• Anonym (Vego)

Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.

Sedan förra nyår är jag och min familj l/o-vegetarianer (lakto/ovo - dvs vi äter mejeriprodukter och ägg).

Vi firar alla jular hemma hos min morbror (och har så alltid gjort sedan jag var barn). Dit kommer hela släkten på mammas sida, även många på min pappas sida (då det "alltid" har varit så).

Jättemysig tradition som jag bara älskar!!!

Men... Vi har alltid haft i uppdrag att ta med korvar (flera olika sorter) och köttbullar (alla har liksom "sin" grej att ta med sig; öl, läsk, janssons, osv).
    Vi har alltid stått för korv och köttbullar, även julen som var. Men vid nyår så var vårt löfte i familjen att sluta äta kött - detta har vi hållit sedan 1/1-18 och planerar att hålla livet ut.
    Vi trivs bra med vår nya kosthållning; den känns bra i kroppen, knoppen, själen och plånboken.

Nu har flera i släkten gått i taket; "VEM ska nu ta med sig korv??? Köttbullar??? Det är ERT fel att det inte blir korv och köttbullar!!!", osv, osv, osv...

Jag har sagt att vi gärna står för: julostar (flera olika), hembakt bröd, en stor matig sallad, potatis och delar av efterrättsbordet, bara vi slipper ta med korv och köttbullar (som vi varken äter eller ens vill köpa).
    (Ost, bröd och sallad har min morbrors familj alltid stått för, men det har bara varit den vanliga röda osten, köpebröd och en riktigt dålig sallad. Så det blir en winwin om vi tar över de bitarna och min morbror tar över korv och köttbullar).

Är detta helt orimligt?

Det är INTE ett alternativ att avstå julfirandet med släkten.
    Så snälla, om NI tycker att vi tänker orimligt, så säg det, så "gör vi som vi alltid har gjort" men bara inte äter av det.

Snälla, hjälp!

• Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.
  • sextiotalist
    Kusinen skrev 2018-11-22 06:58:52 följande:

Jag är själv vegetarian och skulle kunna ta med mig kött om det var viktigt för släkten. Däremot tycker jag att det är ett dumt upplägg då jag inte har kompetens att laga till kött, och även när det gäller att köpa färdiga korvar lär väl de som sJälva ska äta det vara bättre på att göra urval. Så det byte som ts föreslår låter ju som ett smidigare alternativ för alla. Resultatet lär bli godare mat för alla på julbordet.

Jag tänker att detta kan vara dels en principsak från morbrorns sida och dels en ekonomisk fråga. När jag säger principsak tänker jag att han tycker att ni är fåniga som blivit vegetarianer och att han får för sig att ni därför tycker att ni är bättre än honom. Att ni ska komma och moralisera över julen bara genom att ni är vegetarianer. Eetta att ni lyft att ni ska göra hembakat bröd osv kan ju förstärka den bilden för honom. Ekonomiskt tänker jag att om de bara har en enkel sallad, ost och bröd i vanliga fall beror det nog på att de tycker det är oviktiga saker, och nu ska ni "inte ta med er något" och de ska behöva stå för både ett julfint hem pch maten.

Jag skulke nog i den situationen erbjudit mig att köpa korvar men överlåtit köttebulletillverkningen till någon annan och dessutom tagit med mig någit som jag själv ville öta, som några fina sallader. En kompromiss kanske lugnar situationen, så kanske ni kan göra på ert sätt nästa gång när släkten vant sig.

Och jag är inte vegetarian och skulle inte ens tänka tanken att lägga på sådana uppgifter till en knytis till en vegetarian. Just (som jag tycker i varje fall) med knytis att man delegerar de olika rätterna till de som är duktiga på vissa saker och gillar att göra vissa rätter.
    Och just till julbord resonerar jag som så, är det något som är viktigt för mig på julbordet, då ligger det på mitt ansvar att se till att det blir så.
  • Anonym (Köttälskare)
    Anonym (Realist) skrev 2018-11-22 08:06:09 följande:

Jag ogillar generellt när olika "....tarianer" ska krångla med maten, men även jag tycker att det borde gå att byta matvaror med en annan i sällskapet eftersom det är såpass simpelt.

