• Anonym (Alltskit)

Mitt ex vägrar ge en förklaring

Min pojkvän gjorde slut för en vecka sedan. Det kom helt oväntat och jag fick ingen förklaring. 

Har under den här veckan skickat sms och ringt för jag kan inte gå vidare utan att ens veta varför han lämnat mig, men han vägrar prata med mig. 
    Enda svaret jag fått är: 
    "Det är ditt bekymmer att du inte kommer över mig, lös det på egen hand."

Det både kokar av ilska inuti mig samtidigt som jag gråter floder!
    Hur kan en människa vara så känslokall mot någon man delat livet med? Han var min stora kärlek!

• Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring
  • molly50
    Anonym (Kola) skrev 2018-01-29 20:07:08 följande:
    Jag tycker att det är bra att hon startade denna tråd för att få hjälp med att bearbeta sorgen att han valde att göra slut med henne efter 5 år tillsammans utan "förklaring "

Tar hon ett steg tillbaka genom att ge honom lite space, inte kontaktar honom kan det hända att han hör av sig för att ge henne en förklaring.

Gör han inte det, finns det inget mer att göra - han är fri precis som henne att hantera sina känslor på sitt sätt - plus fri att träffa vem han vill.
    Ja,det har jag ingenting att invända emot.
    Ingen här har nog påstått något annat än att TS ska söka hjälp och få prata av sig och få stöd av någon.
    Att starta den här tråden är,precis som du säger,en bra start.

Ja,man kan ju hoppas att han hör av sig och ger henne en förklaring.
    För att avsluta på det sätt han har gjort är inte juste.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Eget ansvar) skrev 2018-01-29 20:11:58 följande:
    Jag håller med, det är inte en stabil person som kräver saker av andra, "en vettig förklaring" finns inte, så länge TS vägrar acceptera att han inte älskar henne längre kommer allt han säger om det så tar 30 timmar, vara för henne "inte nog bra förklaring att lämna mig såhär!!" Eftersom hon ser sig som ett offer och tycker han ska sympatisera och trösta henne, han är ju ett ex... Inte hennes förälder.
    Jag tycker inte att man är sjuk för att man vill ha en förklaring. Det är tvärtom en normal reaktion när man blir dumpad på ett så brutalt sätt som TS blev.
    Inte alla uppskattar att bli dumpade med ett "Dra åt helvete,jag vill inte veta av dig mer",när man varit tillsammans så pass lång tid som 5 år.
    Ts fick kanske inte ens en förvarning.
    Det är klart att det blir en chock för henne.
    Och det tror jag att alla med lite empatisk förmåga förstår.
    Carpe Diem
  • jrockyracoon
    Anonym (Eget ansvar) skrev 2018-01-29 20:05:36 följande:
    Det är inte stöd att mata TS demoner om hur hon har rätt att trakassera en person bara för han bott med henne en gång i tiden. När vi inte kan hantera våra egna känslor är det en försvarsmekanism att kategorisera efter Lucifer-Gabriel komplexet (att en måste vara den elake och en är offret) många gånger är ingen alls offret och båda axlarna eget ansvar. Detta ska hon ta med psykolog. Detta har absolut ingenting med någon annan att göra, hennes känslor kopplade till hennes behov. Som hon måste ta hand om. Exet hade skyldigheter att bry sig när de var tillsammans, men när han sagt som det är och kommit med raka puckar och gjort slut öppet ärligt, betyder det också att hans skyldighet att bry sig om TS, avgick när han avgick. Hade de haft barn tillsammans hade han haft skyldigheter som förälder. Hade han gemensam ekonomi med TS hade han haft skyldigheter rent ekonomiskt. Men har man skyldigheter att ta hand om sitt ex känslor och besvikelse och frustration och brist på acceptans? Nej. Inget ex har det. Det är upp till den som gör slut, vad som händer sen. Om han vill prata vidare. Träffas. Blockera varandra. Möta ny person direkt. Festa runt. Resa. Trösta sitt ex, ignorera sitt ex eller vad han nu bestämt sig för och ingen av dessa alternativ gör honom elak, han gör PRECIS vad han behagar i sitt eget självständiga liv med de som han vill ha å göra med.

- Inget sätt att göra slut är smärtfritt

- Han tycker inte om dig igen för att du trakasserar honom och söker upp honom. Ord på sms är lika jobbigt som om du skulle stå bakom hans fönster.

- Att vara besviken och inte få som man önskade är ingenting ovanligt eller elakt, det är bara en del av livet.

...
    Du resonerar som en flodhäst som vill bada i ett fågelbad.

Alternativt har du inte satt dig in i tråden och inte läst de väsentliga delarna av TS version, eller så har du en förvriden syn på hur man behandlar andra människor.

