• Anonym (Vego)

Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.

Sedan förra nyår är jag och min familj l/o-vegetarianer (lakto/ovo - dvs vi äter mejeriprodukter och ägg).

Vi firar alla jular hemma hos min morbror (och har så alltid gjort sedan jag var barn). Dit kommer hela släkten på mammas sida, även många på min pappas sida (då det "alltid" har varit så).

Jättemysig tradition som jag bara älskar!!!

Men... Vi har alltid haft i uppdrag att ta med korvar (flera olika sorter) och köttbullar (alla har liksom "sin" grej att ta med sig; öl, läsk, janssons, osv).
    Vi har alltid stått för korv och köttbullar, även julen som var. Men vid nyår så var vårt löfte i familjen att sluta äta kött - detta har vi hållit sedan 1/1-18 och planerar att hålla livet ut.
    Vi trivs bra med vår nya kosthållning; den känns bra i kroppen, knoppen, själen och plånboken.

Nu har flera i släkten gått i taket; "VEM ska nu ta med sig korv??? Köttbullar??? Det är ERT fel att det inte blir korv och köttbullar!!!", osv, osv, osv...

Jag har sagt att vi gärna står för: julostar (flera olika), hembakt bröd, en stor matig sallad, potatis och delar av efterrättsbordet, bara vi slipper ta med korv och köttbullar (som vi varken äter eller ens vill köpa).
    (Ost, bröd och sallad har min morbrors familj alltid stått för, men det har bara varit den vanliga röda osten, köpebröd och en riktigt dålig sallad. Så det blir en winwin om vi tar över de bitarna och min morbror tar över korv och köttbullar).

Är detta helt orimligt?

Det är INTE ett alternativ att avstå julfirandet med släkten.
    Så snälla, om NI tycker att vi tänker orimligt, så säg det, så "gör vi som vi alltid har gjort" men bara inte äter av det.

Snälla, hjälp!

• Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.
  • Anonym (även)
    sextiotalist skrev 2018-11-21 15:19:22 följande:
    Funderar också hur det kan bli så dyrt, inte ens de åren, då jag har haft julen (dvs stått för basen, skinka, smör och annat, samt det jag alltid gör) har jag inte kommit upp i de beloppen och då har vi varit halva styrkan, men ändå
    Nä, det också, låter väl dyrt oavsett hur man ser på det.

Visserligen är de många (30 pers) men å andra sidan finns det ju oftast många rätter på julbordet så man äter ju inte bara korv och köttbullar. 
  • Anonym (Odd)
    Anonym (Vego) skrev 2018-11-21 10:53:03 följande:

Sedan förra nyår är jag och min familj l/o-vegetarianer (lakto/ovo - dvs vi äter mejeriprodukter och ägg).

Vi firar alla jular hemma hos min morbror (och har så alltid gjort sedan jag var barn). Dit kommer hela släkten på mammas sida, även många på min pappas sida (då det "alltid" har varit så).

Men... Vi har alltid haft i uppdrag att ta med korvar (flera olika sorter) och köttbullar (alla har liksom "sin" grej att ta med sig; öl, läsk, janssons, osv).
    Vi har alltid stått för korv och köttbullar, även julen som var. Men vid nyår så var vårt löfte i familjen att sluta äta kött - detta har vi hållit sedan 1/1-18 och planerar att hålla livet ut.
    Vi trivs bra med vår nya kosthållning; den känns bra i kroppen, knoppen, själen och plånboken.

Nu har flera i släkten gått i taket; "VEM ska nu ta med sig korv??? Köttbullar??? Det är ERT fel att det inte blir korv och köttbullar!!!", osv, osv, osv...

Jag har sagt att vi gärna står för: julostar (flera olika), hembakt bröd, en stor matig sallad, potatis och delar av efterrättsbordet, bara vi slipper ta med korv och köttbullar (som vi varken äter eller ens vill köpa).
    (Ost, bröd och sallad har min morbrors familj alltid stått för, men det har bara varit den vanliga röda osten, köpebröd och en riktigt dålig sallad. Så det blir en winwin om vi tar över de bitarna och min morbror tar över korv och köttbullar).

