• Anonym (Vego)

Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.

Sedan förra nyår är jag och min familj l/o-vegetarianer (lakto/ovo - dvs vi äter mejeriprodukter och ägg).

Vi firar alla jular hemma hos min morbror (och har så alltid gjort sedan jag var barn). Dit kommer hela släkten på mammas sida, även många på min pappas sida (då det "alltid" har varit så).

Jättemysig tradition som jag bara älskar!!!

Men... Vi har alltid haft i uppdrag att ta med korvar (flera olika sorter) och köttbullar (alla har liksom "sin" grej att ta med sig; öl, läsk, janssons, osv).
    Vi har alltid stått för korv och köttbullar, även julen som var. Men vid nyår så var vårt löfte i familjen att sluta äta kött - detta har vi hållit sedan 1/1-18 och planerar att hålla livet ut.
    Vi trivs bra med vår nya kosthållning; den känns bra i kroppen, knoppen, själen och plånboken.

Nu har flera i släkten gått i taket; "VEM ska nu ta med sig korv??? Köttbullar??? Det är ERT fel att det inte blir korv och köttbullar!!!", osv, osv, osv...

Jag har sagt att vi gärna står för: julostar (flera olika), hembakt bröd, en stor matig sallad, potatis och delar av efterrättsbordet, bara vi slipper ta med korv och köttbullar (som vi varken äter eller ens vill köpa).
    (Ost, bröd och sallad har min morbrors familj alltid stått för, men det har bara varit den vanliga röda osten, köpebröd och en riktigt dålig sallad. Så det blir en winwin om vi tar över de bitarna och min morbror tar över korv och köttbullar).

Är detta helt orimligt?

Det är INTE ett alternativ att avstå julfirandet med släkten.
    Så snälla, om NI tycker att vi tänker orimligt, så säg det, så "gör vi som vi alltid har gjort" men bara inte äter av det.

Snälla, hjälp!

• Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.
  • BossHoss
    Anonym (även) skrev 2018-11-22 16:15:19 följande:
    Ja, de kanske har tyckt att det varit okej när även de ätit av korven och köttbullarna. Men inte längre när de bara ska bidra till de andra men inte äta själva. Det är inte heller säkert att de varit nöjda tidigare med fördelningen, men att de inte tidigare känt att de hade argument att stå emot eftersom de också själva åt av korven o köttbullarna. 

Det är ju lätt att vara frikostig när andra ska betala och morbrodern verkar ju ha dragit bästa kortet med lokal (hans eget hem som inte kostar extra) och lite bröd och ost och sallad. 

Eftersom TS verkar ha lämnat tråden så får vi anta en hel del. Man får hoppas att det löser sig för TS då de ändå verkar uppskatta julen med stora släkten och då kan det ju hända att man tycker det är värt några tusenlappar för att inte starta krig om köttbullarna. 
    Det är nog lite från person till person, säg att det är så att alla lägger samma tid och summa, så är det nog många som hellre betalar den än skall husera 30 personer

Ja vi får hoppas att TS får en bra jul oavsett vem som tar med vad till julbordet
  • Anonym (även)
    BossHoss skrev 2018-11-22 16:18:24 följande:
    Det är nog lite från person till person, säg att det är så att alla lägger samma tid och summa, så är det nog många som hellre betalar den än skall husera 30 personer

Ja vi får hoppas att TS får en bra jul oavsett vem som tar med vad till julbordet
    Ja, vi huserar 15 pers på julen varav ca hälften sover över flera nätter... Så jo jag vet att det kan vara lätt övermäktigt. Men jag skulle ändå dra mig för att bidra med mat för 3000 spänn (som jag inte ens ska äta) om någon annan bara bidrar med mat för ca 200 även om denne bidrar med bord och tallrikar. Men där är man ju olika. 

Det är krångligt det här med människor och traditioner och relationer.
  • Anonym (Meat is mums... ;-))
    Anonym (Vego) skrev 2018-11-21 10:53:03 följande:

Sedan förra nyår är jag och min familj l/o-vegetarianer (lakto/ovo - dvs vi äter mejeriprodukter och ägg).

Vi firar alla jular hemma hos min morbror (och har så alltid gjort sedan jag var barn). Dit kommer hela släkten på mammas sida, även många på min pappas sida (då det "alltid" har varit så).

Jättemysig tradition som jag bara älskar!!!

Men... Vi har alltid haft i uppdrag att ta med korvar (flera olika sorter) och köttbullar (alla har liksom "sin" grej att ta med sig; öl, läsk, janssons, osv).
    Vi har alltid stått för korv och köttbullar, även julen som var. Men vid nyår så var vårt löfte i familjen att sluta äta kött - detta har vi hållit sedan 1/1-18 och planerar att hålla livet ut.
    Vi trivs bra med vår nya kosthållning; den känns bra i kroppen, knoppen, själen och plånboken.

Nu har flera i släkten gått i taket; "VEM ska nu ta med sig korv??? Köttbullar??? Det är ERT fel att det inte blir korv och köttbullar!!!", osv, osv, osv...

