• Anonym (Vego)

Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.

Sedan förra nyår är jag och min familj l/o-vegetarianer (lakto/ovo - dvs vi äter mejeriprodukter och ägg).

Vi firar alla jular hemma hos min morbror (och har så alltid gjort sedan jag var barn). Dit kommer hela släkten på mammas sida, även många på min pappas sida (då det "alltid" har varit så).

Jättemysig tradition som jag bara älskar!!!

Men... Vi har alltid haft i uppdrag att ta med korvar (flera olika sorter) och köttbullar (alla har liksom "sin" grej att ta med sig; öl, läsk, janssons, osv).
    Vi har alltid stått för korv och köttbullar, även julen som var. Men vid nyår så var vårt löfte i familjen att sluta äta kött - detta har vi hållit sedan 1/1-18 och planerar att hålla livet ut.
    Vi trivs bra med vår nya kosthållning; den känns bra i kroppen, knoppen, själen och plånboken.

Nu har flera i släkten gått i taket; "VEM ska nu ta med sig korv??? Köttbullar??? Det är ERT fel att det inte blir korv och köttbullar!!!", osv, osv, osv...

Jag har sagt att vi gärna står för: julostar (flera olika), hembakt bröd, en stor matig sallad, potatis och delar av efterrättsbordet, bara vi slipper ta med korv och köttbullar (som vi varken äter eller ens vill köpa).
    (Ost, bröd och sallad har min morbrors familj alltid stått för, men det har bara varit den vanliga röda osten, köpebröd och en riktigt dålig sallad. Så det blir en winwin om vi tar över de bitarna och min morbror tar över korv och köttbullar).

Är detta helt orimligt?

Det är INTE ett alternativ att avstå julfirandet med släkten.
    Så snälla, om NI tycker att vi tänker orimligt, så säg det, så "gör vi som vi alltid har gjort" men bara inte äter av det.

Snälla, hjälp!

• Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.
  • Anonym (T)
    Anonym (Vego) skrev 2018-11-21 11:04:23 följande:
    Vi behöver iaf ta med mat som vi kan äta, så vi kommer att få betala 3000:- minst för kött och sedan för vår egna mat.
    (Nej, det duger inte med färdiga köttbullar och korven ska enligt tradition komma från slaktarn på byn, samt älgkorv från byns jaktlag).
    Jag såg inte det här inlägget innan jag postade mitt förslag. Det blir ju helt klart klurigt om folk är så traditionsbundna att dom t.o.m har krav på inköpsställe... Ännu mer klurigt när folk inte ens verkar gå att resonera med. Jag vet inte vad jag hade gjort..jag hade tappat lusten liten när allt ska bli så krångligt och "grinigt". Tycker absolut inte ni ska behöva ordna både vegetariskt till er + kött för flera tusen =/ Finns det någon annan i släkten som är på eran sida, som ni kan stuva om med? Tänker att man inte behöver diskutera med dom som är mest traditionsbundna..
  • Anonym (köttätare)
    Anonym (L) skrev 2018-11-21 11:00:13 följande:

Ni ska självklart inte behöva tvingas köpa och tillaga likdelar. Ni måste säkert ta med egen vego mat eftersom ni inte äter deras snusk så det blir ju extra dyrt för er..

Om någon släpar med sig lik (=människokroppar) är det nog läge att ringa bylingen snarare än att diskutera vem som ska ha med vilken mat. Det känns rätt sekundärt i sammanhanget...

TS, ni tänker självklart helt rätt. Naturligtvis ska ni kunna byta med någon annan! Folk är inte kloka...
  • Anonym (köttätare)
    Vi får ju köpa mat till "alla andra" plus egen vegomat till oss själva.
    Det hade varit så mycket enklare och billigare att köpa den maten som vi äter, i större mängd och slippa köpa köttbullar och korv till 30 andra människor.

Vi behöver iaf ta med mat som vi kan äta, så vi kommer att få betala 3000:- minst för kött och sedan för vår egna mat.
    (Nej, det duger inte med färdiga köttbullar och korven ska enligt tradition komma från slaktarn på byn, samt älgkorv från byns jaktlag).
    Missade också det här... dina släktingar är tokiga. Sälj dem.
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Vego) skrev 2018-11-21 10:53:03 följande:

Sedan förra nyår är jag och min familj l/o-vegetarianer (lakto/ovo - dvs vi äter mejeriprodukter och ägg).

Vi firar alla jular hemma hos min morbror (och har så alltid gjort sedan jag var barn). Dit kommer hela släkten på mammas sida, även många på min pappas sida (då det "alltid" har varit så).

Jättemysig tradition som jag bara älskar!!!

