• Adalgisa

BF oktober 2018

Skapade en tråd då jag inte kunde hitta en befintlig för oktober. Om någon känner sig manad får denne gärna skapa en privat grupp på Facebook :)

• Svar på tråden BF oktober 2018
  • Emolee
    Redbullen skrev 2018-04-19 00:44:21 följande:

Hej! Grattis till bebis:)

Usch jag mådde verkligen pyton, fick sjukskrivning 10 dagar. Läkaren sa: du är inte döende, bara gravid. Man ba?!?!?! Spydde 15 gånger om dagen. Mådde verkligen jättedåligt:( men gick upp, tog en dusch drack te åt ytterst lite bara för att hålla illamåendet i schack och det enda som faktiskt hjälpte var mitt smink! Sjukt ! Jag älskar annars att sminka mig o göra mig fin, gjorde inte det på flera veckor men tillslut så gick jag upp, sminkade mig och voilà! Mådde bra ett tag, man distraherar ju sig själv en Stund. Nu behöver man inte va ett smink freak men Gå upp, prova nya looks, locka håret. Det funkade för mig:)

Lycka till!!

Tack för svar :)

Jag håller med, de dagar det funkar så tar jag gärna extra hand om mig själv. Fotbad, ansiktsmask, fixar brynen etc. Det hjälper att känna sig fräsch/fin när man känner sig så äcklig.
  • Emolee
    Myrsine skrev 2018-04-19 17:22:32 följande:

Hade inte fullt så mkt illamående men vid en 3-5 tillfällen per dag. Lergigan Comp hjälpte en hel del för mig. (Du kan få det utskrivet via barnmorskan.) Det finns två sorters; det ska vara den som heter Comp efter (den andra hjälpte inte alls).

Antar att du redan prövat den, men tipsar för säkerhets skull då de gjorde stor skillnad för mig i alla fall.

Tack för svar :) Jo, jag har provat lergigan (båda varianterna- en till natt och en till dag) med flera och jag har nu kommit till det läget där det inte finns mer att prova. Skönt att du blev hjälpt!

Jag undrar vad funktionen med grav-illamående är egentligen? Det måste finnas nåt naturligt syfte tycker jag..
  • Myrsine

Vad synd att det inte hjälpte...

Ja, jag googlade lite på det förr, ang graviditetsillamående. Det verkar som att man inte säkert vet varför man har det eller varför vissa har mer resp mindre. En möjlig förklaring var att man blir illamående av att livmodern växer i början, och att det avtar efter den första perioden. En annan möjlig förklaring var att man/vissa blir illamående av det graviditetsbevarande hormon som bildas.

• FochP

Jag är i vecka 15 och har så svullen mage. På morgonen när jag ligger på rygg är den ändå rätt platt, men när jag går upp och vart eftersom dagen går och jag äter så blir den jättespänd framåt kvällen. (kan inte knäppa byxorna)
    Jag vet att svullen mage är vanligt i början, men nu, i vecka 15? 
    Har någon av er så?

• Anonym (J)
    FochP skrev 2018-04-20 22:06:39 följande:

Jag är i vecka 15 och har så svullen mage. På morgonen när jag ligger på rygg är den ändå rätt platt, men när jag går upp och vart eftersom dagen går och jag äter så blir den jättespänd framåt kvällen. (kan inte knäppa byxorna)
    Har någon av er så?

Javisst! Min är också ganska svullen. Jag går in i vecka 17 imorgon. Jag ser definitivt gravid ut (ser typ ut att vara i vecka 25, haha, första barnet) men det är inte direkt den där fina kulan man får senare i graviditeten. Njut, vettja!
  • Emolee
    Myrsine skrev 2018-04-20 11:02:30 följande:

Vad synd att det inte hjälpte...

Ja, jag googlade lite på det förr, ang graviditetsillamående. Det verkar som att man inte säkert vet varför man har det eller varför vissa har mer resp mindre. En möjlig förklaring var att man blir illamående av att livmodern växer i början, och att det avtar efter den första perioden. En annan möjlig förklaring var att man/vissa blir illamående av det graviditetsbevarande hormon som bildas.

Jo det är ju sannolika anledningar. Men jag funderar mer över ett syfte, till exempel att de som mår väldigt dåligt kanske har ett större behov av att vila? Och kanske har svårt för att vila så mycket som de behöver utan ett 'tvång'. Många har ju svårt att släppa alla måsten och till och med svårt att släppa prestationer. Om jag nu lyckas förklara hur jag menar :) Säger inte att det är så, det är bara mina funderingar.
  • Emolee
    FochP skrev 2018-04-20 22:06:39 följande:

Har någon av er så?

Jag är också svullen, ser definitivt gravid ut och när folk frågar vilken vecka jag är i så blir de förvånade. Nån undrade om jag hade två där inne... Är i v14 snart 15. Har kräkts väldigt mycket under flera veckor så tror att lite svullnad är pga av det men det mesta är nog ändå 'bara' graviditeten :) tycker det känns lite mysigt ändå. Och kul att det syns. Btw, jag fick byta till mammabyxor redan vecka 12! Det syntes inte riktigt att jag var gravid men jag kunde inte stänga mina vanliga byxor.
  • PassionE

Det var längesen jag skrev här, det tog nog ett tag för allt att sjunka in för mig. jag och min man valde dessutom bort kub-test, vilket har gjort att jag varit orolig för MA. Var hos barnmorskan nyligen och fick höra fina hjärtslag så nu känns det väldigt mycket på riktigt. Är i vecka 18 så hoppas på att få känna bebisen snart. 