1. TS och exet hade varit ihop i FEM år. Älskat, varit förtroliga, och haft framtidsdrömmar tillsammans kan man antaga.
    2. En dag (såvitt vi förstår från TS vittnesmål) tar exets utan synbar anledning och packar ihop sitt pick och pack och lämnar relationen utan någon förklaring till varför.
    3. TS försöker givetvis kontakta denna kuf genom ett (i situationen kan jag tycka adekvat) antal sms och telefonsamtal som inte besvaras (förutom ett där han hotar med polisanmälan).

Det är en ganska extrem avståndsyttring som exet gör, så som man skulle behandla någon som mördat en nära släkting eller sparkat ens barn el. liknande. 

Det är enkelt att anta ett individualistiskt synsätt i en individualistiskt samhälle. Men faktum är att världen skulle bli betydligt sämre om alla strikt följde sina egna egoistiska behov, utan att bry sig om vad andra tyckte, tänkte eller kände.

Våldtäkter skulle öka, t.ex. utan moralisk kompass. Vi skulle sluta uppfostra andras barn, och det i sig skulle ge konsekvenser längre fram. Man skulle inte kunna fråga någon efter vägen, eftersom ingen skulle ha något att vinna på att svara. En sårad pojke i rännstenen skulle blöda till döds eftersom ingen skulle ringa efter ambulans. 

Min poäng är givetvis att vi har ett samvete, eller altruistiskt jag, eller på en kollektiv nivå moraliska regler i vårt samhälle. Vi tar därför hand om andra, åtminstone om det inte kostar oss själva särskilt mycket. Det är inte mycket begärt att man följer principen att inte ställa till för mycket djävulskap för andra om man kan undvika det. Om du tänker tillbaka på ett ögonblick i ditt liv när en annan människa utförde en altruistisk handling gentemot dig, förstår du säkert vad jag menar.

Det hade tagit TS ex 5 minuter att ge en förklaring i ett mail, sms, eller varför inte över en fika till varför han kommit fram till det vägval han valt. Du tycker att han agerat öppet och ärligt. Snarare som en böldsmittad råtta, lömskt och hänsynslöst.

Det går kanske inte att göra slut på ett sätt som upplevs som lustfyllt. Men det går att göra slut utan att skapa onödiga trauman i andra människors liv. Har man gått in i en relation har man ett moraliskt ansvar att avsluta relationen någorlunda anständigt, anser jag. Det tjänar vi alla på.
  • Anonym (aouåeiyäö)
    jrockyracoon skrev 2018-01-29 22:28:25 följande:

Alternativt har du inte satt dig in i tråden och inte läst de väsentliga delarna av TS version, eller så har du en förvriden syn på hur man behandlar andra människor.

1. TS och exet hade varit ihop i FEM år. Älskat, varit förtroliga, och haft framtidsdrömmar tillsammans kan man antaga.
    2. En dag (såvitt vi förstår från TS vittnesmål) tar exets utan synbar anledning och packar ihop sitt pick och pack och lämnar relationen utan någon förklaring till varför.
    3. TS försöker givetvis kontakta denna kuf genom ett (i situationen kan jag tycka adekvat) antal sms och telefonsamtal som inte besvaras (förutom ett där han hotar med polisanmälan).

Det är en ganska extrem avståndsyttring som exet gör, så som man skulle behandla någon som mördat en nära släkting eller sparkat ens barn el. liknande. 

Det är enkelt att anta ett individualistiskt synsätt i en individualistiskt samhälle. Men faktum är att världen skulle bli betydligt sämre om alla strikt följde sina egna egoistiska behov, utan att bry sig om vad andra tyckte, tänkte eller kände.

Våldtäkter skulle öka, t.ex. utan moralisk kompass. Vi skulle sluta uppfostra andras barn, och det i sig skulle ge konsekvenser längre fram. Man skulle inte kunna fråga någon efter vägen, eftersom ingen skulle ha något att vinna på att svara. En sårad pojke i rännstenen skulle blöda till döds eftersom ingen skulle ringa efter ambulans. 

Min poäng är givetvis att vi har ett samvete, eller altruistiskt jag, eller på en kollektiv nivå moraliska regler i vårt samhälle. Vi tar därför hand om andra, åtminstone om det inte kostar oss själva särskilt mycket. Det är inte mycket begärt att man följer principen att inte ställa till för mycket djävulskap för andra om man kan undvika det. Om du tänker tillbaka på ett ögonblick i ditt liv när en annan människa utförde en altruistisk handling gentemot dig, förstår du säkert vad jag menar.

Det hade tagit TS ex 5 minuter att ge en förklaring i ett mail, sms, eller varför inte över en fika till varför han kommit fram till det vägval han valt. Du tycker att han agerat öppet och ärligt. Snarare som en böldsmittad råtta, lömskt och hänsynslöst.

