• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • Akira Öken
    Liten elak och intelligent skrev 2018-09-04 17:45:41 följande:

Så sade de när jag frågade vår förra vända också. Att de stör inte i onödan. 

Minns (efter att jag frågade) att jag frågat tidigare också och fått samma svar. Det låter ju rimligt. Men ändå. Vill ju ha aktuella uppgifter. Liksom ha någon form av kontroll, eller åtminstone veta vad man har att förvänta sig.
  • Kokarororo

Ny oro som dyker upp....
    Efter morgonens ultraljud och samtal med kliniken visade det sig att äggblåsorna inte har blivit fler och att det egentligen bara är en som vuxit till sig ordentligt. I och med det blir det inget äggplock på fredag utan nytt ultraljud då istället. 
    Vi har ju fått höra att barnlösheten för oss beror på manlig faktor, men nu börjar man ju fundera ändå, om det är hos mig det kan sitta också... Det jobbigaste är ändå att leva några dagar i stöten. Att inte veta mer nu förrän efter nästa ultraljud osv...

• Kokarororo
    Liten elak och intelligent skrev 2018-09-04 17:52:13 följande:

En fråga...... Hur mycket har ni berättat för de i er omgivning om att ni genomgår detta? 

Våra närmsta vänner samt föräldrar vet! Det här är ju egentligen ett ämne som bör uppmärksammas mer, att man inte ska ta alla graviditeter eller sin fertilitet för givet.
  • Mjbo
    Kokarororo skrev 2018-09-04 19:47:29 följande:

Våra närmsta vänner samt föräldrar vet! Det här är ju egentligen ett ämne som bör uppmärksammas mer, att man inte ska ta alla graviditeter eller sin fertilitet för givet.

Precis vad jag och min man diskuterade idag. Undra hur många som gör detta i tystnad.. Undra varför man egentligen håller tyst om det. Alla borde prata om det med alla, så det lyfts upp mer.. Man visste ju inte ens va ivf var för nånting innan man kom in i den här karusellen. Men ändå är de så privat så man anser att man ska hålla de för sig själv.. jag iallafall. Konstigt ändå hur man tänker :)
  • Mjbo
    Kokarororo skrev 2018-09-04 19:44:13 följande:

Ny oro som dyker upp....

Efter morgonens ultraljud och samtal med kliniken visade det sig att äggblåsorna inte har blivit fler och att det egentligen bara är en som vuxit till sig ordentligt. I och med det blir det inget äggplock på fredag utan nytt ultraljud då istället. 

Vi har ju fått höra att barnlösheten för oss beror på manlig faktor, men nu börjar man ju fundera ändå, om det är hos mig det kan sitta också... Det jobbigaste är ändå att leva några dagar i stöten. Att inte veta mer nu förrän efter nästa ultraljud osv...

Håller mig dig fullt ut, den känslan av att leva ett par dagar i taget. Till nästa samtal eller till nästa träff, eller till nästa ultraljud. Du satt ord på mina känslor..

Jag håller alla tummar för dig att det ser bättre ut på nästa ul <3
  • Akira Öken
    Liten elak och intelligent skrev 2018-09-04 17:48:49 följande:

Jo, visst är det så. Men man tänker ju att över 20 blåsor borde innebära fler ägg. Men tydligen inte. 

Alltså, i morse var det inget vidare. Väldigt svullen mage och ont. Såg ut som jag var gravid i 5:e månaden typ. 

Fick kissa innan äggplocket men det visade sig att jag hade massor av urin kvar i blåsan så de fick tappa med kateter..... Jag kunde verkligen inte tömma blåsan på egen hand. Vete sjutton varför. Var kanske för svullet och ömt i den regionen. 

Själva äggplocket gick väl bra. Fick rejält med smärtlindring och lugnande. Mannens lämnande av prov gick också bra. 

Nu ikväll har jag en del ont och är öm. Trött. Försöker vila. 

Kan några ha lossnat i förtid? Har varit med om det några gånger. Tog de blodprov för att kolla?

Låter inget vidare om du inte kan tömma blåsan. Du hör väl av dig till sjukvården direkt om du blir sämre?
  • Akira Öken
    Liten elak och intelligent skrev 2018-09-04 17:52:13 följande:

En fråga...... Hur mycket har ni berättat för de i er omgivning om att ni genomgår detta? 

Jag har berättat mycket för många. Begränsar mig mer nu och är tydlig med att jag inte vill ha några frågor.
  • mammsen79
    Kokarororo skrev 2018-09-04 19:44:13 följande:

Ny oro som dyker upp....

Hur många äggblåsor såg dem? Jag hade med en stor o fyra mindre men fick ändå tid på fredag för äggplock. Tar 200 Gonal-F. De sa att de kanske kan se flera när de ska göras o att man inte ser allt på ultra.
  • Inalina
    Mjbo skrev 2018-09-04 16:55:22 följande:
    Ja fy, det är ingen rolig diskussion. Men att prata med varandra är ju så viktigt. Speciellt när man går igen om ivf, det är så otroligt mycket tuffare än vad jag någonsin kunnat föreställa mig. Hela karusellen... Men, jag är så tacksam för vården, hur mycket man kan åstadkomma och för gratis försöken man har, vi hade aldrig klarat detta annars.. :)

Hoppas såklart att ni inte inte behöver tänka på något mer försök, men det är alltid bra att ha en back up plan ;)

Vi kommer som sagt köra denna insättningen och en till om denna inte skulle gå bra, och förutsatt att upptining går som de ska. Går inget av dom två bra, så avvaktar vi till i vår sen..

Trevlig flygresa!
    Ja, min man pratar ju bara med mig om detta - (jag pratar ju med er tjejer här inne på FL också - så känns inte så ensamt )Hjärta men jag tycker man blir starkare att gå igenom såna här svårigheter ihop. ja Sverige är fantastisk att de subventionerar IVFförsök så fler kan få barn som annars kanske inte haft en möjlighet!Glad (så blir det ju i de flesta andra länder - en klassfråga)

Hade ni många kvar i frysen? minns inte vad du sagt tidigare.. 
  • Kokarororo
    mammsen79 skrev 2018-09-04 22:24:37 följande:

Hur många äggblåsor såg dem? Jag hade med en stor o fyra mindre men fick ändå tid på fredag för äggplock. Tar 200 Gonal-F. De sa att de kanske kan se flera när de ska göras o att man inte ser allt på ultra.

Ca 10 stycken. Jag tar 150 gonal-f. Eftersom alla våra förundersökningar tydde på att det berodde på manlig faktor så kanske de tänker att de kan pusha mig längre i den här processen, utan att något blir knas. Som vanligt kommer man på alla frågor i efterhand, när man får tid för reflektion.
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018