• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Löv1
    mrsLina skrev 2018-01-17 23:21:02 följande:

Hur menar du att du kunnat se bilder på ett foster som är utomkveds?

Utomkveds eller en extrautrerin graviditet upptäcks vanligen i v5-7 då embryot växer så pass mycket att det inte får plats i äggledaren där den satt sig. När den växer börjar de göra ont i ena sidan där den sitter och tillslut brister äggledaren om man inte hinner operera.

Den enda bilden din kusin kan ha haft av det är en äggledaren med ett embryo..

Det var 15 år sedan, så jag minns inte exakt. Men foton hade de hemma i alla fall, och som du skriver så var det såklart inget foster, det var embryot, men som var rätt utvecklat ändå... Otäckt såg det ut hur som helst.

I morse hade jag dessvärre inget plus på stickan längre. Så nu får jag och sambon göra nytt försök nästa månad. :/ Kände ju på mig att det var något som skedde i min kropp igår, samt dragningen i vä äggstock som jag opererat... så snart kommer väl mensen då. :(
  • beso
    Löv1 skrev 2018-01-18 08:38:47 följande:

Det var 15 år sedan, så jag minns inte exakt. Men foton hade de hemma i alla fall, och som du skriver så var det såklart inget foster, det var embryot, men som var rätt utvecklat ändå... Otäckt såg det ut hur som helst.

I morse hade jag dessvärre inget plus på stickan längre. Så nu får jag och sambon göra nytt försök nästa månad. :/ Kände ju på mig att det var något som skedde i min kropp igår, samt dragningen i vä äggstock som jag opererat... så snart kommer väl mensen då. :(

Men var ditt pluss på bim-5 väldigt svagt? Tänker att om du fortfarande bara är på bim-2 så har inte hcgt hunnit bli så högt än o kanske inte ger utslag på varje sticka beroende på hur utspädd urinen är samt vilken tid du tagit testet. Inte alla har högst hcg på morgonen.

Vänta några dagar o testa igen. Här du ff ont över äggstocken?
  • Löv1
    beso skrev 2018-01-18 08:58:05 följande:

Men var ditt pluss på bim-5 väldigt svagt? Tänker att om du fortfarande bara är på bim-2 så har inte hcgt hunnit bli så högt än o kanske inte ger utslag på varje sticka beroende på hur utspädd urinen är samt vilken tid du tagit testet. Inte alla har högst hcg på morgonen.

Vänta några dagar o testa igen. Här du ff ont över äggstocken?

Ja, det var ett svagt plus på BIM-5 och det stämmer att jag idag är på BIM-2... får väl vänta tills mensen drar igång (fast hoppas såklart att den inte gör det).

Har fortfarande känningar vid äggstocken exakt där de opererade...
  • Isavanna1
    Hellan skrev 2018-01-18 08:08:54 följande:

Jag brukar träna allt från 2-5 ggr i veckan, dels styrka med egnakroppen i Tabata intervaller och ren styrketräning hemma.

Var på tabatan i måndags och kände att flåset är borta och pulsen ökat. Tänker fortsätta med tabatan men blir det för hög puls så får det bli några kisspauser så den går ner igen, styrkan hemma har jag kört efter Olga rönnbergs bok styrka för kvinnor, nu har jag istället köpt hennes app och tänker köra efter den någe så när. Gäspar mig genom passen från start till slut!

Däremot funderar jag på hur jag ska lägga upp kosten, har enligt olgas bok ätit och legat på lite underskott då jag vill ner i vikt, vilket jag inte bör fokusera på nu då. Men jag antar att jag skall räkna lika ända tills ja brukar ta bort för viktminskning. Och fortsätta med samma fördelning på protein, fett och kolhydrater.

Jag kör också tabata 3-4 gånger i veckan och hoppas på att kunna fortsätta ett bra tag till. Så länge kroppen går med på det såklart.

Nu ska jag till läkaren på tisdag så får vi se om jag är gravid på riktigt eller inte. (Om inte så tänker jag bli det snart igen)

Men kosten tänker jag fortsätta med både under och efter graviditeten. Under mina andra graviditeter har jag varit i ganska dåligt skick och gett upp kosten snabbt, men då har det ju varit så jobbigt efter att komma tillbaka.
  • Ciasandstrom

Hoppar också in då jag plussade imorse med cb digitala 1-2 veckor !

Enligt sista mens å så så är det beräknat kring 27 september! Är min första graviditet så känns verkligen spännande !!

• Löv1
    Ciasandstrom skrev 2018-01-18 09:19:41 följande:

Hoppar också in då jag plussade imorse med cb digitala 1-2 veckor !

Enligt sista mens å så så är det beräknat kring 27 september! Är min första graviditet så känns verkligen spännande !!

Grattis!! Vad spännande! Har du några gravidaymptom? :)
  • Mimipig
    beso skrev 2018-01-18 07:34:50 följande:

Håller tummarna o säkert e allt bra som du säger e ju risken väldigt liten att d händer igen. Men d e ju såklart svårt att verkligen slappna av innan man vet särskilt när man varit med om d hemskaste tidigare. Vilken v e du i nu? Kram

6. (5+1 idag). Jag har inskrivning 25/2 och tänker be om ul asap. Sen får vi planera nipt eller mkp efter det - jag är däremot på semester precis i den vevan, så jag är osäker på om jag kan/bör ta testet innan resan och riskera att få beskedet under semestern. Har heller inte bestämt om jag tar nipt eller mkp. Mkp innebär ju en risk för MF, men det är ju tillförlitligast och testar verkligen cellerna. Nipt är fortfarande ?bara? ett screeningtest (om än ett väldigt tillförlitligt sådant) men 3/10 av de test som påvisar förändringar är falskt positiva, enligt min läkare på Centrum för fostermedicin. Jag tror inte jag klarar rent psykiskt att gå igenom ett ?falskt positivt? och sen ändå mkp och en omgång väntan till. Även om risken självklart är minimal. Jag vet inte.
  • Victoriafalk

Grattis till alla plus! 

Hoppar gärna in här då jag plussade igår :) Bf 28/9 enligt äl.

Det blir första barnet för mig och min sambo, dock har vi ett missfall i bagaget. 
    Sett att det är många som är oroliga och inte vågar "ta ut lyckan i förväg", vill bara påminna om att det är barn vi väntar, och inte missfall. Försök njut även om oron finns där. 

• NevillesMamma

Hej! Jag hoppar in här ???? plussade för ett par veckor sen och har BF 22/9. Själv kommer jag från Eskilstuna och har två barn sen tidigare (födda 2012&2014). Kul att följas åt! Någon som kan tipsa om nån ?hemlig? grupp på Facebook? Har inte riktigt gått ut med graviditeten än ????

• Isavanna1

Alltså denna dagen kommer aldrig ta slut känns det som.

Jag är trött som ett as, mår lite illa, har huvudvärk och ont i magen. Känns inte som vanlig mensvärk eller molvärk riktigt utan mer ont. Och jag har fruktansvärt mycket att göra på jobb. Springer mellan två arbetsuppgifter och alla drar i mig och pressar tider hela tiden. Låt det bli kväll någon gång...

Svar på tråden BF September 2018