• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-08 13:48:19 följande:

Skönt att det händer något, och att det kommer gå så pass snabbt att få diagnos.

Jo, det är skönt. Det gick rätt snabbt med äldsta också. Intensivt med besöken under två veckor och sedan domen veckan efter.

Nu tar det lite längre tid då det är fler besök. Föräldrasamtal och besök på habilitering under tre veckor och sedan domen veckan efter.
  • Anonym (Mamma)

Jag skrev ett långt inlägg på mobilen, och plötsligt dök en reklamsida upp och när den försvann var den borta.....

Det jag ville skriva var att för någon timme sedan ringde BUP-läkaren till mig, och sa att hon pratat med sin handläggare om sonen och att de vill att han ska göra ett EEG. När vi träffade läkaren visade jag ett klipp på mobilen som visade när han går och pratar med mig i sömnen. På grund av det klippet vill de nu att han ska testat, för att se om han kan ha epilepsi...

Det är inget vi märkt eller haft en tanke på att han kan ha. Men tydligen kan man ha större risk för epilepsi om man har detta syndrom som han testats för i Uppsala för ca.2 veckor sedan.

(har jag skrivit om det tidigare??)

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-10-08 19:44:54 följande:
    Jo, det är skönt. Det gick rätt snabbt med äldsta också. Intensivt med besöken under två veckor och sedan domen veckan efter.

Nu tar det lite längre tid då det är fler besök. Föräldrasamtal och besök på habilitering under tre veckor och sedan domen veckan efter.
    Berätta hur det går för er!!
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-09 15:23:23 följande:

Berätta hur det går för er!!

Absolut

Det känns konstigt att snart är en flera år lång väntan över. Ett till besök för sonen hos psykologen och ett föräldrabesök hos kurator för intervju kvar.

13 dagar. Jag är nervös.

När får ni domen då? Ni påbörjade ju ändå utredningen före oss.
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-09 15:22:02 följande:

Jag skrev ett långt inlägg på mobilen, och plötsligt dök en reklamsida upp och när den försvann var den borta.....

Det jag ville skriva var att för någon timme sedan ringde BUP-läkaren till mig, och sa att hon pratat med sin handläggare om sonen och att de vill att han ska göra ett EEG. När vi träffade läkaren visade jag ett klipp på mobilen som visade när han går och pratar med mig i sömnen. På grund av det klippet vill de nu att han ska testat, för att se om han kan ha epilepsi...

Det är inget vi märkt eller haft en tanke på att han kan ha. Men tydligen kan man ha större risk för epilepsi om man har detta syndrom som han testats för i Uppsala för ca.2 veckor sedan.

(har jag skrivit om det tidigare??)

Tror inte du har skrivit om det tidigare. Om han haft epilepsi borde ni ju ha märkt det? Känns ju lite långsökt, men har ingen koll på sånt.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-10-09 16:56:52 följande:

Absolut

Det känns konstigt att snart är en flera år lång väntan över. Ett till besök för sonen hos psykologen och ett föräldrabesök hos kurator för intervju kvar.

13 dagar. Jag är nervös.

När får ni domen då? Ni påbörjade ju ändå utredningen före oss.

Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-10-09 17:55:06 följande:

Tror inte du har skrivit om det tidigare. Om han haft epilepsi borde ni ju ha märkt det? Känns ju lite långsökt, men har ingen koll på sånt.

Vet inte alls, men BUP-läkaren som jag pratade med idag sa att det borde inte ta lång tid. Det är väl bara att vänta, jag är spänd varje dag när posten kommer ifall det ska ligga något brev där.. Vet inte hur läkaren menade riktigt, vi får väl se när remissen kommer om de kan förklara hur de tänker.
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-09 19:31:22 följande:

Vet inte alls, men BUP-läkaren som jag pratade med idag sa att det borde inte ta lång tid. Det är väl bara att vänta, jag är spänd varje dag när posten kommer ifall det ska ligga något brev där.. Vet inte hur läkaren menade riktigt, vi får väl se när remissen kommer om de kan förklara hur de tänker.

Ska ni få resultat av utredningen på papper bara?

Vi får ju först muntligt. Så var det med äldsta också. Då gick de igenom vad de sett att han hade för svårigheter och styrkor och då att han hade ADHD. Skolan kom också dit timmen efter vi fått besked så de också fick veta. Sedan fick vi utredningen hem på papper också.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-10-09 22:33:50 följande:

Ska ni få resultat av utredningen på papper bara?

Vi får ju först muntligt. Så var det med äldsta också. Då gick de igenom vad de sett att han hade för svårigheter och styrkor och då att han hade ADHD. Skolan kom också dit timmen efter vi fått besked så de också fick veta. Sedan fick vi utredningen hem på papper också.

Jag var lite otydlig. Vi ska få hem papper på nästa tid hos BUP, och där på plats kommer vi få veta domen. Vet inte om någon från skolan ska få veta av BUP.. Men de har sagt att de vill veta vad som händer och så under utredningen. Så jag har tänkt att prata med fröken och skolsköterskan.
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-10 08:00:11 följande:

Jag var lite otydlig. Vi ska få hem papper på nästa tid hos BUP, och där på plats kommer vi få veta domen. Vet inte om någon från skolan ska få veta av BUP.. Men de har sagt att de vill veta vad som händer och så under utredningen. Så jag har tänkt att prata med fröken och skolsköterskan.

Okej. Jobbigt att behöva vänta iaf.

Det verkar som att här där jag bor gör man så på NEP att förskola/ skola bjuds in för att få veta diagnos och kunna ställa frågor till de som utrett. Jag tror inte att de gör så på habiliteringen där man numera gör utredningar på yngre barn här. Vi har iaf inte hört nåt om att förskolan ska komma. Vi får väl informera dem tänker jag.

Vi var på en utbildningsdag om npfdiagnoser innan vi fått diagnosen på äldsta förra året. Sådan kunde tydligen skolpersonal också få gå. Vet inte om fler landsting anordnar sådant. Är rätt bra tycker jag.
  • Anonym (Mamma)

Fick ett brev igår, om 2 veckor ska jag och pappan på 'sammanställningsmöte.'

Hoppas tiden går fort, jag vill bara ha det avklarat så att vi kan gå vidare med allt.

Svar på tråden Autism-utredning