• Anonym (Vego)

Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.

Sedan förra nyår är jag och min familj l/o-vegetarianer (lakto/ovo - dvs vi äter mejeriprodukter och ägg).

Vi firar alla jular hemma hos min morbror (och har så alltid gjort sedan jag var barn). Dit kommer hela släkten på mammas sida, även många på min pappas sida (då det "alltid" har varit så).

Jättemysig tradition som jag bara älskar!!!

Men... Vi har alltid haft i uppdrag att ta med korvar (flera olika sorter) och köttbullar (alla har liksom "sin" grej att ta med sig; öl, läsk, janssons, osv).
    Vi har alltid stått för korv och köttbullar, även julen som var. Men vid nyår så var vårt löfte i familjen att sluta äta kött - detta har vi hållit sedan 1/1-18 och planerar att hålla livet ut.
    Vi trivs bra med vår nya kosthållning; den känns bra i kroppen, knoppen, själen och plånboken.

Nu har flera i släkten gått i taket; "VEM ska nu ta med sig korv??? Köttbullar??? Det är ERT fel att det inte blir korv och köttbullar!!!", osv, osv, osv...

Jag har sagt att vi gärna står för: julostar (flera olika), hembakt bröd, en stor matig sallad, potatis och delar av efterrättsbordet, bara vi slipper ta med korv och köttbullar (som vi varken äter eller ens vill köpa).
    (Ost, bröd och sallad har min morbrors familj alltid stått för, men det har bara varit den vanliga röda osten, köpebröd och en riktigt dålig sallad. Så det blir en winwin om vi tar över de bitarna och min morbror tar över korv och köttbullar).

Är detta helt orimligt?

Det är INTE ett alternativ att avstå julfirandet med släkten.
    Så snälla, om NI tycker att vi tänker orimligt, så säg det, så "gör vi som vi alltid har gjort" men bara inte äter av det.

Snälla, hjälp!

• Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.
  • Anonym (T)
    BossHoss skrev 2018-11-21 14:21:47 följande:
    Japp det håller jag delvis med om, men som sagt det är ändå inte samma, 
    thai vs kinamat ??

Har provat flera olika korvar hos kompisen och verkligen tyckt alla var vidriga, förutom om man spraya ner dem med stark senap och ketchup, rostad lök och räkröra, men tror inte det räknas då

Egengjord vego korv skulle jag gärna smaka på om jag visste någon som gjorde det. 
    Gillar mat helt enkelt... fast då även jag som ovan äter LCHF så är bröd det som jag längtar efter...
    Jag förstår vad du menar och det är klart att inte är helt samma sak för..tja..det ÄR inte samma :D
    Haha, nä, då räknas det nog inte :) Han som jag åt hos är matintresserad, jobbar inom krogbranschen med mkt kockar i vänkretsen och har varit lakto-ovo-vegetarian i typ 25 år. Jag har ätit mkt gott vegetariskt där :P 
  • BossHoss
    Anonym (T) skrev 2018-11-21 14:29:23 följande:
    Jag förstår vad du menar och det är klart att inte är helt samma sak för..tja..det ÄR inte samma :D
    Haha, nä, då räknas det nog inte :) Han som jag åt hos är matintresserad, jobbar inom krogbranschen med mkt kockar i vänkretsen och har varit lakto-ovo-vegetarian i typ 25 år. Jag har ätit mkt gott vegetariskt där :P 
    Lite på samma sätt som jag ätit vegetariskt då, men han hade inga egna korvar tyvärr.....  eller ja kanske en men den var inget jag var intresserad av att smaka på så att säga..
  • elin1989

Men kan ni inte bara säga till dem ni vill byta med att ni vill byta och förklara varför? Har alla i familjen funktionshinder som gör att de inte klarar förändringar?

För övrigt låter det konstigt att ni ska lägga 3000 på kött medan morbror köper bröd, röd ost och en dålig sallad...

• elin1989

Men kan ni inte bara säga till dem ni vill byta med att ni vill byta och förklara varför? Har alla i familjen funktionshinder som gör att de inte klarar förändringar?

För övrigt låter det konstigt att ni ska lägga 3000 på kött medan morbror köper bröd, röd ost och en dålig sallad...

• Anonym (Tilda)
    Anonym (Vego) skrev 2018-11-21 10:53:03 följande:
    Vi firar alla jular hemma hos min morbror (och har så alltid gjort sedan jag var barn). (...) Vi har alltid stått för korv och köttbullar, även julen som var.

Hur länge är "alltid" i det här fallet? Jag förmodar att du inte stod för köttbullerullandet och korvinköpen redan som liten. Någon gång förändrades den traditionen och då tål den nog att förändras igen! Ett julbord utan hembakat bröd låter riktigt trist så jag tycker att ni gör en god insats om ni tar över den biten.
  • Anonym (man)
    Anonym (Vego) skrev 2018-11-21 10:53:03 följande:

Sedan förra nyår är jag och min familj l/o-vegetarianer (lakto/ovo - dvs vi äter mejeriprodukter och ägg).

Vi firar alla jular hemma hos min morbror (och har så alltid gjort sedan jag var barn). Dit kommer hela släkten på mammas sida, även många på min pappas sida (då det "alltid" har varit så).

Jättemysig tradition som jag bara älskar!!!

