• Anonym (Höger)

    Vänsterfolk! Varför tror ni att vi högermänniskor tycker som vi gör?

    Jag är höger, d.v.s. att jag tror på kapitalism, nyliberalism och frihandel. Om ni som är vänster skulle sätta er i mina kläder, varför tror ni att jag tycker som jag gör? Vad tror ni jag vill uppnå och vilka är mina bevekelsegrunder?

    Jag har en rätt klar bild av varför vänstermänniskor tror som de gör. Det beror på att man någonstans tycker att man kämpar för ett solidariskt, jämställt och mer givmilt samhälle. Rätta mig om jag har fel men det är åtminstone så jag uppfattar er. Men jag har sällan hört vänstermänniskor försöka förstå oss som är höger. Därför ställer jag frågan.

  • Svar på tråden Vänsterfolk! Varför tror ni att vi högermänniskor tycker som vi gör?
  • FuckGoggleAskMe
    Tom Araya skrev 2018-10-21 12:22:33 följande:
    Vad får dig att exkludera socialdemokrater från "vänstermäniskor"? Vänster som politiskt orienterad inriktning borde omfatta allt som står till vänster om mitten, d.v.s. även socialdemokraterna.

    Det var inte så jag menade, utan pratade om två kategorier, (a) vänstra flanken av Vänsterpartiet och anarkister; (b) socialdemokrater. Sedan drog jag till med ?vänstermänniskor? för (a), trodde det framgick av sammanhanget. Jag försöker inte blanda om eller förneka politiska uppdelningen på vänster-mitten-höger. Men för mitt hittepåord ?vänstermänniskor? får jag exkludera vilka jag vill, fast skulle varit tydligare, verkar det som.
  • FDFMGA
    Anonym (Kille) skrev 2018-10-21 09:06:15 följande:
    Hawkings har listat utfall av olika hot, och flera andra tänkare också, det är rätt ovanligt att klimat hamnar högst upp på listan, ibland är det inte ens med. Han nämner AI.

    Att vi går under är ju förutbestämt redan nu, om man menar att vi ska finnas kvar i nuvarande form. Genetisk drift, medveten dna manipulation eller mer troligt en övergång till medvetande baserat i andra grundämnen är helt oundvikligt om inte dör innan det hänt.

    Annars ju just kärnvapen, som du avfärdar, med på allas listor. Men topplaceringar utgörs ofta av virus eller andra organismer som eventuellt uppstår av slump, men, igen, nu än mer troligt genom design. När vem som helst kan avgöra mänsklighetens öde till total död, så kommer nog någon att välja att göra det, och det är bara en tidsfråga innan vi alla kan det sannolikt.

    Sen har vi hotet från kvasarer och objekt i rymden. De verkar dyka upp med en viss frekvens och ändra biologisk utveckling på jorden.

    Vad gäller klimatet är ju dessutom de förändringar vi gör helt minimala jämfört med de som skett av andra skäl. Istidernas kommande och gående har ingenting med oss att göra och ingen vet egentligen var de kommer ifrån. Sannolikt vår bana runt solen, vilket som du nog vet är en kaos-driven process.

    För att förtydliga så tycker jag det är bra att så många hot som möjligt behandlas så jag gillar att klimatpåverkan av koldioxid behandlas, men jag förvånas ständigt över hur frågor blir politiska och därefter, svart-vita och rent ut sagt idiotiskt behandlade av tokstollar som är mer intresserade av politik än verkligheten.

    Vilka resurser menar du ska ta slut? Som du nämnde tidigare.
    Där har du möjligen en skillnad mellan höger- och vänsterorienterade - såtillvida att det kanske är fler högerorienterade som vägrar se sig själva som en del av ett sammanhang. Det kan förstås vara frestande att falla tillbaka på det faktum att den egna insatsen i ett globalt sammanhang är försumbar och att man därför kan fortsätta att vara ignorant - elelr rentav att leva i förnekelse och fokusera på invandring eller något liknande som hotet mot vår existens,

    Hawking tillhörde väl dem som närmast hävdade att vi är predestinerade att förstöra våra livsbetingelser på jorden och att vi i stället ska söka oss ut i rymden.

    Om sexhundra år är jorden ett stort eldklot var hans metafor för vad hans såg som mänsklighetens oförmåga att gräva där man står.

    För övrigt så har även Jeff Bezos drömmar om mänsklig kolonisation av rymden i stället för att göra något åt den värld vi bebor.

