• Adalgisa

BF oktober 2018

Skapade en tråd då jag inte kunde hitta en befintlig för oktober. Om någon känner sig manad får denne gärna skapa en privat grupp på Facebook :)

• Svar på tråden BF oktober 2018
  • Längtarefterdighelatiden
    Anonym (J) skrev 2018-05-11 11:35:05 följande:

Är det någon här som läcker mycket förmjölk redan? Jag har läckt hur mycket som helst sen vecka 14-15 och speciellt från höger bröstvårta.. Vaknade upp i en pöl idag igen.. Hitills har jag använt bomulls-pads i BH:n men det är sååå jobbigt att ha på sig BH hela tiden.

Oj, nej det visste jag inte att man kunde göra så tidigt! Förstår att det blir jobbigt på natten för då vill man ju verkligen slippa bh:n.

Har tyvärr inga tips...
  • Anonym (J)
    Längtarefterdighelatiden skrev 2018-05-11 13:32:56 följande:

Oj, nej det visste jag inte att man kunde göra så tidigt! Förstår att det blir jobbigt på natten för då vill man ju verkligen slippa bh:n.

Har tyvärr inga tips...

Tack ändå <3 Det är lite jobbigt när man vill ha på sig nån färgglad klänning hemma med och så blir det en massa fläckar, haha.. Det har bara kommit mer och mer senaste veckan så jag antar att det kommer hålla på så till BF. Min mamma hade fruktansvärt mycket mjölk så det kanske går i arv!
  • Anonym (J)

Åkte in till förlossningen igår för att jag tyckte mig ha sammandragningar och en obehagskänsla i tappen.. Det gick över men en läkare tittade på bebisen via UL (bonus!) och min sambo fick honom att kolla efter könet, haha.. Läkaren kunde bekräfta en flicka den här gången för att han såg blygdläpparna tydligt. Lite kul!
    Sen kollade läkaren tappen via VUL och den var 38mm-40mm lång och sluten så det var normalt också. 

Vaknade idag och gick upp och kissade. Allt lugnt. Andra gången jag kissade kom det kanske 1 droppe färskt blod på pappret. Kollade om det var något blod uppe i slidan men mina flytningar var mjölk-färgade som vanligt. Ringde FL och de sa att de kunde vara så efter ett VUL och diverse undersökningar. Skulle ringa tillbaka om det kommer mer blod/smärta. Har hört på dopplern att lilltjejen mår bra så jag har ingen aning varför det kom blod men jag hoppas på att det är lugnt. Jag har inte blödit sen vecka 8 så det var lite av en överraskning. Obestämd

• PassionE
    Anonym (J) skrev 2018-05-12 12:01:50 följande:

Åkte in till förlossningen igår för att jag tyckte mig ha sammandragningar och en obehagskänsla i tappen.. Det gick över men en läkare tittade på bebisen via UL (bonus!) och min sambo fick honom att kolla efter könet, haha.. Läkaren kunde bekräfta en flicka den här gången för att han såg blygdläpparna tydligt. Lite kul!
    Sen kollade läkaren tappen via VUL och den var 38mm-40mm lång och sluten så det var normalt också. 

Vaknade idag och gick upp och kissade. Allt lugnt. Andra gången jag kissade kom det kanske 1 droppe färskt blod på pappret. Kollade om det var något blod uppe i slidan men mina flytningar var mjölk-färgade som vanligt. Ringde FL och de sa att de kunde vara så efter ett VUL och diverse undersökningar. Skulle ringa tillbaka om det kommer mer blod/smärta. Har hört på dopplern att lilltjejen mår bra så jag har ingen aning varför det kom blod men jag hoppas på att det är lugnt. Jag har inte blödit sen vecka 8 så det var lite av en överraskning. Obestämd

Oj så obehagligt, men skönt att allt såg bra ut.

Med blodet så förstår jag att du blir fundersam men eftersom det var så lite så är det ju ändå bra, känns ju som att det bara skulle kunna vara nån skör slemhinna som det gått lite hål på eller så :) 

Men kul att ni fick se Alice igen (jättefint namn med!) och fick bekräftat att det var en flicka :) 

Själv håller jag på att sy ihop min uppsats så när den är inlämnad ska jag ge mig själv tid att ägna mig helt åt graviditeten i alla fall en stund, känns som jag inte får tänka för mycket på det nu utan bara får tänka på uppsatsen- och den är inte lika rolig att ha i skallen som min bebis ;) 
  • Anonym (J)
    PassionE skrev 2018-05-12 14:55:37 följande:

Med blodet så förstår jag att du blir fundersam men eftersom det var så lite så är det ju ändå bra, känns ju som att det bara skulle kunna vara nån skör slemhinna som det gått lite hål på eller så :) 

Men kul att ni fick se Alice igen (jättefint namn med!) och fick bekräftat att det var en flicka :) 

Själv håller jag på att sy ihop min uppsats så när den är inlämnad ska jag ge mig själv tid att ägna mig helt åt graviditeten i alla fall en stund, känns som jag inte får tänka för mycket på det nu utan bara får tänka på uppsatsen- och den är inte lika rolig att ha i skallen som min bebis ;) 

Det verkar vara helt okej! Lilltjejen är riktigt aktiv idag och jag har inte ont någonstans. Mina flytningar var helt som vanligt när jag fick blödningen så jag vet inte ens om den kom inifrån, med tanke på att jag går på blodförtunnande är jag väl lite extra känslig överallt. Det har inte kommit något mer hur som helst och tappen är inte obehaglig från VUL:et längre.

