• Anonym (Vego)

Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.

Sedan förra nyår är jag och min familj l/o-vegetarianer (lakto/ovo - dvs vi äter mejeriprodukter och ägg).

Vi firar alla jular hemma hos min morbror (och har så alltid gjort sedan jag var barn). Dit kommer hela släkten på mammas sida, även många på min pappas sida (då det "alltid" har varit så).

Jättemysig tradition som jag bara älskar!!!

Men... Vi har alltid haft i uppdrag att ta med korvar (flera olika sorter) och köttbullar (alla har liksom "sin" grej att ta med sig; öl, läsk, janssons, osv).
    Vi har alltid stått för korv och köttbullar, även julen som var. Men vid nyår så var vårt löfte i familjen att sluta äta kött - detta har vi hållit sedan 1/1-18 och planerar att hålla livet ut.
    Vi trivs bra med vår nya kosthållning; den känns bra i kroppen, knoppen, själen och plånboken.

Nu har flera i släkten gått i taket; "VEM ska nu ta med sig korv??? Köttbullar??? Det är ERT fel att det inte blir korv och köttbullar!!!", osv, osv, osv...

Jag har sagt att vi gärna står för: julostar (flera olika), hembakt bröd, en stor matig sallad, potatis och delar av efterrättsbordet, bara vi slipper ta med korv och köttbullar (som vi varken äter eller ens vill köpa).
    (Ost, bröd och sallad har min morbrors familj alltid stått för, men det har bara varit den vanliga röda osten, köpebröd och en riktigt dålig sallad. Så det blir en winwin om vi tar över de bitarna och min morbror tar över korv och köttbullar).

Är detta helt orimligt?

Det är INTE ett alternativ att avstå julfirandet med släkten.
    Så snälla, om NI tycker att vi tänker orimligt, så säg det, så "gör vi som vi alltid har gjort" men bara inte äter av det.

Snälla, hjälp!

• Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.
  • Kusinen
    sextiotalist skrev 2018-11-22 08:09:39 följande:

Och jag är inte vegetarian och skulle inte ens tänka tanken att lägga på sådana uppgifter till en knytis till en vegetarian. Just (som jag tycker i varje fall) med knytis att man delegerar de olika rätterna till de som är duktiga på vissa saker och gillar att göra vissa rätter.

Och just till julbord resonerar jag som så, är det något som är viktigt för mig på julbordet, då ligger det på mitt ansvar att se till att det blir så.

Jag håller med dig i sak, men ts har ju släktingar som tänker annorlunda. Och då får man förhålla sig till det. Och då får man fundera på vad som ör viktigast, slippa köpa kött eller undvika en stor konflikt med familjen. Personligen skulle jag valt det sistnämnda. Det innebär ju inte att de har rätt, men ibland får man välja sina strider även när andra har tokigheter för sig.
  • Anonym (C)
    Kusinen skrev 2018-11-22 09:13:07 följande:

Jag håller med dig i sak, men ts har ju släktingar som tänker annorlunda. Och då får man förhålla sig till det. Och då får man fundera på vad som ör viktigast, slippa köpa kött eller undvika en stor konflikt med familjen. Personligen skulle jag valt det sistnämnda. Det innebär ju inte att de har rätt, men ibland får man välja sina strider även när andra har tokigheter för sig.

Fast det handlar ju inte bara om att köpa kött, vilket bara det är ett helt absurt krav, utan de ska ta med hemlagade köttbullar. Alltså ska de stå och handskas med köttfärs. Otroligt respektlöst att kräva det av en vegetarian och definitivt nåt som är värt att ta striden emot.
  • Sonnet
    Anonym (C) skrev 2018-11-22 09:22:46 följande:

Fast det handlar ju inte bara om att köpa kött, vilket bara det är ett helt absurt krav, utan de ska ta med hemlagade köttbullar. Alltså ska de stå och handskas med köttfärs. Otroligt respektlöst att kräva det av en vegetarian och definitivt nåt som är värt att ta striden emot.