Är detta helt orimligt?

Så snälla, om NI tycker att vi tänker orimligt, så säg det, så "gör vi som vi alltid har gjort" men bara inte äter av det.

Snälla, hjälp!

Haha vilka typer att beskylla er för att det inte skulle finnas korv och kött på julbordet.

Vill de andra ändå ha det så får de väl lösa det, ganska enkelt?
    Fråga dem varför de själva inte tar med korv och köttbullar om det är viktigt för dem, så tar ni över deras inköpslista.
    Tradition i detta fall är uppenbarligen inte ett hållbart argument...
    Som andra skriver låter det som att de hoppas att ni ska vika er och stå för den stora kostnaden och arbete (köttbullarna) så att de själva slipper... trots att ni inte äter det. Ganska illa av dem enligt mig.

Ni har rätt här.
  • Anonym (även)
    smulpaj01 skrev 2018-11-21 15:23:53 följande:

Personligen tycker jag att köpta köttbullar och bröd är mycket godare än hemgjorda och hembakt.

Dessutom tycker jag inte morbror ska behöva stå för dyra matvaror då han står för hemmet och har massor att ordna med föra sina gäster.

Men någon av de andra, förutom morbror, kan ju stå för de dyraste matvarorna. Eller att man kombinerar på nåt annat sätt som fördelar kostnaderna lite jämnare:

* köttbullar + julost.

* fina korven från jaktlaget + sillar.

* fina korven från slakteriet i byn + vörtbröd.
  • Wench85

Är detta helt orimligt?

Snälla, hjälp!

Om alla familjer "alltid" tagit med samma som de "alltid" gör skulle jag inte involvera hela släkten utan prata med dem som det skulle gå att byta med - exempelvis din morbror och säga:
    - eftersom vi inte äter eller köper kött undrar jag om vi kan byta, så ni tar med korv och köttbullar och vi fiar ost, bröd och sallad?
  • Anonym (Pi)

Men vilka jävla bonnläppar! Det är väl bara att någon byter med er.

• Palestrina

Är detta helt orimligt?

Det är självklart din släkt som är orimliga, inte ni. Jag kan omöjligt förstå varför det ska vara ert problem eller ert fel om de övriga har svårt att fixa fram köttbullar åt sig själva.

Ett alternativ, en slags gyllene medelväg kanske?? vore i så fall om ni gjorde vegetariska bullar åt hela bandet. Kanske möts det inte med jubel, men de får väl skylla sig själva i så fall. Skrattande
  • Anonym (Alexandra)

Ja, det är dina släktingar som är orimliga. Givetvis ska ni inte behöva lägga 3000kr (+ jobb) på saker ni ändå inte kommer att äta.
    Jag skulle nog bara berätta att nej, i år tar vi inte med köttbullar och korv. Vill någon av er andra ha det så får vi byta, annars antar vi att ni är okej med vegetariska alternativ. Punkt.

• modsey

Är inte värt att kriga för. Köp bara korven ändå säger jag

• Anonym (Debb)

Skulle aldrig falla mig in att handla kött. Men köp vegetariska korvar och bullar om de insisterat på att ni ska ta den typen av varor. Nästa år får ni garanterat ta ost! Ja om de inte råkar gilla vegoalternativen. Hemgjorda vegbullar kan bli otroligt goda. Ett tips är att blanda riven ost av någon sort ni gillar i smeten.

• Bananböjaren

Det kan inte vara svårt att byta med nån annan om ni inte klarar av att köpa kött. Sen kanske ni ska skita i att gå helt, det är onödigt att ni förstör julen för alla andra med er vegoreligion.

Med tanke på att det är så otroligt jobbigt för er att köpa kött trots att det fungerat bra alla tidigare år så antar jag att ni står och predikar i ruset av er nyfrälsning om hur dåligt kött är för dom andra också. Hade nån i min släkt blivit vegokrigare och börjat stå och ropa meat is murder på julafton så hade den människan åkt ut genom dörren fortare än kvickt.

Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.