Ja! Visst är det hemskt när folk krånglar och inte vill ta med muskeldelar från döda djur att äta! Eller tarmar, mums med korv! Mums för fjälster!
  • Anonym (Realist)
    Anonym (Köttälskare) skrev 2018-11-22 08:21:43 följande:

Ja! Visst är det hemskt när folk krånglar och inte vill ta med muskeldelar från döda djur att äta! Eller tarmar, mums med korv! Mums för fjälster!

Du verkar inte läst det jag skrivit ordentligt. Vi har samma åsikt i den här frågan och jag tycker att ts borde få byta matvaror med någon annan, alltså slippa laga maten som de själva inte äter alls.
  • Bunny on speed

I mina öron låter det idiotiskt. Varför kan ni inte bara ändra runt vem som tar vad? Jag tycker nog för övrigt det borde cirkulera från år till år, för kostnaderna lär skilja på olika saker.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (C)

Jag hade skickat ut ett gruppmail till släkten och skrivit att antingen kastar ni om lite eller så blir det vegbullar och vegkorv. Lagt till att valet är deras och du accepterar inget gnäll på julafton.

Mot såna där egoistiska energisugare hade jag satt ner foten.

• Anonym (Helge)
    Anonym (Vego) skrev 2018-11-21 11:04:23 följande:
    Vi får ju köpa mat till "alla andra" plus egen vegomat till oss själva.
    Det hade varit så mycket enklare och billigare att köpa den maten som vi äter, i större mängd och slippa köpa köttbullar och korv till 30 andra människor.

Vi behöver iaf ta med mat som vi kan äta, så vi kommer att få betala 3000:- minst för kött och sedan för vår egna mat.
    (Nej, det duger inte med färdiga köttbullar och korven ska enligt tradition komma från slaktarn på byn, samt älgkorv från byns jaktlag).
    Är det ett stort problem för er att köpa den där älgkorven och ta med?

OK, jag kan förstå att ni inte vill stå och rulla köttbullar om det är vad ni förväntas göra men är det kanske så att det bara är ni som kan komma åt den där älgkorven?

Om det bara är ni som i praktiken kan köpa älgkorven (säg att ni bor 100 mil från alla andra) så hade jag valt att göra det för släktens skull. 

Om det är någon annan i familjen som bor i samma by och istället kan köpa av jaktlagets älgkorv hade jag bett dem göra det.

Hemlagade köttbullar kan vem som helst göra. Det behöver ju inte ni stå för.
  • Anonym (Helge)
    Anonym (C) skrev 2018-11-22 08:37:56 följande:
    Jag hade skickat ut ett gruppmail till släkten och skrivit att antingen kastar ni om lite eller så blir det vegbullar och vegkorv. Lagt till att valet är deras och du accepterar inget gnäll på julafton.
    Mot såna där egoistiska energisugare hade jag satt ner foten.
    Jo, ett sådant mejl gör nog susen för julefriden.
  • Anonym (C)
    Anonym (Helge) skrev 2018-11-22 08:44:45 följande:

Fast varför ska vissa få julefrid och andra bara ha orimliga krav på sig? Varför inte se till att alla får känna julefrid? Det är ju den själviska släkten som avgör huruvida det blir julefrid eller inte.
  • Sonnet
    Anonym (Helge) skrev 2018-11-22 08:44:45 följande:

Susen för julefriden är det nog om vegetarianerna inte behöver stå upp till armbågarna i köttfärs.
  • BossHoss
    Anonym (Helge) skrev 2018-11-22 08:40:54 följande:
    Är det ett stort problem för er att köpa den där älgkorven och ta med?

OK, jag kan förstå att ni inte vill stå och rulla köttbullar om det är vad ni förväntas göra men är det kanske så att det bara är ni som kan komma åt den där älgkorven?

Om det bara är ni som i praktiken kan köpa älgkorven (säg att ni bor 100 mil från alla andra) så hade jag valt att göra det för släktens skull. 

Om det är någon annan i familjen som bor i samma by och istället kan köpa av jaktlagets älgkorv hade jag bett dem göra det.

Hemlagade köttbullar kan vem som helst göra. Det behöver ju inte ni stå för.
    håller med..
Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.