Men... Vi har alltid haft i uppdrag att ta med korvar (flera olika sorter) och köttbullar (alla har liksom "sin" grej att ta med sig; öl, läsk, janssons, osv).
    Vi har alltid stått för korv och köttbullar, även julen som var. Men vid nyår så var vårt löfte i familjen att sluta äta kött - detta har vi hållit sedan 1/1-18 och planerar att hålla livet ut.
    Vi trivs bra med vår nya kosthållning; den känns bra i kroppen, knoppen, själen och plånboken.

Nu har flera i släkten gått i taket; "VEM ska nu ta med sig korv??? Köttbullar??? Det är ERT fel att det inte blir korv och köttbullar!!!", osv, osv, osv...

Jag har sagt att vi gärna står för: julostar (flera olika), hembakt bröd, en stor matig sallad, potatis och delar av efterrättsbordet, bara vi slipper ta med korv och köttbullar (som vi varken äter eller ens vill köpa).
    (Ost, bröd och sallad har min morbrors familj alltid stått för, men det har bara varit den vanliga röda osten, köpebröd och en riktigt dålig sallad. Så det blir en winwin om vi tar över de bitarna och min morbror tar över korv och köttbullar).

Är detta helt orimligt?

Det är INTE ett alternativ att avstå julfirandet med släkten.
    Så snälla, om NI tycker att vi tänker orimligt, så säg det, så "gör vi som vi alltid har gjort" men bara inte äter av det.

Snälla, hjälp!

Tycker inte alls det är olämpligt så länge ni inte kräver att andra ska bli vegetarianer. Det är väl inget som säger att just ni måste stå för korven bara för att ni gjort det förut, man kan väl ändra på schemat och låta någon annan stå för köttet och så kan ni står för andra saker.

Låter som att er familj är väldigt stela och har svårt för förändringar. De som gnäller, råkar de vara lite äldre? Min erfarenhet är att människor oftast fastnar mer och mer i gamla spår ju längre tiden går Flört
  • Tow2Mater
    Anonym (Vego) skrev 2018-11-21 11:04:23 följande:
    Vi får ju köpa mat till "alla andra" plus egen vegomat till oss själva.
    Det hade varit så mycket enklare och billigare att köpa den maten som vi äter, i större mängd och slippa köpa köttbullar och korv till 30 andra människor.

Vi behöver iaf ta med mat som vi kan äta, så vi kommer att få betala 3000:- minst för kött och sedan för vår egna mat.
    (Nej, det duger inte med färdiga köttbullar och korven ska enligt tradition komma från slaktarn på byn, samt älgkorv från byns jaktlag).
    Klart morbror inte vill ta över korv och  köttbullar, då han kommer billigt undan med bröd/ost/sallad ha ha! Du får väl ge honom 3000 kr så får han kopa och fixa era korvar och köttbullar.
  • Anonym (även)
    Anonym (Vego) skrev 2018-11-21 11:04:23 följande:
    Vi får ju köpa mat till "alla andra" plus egen vegomat till oss själva.
    Det hade varit så mycket enklare och billigare att köpa den maten som vi äter, i större mängd och slippa köpa köttbullar och korv till 30 andra människor.

Vi behöver iaf ta med mat som vi kan äta, så vi kommer att få betala 3000:- minst för kött och sedan för vår egna mat.
    (Nej, det duger inte med färdiga köttbullar och korven ska enligt tradition komma från slaktarn på byn, samt älgkorv från byns jaktlag).
    Även om jag äter både kött och korv så låter det helt vansinnigt att ni ska köpa för 3000 kr till julbordet medan andra bara bidrar med en julost och lite sallad. Vem bestämde detta från början? Är ni superrika och de andra fattigpensionärer eller lever de bara gott på att tvinga er att köpa det dyraste på julbordet? Och dessutom så superspeciella saker som inte går att få tag i överallt? Låter mer än lovligt bajsnödigt tycker jag.

Om det ska köpas in korv och köttbullar för 3000 kr så föreslår jag att ni roterar den kostnaden oavsett om ni äter veg-kost eller inte. Ett så dyrt julbord skulle jag inte vilja sponsra oavsett. 
  • sextiotalist
    Anonym (även) skrev 2018-11-21 15:16:58 följande:
    Även om jag äter både kött och korv så låter det helt vansinnigt att ni ska köpa för 3000 kr till julbordet medan andra bara bidrar med en julost och lite sallad. Vem bestämde detta från början? Är ni superrika och de andra fattigpensionärer eller lever de bara gott på att tvinga er att köpa det dyraste på julbordet? Och dessutom så superspeciella saker som inte går att få tag i överallt? Låter mer än lovligt bajsnödigt tycker jag.

Om det ska köpas in korv och köttbullar för 3000 kr så föreslår jag att ni roterar den kostnaden oavsett om ni äter veg-kost eller inte. Ett så dyrt julbord skulle jag inte vilja sponsra oavsett. 
    Funderar också hur det kan bli så dyrt, inte ens de åren, då jag har haft julen (dvs stått för basen, skinka, smör och annat, samt det jag alltid gör) har jag inte kommit upp i de beloppen och då har vi varit halva styrkan, men ändå

• smulpaj01

Personligen tycker jag att köpta köttbullar och bröd är mycket godare än hemgjorda och hembakt.

Dessutom tycker jag inte morbror ska behöva stå för dyra matvaror då han står för hemmet och har massor att ordna med föra sina gäster.

Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.