• Anonym (Vego)

Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.

Sedan förra nyår är jag och min familj l/o-vegetarianer (lakto/ovo - dvs vi äter mejeriprodukter och ägg).

Vi firar alla jular hemma hos min morbror (och har så alltid gjort sedan jag var barn). Dit kommer hela släkten på mammas sida, även många på min pappas sida (då det "alltid" har varit så).

Jättemysig tradition som jag bara älskar!!!

Men... Vi har alltid haft i uppdrag att ta med korvar (flera olika sorter) och köttbullar (alla har liksom "sin" grej att ta med sig; öl, läsk, janssons, osv).
    Vi har alltid stått för korv och köttbullar, även julen som var. Men vid nyår så var vårt löfte i familjen att sluta äta kött - detta har vi hållit sedan 1/1-18 och planerar att hålla livet ut.
    Vi trivs bra med vår nya kosthållning; den känns bra i kroppen, knoppen, själen och plånboken.

Nu har flera i släkten gått i taket; "VEM ska nu ta med sig korv??? Köttbullar??? Det är ERT fel att det inte blir korv och köttbullar!!!", osv, osv, osv...

Jag har sagt att vi gärna står för: julostar (flera olika), hembakt bröd, en stor matig sallad, potatis och delar av efterrättsbordet, bara vi slipper ta med korv och köttbullar (som vi varken äter eller ens vill köpa).
    (Ost, bröd och sallad har min morbrors familj alltid stått för, men det har bara varit den vanliga röda osten, köpebröd och en riktigt dålig sallad. Så det blir en winwin om vi tar över de bitarna och min morbror tar över korv och köttbullar).

Är detta helt orimligt?

Det är INTE ett alternativ att avstå julfirandet med släkten.
    Så snälla, om NI tycker att vi tänker orimligt, så säg det, så "gör vi som vi alltid har gjort" men bara inte äter av det.

Snälla, hjälp!

• Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Meat is mums... ) skrev 2018-11-22 18:27:32 följande:

Vadå tramsa och förstöra? Om någon tramsat är det väl släkten! TS har bett om att få byta vad de tar mer. Familjen tramsar och vägrar se över om man kan göra ett byte och kräver istället att TS köper saker som går emot hennes livsstil. 

Om nu släkten kommer tramsa och kräver att TS köper korv och köttbullar fast TS bett att få byta så tycker jag att då kan TS ta sig an sina "uppgifter" på sitt sätt! De kräver att TS står för korv, ok då står TS för korv men korv som inte går emot TS livsstil och som TS själv kan äta! 

Och alla veggo alternativ smakar inte illa. Även om jag själv äter kött oftast så tycker jag veggo är bra alternativ då och då... Och att bara säga att alla veggo alternativ är oätliga är väldigt enkelspårigt!

Och allt detta är irrelevant eftersom det är morbrors hem och han bjuder på sin fest de han vill bjuda.

Vem tramsar enligt vem har ingen betydelse.
  • elyse

Ja, har man inte problem så kan man ju skapa sig... Herregud, skulle det vara svårt att byta knyt-prylar med någon annan...

• Anonym (Odd)
    smulpaj01 skrev 2018-11-22 18:14:48 följande:
    Varför tramsa och förstöra något som är viktigt för de flesta på julbordet?

Veg alternativ smakar extremt illa! Oätligt skulle jag säga.
    Att du gillar köpta köttbullar som luktar fjärt och har brosk bitar i sig är en sak men att ta med sig till ett julbord låter väldigt trist.

Jag tror att du antingen har bestämt dig att vegetariska alternativ ska smaka dåligt eller så är din tarmflora mycket rubbad, till den grad att du suktar efter fis-luktande köttbullar och mat med e-ämnen.
    Nej men allvarligt, vad för veg alternativ har du smakat?
  • Anonym (Också vegetarian)

Självklart ska ni inte köpa kött. Det är ju nog dyrt med att ni måste köpa med er egen vegetariska mat. Är ju din morbror som är sniken som vägrar ändra att byta med er. Man ska ju inte som vegetarian behöva köpa kött åt köttätarna. I min familj så fixar köttätarna sin mat, vi fixar vårt och så brukar vi gemensamt fixa mimosa, gröt och annat som alla äter. De delar upp kött mellan sig så alla fixar nåt.