    Personligen ger jag inte mycket för bilden av mänskligheten som en skarvkoloni, som förorenar sin boplats till den blir helt död och obebolig och därefter söker sig till nya platser att skita ner.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anonym (-mc-)
    Anonym (Eira) skrev 2018-10-21 09:46:17 följande:

    Låt oss ponera att det finns två jordklot och alla vändtermänniskor drar dit och kvar är bara den raka högern. Hur hade ni fått samhället att gp runt?

    Följande yrken domineras av sossar och vänstern: lärare, förskolelärare, läkare, arbetare och sjukvårdare. Undersköterskor på äldreboenden.

    Om vi tog bort dessa, hur skulle ni kunna bedriva en välfärdsstat? Hade ni ens kunnat avla barn då? Kunna bli sjuka? Bli omhändertagna om ni blir sjuka eller gamla?

    Ett samhälle utan soliditet och medmänsklighet stupar rätt fort. Därför har ja så svårt för många höger människors otacksamhet oförståelse för vänsterns kraft och betydelse i samhället.

    Obs jag är själv höger


    Ett av dom bättre inläggen jag läst, tack
  • Anonym (-mc-)
    McArthur skrev 2018-10-21 13:50:34 följande:
    Någonstans är det svårt att komma ifrån att om man jobbar hårt i 20-30 år så kommer det till slut att ge resultat i form av ekonomisk ställning.
    Säg det till alla fattigpensionärer som jobbat hårt i sina liv, oftas hårdare  än dagens unga och medlelålders.

    Man ska inte blanda ihop hårt arbete med bra betalt arbete, för det är om något naivt
  • klyban
    Tom Araya skrev 2018-10-21 12:56:44 följande:
    Jo, men så är det ju.

    Likaså kan man likställas med kommunister som stående till vänster om mitten, när högerorienterade uttrycker sig.

    Finns noll logik i det dom håller på med, men glöm aldrig att påminna om ad hominem lite då och då.
    För en riktig högernisse har svårt och diskutera, utan komemr mesta dels med förolämpningar eller andra konstiga saker som man kan udnra vad som ens har med nått och göra.


    Sen finns dessa människor i andra sidan av spektrumet också, som också är rätt ointresserad av fakta.
    För mig är det lite så att har man bara förolämpningar, ad hominem, lägga orden i mun på en, osv...osv...
    Så har man faktiskt inget och säga, för om inte det man säger står upp för granskning, så är det en fantasi.


    hur många meter var det?
  • Tom Araya
    McArthur skrev 2018-10-21 14:09:43 följande:
    Har man jobbat hårt i ett helt yrkesliv så blir man inte fattigpensionär.
    Det kan man visst bli.

    Bostadslös kan också vem som helst bli idag.

    www.expressen.se/kvallsposten/franciska-69-tvingas-leva-pa-7-000-kronor-i-manaden/

    www.expressen.se/nyheter/har-jobbat-hela-livet--blir-fattigpensionar/

    arbetet.se/2017/03/24/jobbat-hela-livet-anda-fattigpensionar/

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/0EW81g/fattiga--efter-ett-helt-liv-i-arbete

    www.aftonbladet.se/ledare/a/JapXj/jobbar-hela-livet-far-usel-pension

    www.dagensarena.se/opinion/jobba-hela-livet-bli-fattigpensionar/

    www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/hemlosa-pia-det-ar-skammigt
  • klyban
    McArthur skrev 2018-10-21 14:48:18 följande:
    Höga hästar...

    Men själv häver du ur dig att andra bara tänker på sig själva.

    Inte speciellt, men förstår du måste "hantera" mig.


    Högerpolitiken har sällan mer än ett fåtal i deras tankar.


    Vi pratar nu om trumpnisse och SD, kommer man närmare en mer normal högerpolitik, så ser man hur hatretoriken, whataboutismen(och att dessa minskar), och förmågan och föra en diskussion med fakta som större och även mer sakliga.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Höger)
    klyban skrev 2018-10-21 12:10:48 följande:

    Det enda du säger är att jag bryr mig bara om mig själv.

     

    Men vi vet att högern gärna trampar på de fattiga för fylla sina fickor, och få de fattigas röster använder man hot om invandring och annat.

    Även har man på måna ställen märkt det är billigare att ge folk saker, än att man har uteliggare.

     

    Men vänsterpolitiken har en hel del problem också, och nu pratar jag om motsvarigheten till SD nästan och den Vänstern.