Haha, familjeliv vettu. Hade det varit morbrodern som varit TS, med kravet att den vegetarianska släktingen skulle rulla köttbullar hade det varit en helt annan respons från vissa här inne. Det är ALLTID ts som är tjurig/fel/ska anpassa sig/är orimlig. ;)
  • sextiotalist
    Instämmer, att göra egna köttbullar i så stora mängder är bara jobbigt även om man gillar dom, att göra så stora mängder och inte ens tycka om dessa och kanske tom är äcklad av det, det är inget som jag skulle pådyvla någon.
  • BossHoss
    Sonnet skrev 2018-11-22 09:25:47 följande:
    Haha, familjeliv vettu. Hade det varit morbrodern som varit TS, med kravet att den vegetarianska släktingen skulle rulla köttbullar hade det varit en helt annan respons från vissa här inne. Det är ALLTID ts som är tjurig/fel/ska anpassa sig/är orimlig. ;)
    Fast väldigt många håller väl med TS i frågan tycker jag, jag själv håller verkligen med att de inte skall behöva göra köttbullar osv.

Däremot tycker jag att de kan köpa den där speciella korven som bara de har tillgång till att köpa, för den är ju bara ta med sig i en påse och behöver ej hanteras med direktkontakt, vilket inte borde vara ett mindre problem än att sitta vid samma bord där folk äter kött för fullt på tallriken bredvid och det står framme vid ens egna mat.
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (C) skrev 2018-11-22 08:37:56 följande:

Jag hade skickat ut ett gruppmail till släkten och skrivit att antingen kastar ni om lite eller så blir det vegbullar och vegkorv. Lagt till att valet är deras och du accepterar inget gnäll på julafton.

Mot såna där egoistiska energisugare hade jag satt ner foten.

Precis! De får välja!
  • Palestrina

Alla gör förstås som de själva tycker funkar, men jag har otroligt svårt att förstå de som tycker att ts är tramsig som inte vill köpa kött bara för att hon nyligen har slutat äta det. Hur tramsigt är det inte att kräva att allt ska vara som det alltid har varit?

På våra julbord har vi som princip att var och en bidrar med det den tycker är viktigast finns samt helst vill göra. Vissa saker är alltid desamma - som att jag fixar köttbullar och leverpastej - men i princip allt annat flyter, och basvaror som potatis, bröd, smör, fixar den som man firar hos. Tar alla med det de helst vill ha, kommer ju ingen att bli missnöjd i slutändan. Det är ett nästan felfritt system. Rekommenderas varmt!

• Anonym (Y)
    Palestrina skrev 2018-11-22 09:53:29 följande:

Alla gör förstås som de själva tycker funkar, men jag har otroligt svårt att förstå de som tycker att ts är tramsig som inte vill köpa kött bara för att hon nyligen har slutat äta det. Hur tramsigt är det inte att kräva att allt ska vara som det alltid har varit?

På våra julbord har vi som princip att var och en bidrar med det den tycker är viktigast finns samt helst vill göra. Vissa saker är alltid desamma - som att jag fixar köttbullar och leverpastej - men i princip allt annat flyter, och basvaror som potatis, bröd, smör, fixar den som man firar hos. Tar alla med det de helst vill ha, kommer ju ingen att bli missnöjd i slutändan. Det är ett nästan felfritt system. Rekommenderas varmt!

Du har absolut rätt i teorin , men du är inte TS morbror.

Det är hans hem och julfirande.

Vad TS kan göra i verkliga livet och hur FL medlemmar röstar om vem har rätt / fel är oftast olika saker.
  • Anonym (Y)

Anonym (C) skrev 2018-11-22 08:37:56 följande:

Jag hade skickat ut ett gruppmail till släkten och skrivit att antingen kastar ni om lite eller så blir det vegbullar och vegkorv. Lagt till att valet är deras och du accepterar inget gnäll på julafton.

Mot såna där egoistiska energisugare hade jag satt ner foten.

Du verka ha missat att TS vill fira hos sin morbror.

De kanske inte accepterar din attityd på julafton i sitt hem.

Valet är deras vilka de bjuder.

Dina råd fungerar endast i praktiken om personen bryr sig inte om hen blir bjuden på julfirandet eller ej.
  • Kusinen

Och just det skrev jag ju att jag skulle sagt nej till. Om du läser vad jag skrev, skrev jag att jag skulle köpa korven om det hjälpte stämningen men avstå köttbullestekningen.

Jag tycker som sagt att ts förslag är det bästa, men ibland får man inte som man vill utan att offra något ännu viktigare, även om man har rätt. Självklart kan ts insistera på att vägra köpa korven, men om det som här skapar en väldigt dålig stä,mning hade jag personkigen inte gjort det. Aldeles oavsett hur respektlöst eller självcentrerat morbrorns beteende kan uppfattas som.
Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.