• Anonym (Vego)

Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.

Sedan förra nyår är jag och min familj l/o-vegetarianer (lakto/ovo - dvs vi äter mejeriprodukter och ägg).

Vi firar alla jular hemma hos min morbror (och har så alltid gjort sedan jag var barn). Dit kommer hela släkten på mammas sida, även många på min pappas sida (då det "alltid" har varit så).

Jättemysig tradition som jag bara älskar!!!

Men... Vi har alltid haft i uppdrag att ta med korvar (flera olika sorter) och köttbullar (alla har liksom "sin" grej att ta med sig; öl, läsk, janssons, osv).
    Vi har alltid stått för korv och köttbullar, även julen som var. Men vid nyår så var vårt löfte i familjen att sluta äta kött - detta har vi hållit sedan 1/1-18 och planerar att hålla livet ut.
    Vi trivs bra med vår nya kosthållning; den känns bra i kroppen, knoppen, själen och plånboken.

Nu har flera i släkten gått i taket; "VEM ska nu ta med sig korv??? Köttbullar??? Det är ERT fel att det inte blir korv och köttbullar!!!", osv, osv, osv...

Jag har sagt att vi gärna står för: julostar (flera olika), hembakt bröd, en stor matig sallad, potatis och delar av efterrättsbordet, bara vi slipper ta med korv och köttbullar (som vi varken äter eller ens vill köpa).
    (Ost, bröd och sallad har min morbrors familj alltid stått för, men det har bara varit den vanliga röda osten, köpebröd och en riktigt dålig sallad. Så det blir en winwin om vi tar över de bitarna och min morbror tar över korv och köttbullar).

Är detta helt orimligt?

Det är INTE ett alternativ att avstå julfirandet med släkten.
    Så snälla, om NI tycker att vi tänker orimligt, så säg det, så "gör vi som vi alltid har gjort" men bara inte äter av det.

Snälla, hjälp!

• Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.
  • Kusinen
    Sonnet skrev 2018-11-22 09:25:47 följande:

Haha, familjeliv vettu. Hade det varit morbrodern som varit TS, med kravet att den vegetarianska släktingen skulle rulla köttbullar hade det varit en helt annan respons från vissa här inne. Det är ALLTID ts som är tjurig/fel/ska anpassa sig/är orimlig. ;)

Jag har inte sagt att ts är tjurig eller orimlig (med anledning att du citerade en som citerade mig) jag anser bara att man får förhålla sig till situationer såsom de är och inte till såsom man önskar att de vore. Morbrorn ör grinig, och jag skulle då för att kompromissa köpa korven och ta med något som jag själv gillar tex en sallad för att visa mon goda vilja och hoppas att sitiationen lugnade sig och att vi kunde lösa det smidigare nästa år. Sällan som hårt mot hårt funkar så bra, kompromissa och anpassa (trots att man tycker att man har rätt) är i många lägen det bästa.
  • Anonym (A)

Är det bara jag som faktiskt brukar provsteka lite av köttfärssmeten och smaka av innan jag sätter igång att rulla köttbullar, speciellt om jag ska göra en större sats?

Ärligt talat, om alla ska vara så omöjliga och vägrat både att ta over köttbullstillverkningen och krävt hemgjorda köttbullar hade jag nog råkat glömma att salta dem, eller åtminstone saltat alldeles för lite. Som vegetarian hade jag ju inte kunnat upptäcka problemet...

Om alla har ungefär liknande ekonomiska förutsättningar och ni redan många år betalat mycket mer för julmaten, kan det också vara rimligt att säga att ifrån. Givetvis kan ni köpa korven, men då får de andra gästerna ge er en slant, så att utgifterna fördelas på ett rättvist sätt.

Dock rimligt att värdparet lägger mindre pengar då de ställer upp med lokal, dukning etc.

• Anonym (Y)
    Kusinen skrev 2018-11-22 10:33:59 följande:

Jag har inte sagt att ts är tjurig eller orimlig (med anledning att du citerade en som citerade mig) jag anser bara att man får förhålla sig till situationer såsom de är och inte till såsom man önskar att de vore. Morbrorn ör grinig, och jag skulle då för att kompromissa köpa korven och ta med något som jag själv gillar tex en sallad för att visa mon goda vilja och hoppas att sitiationen lugnade sig och att vi kunde lösa det smidigare nästa år. Sällan som hårt mot hårt funkar så bra, kompromissa och anpassa (trots att man tycker att man har rätt) är i många lägen det bästa.

Precis.

Problemet är oftast att folk som svarar på FL tänker inte på att det handlar om verkligheten och inte om en teoretisk frågaställning om vem har rätt.