Lycka till!! Jag har slutprov i en kurs nästa fredag. Förhoppningsvis går det bra :) Sen har jag två 5-veckors kurser kvar innan jag ska ta det lugnt tills BF. :D Det är bra att du får tid att ägna dig åt graviditeten och bebben. Det är nästan så att man aldrig förstår att man ska få barn! :)
    Anonym (J) skrev 2018-05-12 12:01:50 följande:

Vaknade idag och gick upp och kissade. Allt lugnt. Andra gången jag kissade kom det kanske 1 droppe färskt blod på pappret. Kollade om det var något blod uppe i slidan men mina flytningar var mjölk-färgade som vanligt. Ringde FL och de sa att de kunde vara så efter ett VUL och diverse undersökningar. Skulle ringa tillbaka om det kommer mer blod/smärta. Har hört på dopplern att lilltjejen mår bra så jag har ingen aning varför det kom blod men jag hoppas på att det är lugnt. Jag har inte blödit sen vecka 8 så det var lite av en överraskning. 

Bra att du åkte in och fick det kollat. Och vilken härlig bonus att få det bekräftat att det är Alice som är därinne och stökar runt :)

Jag kände också vad jag tror är sammandragningar igår när jag var ute och gick en liten promenad (inte speciellt snabbt). Idag kände jag lite imorse. Men hur kände du att du trodde att livmodertappen var påverkad? Hur var den känslan? Jag tänker att jag nog inte skulle fatta det...
    PassionE skrev 2018-05-12 14:55:37 följande:

Lycka till med uppsatsen! Förstår att det blir skönt att ha den avklarad!
  • Anonym (J)
    Längtarefterdighelatiden skrev 2018-05-12 16:45:30 följande:

Bra att du åkte in och fick det kollat. Och vilken härlig bonus att få det bekräftat att det är Alice som är därinne och stökar runt :)

Jag kände också vad jag tror är sammandragningar igår när jag var ute och gick en liten promenad (inte speciellt snabbt). Idag kände jag lite imorse. Men hur kände du att du trodde att livmodertappen var påverkad? Hur var den känslan? Jag tänker att jag nog inte skulle fatta det...

Jag tyckte att det ilade lite och jag kände ?att den fanns där? och det kändes lite störigt. Den var ju inte påverkad alls men jag hade något slags obehag iallafall. Läkaren kollade igenom hela min livmoder, moderkaka, tappen/halsen, organ runt om kring som låg i kläm (stackars min lilla blåsa som min bebis ligger på, ahaha) men kom fram till att det bara är ligamenten. Allting såg ju bra ut. Tydligen sitter ligamenten precis ovanför tappen och fästena kan ila när livmodern växer uppåt - vilket den gör väldigt mycket nu och till BF. Jag tror inte att det var sammandragningar jag hade igår men jag hade ont i magen iallafall men det var mer ihållande. Det var mer känslan i tappen som störde mig. Jag vaknar ibland av sammandragningar men inte ofta och de gör inte direkt ont. Men de stramar ju. :) Jag tyckte iallafall att det var jätteskönt att få tappen kollad och att den var normal. Läkaren var väldigt förstående och kände igen mig från MVC :)
  • FochP

Vi ska gå på RUL på torsdag. Som vi längtat!
    Nervöst också såklart. Senaste veckan har jag börjat känna små buffar.
    Dom känns även på utsidan av magen.
    Så häftigt! 
    Men när jag inte känner något blir jag så orolig, låg vaken flera ggr i natt, fast jag vet att det kan vara långa uppehåll innan man känner något igen.

• Anonym (J)
    FochP skrev 2018-05-12 19:45:35 följande:

Vi ska gå på RUL på torsdag. Som vi längtat!
    Nervöst också såklart. Senaste veckan har jag börjat känna små buffar.
    Dom känns även på utsidan av magen.
    Så häftigt! 
    Men när jag inte känner något blir jag så orolig, låg vaken flera ggr i natt, fast jag vet att det kan vara långa uppehåll innan man känner något igen.

Försök att inte oroa dig! Det är väldigt oregelbundet nu och speciellt om du har moderkakan i framvägg. Visst är det mysigt med små sparkar dock! Glad Ibland brukar jag buffa och putta på magen när jag inte känt något på ett tag. Då brukar hon typ flytta sig och då börjar det "pirra" lite i magen. Ibland börjar hon sparka också men det är ju så diffust. Flört

Lycka till och uppdatera gärna efteråt! :D 
Svar på tråden BF oktober 2018