• Anonym (Vego)

Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.

Sedan förra nyår är jag och min familj l/o-vegetarianer (lakto/ovo - dvs vi äter mejeriprodukter och ägg).

Vi firar alla jular hemma hos min morbror (och har så alltid gjort sedan jag var barn). Dit kommer hela släkten på mammas sida, även många på min pappas sida (då det "alltid" har varit så).

Jättemysig tradition som jag bara älskar!!!

Men... Vi har alltid haft i uppdrag att ta med korvar (flera olika sorter) och köttbullar (alla har liksom "sin" grej att ta med sig; öl, läsk, janssons, osv).
    Vi har alltid stått för korv och köttbullar, även julen som var. Men vid nyår så var vårt löfte i familjen att sluta äta kött - detta har vi hållit sedan 1/1-18 och planerar att hålla livet ut.
    Vi trivs bra med vår nya kosthållning; den känns bra i kroppen, knoppen, själen och plånboken.

Nu har flera i släkten gått i taket; "VEM ska nu ta med sig korv??? Köttbullar??? Det är ERT fel att det inte blir korv och köttbullar!!!", osv, osv, osv...

Jag har sagt att vi gärna står för: julostar (flera olika), hembakt bröd, en stor matig sallad, potatis och delar av efterrättsbordet, bara vi slipper ta med korv och köttbullar (som vi varken äter eller ens vill köpa).
    (Ost, bröd och sallad har min morbrors familj alltid stått för, men det har bara varit den vanliga röda osten, köpebröd och en riktigt dålig sallad. Så det blir en winwin om vi tar över de bitarna och min morbror tar över korv och köttbullar).

Är detta helt orimligt?

Det är INTE ett alternativ att avstå julfirandet med släkten.
    Så snälla, om NI tycker att vi tänker orimligt, så säg det, så "gör vi som vi alltid har gjort" men bara inte äter av det.

Snälla, hjälp!

• Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.
  • Tow2Mater
    Anonym (Wtf) skrev 2018-11-21 22:21:41 följande:
    Faktiskt inte. Eftersom jag tror att det är skadligt för allas hälsa att äta /dricka socker så har jag aldrig gått med på att ta med det. Jag vill inte bidra till att andra blir allvarligt sjuka. Hur kan det vara fel?
    Så vad har du tagit med till fest? Ett morotsfat?
  • Tow2Mater
    Anonym (Wtf) skrev 2018-11-21 22:21:41 följande:
    Faktiskt inte. Eftersom jag tror att det är skadligt för allas hälsa att äta /dricka socker så har jag aldrig gktt med på att ta med det. Jag vill inte bidra till att andra blir allvarligt sjuka. Hur kan det vara fel?
    Låt mig gissa; du har tagit med dig Kokosdryck och Havredryck till fest?
  • tobbe01
    Anonym (Vego) skrev 2018-11-21 10:53:03 följande:

Sedan förra nyår är jag och min familj l/o-vegetarianer (lakto/ovo - dvs vi äter mejeriprodukter och ägg).

Vi firar alla jular hemma hos min morbror (och har så alltid gjort sedan jag var barn). Dit kommer hela släkten på mammas sida, även många på min pappas sida (då det "alltid" har varit så).

Jättemysig tradition som jag bara älskar!!!

Men... Vi har alltid haft i uppdrag att ta med korvar (flera olika sorter) och köttbullar (alla har liksom "sin" grej att ta med sig; öl, läsk, janssons, osv).
    Vi har alltid stått för korv och köttbullar, även julen som var. Men vid nyår så var vårt löfte i familjen att sluta äta kött - detta har vi hållit sedan 1/1-18 och planerar att hålla livet ut.
    Vi trivs bra med vår nya kosthållning; den känns bra i kroppen, knoppen, själen och plånboken.

Nu har flera i släkten gått i taket; "VEM ska nu ta med sig korv??? Köttbullar??? Det är ERT fel att det inte blir korv och köttbullar!!!", osv, osv, osv...

Jag har sagt att vi gärna står för: julostar (flera olika), hembakt bröd, en stor matig sallad, potatis och delar av efterrättsbordet, bara vi slipper ta med korv och köttbullar (som vi varken äter eller ens vill köpa).
    (Ost, bröd och sallad har min morbrors familj alltid stått för, men det har bara varit den vanliga röda osten, köpebröd och en riktigt dålig sallad. Så det blir en winwin om vi tar över de bitarna och min morbror tar över korv och köttbullar).

Är detta helt orimligt?

