• Anonym (Vego)

Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.

Sedan förra nyår är jag och min familj l/o-vegetarianer (lakto/ovo - dvs vi äter mejeriprodukter och ägg).

Vi firar alla jular hemma hos min morbror (och har så alltid gjort sedan jag var barn). Dit kommer hela släkten på mammas sida, även många på min pappas sida (då det "alltid" har varit så).

Jättemysig tradition som jag bara älskar!!!

Men... Vi har alltid haft i uppdrag att ta med korvar (flera olika sorter) och köttbullar (alla har liksom "sin" grej att ta med sig; öl, läsk, janssons, osv).
    Vi har alltid stått för korv och köttbullar, även julen som var. Men vid nyår så var vårt löfte i familjen att sluta äta kött - detta har vi hållit sedan 1/1-18 och planerar att hålla livet ut.
    Vi trivs bra med vår nya kosthållning; den känns bra i kroppen, knoppen, själen och plånboken.

Nu har flera i släkten gått i taket; "VEM ska nu ta med sig korv??? Köttbullar??? Det är ERT fel att det inte blir korv och köttbullar!!!", osv, osv, osv...

Jag har sagt att vi gärna står för: julostar (flera olika), hembakt bröd, en stor matig sallad, potatis och delar av efterrättsbordet, bara vi slipper ta med korv och köttbullar (som vi varken äter eller ens vill köpa).
    (Ost, bröd och sallad har min morbrors familj alltid stått för, men det har bara varit den vanliga röda osten, köpebröd och en riktigt dålig sallad. Så det blir en winwin om vi tar över de bitarna och min morbror tar över korv och köttbullar).

Är detta helt orimligt?

Det är INTE ett alternativ att avstå julfirandet med släkten.
    Så snälla, om NI tycker att vi tänker orimligt, så säg det, så "gör vi som vi alltid har gjort" men bara inte äter av det.

Snälla, hjälp!

• Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.
  • Anonym (Odd)
    Bananböjaren skrev 2018-11-21 19:40:30 följande:
    Nej, inget av vad du skrev stämmer in på mig. Men det var en trevlig historia du fick ihop, verklighetsbaserad?
    Nej det var bara en hypotetisk fråga/situation för att visa absurditeten i ditt tidigare svar.

"Sen kanske ni ska skita i att gå helt, det är onödigt att ni förstör julen för alla andra med er vegoreligion."

Varför tror jag inte att problemet skulle vara någon som äter vegetariskt under din jul? Drömmer
  • Bananböjaren
    Anonym (Odd) skrev 2018-11-21 19:50:43 följande:
    Nej det var bara en hypotetisk fråga/situation för att visa absurditeten i ditt tidigare svar.

"Sen kanske ni ska skita i att gå helt, det är onödigt att ni förstör julen för alla andra med er vegoreligion."

Varför tror jag inte att problemet skulle vara någon som äter vegetariskt under din jul? Drömmer
    Är du en vegokrigare, du kan lägga ned. Jag kommer inte att konvertera. Ät vad du vill men sluta försök övertyga andra att du är bättre, tack!
  • Anonym (Wtf)
    Bananböjaren skrev 2018-11-21 19:22:01 följande:

Nej, men jag vill inte heller ha några moralister hemma hos mig på jul. Såna som står och predikar om hur ypperligt bra deras livsval är och att alla andra som inte gör som dom är idioter. Så brukar vegokrigare hålla på.

Det vill knappast Ts med partner heller. Att vegetarianer ska ta med kött är bara riktigt dumt. Att någon ens kommer på tanken att be en vegetarian eller vegan att ta med animalier är riktigt lågintelligent. Hur jäkla svårt kan det vara att byta mat så att alla kan ta med det som känns bra för dem?
  • Anonym (Debb)
    Bananböjaren skrev 2018-11-21 18:43:21 följande:

Det kan inte vara svårt att byta med nån annan om ni inte klarar av att köpa kött. Sen kanske ni ska skita i att gå helt, det är onödigt att ni förstör julen för alla andra med er vegoreligion.

Med tanke på att det är så otroligt jobbigt för er att köpa kött trots att det fungerat bra alla tidigare år så antar jag att ni står och predikar i ruset av er nyfrälsning om hur dåligt kött är för dom andra också. Hade nån i min släkt blivit vegokrigare och börjat stå och ropa meat is murder på julafton så hade den människan åkt ut genom dörren fortare än kvickt.

Om du ger mig din adress ska jag skicka medalj för pinsammaste kommentaren till dig. Jag förvånas på allvar av att det finns vuxna i Sverige som är lika rädd för människor som inte vill äta kött som det finns de som är rädda folk med homosexuell läggning. Ritualer/religion brukar för övrigt höra just till kött-offer och inte till vegmat. Så den som är rädd om sin fanatiska tro bör rimligen vara du själv?
  • Anonym (Odd)
    Bananböjaren skrev 2018-11-21 19:59:09 följande:
    Är du en vegokrigare, du kan lägga ned. Jag kommer inte att konvertera. Ät vad du vill men sluta försök övertyga andra att du är bättre, tack!
    Nej och det hade inte förändrat att du har en irrationell syn på det hela.
    Istället för att skärpa dig så vill du generalisera folk som äter vegetariskt och även placera folk som kritiserar dig i samma grupp så du kan behålla en vision av att du har en förnuftig åsikt och slipper ifrågasätta dig själv.

