• jrockyracoon

Med SD, inget FL!

SD med Jimmie Åkesson i spetsen visar tydliga tendenser att följa systerpartierna i Ungern och Polen, för att inte tala om systerpartiet i Tyskland på 30-talet, och Donald Trump i USA!

SD och dess systerpartier är ute efter primärt tre saker:
    1. Domstolarna. De vill ta kontrollen över dessa för att kunna straffa/styra/skrämma människor som inte delar deras åsikter. Räkna med att det blir förbjudet att ha en viss religion, förbjudet eller försvårande att uttala sin åsikt om t.ex. homosexuellas rättigheter, delta i politiska föreningar, etc, etc. Det kommer börja med mindre populistiska lagändringar av typen:  "Invandrare får inte flytta in i nybyggda hus", "religionslärarna ska undervisa om terrorism i med undervisningen om islam". Det slutar med lagändringar liknande: "De som har dessa åsikter, ska Säpo tvångsförflytta till Eskilstunaghettot", "De som uttalar något negativt om SD, ska straffas med fängelse", etc.

2. Media
    Donald Trump har redan övertygat en stor del av det amerikanska folket att media driver en oförtjänt häxjakt mot honom. Nu försöker Jimmie Åkesson göra detsamma. Räkna med att i framtiden så kommer media vara cencurerad och okritisk mot de extrema högerpartierna som har tagit makten. Program som Agenda kommer ersättas med: "Dagens mode". FL kommer ju knappast att tillåtas, ev. kanske internet slopas helt eftersom det möjliggör kunskapsinhämtning och kritisk granskning.

3. Universiteten/utbildning/skola
    Snart kommer uttalanden från SD om att historiebeskrivningen i skolan är felaktig, auschwitz var ett rent arbetsläger, miljöproblemen överdrivs, etc, etc. Det oberoende skolväsendet är ett hot eftersom det propagerar för eget tänkande med nyanser och där fördomar, lögner och enkla sanningar som inte är så enkla, utmanas och förkastas.

Jag tänker att man får den värld man röstar på. Röstar man på SD, är det den vägen Sverige kommer att gå. Det som började med att vara ett litet skämt, när svenssonArne skulle plojrösta för att visa mitt missnöje, växer till att bli en förstörd värld för våra barn. Miljön, jämlikheten, oberoende rättsskipning, oberoende universitet och skolväsende, kritisk press - allt kommer att vara ett minne blott.

Trodde ju aldrig när jag läste om 30-talet i skolan, att jag skulle hamna i den tiden igen. Democracy going wild.

• Svar på tråden Med SD, inget FL!
  • Anonym (Right you are!)
    Anonym (orsaken) skrev 2018-09-07 08:58:33 följande:
    Jag är inte TS, men jag tar mig friheten att svara ändå på frågan varför så många röstar sd.

Därför att massor av människor när det gäller SD enbart hör det de vill höra och slår dövörat till när det gäller det som inte är lika trevligt.

Det är den enkla orsaken.  De allra flesta som röstar på eller funderar på att rösta på SD ser inte Ryssland, Polen och Ungern som föregångångsländer utan tvärtom, vill inte att Sverige ska gå ur EU, vill inte ha gränsen för fri abort sänkt med sex veckor, vill inte ha inskränkt press- och yttrandefrihet, och vill inte att staten ska inskränka hbtq-personers rättigheter.

Däremot vill många som röstar på SD att asylsökande som fått avslag på asylansökan ska utvisas, i synnerhet de kriminella, rejäla insatser mot gängkriminalitet och nolltolerans mot salafism.

Många vill också ha en minskad eller i  i princip obefintlig asylinvandring i många, många år framöver.

Och då är folk så förbannat korkade att de tror att de genom att rösta på SD kan få det jag skrev i andra stycket men på något magiskt sätt slippa allt det jag skrev i första stycket.

Men det funkar inte så.
    Nej det funkar inte så! Både S, L och M har blivit mer restriktiva i sin syn på migration nu och vaknat upp när det gäller hedersproblematik. Vill man att de ska gå ännu mer i den riktningen kan man engagera sig politiskt och man kan debattera med företrädare för dessa partier. De fria medierna kan också granska politikerna. GP och Aftonbladet har båda haft artikelserier om hedersvåld till exempel.
  • Anonym (orsaken)
    Anonym (Right you are!) skrev 2018-09-07 09:06:29 följande:
    Nej det funkar inte så! Både S, L och M har blivit mer restriktiva i sin syn på migration nu och vaknat upp när det gäller hedersproblematik. Vill man att de ska gå ännu mer i den riktningen kan man engagera sig politiskt och man kan debattera med företrädare för dessa partier. De fria medierna kan också granska politikerna. GP och Aftonbladet har båda haft artikelserier om hedersvåld till exempel.
    Ja, det finns flera partier som tar såväl hedersproblematik som salafism och annan islamistisk fundamentalism på stort allvar och har konstruktiva, konkreta förslag gällande dessa problem. Det finns också flera partier som vill att Sverige  ska ha fortsatt strikta regler för asylinvandring.