Jag har sagt att vi gärna står för: julostar (flera olika), hembakt bröd, en stor matig sallad, potatis och delar av efterrättsbordet, bara vi slipper ta med korv och köttbullar (som vi varken äter eller ens vill köpa).
    (Ost, bröd och sallad har min morbrors familj alltid stått för, men det har bara varit den vanliga röda osten, köpebröd och en riktigt dålig sallad. Så det blir en winwin om vi tar över de bitarna och min morbror tar över korv och köttbullar).

Är detta helt orimligt?

Det är INTE ett alternativ att avstå julfirandet med släkten.
    Så snälla, om NI tycker att vi tänker orimligt, så säg det, så "gör vi som vi alltid har gjort" men bara inte äter av det.

Snälla, hjälp!

Ok jag är själv inte vegetarian utan äter själv kött, men jag kan verkligen inte förstå er släkt. Det är ju inte så att ni sagt "vi tar inte med oss korv utan vi kan stå för något av det vegetariska som vi brukar ha på julbordet". Det är ju inte så att ni kräver att de skall göra julbordet vegetariskt för alla! Så nej om de fortsätter gnälla så säg ok ni tar med er det ni brukar, nämligen korvar och "kött"bullar... Men kör sedan de vegetariska varianterna. Massor med olika veggo korv och små bollar av quornfärs eller så... 

Påpeka inget, servera det och låtsas sedan som att de regnar. Kunde de inte respektera er och låta er byta så får de skylla sig själva helt enkelt  

• Lilyje

Ni är 30 pers som kommer, så jag förmodar att alla ska handla för ca 1500 per vuxen? Det låter som ett väldigt lyxigt knytkalas!

Köp med vegetariska köttbullar och korvar :)

M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (Y)
    Anonym (Meat is mums... ) skrev 2018-11-22 17:13:51 följande:

Ok jag är själv inte vegetarian utan äter själv kött, men jag kan verkligen inte förstå er släkt. Det är ju inte så att ni sagt "vi tar inte med oss korv utan vi kan stå för något av det vegetariska som vi brukar ha på julbordet". Det är ju inte så att ni kräver att de skall göra julbordet vegetariskt för alla! Så nej om de fortsätter gnälla så säg ok ni tar med er det ni brukar, nämligen korvar och "kött"bullar... Men kör sedan de vegetariska varianterna. Massor med olika veggo korv och små bollar av quornfärs eller så... 

Påpeka inget, servera det och låtsas sedan som att de regnar. Kunde de inte respektera er och låta er byta så får de skylla sig själva helt enkelt  

Tror du de bjuder TS och familj nästa år om hen gör så?
    Anonym (Y) skrev 2018-11-22 17:20:35 följande:
    Tror du de bjuder TS och familj nästa år om hen gör så?

Om de inte är idioter så... Ja... då fattar de att de det bett om var idiotiskt! 

Sen om jag var TS så hade jag inte velat gå om min familj inte respekterade mig mer och försökte tvinga mig till att göra något sånt. De verkar inte respektera TS medan TS försöker respektera dem. 

• smulpaj01
    Anonym (Meat is mums... ) skrev 2018-11-22 17:13:51 följande:

Varför tramsa och förstöra något som är viktigt för de flesta på julbordet?

Veg alternativ smakar extremt illa! Oätligt skulle jag säga.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Meat is mums... ) skrev 2018-11-22 17:57:29 följande:

Om de inte är idioter så... Ja... då fattar de att de det bett om var idiotiskt! 

Sen om jag var TS så hade jag inte velat gå om min familj inte respekterade mig mer och försökte tvinga mig till att göra något sånt. De verkar inte respektera TS medan TS försöker respektera dem. 

TS skriver :

?Det är INTE ett alternativ att avstå julfirandet med släkten.?

Att du eller jag skulle inte fira med de här människorna är inte relevant.

TS vill tydligen bli osams med dem.
    smulpaj01 skrev 2018-11-22 18:14:48 följande:
    Varför tramsa och förstöra något som är viktigt för de flesta på julbordet?

Veg alternativ smakar extremt illa! Oätligt skulle jag säga.

Vadå tramsa och förstöra? Om någon tramsat är det väl släkten! TS har bett om att få byta vad de tar mer. Familjen tramsar och vägrar se över om man kan göra ett byte och kräver istället att TS köper saker som går emot hennes livsstil. 

Om nu släkten kommer tramsa och kräver att TS köper korv och köttbullar fast TS bett att få byta så tycker jag att då kan TS ta sig an sina "uppgifter" på sitt sätt! De kräver att TS står för korv, ok då står TS för korv men korv som inte går emot TS livsstil och som TS själv kan äta! 

Och alla veggo alternativ smakar inte illa. Även om jag själv äter kött oftast så tycker jag veggo är bra alternativ då och då... Och att bara säga att alla veggo alternativ är oätliga är väldigt enkelspårigt!

• Anonym (Y)
    Anonym (Y) skrev 2018-11-22 18:20:56 följande:

TS skriver :

?Det är INTE ett alternativ att avstå julfirandet med släkten.?

Att du eller jag skulle inte fira med de här människorna är inte relevant.

TS vill tydligen bli osams med dem.

TS vill INTE bli osams med dem menar jag såklart.
Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.