• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • dava01
    zuces skrev 2018-09-05 18:54:44 följande:

Hoppar in här! Är inne på min andra ivf behandling med äggplock på fredag. Förra ivf behandlingen ledde till 10 ägg från lika många äggblåsor och totalt 2 insättningar. Blev gravid på båda men båda slutade i MF och MA.

I tisdags såg man 20 äggblåsor och förhoppningsvis blir jag inte överstimulerad och kan sätta tillbaka ett befruktat ägg denna månad. Jag har nästan glömt allt sedan sist vilket var i början på året så tänlte att jag frågar er innan jag ringer Sahlgrenska imorgon. När börjar man med lutinus? Är det samma dag som äggplocket eller är det på insättningsdagen?

Hej :)

Har för mig att man brukar börja med dom två dagar efter äggplock.

Själv har jag börjat med menopur förrigår ska på första vul på måndag. Har också gjort ett par ivf. Fick barn på första, andra ivfen fick jag missfall och tredje blev avbrutet pga få äggblåsor. Hoppas på bättre resultat denna gång.

Lycka till!!
  • Hontmail

Hoppar in här! Är inne på min andra ivf behandling med äggplock på fredag. Förra ivf behandlingen ledde till 10 ägg från lika många äggblåsor och totalt 2 insättningar. Blev gravid på båda men båda slutade i MF och MA.

I tisdags såg man 20 äggblåsor och förhoppningsvis blir jag inte överstimulerad och kan sätta tillbaka ett befruktat ägg denna månad. Jag har nästan glömt allt sedan sist vilket var i början på året så tänlte att jag frågar er innan jag ringer Sahlgrenska imorgon. När börjar man med lutinus? Är det samma dag som äggplocket eller är det på insättningsdagen?

Kanske nån redan svarat men... det är olika rutiner kring det på olika ivf kliniker. Första gången sa de dagen innan ET och denna gång dagen efter äggplock. Har gjort ivf på två olika kliniker.
  • Hontmail
    Hontmail skrev 2018-09-05 19:27:53 följande:

Kanske nån redan svarat men... det är olika rutiner kring det på olika ivf kliniker. Första gången sa de dagen innan ET och denna gång dagen efter äggplock. Har gjort ivf på två olika kliniker.

Din klinik har jag inte varit på så du måste fråga dem.
  • Percafluviatilis

På Sahlgrenska har det för mig varit på kvällen samma dag som äggplocket, men fråga dem så vet du säkert!
  • Mjbo
    mammsen79 skrev 2018-09-05 16:00:39 följande:

Hur många dagar innan ägglossning var det?

Minns inte exakt, va 1,5 år sen jag gjorde det. Men ca 3-4 dagar innan iallafall tror ja.
  • Mjbo
    Hoppomliv skrev 2018-09-05 17:31:52 följande:

Instämmer helt, och när msn kommer på sig själv med att inte vilja planera någonting framåt eftersom allt är avhängande på behandlingar...

Precis! Just nu lever jag tills på måndag när det är planerad insättning om de överlever upptining! Hur länge lever du just nu?
  • Kokarororo

Eftersom vi fick förlängd dos så behövde jag förnya recept. Kom på apoteket och fick Fyremadel utskrivet, istället för orgalutran. Förstår att det ska vara samma sak så hoppas att det inte gör något. Läste på om Fyremadel nu och såg att man skulle ta den sprutan i låret och inte i magen som med orgalutran. Eller spelar det ens någon roll? Har ni någon erfarenhet?

• Percafluviatilis
    Kokarororo skrev 2018-09-05 20:26:12 följande:

Eftersom vi fick förlängd dos så behövde jag förnya recept. Kom på apoteket och fick Fyremadel utskrivet, istället för orgalutran. Förstår att det ska vara samma sak så hoppas att det inte gör något. Läste på om Fyremadel nu och såg att man skulle ta den sprutan i låret och inte i magen som med orgalutran. Eller spelar det ens någon roll? Har ni någon erfarenhet?

Har tagit fyremadel under två ivfer och aldrig tagit i låret utan i magen. Även fått info från sjukvården att jag inte behöver dra tillbaka kolven för att se om det kommer blod. Det gör bara att man fipplar med sprutan och är onödigt. Sköterskan jag pratade med sa att läkemedelsföretaget ska ta bort den instruktionen.
  • Kokarororo
    Percafluviatilis skrev 2018-09-05 20:32:30 följande:

Har tagit fyremadel under två ivfer och aldrig tagit i låret utan i magen. Även fått info från sjukvården att jag inte behöver dra tillbaka kolven för att se om det kommer blod. Det gör bara att man fipplar med sprutan och är onödigt. Sköterskan jag pratade med sa att läkemedelsföretaget ska ta bort den instruktionen.

Tack vad skönt att höra! Vi har faktiskt inte dragit tillbaka kolven på orgalutran heller... håller med om onödigt meck! Men visst borde det vara okej att byta från orgalutran till Fyremadel så här mitt i en behandling då, om man nu får det från apoteket?
  • Hoppomliv
    Mjbo skrev 2018-09-05 20:16:47 följande:

Precis! Just nu lever jag tills på måndag när det är planerad insättning om de överlever upptining! Hur länge lever du just nu?

Då håller jag tummarna för dig! Just nu lever jag till vårt sammanfattningsmöte imorgon efter tredje misslyckade försöket, men efter det känner vi oss helt utelämnade bland val av ny klinik och därför känns det som ett långt andningsuppehåll...
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018