Men... Vi har alltid haft i uppdrag att ta med korvar (flera olika sorter) och köttbullar (alla har liksom "sin" grej att ta med sig; öl, läsk, janssons, osv).
    Vi har alltid stått för korv och köttbullar, även julen som var. Men vid nyår så var vårt löfte i familjen att sluta äta kött - detta har vi hållit sedan 1/1-18 och planerar att hålla livet ut.
    Vi trivs bra med vår nya kosthållning; den känns bra i kroppen, knoppen, själen och plånboken.

Nu har flera i släkten gått i taket; "VEM ska nu ta med sig korv??? Köttbullar??? Det är ERT fel att det inte blir korv och köttbullar!!!", osv, osv, osv...

Jag har sagt att vi gärna står för: julostar (flera olika), hembakt bröd, en stor matig sallad, potatis och delar av efterrättsbordet, bara vi slipper ta med korv och köttbullar (som vi varken äter eller ens vill köpa).
    (Ost, bröd och sallad har min morbrors familj alltid stått för, men det har bara varit den vanliga röda osten, köpebröd och en riktigt dålig sallad. Så det blir en winwin om vi tar över de bitarna och min morbror tar över korv och köttbullar).

Är detta helt orimligt?

Det är INTE ett alternativ att avstå julfirandet med släkten.
    Så snälla, om NI tycker att vi tänker orimligt, så säg det, så "gör vi som vi alltid har gjort" men bara inte äter av det.

Snälla, hjälp!

Ni behöver ju inte äta korven och köttbullarna bara för att ni tar med er. Ta med er detta som tidigare, men gör en batch vegetariska "kött"bullar också (tex mandelbollar - smakar nästan som köttbullar faktiskt)
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (L) skrev 2018-11-21 11:00:13 följande:

Ni ska självklart inte behöva tvingas köpa och tillaga likdelar. Ni måste säkert ta med egen vego mat eftersom ni inte äter deras snusk så det blir ju extra dyrt för er..

Om man tycker att släkten äter snusk bör man hålla sig hemma!!!
  • Anonym (Hmmm...)
    Vi får ju köpa mat till "alla andra" plus egen vegomat till oss själva.
    Det hade varit så mycket enklare och billigare att köpa den maten som vi äter, i större mängd och slippa köpa köttbullar och korv till 30 andra människor.

Ja, det brukar bli så när man har en udda diet...
     Vi har också "knytis" men det brukar variera vem som har med vad.

Mitt tips är att
    1) byta med någon
    2) ta med samma som tidigare år

Plus att ta med någon vegetarisk mat som alla kan äta. Jag bjöd på mandelbullar en jul och ingen fattade att det inte var kött . De smakar mycket bättre än köpeköttbullar.
  • Anonym (Väx upp)

Ja det är orimligt. Bara för att ni tar med er det behöver ni inte äta det. Det äe inte som att ni inte vet vad ni ska ta med, om ni ändå alltid gjort det innan. Skärp till er. Det eller stanna hemma.

• sextiotalist
    Anonym (Hmmm...) skrev 2018-11-21 11:38:30 följande:
    Ja, det brukar bli så när man har en udda diet...
     Vi har också "knytis" men det brukar variera vem som har med vad.

Mitt tips är att
    1) byta med någon
    2) ta med samma som tidigare år

Plus att ta med någon vegetarisk mat som alla kan äta. Jag bjöd på mandelbullar en jul och ingen fattade att det inte var kött . De smakar mycket bättre än köpeköttbullar.
    Nu är ju inte ts diet mer udda än att han/hon kan ta med sig sådant som är inom dieten och bjuda på vid julbordet. Det är bara frågan om en omdisponering av vad man ska ta med sig.

Jag gillar att göra köttbullar, men har full förståelse att man, om man inte gillar att hantera kött, upplever det obehagligt att göra köttbullar för 30 personer.
  • Anonym (T)
    Anonym (Väx upp) skrev 2018-11-21 11:42:07 följande:

Ja det är orimligt. Bara för att ni tar med er det behöver ni inte äta det. Det äe inte som att ni inte vet vad ni ska ta med, om ni ändå alltid gjort det innan. Skärp till er. Det eller stanna hemma.

Wow, det var hårda ord. "Ta med dig den mat du brukar eller stanna hemma!" Själv trodde jag julen i första hand handlade om att ha det trevligt och umgås. Tur min familj och mina vänner inte är så nitiska haha.
  • Anonym (L)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2018-11-21 11:34:04 följande:

Om man tycker att släkten äter snusk bör man hålla sig hemma!!!

Jaså? Ja finns det någon maträtt du tycker är äcklig? STANNA HEMMA ISF!! GÅ INTE UT!! GÅ INTE PÅ RESTAURANG ELLER CAFE!! Säg upp bekantskapen med alla du känner!!!!!!
Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.