• Anonym (Vego)

    Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.

    Sedan förra nyår är jag och min familj l/o-vegetarianer (lakto/ovo - dvs vi äter mejeriprodukter och ägg).

    Vi firar alla jular hemma hos min morbror (och har så alltid gjort sedan jag var barn). Dit kommer hela släkten på mammas sida, även många på min pappas sida (då det "alltid" har varit så).

    Jättemysig tradition som jag bara älskar!!!

    Men... Vi har alltid haft i uppdrag att ta med korvar (flera olika sorter) och köttbullar (alla har liksom "sin" grej att ta med sig; öl, läsk, janssons, osv).
    Vi har alltid stått för korv och köttbullar, även julen som var. Men vid nyår så var vårt löfte i familjen att sluta äta kött - detta har vi hållit sedan 1/1-18 och planerar att hålla livet ut.
    Vi trivs bra med vår nya kosthållning; den känns bra i kroppen, knoppen, själen och plånboken.

    Nu har flera i släkten gått i taket; "VEM ska nu ta med sig korv??? Köttbullar??? Det är ERT fel att det inte blir korv och köttbullar!!!", osv, osv, osv...

    Jag har sagt att vi gärna står för: julostar (flera olika), hembakt bröd, en stor matig sallad, potatis och delar av efterrättsbordet, bara vi slipper ta med korv och köttbullar (som vi varken äter eller ens vill köpa).
    (Ost, bröd och sallad har min morbrors familj alltid stått för, men det har bara varit den vanliga röda osten, köpebröd och en riktigt dålig sallad. Så det blir en winwin om vi tar över de bitarna och min morbror tar över korv och köttbullar).

    Är detta helt orimligt?

    Det är INTE ett alternativ att avstå julfirandet med släkten.
    Så snälla, om NI tycker att vi tänker orimligt, så säg det, så "gör vi som vi alltid har gjort" men bara inte äter av det.

    Snälla, hjälp!

  • Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.
  • cosinus

    Jag tycker det verkar fullkomligt rimligt, på alla sätt och vis.

    Men du får avgöra om det är värt att kriga för, bara du vet hur fyrkantig och tjurig din släkt är (ganska mycket låter det som) :)

  • Ascendere

    Äsch, det är släkten som får ta och skärpa till sig.. 


    Är väl bara att byta med någon annan, borde vara den enklaste saken i världen att lösa.

  • Anonym (L)

    Ni ska självklart inte behöva tvingas köpa och tillaga likdelar. Ni måste säkert ta med egen vego mat eftersom ni inte äter deras snusk så det blir ju extra dyrt för er..

  • Anonym (Vego)
    cosinus skrev 2018-11-21 10:57:10 följande:

    Jag tycker det verkar fullkomligt rimligt, på alla sätt och vis.

    Men du får avgöra om det är värt att kriga för, bara du vet hur fyrkantig och tjurig din släkt är (ganska mycket låter det som) :)


    Hej och tack för svar.
    Förlåt men jag förstod inte; tycker du att JAG med familj resonerar rimligt (att vi kan ta med sådant som vi själva äter - dvs INTE kött), eller att jag resonerar rimligt i att "göra som vi alltid har gjort" och inte ta striden?
  • Anonym (What?)

    Men jösses. Bara för att ni slutat äta kött behöver ni väl inte bli helt rabiata?

    Köp med korv och färdiga köttbullar. Hur svårt kan det vara, ni har ju lyckats i alla år.

  • Anonym (Vego)
    Ascendere skrev 2018-11-21 10:59:22 följande:

    Äsch, det är släkten som får ta och skärpa till sig.. 


    Är väl bara att byta med någon annan, borde vara den enklaste saken i världen att lösa.


    Övriga saker är ju utspridda lite här och var... Men ja, det borde inte vara krångligt att "rodda om" lite i planeringen.
    Anonym (L) skrev 2018-11-21 11:00:13 följande:

    Ni ska självklart inte behöva tvingas köpa och tillaga likdelar. Ni måste säkert ta med egen vego mat eftersom ni inte äter deras snusk så det blir ju extra dyrt för er..



