• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Smka
    MammaMia1012 skrev 2018-01-18 05:34:44 följande:

Hur tänker ni när det gäller träning? Jag tränar vanligtvis 4-6 gånger i veckan (låg sjuk mellan jul och nyår och blev ingen träning på 17dagar) sen plussade jag

Tränade för första gången efter sjukdom och graviditet och jag fick så hög puls? Är det fler? jag blir typ andfådd av att gå upp för en trapp? Kommer inte ihåg att det blev så tidigt i tidigare graviditeter?

Men det kändes bra efter passet (lättare bepass) men jag blev inte så pigg som jag brukar bli är ständigt trött!!

Tänker träna genom hela graviditeten precis som förra gången då jag tränade fram till v 41, sista veckan orkade jag inte. Dom flesta blir extra flåsa och får högre puls i början, det kommer att blir bättre. Ibörjan av förra graviditeten bytte jag ut många pass mot en vanlig promenad då det kändes bättre när man var aptrött och illamående.

Sen kan man behöva anpassa vissa övningar när magen växer. Det finns olika teorier så man får väl göra det som passar en bäst. Många säger att man kan springa till v 20nefter det skall man tänka på att man har två fötter i backen för att inte belasta bäckenet.

Jag fick foglossning i typ v 13 förra gången så då la jag ber löpningen.

Kan tipsa om att Lovisa Sandström hade en serie med gravid träning i nyhetsmorgon som gick i slutet av 2015. Hon och Jessica almenäs har ju också skrivit en bok som heter "stora träningsboken för gravida" men har inte tittat i den.
  • Millannn

Vecka 7 och kräktes första gången imorse efter illamående någon vecka.. någon mer som kräks tidigt på morgonen? Vaknar jag kl 10 så kräks jag inte.

• beso
    Mimipig skrev 2018-01-17 23:27:35 följande:

Ja, hu. Vi fick dåliga kub-svar redan med sonen och fick känna på ångestväntan efter moderkaksprovet. Men han var fullt frisk och piggelin, tack och lov. Åh, jag vill bara vrida fram tiden och veta att allt är bra... men i brist på tidsmaskin håller jag huvudet så kallt jag kan.

Håller tummarna o säkert e allt bra som du säger e ju risken väldigt liten att d händer igen. Men d e ju såklart svårt att verkligen slappna av innan man vet särskilt när man varit med om d hemskaste tidigare. Vilken v e du i nu? Kram
  • beso
    Himagen skrev 2018-01-18 07:15:19 följande:

Jag hoppar in här också! ????

Är i vecka 6 , & beräknas enligt appar till 18/9. Första barnet och vi är sååå lyckliga!

Grattis o välkommen! :)
  • Isavanna1
    Himagen skrev 2018-01-18 07:15:19 följande:

Jag hoppar in här också! ????

Är i vecka 6 , & beräknas enligt appar till 18/9. Första barnet och vi är sååå lyckliga!

Grattis vad roligt!
  • tiluta

Vågar nog också hoppa in här nu! Har egentligen bim i morgon men plussade redan i tisdags med morgonurin (predictor early) och även igår eftermiddag med cb early. Bf 28/9 så väldigt tidigt fortfarande.. har ett barn som är 1 1/2 men ändå känns det såå länge sen man var gravid sist, man glömmer snabbt! Kul att följas åt när det är så hemligt i "verkliga livet".

• MammaMia1012
    Isavanna1 skrev 2018-01-18 07:02:45 följande:

Den skulle jag också vilja ha. ???? får se om jag kanske köper den som en ?present? till mig själv när jag vet att allt är okej.

Det tycker jag att du ska göra :)

Jag beställde en signerad och försvarade med att jag ville ha en signerad bog av dem även om det inte blir bebis (hade redan beställt innan jag plussade)
  • Hellan
    MammaMia1012 skrev 2018-01-18 05:34:44 följande:

Hur tänker ni när det gäller träning? Jag tränar vanligtvis 4-6 gånger i veckan (låg sjuk mellan jul och nyår och blev ingen träning på 17dagar) sen plussade jag

Tränade för första gången efter sjukdom och graviditet och jag fick så hög puls? Är det fler? jag blir typ andfådd av att gå upp för en trapp? Kommer inte ihåg att det blev så tidigt i tidigare graviditeter?

Men det kändes bra efter passet (lättare bepass) men jag blev inte så pigg som jag brukar bli är ständigt trött!!

Jag brukar träna allt från 2-5 ggr i veckan, dels styrka med egnakroppen i Tabata intervaller och ren styrketräning hemma.

Var på tabatan i måndags och kände att flåset är borta och pulsen ökat. Tänker fortsätta med tabatan men blir det för hög puls så får det bli några kisspauser så den går ner igen, styrkan hemma har jag kört efter Olga rönnbergs bok styrka för kvinnor, nu har jag istället köpt hennes app och tänker köra efter den någe så när. Gäspar mig genom passen från start till slut!

Däremot funderar jag på hur jag ska lägga upp kosten, har enligt olgas bok ätit och legat på lite underskott då jag vill ner i vikt, vilket jag inte bör fokusera på nu då. Men jag antar att jag skall räkna lika ända tills ja brukar ta bort för viktminskning. Och fortsätta med samma fördelning på protein, fett och kolhydrater.
  • MammaMia1012
    josgos skrev 2018-01-18 07:11:23 följande:

Har läst att man får högre vilopuls när man är gravid. Troligen för att man ökar blodmängden? Och det måste väl påverka även pulsen när den går upp när man tränar då.

Upplever också sämre kondition nästan omedelbart. Det jag tagit till mig av hur man ska träna i början av graviditeten är att lyssna på kroppen, göra ungefär det man brukar, men kanske lite längre pauser. Man ska ta det lite försiktigare om man blir yr. Så för min del som har lågt blodtryck och lätt blir yr när jag reser mig snabbt känns ju tex burpees inte särskilt aktuellt haha!

Vad skönt att veta att det inte är något konstigt! Då får du vara lite försiktig med blodtrycket! Men jag tänker väl heller inte köra för mycket burbees ;) tänker jag. Kommer försöka känna in kroppen och lyssna på den köra på allt som känns bra men inte ta ut mig till max..
  • MammaMia1012
    Smka skrev 2018-01-18 07:27:52 följande:

Tänker träna genom hela graviditeten precis som förra gången då jag tränade fram till v 41, sista veckan orkade jag inte. Dom flesta blir extra flåsa och får högre puls i början, det kommer att blir bättre. Ibörjan av förra graviditeten bytte jag ut många pass mot en vanlig promenad då det kändes bättre när man var aptrött och illamående.

Sen kan man behöva anpassa vissa övningar när magen växer. Det finns olika teorier så man får väl göra det som passar en bäst. Många säger att man kan springa till v 20nefter det skall man tänka på att man har två fötter i backen för att inte belasta bäckenet.

Jag fick foglossning i typ v 13 förra gången så då la jag ber löpningen.

Kan tipsa om att Lovisa Sandström hade en serie med gravid träning i nyhetsmorgon som gick i slutet av 2015. Hon och Jessica almenäs har ju också skrivit en bok som heter "stora träningsboken för gravida" men har inte tittat i den.

Tänker precis som du, har redan köpt den boken så det tror jag blir bra! Hade också väldig foglossning förra graviditeten men det är 5år sedan och jag är i 1000ggr bättre form idag så jag hoppas att det inte blir lika farligt! Kommer bara fortsätta med löpningen så länge det känns ok. Sen vill jag hålla i yogan för den tror jag bara är bra men kanske måste anpassas lite den med!?
Svar på tråden BF September 2018