• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)

Hur går det med utredningen?

Nu börjar det äntligen hända saker för oss. De ringde från habilitering idag och hade en tid för föräldrabesök hos psykologen åt oss nästa vecka. Helt värdelös tid då det innebär att jag blir borta från jobbet så jag bara hinner vara med första lektion och slutet på sista, men vad ska man göra? Vi har väntat 1,5 år på komma hit så nog kommer vi fara dit både jag och min man. Han hade iaf ledig dag då så han behöver inte ta ledigt.

• Anonym (Mamma)

Hej! Tänkte skriva här tidigare i veckan, men det glömdes bort..

Nu har vi fått träffa alla, så nu väntar vi bara på att BUP ska höra av sig en sista gång och ge oss "domen"... Jag tror att han även har Adhd, visst att han kan vara still ibland.. Men han kan även få byxorna fulla med myror och kan inte vara still..

När vi satt i väntrummet innan vi träffade BUP-läkaren, så kom det in en pappa och son... Nu måste jag be om ursäkt om någon tar illa upp... Men jag kände vilken panik jag fick i kroppen av att se detta barn. Det kanske tog 5 minuter innan de blev uppropade. Men dessa minutrara.. Den sonen kunde verkligen inte vara stilla mer än 5 sekunder... Han tog en bok, satte sig, tittade lite i den, reste sig och tog en ny.. Helt plötsligt ställde han sig i korridoren och började hoppa och flaxa med armarna, satte sig, ställde sig upp, tog hörselkåpor, satte sig i 5 sekunder och sedan upp igen...

Det var väldigt jobbigt och se, samtidigt som det såklart är synd om honom, pappan och alla i hans närhet.. Jag hoppas att det får hjälp.

Sonens fröken märkte att han började äta dåligt igen, sonen har även sagt till fröken att det är för mycket ljud och att han inte kan äta då... Så nu sitter han i ett litet rum intill och nu går det mycket bättre. Fröken säger också att ljudnivån är extremt hög.. De håller på att bygga om matsalen, så just nu äter de i moduler som inte har någon ljudisolering alls.

Vi har även varit på utvecklingssamtal och fröken säger att han blommat ut sedan starten och att det är så kul att se hur bra han trivs. Och hon sa att byta till hennes klass var helt rätt för honom, och det känner vi också. Även om vissa kan vara lite störande så har alla elever respekt för henne, och så var det inte med hans tidigare fröknar. Så alla är nöjda och glada!!

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-09-21 20:26:58 följande:

Hur går det med utredningen?

Nu börjar det äntligen hända saker för oss. De ringde från habilitering idag och hade en tid för föräldrabesök hos psykologen åt oss nästa vecka. Helt värdelös tid då det innebär att jag blir borta från jobbet så jag bara hinner vara med första lektion och slutet på sista, men vad ska man göra? Vi har väntat 1,5 år på komma hit så nog kommer vi fara dit både jag och min man. Han hade iaf ledig dag då så han behöver inte ta ledigt.

Oj.. Jag har inte ens sett att någon skrivit i tråden..

Det går bra här, skrev nyss ett långt inlägg här ovanför.

Vad kul att det händer något för er, lycka till!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-09-01 11:38:06 följande:

Vi hade vårat första besök på BUP för ett år sedan efter att ha fått avslag två gånger tidigare. Vi skickade in första ansökan när han var runt 5 år. Nu är han 9 år och väntar vi fortfarande på att bli kallade till utredning. När jag pratade med dem i maj sa de att det kommer någon gång i höst. Det är sjukt långa köer här.

Hur går det för er? Om ni ringer och ligger på lite och tjatar så kanske något händer? Ni får överdriva lite.. Fast det är synd att det ska behövas...
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-06 07:22:50 följande:

Hej! Tänkte skriva här tidigare i veckan, men det glömdes bort..

Nu har vi fått träffa alla, så nu väntar vi bara på att BUP ska höra av sig en sista gång och ge oss "domen"... Jag tror att han även har Adhd, visst att han kan vara still ibland.. Men han kan även få byxorna fulla med myror och kan inte vara still..