    Där man inte alls behandlar folk lika, utan där ska man skydda en invandrande ifrån att berätta han är en våldtäktsman till varje pris nästan känns det som.

    Medans unga vita ska hängas ut, och hatas över allt annat.

    Och det är i detta som vänster visar hur dåliga dom är, och hur rädda de är för fakta.

    Det bästa är en helt centraliserad politik är min gissning, där man arbetar för alla, den fattiga och den rika.

    Dock dagens högerextrema politik som pruttas ut av höger, kommer bara resultera i fascism och krig om det inte stoppas av demokrati.

    Vi har varit här innan, och då fick vi par krig, och det troliga är väl vi får krig igen pga högers tro att de är übermenchen.

    Det som är mest roande med högerpolitik, det är att den inte gynnar fattiga.

    Men de har massor av fattiga som tror högerpolitik är nått för dom, och blir lurade av hat, populism och föra dom bakom ljuset vad den riktiga agendan är för högern.

    Och det är bara pengar, som ska tunnlas rätt upp, dock försöker man ju dölja detta.

    Och varför SD existerar i denna nivå, är för partierna vi har har varit så korkade man någonsin kan bli.

    Blev faktiskt förvånad att SD inte fick mer röster, så är glad för det.


    Fast du pratar ju enbart om högerpopulism och det är ju inte det jag är. Jag är nyliberal som tror på kapitalismen och de fria marknadskrafterna. Som liberal är jag tvärtom positiv till invandring och öppna gränser (det ingår ju i själva konceptet med frihetstankar, att alla ska ha frihet att flytta var man vill).

    Vad du behöver förstå är att liberalism har väldigt lite att göra med dagens högerpopulism som är allt annat än liberal. Den baseras på en mer extrem form av konservatism och inte liberalism. För stängda gränser och protektionism gynnar ju knappast några tankar om frihandel.

    Men ska vi titta globalt så är det ändå intressanta siffror som bör diskuteras (appro på det du säger om att högerpolitik inte gynnar fattiga). År 2001 (vilket min källa har som utgångspunkt) levde 29% i extrem fattigdom (tjänar under 2 USD per dag), 50% var låginkomsttagare (2,01 USD till 10 USD per dag), d.v.s. att 79% av världen levde på mindre än 10 USD per dag. Tio år senare var motsvarande siffra 71%, varav den största gruppen (56%) levde som låginkomsttagare och andelen som levde i extrem fattigdom hade halverats. Noterbart är just det faktum att andelen låginkomsttagare har ökat med 6% sedan 2001, vilket förklaras med att det är där den största delen av de som tagit sig ur extrem fattigdom lever idag. Totalt sätt har världen blivit rikare sedan 2001 och fattigdomen minskar nästan konstant (med några undantag som 2008-2009).

    Källa: www.pewglobal.org/2015/07/08/a-global-middle-class-is-more-promise-than-reality/

    Men jag vill åter ställa samma fråga som förut. Alla dessa universitet, sjukhus och all infrastruktur som vi alla älskar, vart kommer pengarna staten bedriver dessa verksamheter ifrån?
  • Anonym (Höger)
    klyban skrev 2018-10-21 14:28:22 följande:

    Finns noll logik i det dom håller på med, men glöm aldrig att påminna om ad hominem lite då och då.

    För en riktig högernisse har svårt och diskutera, utan komemr mesta dels med förolämpningar eller andra konstiga saker som man kan udnra vad som ens har med nått och göra.

    Sen finns dessa människor i andra sidan av spektrumet också, som också är rätt ointresserad av fakta.

    För mig är det lite så att har man bara förolämpningar, ad hominem, lägga orden i mun på en, osv...osv...

    Så har man faktiskt inget och säga, för om inte det man säger står upp för granskning, så är det en fantasi.


    Men du drog ju direkt slutsatsen att jag var bara bryr mig om mig själv och likställde hela högern med SD. Det är ju exakt det du nu säger är så fel att göra, så jag undrar varför du gjorde exakt det mot mig som du är emot att man gör?
  • Anonym (Ej torr bakom öronen)

    Problemet som trådstartaren har är ju knappast avsaknad av förståelse.Snarare
    förstår många ute på vänsterkanten hur Sverige hade varit att leva i 2018
    om högerkrafterna hade fått husera som dom vill!

Svar på tråden Vänsterfolk! Varför tror ni att vi högermänniskor tycker som vi gör?