagog som gjorde bedömning tillsammans.

Precis, om ni låter honom välja själv kanske det blir roligare.

På BUP är det bara psykolog och läkare. Men innan vi kom till BUP utreddes han av skolan, och då var det flera andra som var med.
    Anonym (Mamma) skrev 2018-09-05 23:54:33 följande:

Precis, om ni låter honom välja själv kanske det blir roligare.

På BUP är det bara psykolog och läkare. Men innan vi kom till BUP utreddes han av skolan, och då var det flera andra som var med.

Okej. Tänk så olika det kan vara i olika kommuner. Det är iaf bra att få veta exakt. Det underlättar mycket.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-09-06 20:37:54 följande:

Okej. Tänk så olika det kan vara i olika kommuner. Det är iaf bra att få veta exakt. Det underlättar mycket.

Ja, precis.
Svar på tråden Autism-utredning