När vi satt i väntrummet innan vi träffade BUP-läkaren, så kom det in en pappa och son... Nu måste jag be om ursäkt om någon tar illa upp... Men jag kände vilken panik jag fick i kroppen av att se detta barn. Det kanske tog 5 minuter innan de blev uppropade. Men dessa minutrara.. Den sonen kunde verkligen inte vara stilla mer än 5 sekunder... Han tog en bok, satte sig, tittade lite i den, reste sig och tog en ny.. Helt plötsligt ställde han sig i korridoren och började hoppa och flaxa med armarna, satte sig, ställde sig upp, tog hörselkåpor, satte sig i 5 sekunder och sedan upp igen...

Det var väldigt jobbigt och se, samtidigt som det såklart är synd om honom, pappan och alla i hans närhet.. Jag hoppas att det får hjälp.

Sonens fröken märkte att han började äta dåligt igen, sonen har även sagt till fröken att det är för mycket ljud och att han inte kan äta då... Så nu sitter han i ett litet rum intill och nu går det mycket bättre. Fröken säger också att ljudnivån är extremt hög.. De håller på att bygga om matsalen, så just nu äter de i moduler som inte har någon ljudisolering alls.

Vi har även varit på utvecklingssamtal och fröken säger att han blommat ut sedan starten och att det är så kul att se hur bra han trivs. Och hon sa att byta till hennes klass var helt rätt för honom, och det känner vi också. Även om vissa kan vara lite störande så har alla elever respekt för henne, och så var det inte med hans tidigare fröknar. Så alla är nöjda och glada!!

Kan han ha hörselkåpor när han äter? Det har ett barn på mitt jobb som inte fixar alla ljud som lätt blir i matsalen.

Verkar ju jobbigt för det barnet som är så hyperaktiv. Det är inte min son riktigt. Däremot har han varit mer rörig i skolan nu och hittat på hyss. Annars är han ju duktig på lektionerna och har fyrans matematikbok.
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-06 07:25:46 följande:

Oj.. Jag har inte ens sett att någon skrivit i tråden..

Det går bra här, skrev nyss ett långt inlägg här ovanför.

Vad kul att det händer något för er, lycka till!

Tack. Bollen är i rullning. Flera besök framöver och så får vi domen om 2,5 vecka.
  • Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-06 07:28:54 följande:

Hur går det för er? Om ni ringer och ligger på lite och tjatar så kanske något händer? Ni får överdriva lite.. Fast det är synd att det ska behövas...

Inte hört ett ljud än. Men skolpsykologen ringde mig i veckan och undrade hur det gått så nu ska han åxå ringa bup och pressa dem lite och det är ju bra.

Annars fungerar det relativt bra fortfarande men nu har han två yngre killar med i sin "lilla grupp" och de stör honom en del så han har svårt att koncentrera sig igen och då blir han rastlös, börjar röra sig och ha en massa ljud för sig...

Skönt för er att äntligen få en "dom"
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-10-06 08:02:29 följande:

Kan han ha hörselkåpor när han äter? Det har ett barn på mitt jobb som inte fixar alla ljud som lätt blir i matsalen.

Verkar ju jobbigt för det barnet som är så hyperaktiv. Det är inte min son riktigt. Däremot har han varit mer rörig i skolan nu och hittat på hyss. Annars är han ju duktig på lektionerna och har fyrans matematikbok.

Det är inget som fröken nämnt. Men jag vet att när han gick i 2:an så hade han hörselkåpor på lektionen ibland.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-10-06 08:06:02 följande:

Tack. Bollen är i rullning. Flera besök framöver och så får vi domen om 2,5 vecka.

Skönt att det händer något, och att det kommer gå så pass snabbt att få diagnos.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-10-06 10:24:12 följande:

Inte hört ett ljud än. Men skolpsykologen ringde mig i veckan och undrade hur det gått så nu ska han åxå ringa bup och pressa dem lite och det är ju bra.

Annars fungerar det relativt bra fortfarande men nu har han två yngre killar med i sin "lilla grupp" och de stör honom en del så han har svårt att koncentrera sig igen och då blir han rastlös, börjar röra sig och ha en massa ljud för sig...

Skönt för er att äntligen få en "dom"

Hoppas att skolpsykologen kan hjälpa er att få träffa BUP.
Svar på tråden Autism-utredning