    Exakt. Det var därför vi föreslog sådant som är dyrt (för att inte verka snåla) och som kräver arbete (för att inte verka lata) - som VI i vår familj kan äta.
  • Anonym (Vego)
    Anonym (What?) skrev 2018-11-21 11:01:03 följande:

    Men jösses. Bara för att ni slutat äta kött behöver ni väl inte bli helt rabiata?

    Köp med korv och färdiga köttbullar. Hur svårt kan det vara, ni har ju lyckats i alla år.


    Vi får ju köpa mat till "alla andra" plus egen vegomat till oss själva.
    Det hade varit så mycket enklare och billigare att köpa den maten som vi äter, i större mängd och slippa köpa köttbullar och korv till 30 andra människor.

    Vi behöver iaf ta med mat som vi kan äta, så vi kommer att få betala 3000:- minst för kött och sedan för vår egna mat.
    (Nej, det duger inte med färdiga köttbullar och korven ska enligt tradition komma från slaktarn på byn, samt älgkorv från byns jaktlag).
  • Duckan

    Känns som självklart att ni byter inköpslista med någon i sällskapet.
    Måste finnas någon annan där som kan trilla goda bullar utan att julen skiter sig helt

  • Anonym (T)
    Anonym (Vego) skrev 2018-11-21 10:53:03 följande:

    Nu har flera i släkten gått i taket; "VEM ska nu ta med sig korv??? Köttbullar??? Det är ERT fel att det inte blir korv och köttbullar!!!", osv, osv, osv...


    Förlåt men jag tyckte det här var så himla komiskt haha. Att folk är så inrutade att dom inte ens kan tänka tanken att stuva om lite i vem som köper vad. Tänk om ni blivit sjuka och behövt stanna hemma, hade dom då suttit där och saknat sina köttbullar?

    Ett tips är ju annars att göra egna köttbullar & korvar av köttsubstitut. Vet att anamma har en formbar variant som jag läst mycket bra om. Sådan mat tycker jag har mkt med kryddning att göra så chansen är ju stor att många inte ens märker att det inte är kött..


  • sextiotalist
    Anonym (Vego) skrev 2018-11-21 10:53:03 följande:

    Sedan förra nyår är jag och min familj l/o-vegetarianer (lakto/ovo - dvs vi äter mejeriprodukter och ägg).

    Vi firar alla jular hemma hos min morbror (och har så alltid gjort sedan jag var barn). Dit kommer hela släkten på mammas sida, även många på min pappas sida (då det "alltid" har varit så).

    Jättemysig tradition som jag bara älskar!!!

    Men... Vi har alltid haft i uppdrag att ta med korvar (flera olika sorter) och köttbullar (alla har liksom "sin" grej att ta med sig; öl, läsk, janssons, osv).
    Vi har alltid stått för korv och köttbullar, även julen som var. Men vid nyår så var vårt löfte i familjen att sluta äta kött - detta har vi hållit sedan 1/1-18 och planerar att hålla livet ut.
    Vi trivs bra med vår nya kosthållning; den känns bra i kroppen, knoppen, själen och plånboken.

    Nu har flera i släkten gått i taket; "VEM ska nu ta med sig korv??? Köttbullar??? Det är ERT fel att det inte blir korv och köttbullar!!!", osv, osv, osv...

    Jag har sagt att vi gärna står för: julostar (flera olika), hembakt bröd, en stor matig sallad, potatis och delar av efterrättsbordet, bara vi slipper ta med korv och köttbullar (som vi varken äter eller ens vill köpa).
    (Ost, bröd och sallad har min morbrors familj alltid stått för, men det har bara varit den vanliga röda osten, köpebröd och en riktigt dålig sallad. Så det blir en winwin om vi tar över de bitarna och min morbror tar över korv och köttbullar).

    Är detta helt orimligt?

    Det är INTE ett alternativ att avstå julfirandet med släkten.
    Så snälla, om NI tycker att vi tänker orimligt, så säg det, så "gör vi som vi alltid har gjort" men bara inte äter av det.

    Snälla, hjälp!


    Knepig inställning. Vi har också knytis, men då tar vi med oss det vi är bra på. Kollar bara upp så det inte blir dubbelt.

    Vi har också den inställningen är det något man själv tycker är viktigt att ha på julbordet, så tar man med sig detta (och dubbelkollar så ingen annan har det).

    Nej, ni tänker inte orimligt.
Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.