TS kan bara bestämma över sitt eget beteende , han kan inte tvinga morbror att ändra sig.
  • Mandel

Kommunikation!

Ring runt till övriga som ska ha med sig saker och byt med dem.
    Erbjud dig att köpa sillen som Stina alltid brukar köpa och be Stina fixa prinskorvarna.
    Sedan ringer du Åke som ansvarar för läsken och säger att du fixar läsk om Åke istället fixar köttbullar.
    Osv. Stäm av med var och en och så kan du samtidigt passa på att förklara familjens ställningstagande innan jul så slipper ni tjafsa om det på julafton!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • daljian

Orkar inte läsa hela tråden, så detta tipset har säkert kommit upp tidigare. 
    Ta med er dito vegetariska produkter så kommer ni garanterat slippa nästa år :)

• Anonym (Tilda)
    BossHoss skrev 2018-11-22 09:29:53 följande:
    Fast väldigt många håller väl med TS i frågan tycker jag, jag själv håller verkligen med att de inte skall behöva göra köttbullar osv. Däremot tycker jag att de kan köpa den där speciella korven som bara de har tillgång till att köpa, för den är ju bara ta med sig i en påse och behöver ej hanteras med direktkontakt, vilket inte borde vara ett mindre problem än att sitta vid samma bord där folk äter kött för fullt på tallriken bredvid och det står framme vid ens egna mat.

Att endast TS har möjlighet att köpa korven var en ren hypotes från Helges sida. TS själv har aldrig påstått att så är fallet.
  • BossHoss
    Anonym (Tilda) skrev 2018-11-22 14:30:50 följande:

Att endast TS har möjlighet att köpa korven var en ren hypotes från Helges sida. TS själv har aldrig påstått att så är fallet.
    TS skrev detta

(Nej, det duger inte med färdiga köttbullar och korven ska enligt tradition komma från slaktarn på byn, samt älgkorv från byns jaktlag).

Så det kan mycket väl va så att det är just TS som kan stå för detta. Jag tycker att TS får det att låta som om just bara hon kan få tag i det.
    Och om det är så, då tycker jag gott och väl att de kan göra familjen den tjänsten att köpa med sig denna exklusiva korv. För de verkar ju inte ha några problem med att kött förekommer i samband med deras egen mat.
  • Anonym (Tilda)
    BossHoss skrev 2018-11-22 14:42:48 följande:
    TS skrev detta (Nej, det duger inte med färdiga köttbullar och korven ska enligt tradition komma från slaktarn på byn, samt älgkorv från byns jaktlag). Så det kan mycket väl va så att det är just TS som kan stå för detta. Jag tycker att TS får det att låta som om just bara hon kan få tag i det. Och om det är så, då tycker jag gott och väl att de kan göra familjen den tjänsten att köpa med sig denna exklusiva korv. För de verkar ju inte ha några problem med att kött förekommer i samband med deras egen mat.

Ja, OM det är så så håller jag med dig. Den tjänsten borde de kunna göra om de inte är väldigt bestämda på att allt köttätande är förkastligt (och det är de nog inte, med tanke på att de själva ätit kött fram tills rätt nyligen). Själv tolkade jag det som att det handlar om byn där TS är född, uppvuxen, bor och har större delen av sin släkt, men så behöver det ju inte heller vara.
  • Katarina2011

Du får ge dom alternativ som msn gör med småbarn ;)

Antingen tar ni med er de du sagt så får ngn annan ta köttbullar och korv alt så tar ni med er ?köttbullar? och korv men då blir det av den vegetariska sorten så ALLA kan äta :D

• BossHoss
    Anonym (Tilda) skrev 2018-11-22 15:04:39 följande:

Ja, OM det är så så håller jag med dig. Den tjänsten borde de kunna göra om de inte är väldigt bestämda på att allt köttätande är förkastligt (och det är de nog inte, med tanke på att de själva ätit kött fram tills rätt nyligen). Själv tolkade jag det som att det handlar om byn där TS är född, uppvuxen, bor och har större delen av sin släkt, men så behöver det ju inte heller vara.
    Ja är det granngården till alla andra så kan ju gott de också köpa den, det håller jag med om.
    Men som sagt, de är helt nya vegetarianer, de har kött och vego på samma bord och äter tillsammans med de som äter kött.
    Så att böra det till huset i en påse känns ju inte som en uppoffring direkt gentemot deras nyfunna vanor.

Jag har flera bekanta, vänner som är vego som bor med partners som inte är det. Och inte ens de har några problem att laga mat med kött till sin partner även om de är striktare vego än TS numer är. Så att köpa en korv till sin familj är samma sak som att jag köper en choklad ask till frugan. Inget jag äter men något jag kan köpa. Allt behöver ju inte alltid va så extremt
Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.