Nu börjar det närma sig ultraljud, är ni spända? Jag är sååå taggad, har bara gjort ett tidigt i 7+4, och då syntes bara en klump. Ska ni ta reda på kön? Vi ska inte. Min svärmor sa att vi ska nog inte titta så noga om vi inte vill veta, men ser vi så är det inte hela världen, mest bara att vi inte ska be om att få veta. 

Hur gör ni andra med träning och sånt? Jag är så glad att jag mått bra hittills så att jag kunnat träna typ som jag velat. Det första tre månaderna fick jag avstå från hot yoga men nu kör jag på som vanligt, det känns skönt både för kroppen och knoppen att få känna att min kropp är min fortfarande. Även om jag gärna delar med mig av den ;) Kände dock när jag låg i en position på magen häromdagen att det börjar bli hårdare där under naveln. 

Hoppas ni njuter av era graviditeter :) 

• Anonym (J)
    PassionE skrev 2018-04-30 14:10:29 följande:

Det var längesen jag skrev här, det tog nog ett tag för allt att sjunka in för mig. jag och min man valde dessutom bort kub-test, vilket har gjort att jag varit orolig för MA. Var hos barnmorskan nyligen och fick höra fina hjärtslag så nu känns det väldigt mycket på riktigt. Är i vecka 18 så hoppas på att få känna bebisen snart. 

Nu börjar det närma sig ultraljud, är ni spända? Jag är sååå taggad, har bara gjort ett tidigt i 7+4, och då syntes bara en klump. Ska ni ta reda på kön? Vi ska inte. Min svärmor sa att vi ska nog inte titta så noga om vi inte vill veta, men ser vi så är det inte hela världen, mest bara att vi inte ska be om att få veta. 

Hur gör ni andra med träning och sånt? Jag är så glad att jag mått bra hittills så att jag kunnat träna typ som jag velat. Det första tre månaderna fick jag avstå från hot yoga men nu kör jag på som vanligt, det känns skönt både för kroppen och knoppen att få känna att min kropp är min fortfarande. Även om jag gärna delar med mig av den ;) Kände dock när jag låg i en position på magen häromdagen att det börjar bli hårdare där under naveln. 

Hoppas ni njuter av era graviditeter :) 

Jag har ultraljud den 8:e Maj! Är jättespänd och vill verkligen ta reda på kön!! Min sambo tjatar om att det är en liten Otto i magen men jag tror att det är en Jacqueline! Vi får se, hehe.

Jag har börjat känna ganska tydliga buffar som kommer och går. Vissa dagar mer än andra. Bebben blir oftast väldigt så direkt efter maten. :)

Jag har min doppler hemma så jag har hört fina hjärtslag jag med då och då, däremot så gjorde jag KUB - fast utan KUB (gjorde ett ultraljud som gick igenom den fysiska biten av en KUB-undersökning, mätte samma grejer och så men jag avstod från att ta blodprov) - och allt såg bra ut! Jag var hos min läkare häromdagen för att jag går på 150mg trombyl/dag pga. propprisk och då fick jag se bebben i två minuter! Han mätte inte men han frågade om jag var i vecka 20.. Blev lite paff, sa att jag är i vecka 17 (då, 18 nu) och då skrattade han och sa att det var en stor bebis by the looks of it. Kul!!Cool
  • PassionE
    Anonym (J) skrev 2018-04-30 17:27:48 följande:
    Jag har ultraljud den 8:e Maj! Är jättespänd och vill verkligen ta reda på kön!! Min sambo tjatar om att det är en liten Otto i magen men jag tror att det är en Jacqueline! Vi får se, hehe.

Jag har börjat känna ganska tydliga buffar som kommer och går. Vissa dagar mer än andra. Bebben blir oftast väldigt så direkt efter maten. :)

Jag har min doppler hemma så jag har hört fina hjärtslag jag med då och då, däremot så gjorde jag KUB - fast utan KUB (gjorde ett ultraljud som gick igenom den fysiska biten av en KUB-undersökning, mätte samma grejer och så men jag avstod från att ta blodprov) - och allt såg bra ut! Jag var hos min läkare häromdagen för att jag går på 150mg trombyl/dag pga. propprisk och då fick jag se bebben i två minuter! Han mätte inte men han frågade om jag var i vecka 20.. Blev lite paff, sa att jag är i vecka 17 (då, 18 nu) och då skrattade han och sa att det var en stor bebis by the looks of it. Kul!!Cool
    Så spännande! Jag har mitt dagen efter, den 9e maj :) haha vilka fina namn ni valt ut, det roliga är att båda namnen har nämnt här hemma (fast det känns som vi nämnt alla namn haha).

Vad mysigt att du känner redan, och så tydligt med, typ efter maten och så. Jag har känt nåt ibland som jag tror kan ha varit bebisen men jag vet inte säkert. Hoppas det kommer mer tydligt snart!

Är du och din man långa? Eller det kanske inte spelar nån roll så här tidigt? Min man har rätt stort huvud och jag är livrädd att hans barn också har det eftersom det är jag som ska trycka ut den haha
Svar på tråden BF oktober 2018