Normala, demokratiska partier.

Röstar man på något av dem slipper man allt det jag räknade upp.
    Dessutom slipper man den ingrodda rasism som ständigt visar sig hos företrädare för sd och som många avhoppare från sd kan vittna om.
  • Anonym (Right you are!)
    Anonym (orsaken) skrev 2018-09-07 09:43:27 följande:
    Ja, det finns flera partier som tar såväl hedersproblematik som salafism och annan islamistisk fundamentalism på stort allvar och har konstruktiva, konkreta förslag gällande dessa problem. Det finns också flera partier som vill att Sverige  ska ha fortsatt strikta regler för asylinvandring.

Normala, demokratiska partier.

Röstar man på något av dem slipper man allt det jag räknade upp.
    Dessutom slipper man den ingrodda rasism som ständigt visar sig hos företrädare för sd och som många avhoppare från sd kan vittna om.
    Synd att inte dessa partier gjort upp i nån blocköverskridande överenskommelse i någon av dessa frågor. Det hade slagit undan benen på SD. Till en del i alla fall.
  • Anonym (Fed up)
    Anonym (Right you are!) skrev 2018-09-07 11:16:13 följande:

Synd att inte dessa partier gjort upp i nån blocköverskridande överenskommelse i någon av dessa frågor. Det hade slagit undan benen på SD. Till en del i alla fall.

Dålig stil av Liberalerna och C. Dom snackar mycket men tar inte ställning utan stannar kvar i allians med M och KD. Fattar för övrigt inte vad liberaler gör ihop med ultrakonservativa KD överhuvudtaget...
  • Maya84
    Anonym (Right you are!) skrev 2018-09-06 14:09:57 följande:

Ni som sympatiserar med SD i denna tråd, och andra, bekräftar verkligen den bild vi andra har av ett kvinno- och homofientligt parti som gillar censur. Tack! Hoppas ni fortsätter att gå på så att de som inte delar era värderingar utan funderar på att rösta SD för att de är allmänt missnöjda får upp ögonen och låter bli att rösta SD.

Har frågat många men fortfarande inte fått något svar. Hur är SD kvinnofientligt?
    Om du ska dra upp abortveckorna så antar jag att du upprörs 
    hur en mängd europeiska länder som all har vecka 12 som gräns, såsom Finland, Danmark Tyskland mm mm, hur hemskt kvinnofientliga dessa länder är?
    Censur existerar idag under S styre då man ej får kritisera saker som ej stämmer överens med en viss syn som alla måste dela och begår då i vissa fall ett brott. Finns mängder av exempel jag ej orkar dra här.

Och om du upprörs över homofobi tycker jag du ska engagera dig i att tysta religösa ledare som dagligen predikar hat gentemot homosexuella, men som finansieras av dina skattepengar men som ingen vågar kritisera.

Trodde alltid att "missnöje" med hur man ser samhället var grunden att man röstar på ett visst parti, och inte för att man är så fantastiskt nöjd. Men du kanske är nöjd med ett land som fullständigt håller på att vika sig för kriminalitet och otrygghet?
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Right you are!) skrev 2018-09-04 08:32:21 följande:
    Du har så rätt! SD har ju redan pratat om att man ska kunna dra in medborgarskapet för människor som är illojala mot Sverige. I retoriken pratar de om att dra in medborgarskapet för invandrare som begår brott - och det kan de säkert få folkligt stöd för - men om detta blir möjligt kan man också dra in medborgarskapet för politiska motståndare.

SD vill kunna sätta in militär mot egna medborgare. I den politiska retoriken pratar de om att kunna sätta in militär för att kunna stävja bilbränder och gängkriminalitet i förorten - och det kan de säkert få folkligt stöd för - men om det blir möjligt kan det även användas för att sätta in militär när politiska motståndare har möten eller mot folkliga demonstrationer.
    p3, om Åkesson hade varit chef hade han lagt ner kanalen precis som p3:s nuvarande chef skulle kunna göra.