Det är INTE ett alternativ att avstå julfirandet med släkten.
    Så snälla, om NI tycker att vi tänker orimligt, så säg det, så "gör vi som vi alltid har gjort" men bara inte äter av det.

Snälla, hjälp!

Nog kan ni väl gå ner på ICA och köpa lite korv och köttbullar och bära i en påse? Liksom det är ju inte giftiga grejer.
  • tobbe01
    Anonym (Alexandra) skrev 2018-11-21 22:37:40 följande:

Tycker vissa kommentarer här är börjar bli lite lustiga.Vissa verkar mena att om en vegetarian vill ta med ost eller vegetariska alternativ istället för kött handlar det om att dom "pressar sina livsval på andra" men att pressa en vegetarian att köpa, tillaga och ta med kött är "att inte vara rabiat och förstöra julen". Fint det där.

Finns väl färdiga köttbullar och korvar att köpa? Skulle TS köpa en halv gris och mala kött och fylla fjälster?
  • sextiotalist
    tobbe01 skrev 2018-11-22 06:21:02 följande:

Finns väl färdiga köttbullar och korvar att köpa? Skulle TS köpa en halv gris och mala kött och fylla fjälster?

Det skulle vara hemgjorda köttbullar, så färdiga köttbullar fick det inte vara. Och så var det en älgkorv från ett speciellt charkuteri.
  • tobbe01
    sextiotalist skrev 2018-11-22 06:27:19 följande:
    Det skulle vara hemgjorda köttbullar, så färdiga köttbullar fick det inte vara. Och så var det en älgkorv från ett speciellt charkuteri.
    Då är släkten idioter och TS ska ringa och säga God Jul, men tack vi stannar hemma.
  • Kusinen

Jag är själv vegetarian och skulle kunna ta med mig kött om det var viktigt för släkten. Däremot tycker jag att det är ett dumt upplägg då jag inte har kompetens att laga till kött, och även när det gäller att köpa färdiga korvar lär väl de som sJälva ska äta det vara bättre på att göra urval. Så det byte som ts föreslår låter ju som ett smidigare alternativ för alla. Resultatet lär bli godare mat för alla på julbordet.

Jag tänker att detta kan vara dels en principsak från morbrorns sida och dels en ekonomisk fråga. När jag säger principsak tänker jag att han tycker att ni är fåniga som blivit vegetarianer och att han får för sig att ni därför tycker att ni är bättre än honom. Att ni ska komma och moralisera över julen bara genom att ni är vegetarianer. Eetta att ni lyft att ni ska göra hembakat bröd osv kan ju förstärka den bilden för honom. Ekonomiskt tänker jag att om de bara har en enkel sallad, ost och bröd i vanliga fall beror det nog på att de tycker det är oviktiga saker, och nu ska ni "inte ta med er något" och de ska behöva stå för både ett julfint hem pch maten.

Jag skulke nog i den situationen erbjudit mig att köpa korvar men överlåtit köttebulletillverkningen till någon annan och dessutom tagit med mig någit som jag själv ville öta, som några fina sallader. En kompromiss kanske lugnar situationen, så kanske ni kan göra på ert sätt nästa gång när släkten vant sig.

• Anonym (Stan)

Ts, även om det inte känns så nu så kan det ändå bli att ni, eller delar av er, återgår till köttätande. Vet många väldigt engagerade vegetarianer och veganer som efter ett år eller fler gjort det. Då kan det ha varit dumt att bråkat med släkten om det. Vad som verkar väldigt fel däremot är kostnadsfördelningen. Kan ni inte komma med förslag som någon här i tråden hade, att ni delar upp det olika framöver. Att ni tex tar med älgkorv (så slipper ni iaf hantera köttet som i köttbullar) och sallad.

• Shirazz
    Tow2Mater skrev 2018-11-21 22:04:04 följande:

Ingen verkar ju vilja byta.

Och varför skulle inte vegos kunna ta med kött? Har du aldrig tagit med en flaska vin fast du inte druckit alkohol själv, eller godis du inte ätit själv?

(Fast jag tror ju inte den här tråden ens är sann, dysfunktionalitetesgraden slår in taket även med fL mått mätt...)

Spelar du bara dum eller förstår du verkligen inte skillnaden mellan att ta med godis/vin man inte gillar mot att tvinga vegetarianen att rulla köttbullar eller tex den troende muslimen att ta med nubben?
  • Anonym (Realist)

Jag ogillar generellt när olika "....tarianer" ska krångla med maten, men även jag tycker att det borde gå att byta matvaror med en annan i sällskapet eftersom det är såpass simpelt.

Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.