Om man läser mellan raderna i dina inlägg så verkar det som att du själv anser att vegomänniskors matvanor är korrektare moraliskt sett än dina men att du sedan projicerar dessa känslor på dem.
    Det är alltså du själv som tycker att de är bättre och det är förmodligen därför din jul skulle bli förstörd om någon valde att äta vegetariskt på julen hos dig.
    Det har alltså inte med vegetarianen att göra.
  • Tow2Mater
    Anonym (Wtf) skrev 2018-11-21 20:14:58 följande:
    Det vill knappast Ts med partner heller. Att vegetarianer ska ta med kött är bara riktigt dumt. Att någon ens kommer på tanken att be en vegetarian eller vegan att ta med animalier är riktigt lågintelligent. Hur jäkla svårt kan det vara att byta mat så att alla kan ta med det som känns bra för dem?
    Ingen verkar ju vilja byta.

Och varför skulle inte vegos kunna ta med kött? Har du aldrig tagit med en flaska vin fast du inte druckit alkohol själv, eller godis du inte ätit själv?

(Fast jag tror ju inte den här tråden ens är sann, dysfunktionalitetesgraden slår in taket även med fL mått mätt...)
  • nihka
    Anonym (Vego) skrev 2018-11-21 10:53:03 följande:

Sedan förra nyår är jag och min familj l/o-vegetarianer (lakto/ovo - dvs vi äter mejeriprodukter och ägg).

Vi firar alla jular hemma hos min morbror (och har så alltid gjort sedan jag var barn). Dit kommer hela släkten på mammas sida, även många på min pappas sida (då det "alltid" har varit så).

Men... Vi har alltid haft i uppdrag att ta med korvar (flera olika sorter) och köttbullar (alla har liksom "sin" grej att ta med sig; öl, läsk, janssons, osv).
    Vi har alltid stått för korv och köttbullar, även julen som var. Men vid nyår så var vårt löfte i familjen att sluta äta kött - detta har vi hållit sedan 1/1-18 och planerar att hålla livet ut.
    Vi trivs bra med vår nya kosthållning; den känns bra i kroppen, knoppen, själen och plånboken.

Nu har flera i släkten gått i taket; "VEM ska nu ta med sig korv??? Köttbullar??? Det är ERT fel att det inte blir korv och köttbullar!!!", osv, osv, osv...

Jag har sagt att vi gärna står för: julostar (flera olika), hembakt bröd, en stor matig sallad, potatis och delar av efterrättsbordet, bara vi slipper ta med korv och köttbullar (som vi varken äter eller ens vill köpa).
    (Ost, bröd och sallad har min morbrors familj alltid stått för, men det har bara varit den vanliga röda osten, köpebröd och en riktigt dålig sallad. Så det blir en winwin om vi tar över de bitarna och min morbror tar över korv och köttbullar).

Är detta helt orimligt?

Så snälla, om NI tycker att vi tänker orimligt, så säg det, så "gör vi som vi alltid har gjort" men bara inte äter av det.

Snälla, hjälp!

Låter helt rimligt att man roddar om utifrån nya förutsättningar.

Prata med morbror och familj om hur mycket ni ska ta över av deras del om de ska stå för köttet som ni tidigare haft med. Det kanske inte räcker med ost, bröd, sallad och något till efterrättsbordet för att det ska viktas rätt.

En annan tanke är att kanske har de tagit på sig maten med minst arbetsinsats då ni firar hemma hos dem och att det blir mycket fix för dem bara av att ni är där?
  • Anonym (Wtf)
    Tow2Mater skrev 2018-11-21 22:04:04 följande:

Ingen verkar ju vilja byta.

Och varför skulle inte vegos kunna ta med kött? Har du aldrig tagit med en flaska vin fast du inte druckit alkohol själv, eller godis du inte ätit själv?

(Fast jag tror ju inte den här tråden ens är sann, dysfunktionalitetesgraden slår in taket även med fL mått mätt...)

Faktiskt inte. Eftersom jag tror att det är skadligt för allas hälsa att äta /dricka socker så har jag aldrig gått med på att ta med det. Jag vill inte bidra till att andra blir allvarligt sjuka. Hur kan det vara fel?
  • Anonym (Vegan)
    Anonym (Vego) skrev 2018-11-21 10:53:03 följande:

Är detta helt orimligt?

Snälla, hjälp!

Ät inte ägg och mejeriprodukter om du är så ledsen över att behöva ta med kött. Mejerier och ägg industrin hör ihop med slaktindustrin
  • Anonym (Alexandra)

Tycker vissa kommentarer här är börjar bli lite lustiga.Vissa verkar mena att om en vegetarian vill ta med ost eller vegetariska alternativ istället för kött handlar det om att dom "pressar sina livsval på andra" men att pressa en vegetarian att köpa, tillaga och ta med kött är "att inte vara rabiat och förstöra julen". Fint det där.

Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.