"I den politiska retoriken pratar de om att kunna sätta in militär för att kunna stävja bilbränder och gängkriminalitet i förorten"
    Det kan man redan.

Val 2014 - Sveriges Radio
    40 min utan tidskoder., jag brukar ange tidskoder om det är något speciellt för jag förväntar mej inte att någon ska slösa bort en massa tid för att bara jag länkar ett klipp.

"Du har så rätt! SD har ju redan pratat om att man ska kunna dra in medborgarskapet för människor som är illojala mot Sverige"
    Sverigedemokraterna tar nu ett steg till i sin politik gällande svenskt medborgarskap. Partiet vill att medborgarskap ska kunna upphävas om det beviljats på felaktiga grunder. Detta hoppas SD kunna driva igenom utan att ändra i grundlagen ? något som är omöjligt enligt rättsexperter.

www.svt.se/nyheter/sd-s-nya-forslag-infor-lag-for-att-kunna-dra-in-medborgarskap

Man kan kritisera alla partier och man kan kritisera alla politiker för ingen av dem är felfria, hur svårt kan det då vara att göra rätt?

• Anonym (ylva)

Alltså, det där med att lägga ner P3 är Jimmies personliga åsikt. Inget som SD står för. Men som vanligt utnyttjas allt som sagts och inte sagt, det klipps och klistras. Allt för att svärta ner SD.

Och vem tror ni vinner på det?
    Jo, SD!

Man skulle kanske tacka SVT för det sista utspelet de gjorde? Haha, nog genererade det röster till oss alltid! Tungan ute

• Anonym (Satir när den är som bäst :D)
    jrockyracoon skrev 2018-09-02 08:48:04 följande:

SD med Jimmie Åkesson i spetsen visar tydliga tendenser att följa systerpartierna i Ungern och Polen, för att inte tala om systerpartiet i Tyskland på 30-talet, och Donald Trump i USA!

SD och dess systerpartier är ute efter primärt tre saker:

1. Domstolarna. De vill ta kontrollen över dessa för att kunna straffa/styra/skrämma människor som inte delar deras åsikter. Räkna med att det blir förbjudet att ha en viss religion, förbjudet eller försvårande att uttala sin åsikt om t.ex. homosexuellas rättigheter, delta i politiska föreningar, etc, etc. Det kommer börja med mindre populistiska lagändringar av typen:  "Invandrare får inte flytta in i nybyggda hus", "religionslärarna ska undervisa om terrorism i med undervisningen om islam". Det slutar med lagändringar liknande: "De som har dessa åsikter, ska Säpo tvångsförflytta till Eskilstunaghettot", "De som uttalar något negativt om SD, ska straffas med fängelse", etc.

2. Media

Donald Trump har redan övertygat en stor del av det amerikanska folket att media driver en oförtjänt häxjakt mot honom. Nu försöker Jimmie Åkesson göra detsamma. Räkna med att i framtiden så kommer media vara cencurerad och okritisk mot de extrema högerpartierna som har tagit makten. Program som Agenda kommer ersättas med: "Dagens mode". FL kommer ju knappast att tillåtas, ev. kanske internet slopas helt eftersom det möjliggör kunskapsinhämtning och kritisk granskning.

3. Universiteten/utbildning/skola

Snart kommer uttalanden från SD om att historiebeskrivningen i skolan är felaktig, auschwitz var ett rent arbetsläger, miljöproblemen överdrivs, etc, etc. Det oberoende skolväsendet är ett hot eftersom det propagerar för eget tänkande med nyanser och där fördomar, lögner och enkla sanningar som inte är så enkla, utmanas och förkastas.

Jag tänker att man får den värld man röstar på. Röstar man på SD, är det den vägen Sverige kommer att gå. Det som började med att vara ett litet skämt, när svenssonArne skulle plojrösta för att visa mitt missnöje, växer till att bli en förstörd värld för våra barn. Miljön, jämlikheten, oberoende rättsskipning, oberoende universitet och skolväsende, kritisk press - allt kommer att vara ett minne blott.

Trodde ju aldrig när jag läste om 30-talet i skolan, att jag skulle hamna i den tiden igen. Democracy going wild.

Haha satir när den är som bäst, men brukar inte satir ha en viss verklighetsförankring? Eller är det meningen att du vill vara lite ironisk och kör på en omvänd satir? :))
  • Anonym (orsaken)
    Maya84 skrev 2018-09-07 11:51:33 följande:

Har frågat många men fortfarande inte fått något svar. Hur är SD kvinnofientligt?