Det går kanske inte att göra slut på ett sätt som upplevs som lustfyllt. Men det går att göra slut utan att skapa onödiga trauman i andra människors liv. Har man gått in i en relation har man ett moraliskt ansvar att avsluta relationen någorlunda anständigt, anser jag. Det tjänar vi alla på.
    Absolut kunde exet ha gett en förklaring, det normala är ju att göra det, tycker jag, men man kan aldrig kräva det. TS ex vill inte ge henne det och det måste hon acceptera och hon får bearbeta det hela utan hans hjälp. 

Han har nu påtalat att han inte vill ha någon som helst kontakt och då måste hon sluta. 
  • molly50
    Anonym (aouåeiyäö) skrev 2018-01-30 08:27:18 följande:
    Absolut kunde exet ha gett en förklaring, det normala är ju att göra det, tycker jag, men man kan aldrig kräva det. TS ex vill inte ge henne det och det måste hon acceptera och hon får bearbeta det hela utan hans hjälp. 

Han har nu påtalat att han inte vill ha någon som helst kontakt och då måste hon sluta. 
    Men TS har väl inte heller krävt en förklaring av honom utan snarare bett honom om det. 
    En viss skillnad.
    Carpe Diem
  • Anonym (Alltskit)

Funderar på att skapa ett fejkkonto på dejtingsidan som min kompis såg honom på och sedan skriva med honom och försöka luska i allt. Vet att det vore riktigt elakt, men jag behöver ha en förklaring.

• molly50
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-31 18:44:46 följande:

Funderar på att skapa ett fejkkonto på dejtingsidan som min kompis såg honom på och sedan skriva med honom och försöka luska i allt. Vet att det vore riktigt elakt, men jag behöver ha en förklaring.

Hur hade du i så fall tänkte lusa ut det genom att prata med honom på en dejtingapp?
    Han kanske listar ut att det är du till slut och så skjuter du honom ännu längre ifrån dig och gör dig osams med honom för tid och evighet?
    Fundera på om det är värt det.
    Jag förstår att du vill ha en förklaring,men tror du verkligen att du skulle må bättre av att få en?
    Det kanske bara skulle såra dig ännu mer. Har du tänkt på det?
    Jag menar inte att låta elak eller hård.
    Jag förstår verkligen att du vill ha en annan förklaring än att han inte vill veta av dig mer.
    Det hade jag också velat.
    Men jag hade nog också blivit så förbannad på honom efter ett sådant avslut att jag nog inte velat veta av honom mer heller.
    Lite mer respekt kan man förvänta sig av något man levt tillsammans med länge.
    Carpe Diem
  • molly50
    molly50 skrev 2018-01-31 22:30:10 följande:
    Hur hade du i så fall tänkte lusa ut det genom att prata med honom på en dejtingapp?
    Han kanske listar ut att det är du till slut och så skjuter du honom ännu längre ifrån dig och gör dig osams med honom för tid och evighet?
    Fundera på om det är värt det.
    Jag förstår att du vill ha en förklaring,men tror du verkligen att du skulle må bättre av att få en?
    Det kanske bara skulle såra dig ännu mer. Har du tänkt på det?
    Jag menar inte att låta elak eller hård.
    Jag förstår verkligen att du vill ha en annan förklaring än att han inte vill veta av dig mer.
    Det hade jag också velat.
    Men jag hade nog också blivit så förbannad på honom efter ett sådant avslut att jag nog inte velat veta av honom mer heller.
    Lite mer respekt kan man förvänta sig av något man levt tillsammans med länge.
    *Lusa = Luska.
    Carpe Diem
  • Anonym (Tråkigt)
    jrockyracoon skrev 2018-01-29 22:28:25 följande:

Jrockyracoon du har HELT rätt och det behövs fler människor som du i samhället! Människor med samvete och moral. Tack för att du finns och visar på en normal moralkompass i det här individualistiska kalla samhället!! <3
  • Anonym (Tråkigt)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-31 18:44:46 följande:

Det vore mest elakt mot dig SJÄLV. TS, oavsett hur grym ditt ex varit, försök att skifta fokus från honom till dig själv; hur ska du göra nu för att må så bra som möjligt, hur ska du göra för att så snart som möjligt kunna ta bort ditt fokus och din energi från en sån här det och självisk skit? Etc. Fokusera bara på DIG och inte honom. Tror du behöver se det som att han i princip är död för dig. Han har behandlat dig som totalt skräp, alltså tror jag du behöver hitta din stolthet, och helt enkelt tänka att han är "död för dig". Att leta upp honom på en dejtingsajt skulle inte ge dig några svar. Där skulle han ju bara vara ännu mer av ett svin i dina ögon, han skulle bara svävande säga nåt neutralt eller dåligt om sitt ex (dig), för han är ju angelägen där om att kunna ragga nya, och vill ju då självklart framstå som om du är helt "i hans backspegel"

....

Gör inte dig själv så illa, eftersom det inte kommer ge några äkta insikter....
Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring