• Anonym (Vego)

Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.

Sedan förra nyår är jag och min familj l/o-vegetarianer (lakto/ovo - dvs vi äter mejeriprodukter och ägg).

Vi firar alla jular hemma hos min morbror (och har så alltid gjort sedan jag var barn). Dit kommer hela släkten på mammas sida, även många på min pappas sida (då det "alltid" har varit så).

Jättemysig tradition som jag bara älskar!!!

Men... Vi har alltid haft i uppdrag att ta med korvar (flera olika sorter) och köttbullar (alla har liksom "sin" grej att ta med sig; öl, läsk, janssons, osv).
    Vi har alltid stått för korv och köttbullar, även julen som var. Men vid nyår så var vårt löfte i familjen att sluta äta kött - detta har vi hållit sedan 1/1-18 och planerar att hålla livet ut.
    Vi trivs bra med vår nya kosthållning; den känns bra i kroppen, knoppen, själen och plånboken.

Nu har flera i släkten gått i taket; "VEM ska nu ta med sig korv??? Köttbullar??? Det är ERT fel att det inte blir korv och köttbullar!!!", osv, osv, osv...

Jag har sagt att vi gärna står för: julostar (flera olika), hembakt bröd, en stor matig sallad, potatis och delar av efterrättsbordet, bara vi slipper ta med korv och köttbullar (som vi varken äter eller ens vill köpa).
    (Ost, bröd och sallad har min morbrors familj alltid stått för, men det har bara varit den vanliga röda osten, köpebröd och en riktigt dålig sallad. Så det blir en winwin om vi tar över de bitarna och min morbror tar över korv och köttbullar).

Är detta helt orimligt?

Det är INTE ett alternativ att avstå julfirandet med släkten.
    Så snälla, om NI tycker att vi tänker orimligt, så säg det, så "gör vi som vi alltid har gjort" men bara inte äter av det.

Snälla, hjälp!

• Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.
  • Anonym (Unni)
    Anonym (öäpiulky) skrev 2018-12-25 15:55:49 följande:

NI har valt att byta kost, alltså anser jag att ansvaret ligger på er. Det ni borde ha gjort är att i god tid prata med släkten om er nya livsstil och att ni inte känner er bekväma med att köpa just korv och köttbullar till julbordet och frågat om någon kan tänka sig att byta? 
    Hade alla sagt nej får ni välja: fira hemma eller köpa med er det ni alltid har gjort. 

Och så klagar köttätare på att veganer är rabiata....
  • Anonym (öäpiulky)
    Anonym (Unni) skrev 2018-12-25 16:43:01 följande:
    Och så klagar köttätare på att veganer är rabiata....
    Nu äter jag mestadels vegetariskt iofs, kött äter jag några ggr om året på sin höjd, men skulle jag bli köttätare på heltid igen så  förändrar inte det min inställning.

Ändrar man kost och ingår i en lång tradition av människor som inte har gjort det så får man försöka byta med någon, i god tid som sagt, som har vegetariska eller andra mer acceptabla alternativ. Vill ingen byta, då får man finna sig i att ta med det som det är sagt eller avstå. 

Man kan inte kräva att alla andra ska ta hänsyn till en själv om man förändrar något i ens liv. Särskilt inte om det påverkar andra. 
  • Solarn
    Anonym (öäpiulky) skrev 2018-12-25 15:55:49 följande:

NI har valt att byta kost, alltså anser jag att ansvaret ligger på er. Det ni borde ha gjort är att i god tid prata med släkten om er nya livsstil och att ni inte känner er bekväma med att köpa just korv och köttbullar till julbordet och frågat om någon kan tänka sig att byta? 

Hade alla sagt nej får ni välja: fira hemma eller köpa med er det ni alltid har gjort. 

Drygt en månad innan jul är väl i rätt god tid? Och varför ska ts varje år behöva köpa mycket dyrare mat än de andra för att få vara med?
  • Anonym (öäpiulky)
    Solarn skrev 2018-12-25 17:24:03 följande:
    Drygt en månad innan jul är väl i rätt god tid? Och varför ska ts varje år behöva köpa mycket dyrare mat än de andra för att få vara med?
    Ja, men ingen ville ju byta av vad jag förstår? Att de betalar dyrare mat har jag inte läst då jag svarade enkom på trådstarten, men där är ju en förklaring till att ingen vill byta. 

Snålt och helt galet anser jag. Vi har gjort så att den som köper det dyraste med sig köper kanske bara en sak, vi andra som fått andra saker på vår lott köper fler saker. 
  • Solarn
    Anonym (öäpiulky) skrev 2018-12-25 17:28:55 följande:
    Ja, men ingen ville ju byta av vad jag förstår? Att de betalar dyrare mat har jag inte läst då jag svarade enkom på trådstarten, men där är ju en förklaring till att ingen vill byta. 

Snålt och helt galet anser jag. Vi har gjort så att den som köper det dyraste med sig köper kanske bara en sak, vi andra som fått andra saker på vår lott köper fler saker. 
    Det kan hända en del i längre trådar så det kan vara bra att läsa igenom iaf ts inlägg innan man svarar.
    Det handlar om flera tusen kronor i prisskillnad så varför ska de andra kunna välja att inte köpa den dyra maten medan ts alltid ska vara tvungen?
  • Anonym (öäpiulky)
    Solarn skrev 2018-12-25 19:47:32 följande:
    Det kan hända en del i längre trådar så det kan vara bra att läsa igenom iaf ts inlägg innan man svarar.
    Det handlar om flera tusen kronor i prisskillnad så varför ska de andra kunna välja att inte köpa den dyra maten medan ts alltid ska vara tvungen?
    Det tycker jag inte de ska kunna, men det är en helt annan fråga än den TS ställer. 
    Det kunde dock vara en förklaring till varför ingen ville byta frivilligt. 
  • Anonym (Hur blev uppdelningen till sist?)

Skulle vara intressant att veta hur uppdelningen blev till slut. 

Gick det att byta? Informerade ni att ni inte tankte kopa kott och sa blev det sura miner nar det pa julbordet uppdagades att ni faktiskt menade allvar? Eller kopte ni vegoalternativ som en kompromiss (som kanske ratades av familjen)? Gav ni med er av grupptrycket och kopte kott i alla fall? TS kan du uppdatera?

• Anonym (Intelligens)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2018-12-25 16:11:40 följande:

Jag är köttätare men blev ombedd att ta med brysselkål och rödbetssallad. Usch!

Såna här kommentarer gör mig övertygad att kött har en dålig inverkan på intelligensen.
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Intelligens) skrev 2018-12-26 09:19:29 följande:

Såna här kommentarer gör mig övertygad att kött har en dålig inverkan på intelligensen.

Du menar att du äter för mycket kött eller?

Man behöver inte äta det man tar med sig på en knytis. Faktiskt...

Givetvis anser jag att TS i god tid skulle meddelat att de bytt kosthållning/livsstil och att de därför önskar byta uppgift med någon annan. Detta bör även hörsammas. Om det enbart gäller att köpa nåt som bara finns där de bor ska de såklart kunna göra detta dock. De är ju inga småbarn.
  • Anonym (Odd)
    Anonym (Pi) skrev 2019-02-17 15:24:41 följande:

Hur blev det TS?

De hade med sig hemmagjorda köttbullar och hade till och med malt färsen själv och pressat egen korv också. De släktingar som skapade konflikt dök heller aldrig upp så blev en lugn och fridsam jul. Dessvärre har dessa släktingar inte setts sen innan jul så något har ju hänt och alla är oroliga.
Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.