Skulle ju absolut aldrig vara så att vi skulle behöva bjuda på nåt vi inte äter om det är knytkalas.

• Rainbowdash
    Anonym (Vego) skrev 2018-11-21 11:04:23 följande:
    Vi får ju köpa mat till "alla andra" plus egen vegomat till oss själva.
    Det hade varit så mycket enklare och billigare att köpa den maten som vi äter, i större mängd och slippa köpa köttbullar och korv till 30 andra människor.

Vi behöver iaf ta med mat som vi kan äta, så vi kommer att få betala 3000:- minst för kött och sedan för vår egna mat.
    (Nej, det duger inte med färdiga köttbullar och korven ska enligt tradition komma från slaktarn på byn, samt älgkorv från byns jaktlag).
    Även fast jag håller med dig i sak så är ditt påstående om 3000 kr för köttbullar och korv för 30 personer helt orimligt.
  • Anonym (Köttis)
    Anonym (Unni) skrev 2018-11-21 13:48:09 följande:

Där tror jag cosinus har en viktig poäng. Vill ni fortsätta fira jul med släkten kommer ju problemet annars att bestå. Desto fler år som ni tar med kött trots att ni inte äter det själva så blir det bara än mer etablerat. Nu har ni gjort ett livsval och det finns ett tydligt skäl att ändra nu. 

Håller verkligen med i detta, ni måste ta striden nu. Annars kommer det nästa år låta "men det gick ju bra förra året?" och då kommer ni aldrig kunna ändra er.
    Anonym (LCHF) skrev 2018-11-21 13:58:00 följande:

Jag äter LCHF men frugan och jag bakar alltid massa bullar och gör knäck och kola till jobbet och till jul firandet med släkten.

Och bara för att jag äter LCHF numera betyder inte det att jag inte tänker fortsätta med detta, jag kan visserligen inte äta något av det utan får göra annat till mig själv. Jag har köpt frugans favorit choklad och samma askar paradis som vi alltid har med oss.

Vi har med oss olika sillar från vår fiskhandlare som gör grymma egna varje år, inget av detta äter jag men tar gärna med det som jag brukar..

Skulle jag va er hade jag gjort som förr

Hahaha för det är ju samma sak? Jag är laktosintolerant men ändå fixar jag rocky road och annat julgodis för de som kan äta det. Men att ta ett etiskt beslut att inte äta kött är knappast samma sak som att undvika kolhydrater... De vill uppenbarligen inte stödja den industrin eller ha kontakt med döda djur, då ska de såklart inte behöva köpa och rulla köttbullar. Du äter förmodligen inte LCHF för att det är synd om mjölet, det är dåligt för miljön att köpa mjöl och att liv behövt skövlas för att utvinna mjölet, eller hur? Då är det inte en rimlig jämförelse...
  • Anonym (öäpiulky)

NI har valt att byta kost, alltså anser jag att ansvaret ligger på er. Det ni borde ha gjort är att i god tid prata med släkten om er nya livsstil och att ni inte känner er bekväma med att köpa just korv och köttbullar till julbordet och frågat om någon kan tänka sig att byta? 
    Hade alla sagt nej får ni välja: fira hemma eller köpa med er det ni alltid har gjort. 

• Anonym (Hmmm...)

Jag är köttätare men blev ombedd att ta med brysselkål och rödbetssallad. Usch!

• Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Odd) skrev 2018-11-22 20:10:11 följande:

Att du gillar köpta köttbullar som luktar fjärt och har brosk bitar i sig är en sak men att ta med sig till ett julbord låter väldigt trist.

Jag tror att du antingen har bestämt dig att vegetariska alternativ ska smaka dåligt eller så är din tarmflora mycket rubbad, till den grad att du suktar efter fis-luktande köttbullar och mat med e-ämnen.

Nej men allvarligt, vad för veg alternativ har du smakat?

Mandelbollar smakar nästan mer kött än köpeköttbullar...
Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.