Om du ska dra upp abortveckorna så antar jag att du upprörs hur en mängd europeiska länder som all har vecka 12 som gräns, såsom Finland, Danmark Tyskland mm mm, hur hemskt kvinnofientliga dessa länder är?

Censur existerar idag under S styre då man ej får kritisera saker som ej stämmer överens med en viss syn som alla måste dela och begår då i vissa fall ett brott. Finns mängder av exempel jag ej orkar dra här.

Och om du upprörs över homofobi tycker jag du ska engagera dig i att tysta religösa ledare som dagligen predikar hat gentemot homosexuella, men som finansieras av dina skattepengar men som ingen vågar kritisera.

Trodde alltid att "missnöje" med hur man ser samhället var grunden att man röstar på ett visst parti, och inte för att man är så fantastiskt nöjd. Men du kanske är nöjd med ett land som fullständigt håller på att vika sig för kriminalitet och otrygghet?

Hur SD är kvinnofientligt? Ja, att i interna utredningar anklaga kvinnliga Sverigedemokrater som berättar om sexuella trakasserier och övergrepp de utsatts för av manliga sverigedemokrater för att ha ett "omoraliskt leverne" , det är sjukt kvinnofientligt.

Smaka på orden "omoraliskt leverne".

Känns det bra i munnen?

Det låter som ett uttryck Irans mullor skulle använda tycker jag .

Det finns en uppsjö vidriga kvinnofientliga uttalanden från högt uppsatta Sverigedemokrater.

SD:s jurist i Bryssel har sagt att kvinnors frigörelse är en horifiering och att slynor som gör abort förtjänar att själva aborteras. Han urskuldade också män som slår kvinnor med att de blir frustrerade eftersom kvinnor inte förmår ta till sig verbal kritik. Juristen fick jobba kvar hos SD i Bryssel i över ett år efter att hans uttalanden blivit allmänt kända.

Du förstår väl själv att när man bedömer kvinnofientligheten i ett parti är det inte enbart vad som står i partiprogrammet som spelar roll?

Inget parti döms och kritiseras enbart efter sitt partiprogram, utan mycket annat spelar också in, som vilka uttalanden högt uppsatta företrädare gör och hur partiet i fråga reagerar på dessa uttalanden. KD har med rätta tidigare fått mycket kritik för homofobiska uttalanden olika företrädare har gjort. Vänsterpartiet har med rätta tidigare fått mycket kritik för uttalanden till stöd för odemokratiska regimer och rörelser i andra länder.

Men visst finns det saker att kritisera i SD:s partiprogram också ur ett feministiskt perspektiv.

Bland annat vill man stoppa genusforskningen på universiteten. Svensk genusforskning har bland annat gett oss kunskap om våldets normaliseringsprocesser i misdhandelsförhållanden, kunskap som är oerhört värdefull och som för övrigt går att tillämpa i andra sammanhang också , som för att förstå varför människor inte bara lämnar destruktiva sekter och samfund.

Dessutom har svensk genusforskning satt ljuset på hur vanligt det faktiskt är att kvinnor utsätts för våld även utanför nära relationer, något det länge talats ganska tyst om.

Flera mycket intressanta forskningsprojekt om hedersrelaterat våld och förtryck är också något svensk genusforskning bidragit med.

Att då vilja avskaffa svensk genusforskning är djupt kvinnofientligt.

Att dra upp andra europeiska länders abortgränser som argument för att sänka den svenska gränsen för fri abort med sex veckor är extremt ironiskt med tanke på att SD vill att Sverige ska lämna EU och i nästan alla andra avseenden vill ha mindre och inte mer gemensam europeisk lagstiftning.
  • jrockyracoon
    Anonym (Satir när den är som bäst :D) skrev 2018-09-09 15:45:35 följande:
    Haha satir när den är som bäst, men brukar inte satir ha en viss verklighetsförankring? Eller är det meningen att du vill vara lite ironisk och kör på en omvänd satir? :))
    Snarare en profetia!

Vi kan diskutera vidare om 20 år, när vi har facit. Eller nej,.... Det kan vi nog inte eftersom sådana fria medier som FL troligen kommer att ses som ett hot mot regeringen. 

Men om du inte tror på min profetia, förklara då varför SD (redan idag) i varje punkt följer de mål som jag spaltat upp, om än i mer nedtonad form? (De vill lägga ner P3, de vill ta bort lärarlyftet, etc...)
Svar på tråden Med SD, inget FL!