• Anonym (Vego)

Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.

Sedan förra nyår är jag och min familj l/o-vegetarianer (lakto/ovo - dvs vi äter mejeriprodukter och ägg).

Vi firar alla jular hemma hos min morbror (och har så alltid gjort sedan jag var barn). Dit kommer hela släkten på mammas sida, även många på min pappas sida (då det "alltid" har varit så).

Jättemysig tradition som jag bara älskar!!!

Men... Vi har alltid haft i uppdrag att ta med korvar (flera olika sorter) och köttbullar (alla har liksom "sin" grej att ta med sig; öl, läsk, janssons, osv).
    Vi har alltid stått för korv och köttbullar, även julen som var. Men vid nyår så var vårt löfte i familjen att sluta äta kött - detta har vi hållit sedan 1/1-18 och planerar att hålla livet ut.
    Vi trivs bra med vår nya kosthållning; den känns bra i kroppen, knoppen, själen och plånboken.

Nu har flera i släkten gått i taket; "VEM ska nu ta med sig korv??? Köttbullar??? Det är ERT fel att det inte blir korv och köttbullar!!!", osv, osv, osv...

Jag har sagt att vi gärna står för: julostar (flera olika), hembakt bröd, en stor matig sallad, potatis och delar av efterrättsbordet, bara vi slipper ta med korv och köttbullar (som vi varken äter eller ens vill köpa).
    (Ost, bröd och sallad har min morbrors familj alltid stått för, men det har bara varit den vanliga röda osten, köpebröd och en riktigt dålig sallad. Så det blir en winwin om vi tar över de bitarna och min morbror tar över korv och köttbullar).

Är detta helt orimligt?

Det är INTE ett alternativ att avstå julfirandet med släkten.
    Så snälla, om NI tycker att vi tänker orimligt, så säg det, så "gör vi som vi alltid har gjort" men bara inte äter av det.

Snälla, hjälp!

• Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.
  • Anonym (Odd)
    modsey skrev 2018-11-21 18:26:22 följande:

Är inte värt att kriga för. Köp bara korven ändå säger jag

Självklart värt att ta en konflikt över detta om det skaver nog att man gör en tråd om det.
    Släktingarna som gråter över korven hoppas ju att TS ska vika sig eftersom de saknar rationella skäl till deras begäran. 

De försöker skuldbelägga TS för att få sin vilja igenom, bättre att visa direkt att deras metoder inte accepteras.
  • Anonym (Odd)
    Bananböjaren skrev 2018-11-21 18:43:21 följande:

Det kan inte vara svårt att byta med nån annan om ni inte klarar av att köpa kött. Sen kanske ni ska skita i att gå helt, det är onödigt att ni förstör julen för alla andra med er vegoreligion.

Med tanke på att det är så otroligt jobbigt för er att köpa kött trots att det fungerat bra alla tidigare år så antar jag att ni står och predikar i ruset av er nyfrälsning om hur dåligt kött är för dom andra också. Hade nån i min släkt blivit vegokrigare och börjat stå och ropa meat is murder på julafton så hade den människan åkt ut genom dörren fortare än kvickt.

Så de förstör julen för att de valt att äta vegetarisk och avsäger sig ansvaret att stå för köttet på julbordet?
    Du låter som en rationell person som man vill fira jul med. Skrattande
  • Anonym (Wtf)

Det kan inte vara svårt att byta med nån annan om ni inte klarar av att köpa kött. Sen kanske ni ska skita i att gå helt, det är onödigt att ni förstör julen för alla andra med er vegoreligion.

Med tanke på att det är så otroligt jobbigt för er att köpa kött trots att det fungerat bra alla tidigare år så antar jag att ni står och predikar i ruset av er nyfrälsning om hur dåligt kött är för dom andra också. Hade nån i min släkt blivit vegokrigare och börjat stå och ropa meat is murder på julafton så hade den människan åkt ut genom dörren fortare än kvickt.

Så din jul handlar om kött?
  • smulpaj01

Håller med. Fanatiska människor som försöker pådyvla sina "sanningar" på en är aldrig trevligt.

Köp kött, byt med någon eller stanna hemma. Tycker hela situationen är tramsig eftersom detta är ett nytt påhitt.
  • Bananböjaren
    Anonym (Wtf) skrev 2018-11-21 19:15:55 följande:
    Så din jul handlar om kött?
    Nej, men jag vill inte heller ha några moralister hemma hos mig på jul. Såna som står och predikar om hur ypperligt bra deras livsval är och att alla andra som inte gör som dom är idioter. Så brukar vegokrigare hålla på.
  • nernu

Jag tycker också att vissa saker är superviktiga och ska komma från ett visst ställe och ett visst märke. Men de traditionerna ser jag ju till att upprätthålla själv. Jag tvingar inte alla andra.

• Bananböjaren
    Anonym (Odd) skrev 2018-11-21 18:47:14 följande:
    Så de förstör julen för att de valt att äta vegetarisk och avsäger sig ansvaret att stå för köttet på julbordet?
    Du låter som en rationell person som man vill fira jul med. Skrattande
    En rationell människa gör inte en stor sak det.
  • Anonym (Odd)
    Bananböjaren skrev 2018-11-21 19:22:01 följande:
    Nej, men jag vill inte heller ha några moralister hemma hos mig på jul. Såna som står och predikar om hur ypperligt bra deras livsval är och att alla andra som inte gör som dom är idioter. Så brukar vegokrigare hålla på.
    Låter som att dina påståenden är baserat på din egen bräcklighet snarare än sanning eller erfarenhet. Hos dig kanske man måste både slakta och äta djur om man ska vara välkommen? Gör man andra livsval baserat på åsikter som inte stämmer överens med dina så kanske man förstör din jul och bör stanna hemma. Det är okej, men frågan är vem som är mest religiös.
  • Anonym (Odd)
    Bananböjaren skrev 2018-11-21 19:24:39 följande:
    En rationell människa gör inte en stor sak det.
    Det är uppenbarligen de släktingar som börjar skuldbelägga som gör en stor sak av det, istället för att bara ta på sig ansvaret och fixa köttet.

Du svarade inte på frågan. Hur skulle någon förstöra din jul genom att ha gjort ett personligt val att äta en vegetarisk kost? Du kan inte ha det lätt med den inställningen?
  • Bananböjaren
    Anonym (Odd) skrev 2018-11-21 19:32:51 följande:
    Låter som att dina påståenden är baserat på din egen bräcklighet snarare än sanning eller erfarenhet. Hos dig kanske man måste både slakta och äta djur om man ska vara välkommen? Gör man andra livsval baserat på åsikter som inte stämmer överens med dina så kanske man förstör din jul och bör stanna hemma. Det är okej, men frågan är vem som är mest religiös.
    Nej, inget av vad du skrev stämmer in på mig. Men det var en trevlig historia du fick ihop, verklighetsbaserad?
Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.